Hoe vriendin helpen die ver weg woont

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

amber15

Hoe vriendin helpen die ver weg woont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-22 13:16

Misschien dat jullie ideeën hebben. Ik heb een vriendin die zo'n 90km bij mij uit de buurt woont. Ze kampt momenteel met haar energie en in combinatie met kinderen en gebroken nachten is dat behoorlijk pittig. Ik heb geen rijbewijs en ik kan niet bijvoorbeeld elke week een dagje heen en weer om haar te helpen. Ze heeft een hulp die af en toe de grote schoonmaak klussen komt doen. Ik zou heel graag iets voor haar willen betekenen, ik voel me machteloos staan. Zij weet ook niet echt iets wat ik kan doen. Zat al te denken om een voorraad maaltijden in te vriezen en die mee te nemen naar haar (met de trein, dus wel ff kijken hoe ik dat bevroren houd), maar verder weet ik het niet zo goed. Hebben jullie ideeën?

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 13:22

Ik ben zelf lid van de nextdoor app en bepaalde wijk help FB pagina's,
daar is veel vrijwillige hulp te krijgen :) Mensen vragen daar of bieden diensten/hulp aan.

Wordt veel gebruik van gemaakt, misschien ook wat voor haar?

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 13:55

Maaltijden invriezen is een super leuk idee en hartstikke nuttig! In een koelbox of koeltas met wat koelelementen gaat dat vast lukken. Hoe lang moet je reizen om er te komen?
Misschien kun je eens kijken of er nog grote klussen zijn die gedaan moeten worden, bijvoorbeeld de tuin oid. Dat je daar een keer dag mee bezig gaat? Ik merk tenminste bij mezelf dat ik onrustig word van dingen die blijven liggen, dus wie weet kan dat haar helpen?

In welke regio woont ze? Misschien een leuke bokker die de kinderen een middagje wil entertainen, kan ze in elk geval eens een middagje bijslapen :knuffel:

StalNollie

Re: Hoe vriendin helpen die ver weg woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 13:57

ts wat ben jij een lieve vriendin die hier in oplossingen wil denken. het word lastig als je inderdaad geen rijbewijs hebt.

Kan je niet een dagje of enkele dagen slapen en de nachten mee overnemen of de avonden overnemen zodat je vriendin bij kan slapen/rusten?.
Vind eten invriezen ook een goed idee maar heeft ze voldoende ruimte om dit ook in te vriezen?

Denise_Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 14:07

Of op de trein stappen en inderdaad een of twee nachtjes overnemen van haar? En dan als je daar bent maaltijden maken die ook ingevroren kunnen worden? Dan heb je 2 vliegen in 1 klap! En misschien, als je er dan toch bent, kan je ook nog wat extra’s schoonmaken bijvoorbeeld?

Natuurlijk ook gewoon even met je vriendin ergens gaan lunchen/uiteten en een kop thee drinken, zodat je een luisterend oor bent en een knuffel kan geven. Want ook dat kan heel fijn zijn!

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 14:41

Als zij zo kampt met haar energie, zit ze echt niet op visite te wachten. Ze zal het waarschijnlijk nooit zelf zo zeggen, maar die belasting is dan te hoog.

Je hebt al gezegd dat je graag wat voor haar zou willen betekenen, zij heeft al aangegeven dat ze zo 123 niet weet wat je zou kunnen doen.
Welnu, wees gewoon een lieve vriendin die af en toe even belt en haar vraagt hoe het met haar gaat. Stuur eens een kaartje of zo'n tony Chocolonely-kadootje. Wil je het perse in maaltijden regelen, bel dan de plaatselijke tafeltje-dekje en regel voor haar daar 1x in de week ofzo een gezonde bezorgmaaltijd.
Sta paraat als zij even met je wil babbelen, ook al is het gewoon via de telefoon. Geef haar verder ook rust. Jullie vriendschap zal het zo echt overleven. En puur dat je er bent, is voor nu ook goed genoeg.

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 14:44

Ipv je geld aan treinkaartjes besteden wellicht een paar uur hulp inhuren voor die grote klussen?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 15:29

kwii schreef:
Maaltijden invriezen is een super leuk idee en hartstikke nuttig! In een koelbox of koeltas met wat koelelementen gaat dat vast lukken.

In het zomerseizoen houdt mijn koelbox eten ruim 48 uur koel.
Dus ingevroren eten eetbaar houden over 90 kilometer moet kunnen.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 15:48

Ook al doe je het niet vaak, maar één of meerdere kinderen een dagje mee uit nemen is waarschijnlijk heel fijn voor haar. Zeker als ze zelf niet de energie heeft om iets leuks te doen, kun je de kinderen een dagje uit geven en je vriendin een rustigere dag en het idee dat haar kinderen het ook leuk hebben.

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 15:53

Dees schreef:
Als zij zo kampt met haar energie, zit ze echt niet op visite te wachten. Ze zal het waarschijnlijk nooit zelf zo zeggen, maar die belasting is dan te hoog.

Je hebt al gezegd dat je graag wat voor haar zou willen betekenen, zij heeft al aangegeven dat ze zo 123 niet weet wat je zou kunnen doen.
Welnu, wees gewoon een lieve vriendin die af en toe even belt en haar vraagt hoe het met haar gaat. Stuur eens een kaartje of zo'n tony Chocolonely-kadootje. Wil je het perse in maaltijden regelen, bel dan de plaatselijke tafeltje-dekje en regel voor haar daar 1x in de week ofzo een gezonde bezorgmaaltijd.
Sta paraat als zij even met je wil babbelen, ook al is het gewoon via de telefoon. Geef haar verder ook rust. Jullie vriendschap zal het zo echt overleven. En puur dat je er bent, is voor nu ook goed genoeg.

Zo zou ik het ook oppakken.

Lieve vriendin ben jij!

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 15:53

Ik zou dan erheen gaan (als zij dat ook wil tenminste) en ter plekke boodschappen doen en de maaltijden bereiden. Bijvoorbeeld een grote pan soep, of pasta, en dan kun je het gelijk in porties verdelen.
Kan zij ondertussen rustig blijven liggen of slapen terwijl jij bezig bent.
Wel heel lief dat je je vriendin wilt helpen.

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-22 18:27

Dankjewel voor jullie reacties!

Als ze bezoek niet ziet zitten, is ze wel zo dat ze dat aangeeft. We zijn al bevriend vanaf de basisschool en we kennen elkaar goed. Ik ga het eens voorstellen aan haar om een nachtje te komen en wat grote klussen te doen. Dat is een goed idee.
En in een koelbox moeten maaltijden ook te doen zijn, thanks voor de tip! Het is ongeveer drie uur enkele reis.

En ach, ik vind het eigenlijk vanzelfsprekend om elkaar te helpen in zulk soort situaties. Andersom staat zij ook altijd voor mij klaar.

hazel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 11:14

Mocht je het kunnen betalen, stuur haar 1 of 2 nachtjes naar een hotel vlakbij (of juist verder weg als ze dan meer rust heeft) zodat ze bij kan slapen. Ik zou niet kunnen slapen als ik weet dat m’n vriendin in hetzelfde huis bezig is met mijn huilende kinderen. De kinderen zullen ook blijven jengelen om haar.

Je hebt trouwens ook nachtoppas voor dit soort problemen:
https://www.oppasland.nl/blog/nachtoppas

Misschien kun jij dan overdag de kinderen een paar uurtjes meenemen. Als ze een paar nachtjes heeft bijgeslapen zal ze zich al beter voelen :)

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-22 13:29

Ik heb daar helaas het geld niet voor. Ik heb wel een ander plan, maar dat moet even wachten tot Nederland weer meer open is.