Corona quarantaine: mag een werkgever dit afdwingen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nala

Corona quarantaine: mag een werkgever dit afdwingen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-22 17:41

Hey bokkers,

Door een positief familielid van mijn vriend zit ik al sinds afgelopen dinsdag bij mijn vriend en zijn moeder thuis om mijn ouders te beschermen. Mijn ouders zijn allebei een risicogroep (vader heeft copd, moeder een afweer-afwijking). Vrijdag werd ook zijn moeder positief getest, en sindsdien zit ik dus bij hem thuis. Helaas gaat/kan zijn moeder niet in isolatie, zodat ik eigenlijk de minimaal 7 dagen + 24 uur klachtenvrij of 14 dagen quarantaine van zijn moeder af zou moeten wachten, voordat ik na nog eens 5 dagen mijzelf vrij kan testen.

Nu heeft mijn werk vandaag laten weten mij eigenlijk te dwingen toch naar huis te gaan, omdat ze me anders niet doorbetalen omdat ik me niet aan de regels zou houden.

Nu ga ik dus vanavond waarschijnlijk maar gewoon naar huis, maar mag mijn werkgever dit eigenlijk wel?
Laatst bijgewerkt door Nala op 10-01-22 17:44, in het totaal 1 keer bewerkt

kiki1976

Re: Corona quarantaine: mag een werkgever dit afdwingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 17:43

Ik zou even contact opnemen met het uwv

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 17:45

Bedoel je dat je nu naar je eigen huis moet omdat het volgens je werkgever bij bij je vriend en schoonmoeder te lang gaat duren?

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-22 17:46

PoelieWoelie schreef:
Bedoel je dat je nu naar je eigen huis moet omdat het volgens je werkgever bij bij je vriend en schoonmoeder te lang gaat duren?

Ja, precies.

maessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 17:48

kiki1976 schreef:

Of beter nog met de GGD wat volgens hun hierin de voorschriften zijn.

Justme_Lisaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 17:48

Je berekening met in quarantaine klopt niet helemaal. Ik zit sinds een week hierin en zodra een huisgenoot positief is getest, mag je als je geen klachten hebt na vijf dagen een PCR test bij de ggd doen en dan mag je eruit. Mocht je wél klachten hebben, dan geld die regel van 7 dagen en dan 24 uur klachtenvrij.

Het gaat er verder om dat je in contact bent geweest met een positief persoon, ongeacht of je thuis of bij je ouders doet, zal je in quarantaine moeten. Bel even de bond zou ik zeggen of het juridisch loket voor advies.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 17:49

Kan jij niet thuis of bij je vriend thuis in isolatie voor die 5 dagen?

Anders even vakbond of juridisch loket bellen voor advies. UWV is er niet voor dit soort situaties

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 17:50

Heb je thuis de mogelijkheid om afgezonderd te leven? Want dat adviseert de GDD en RIVM.
Dus liefst een eigen douche en toilet? Mogelijkheid dat je ouders veilig je van eten en drinken te kunnen voorzien?
Is het meeste nee, dan zou ik het risico zelf te groot vinden dat ik ze onbedoeld zou besmetten. En dit ook mede delen aan je werkgever.

Mayasfrenk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 17:50

Met alle respect maar jou werkgever denkt jou nu onder druk te moeten zetten jou ouders die ook nog risico groep zijn in gevaar te brengen? Of het mag weet ik niet... moet jij niet verplicht in quarantaine? Want dan heeft je werkgever toch geen poot om op te staan? En ik ging hier dus absoluut niet mee akkoord... stel je besmet straks je ouders. Jou werkgever zal dat worst wezen... maar kun jij daar mee leven? Zoals je het nu doet doe je in mijn ogen alles om je verantwoording te nemen en je aan de regels te houden. Ik zou het uwv of de rechts bijstand oid eens bellen om te vragen of dit überhaupt mag....

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 17:51

maessie schreef:
kiki1976 schreef:

Of beter nog met de GGD wat volgens hun hierin de voorschriften zijn.

Die hebben voorschriften, maar maken helaas geen wettelijke regels die een werkgever/werknemer behooren te volgen.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-22 17:52

Justme_Lisaa schreef:
Je berekening met in quarantaine klopt niet helemaal. Ik zit sinds een week hierin en zodra een huisgenoot positief is getest, mag je als je geen klachten hebt na vijf dagen een PCR test bij de ggd doen en dan mag je eruit. Mocht je wél klachten hebben, dan geld die regel van 7 dagen en dan 24 uur klachtenvrij.

Het gaat er verder om dat je in contact bent geweest met een positief persoon, ongeacht of je thuis of bij je ouders doet, zal je in quarantaine moeten. Bel even de bond zou ik zeggen of het juridisch loket voor advies.

6 dagen na het laatste contact, maar omdat mijn schoonmoeder niet in quarantaine gaat is er dus iedere dag contact. Ik heb de GGD al gebeld, en zij gaven deze berekening aan.

Ik kan bij mij thuis wel in isolatie, maar dit is nog steeds een groter risico voor mijn ouders dan dat ik er gewoon helemaal niet ben. En bij mijn vriend thuis is er helaas geen kamer 'over' waar mijn schoonmoeder niet komt.

Kiki, geen eigen douche en toilet, ze zouden mij dan gewoon mijn eten op mijn kamer brengen en halen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 17:53

Justme_Lisaa schreef:
Je berekening met in quarantaine klopt niet helemaal. Ik zit sinds een week hierin en zodra een huisgenoot positief is getest, mag je als je geen klachten hebt na vijf dagen een PCR test bij de ggd doen en dan mag je eruit.

5 dagen na het laatste contact met degene die positief is. Dus wat Nala zegt klopt wel.

En lastig. Wellicht ook goed voor de werkgever om te beseffen: als jij het nu per ongeluk mee naar huis neemt, en je steekt daar je ouders aan zit jij nog langer in quarantaine. Misschien maakt dat voor je werkgever nog iets uit.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 17:54

Nala schreef:
Justme_Lisaa schreef:

6 dagen na het laatste contact, maar omdat mijn schoonmoeder niet in quarantaine gaat is er dus iedere dag contact. Ik heb de GGD al gebeld, en zij gaven deze berekening aan.

Ik kan bij mij thuis wel in isolatie, maar dit is nog steeds een groter risico voor mijn ouders dan dat ik er gewoon helemaal niet ben. En bij mijn vriend thuis is er helaas geen kamer 'over' waar mijn schoonmoeder niet komt.

Kiki, geen eigen douche en toilet, ze zouden mij dan gewoon mijn eten op mijn kamer brengen en halen.

Dan zou ik zelf het risico ook niet nemen hoor!
Je wilt het gewoon niet op je geweten hebben

Appeltje_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 17:57

Maar als je thuis of bij je schoonmoeder zit dan moet je toch alsnog die 7 dagen in quarantaine?
En stel, je gaat naar huis. Moet je alsnog 5 dagen in quarantaine totdat je een PCR test kan doen. Wat is als die positief is? Dan moet je alsnog 10 extra dagen in quarantaine. Gaat je werkgever je naar werk dwingen terwijl je Corona hebt dan :?
Bijzonder. Je werkgever heeft geen poot om op te staan. Ik zou het juridisch loket even bellen. En daarnaast alles duidelijk voor jezelf en je werkgever op papier zetten.

Wat voor nut zou het hebben voor jouw werkgever als je naar huis gaat overigens?

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-22 17:59

Dan zou ik vrijdag of zaterdag kunnen testen zodat ik zondag bij een negatieve test gewoon volgens de planning kan werken.

Ik hang op dit moment in de wacht bij het juridisch loket, en dat sluit om 17:00, dus ik ben bang dat ik er dan uitgegooid wordt.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 18:03

Nala schreef:
Dan zou ik vrijdag of zaterdag kunnen testen zodat ik zondag bij een negatieve test gewoon volgens de planning kan werken.

Ik hang op dit moment in de wacht bij het juridisch loket, en dat sluit om 17:00, dus ik ben bang dat ik er dan uitgegooid wordt.

Opzich vind ik het dan wel weer logisch dat als jij de mogelijkheid hebt om ergens anders in quarantaine te gaan waarmee je je quarantaine tijd aanzienlijk verkort, dat je werkgever ook van je verwacht dat je dat doet.

Appeltje_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 18:03

Ah oké. Ik zou nu gewoon bij de schoonmoeder blijven. Maar alsnog zaterdag of vrijdag een test gaan halen. Als die negatief is, ga je naar huis. Ik zou nog wel afstand proberen te houden van je ouders en zo veel mogelijk in isolatie gaan. Want dan zijn de 5 dagen voorbij. Voor de zekerheid kun je elke dag een zelftest doen.
Maar je moet vooral even kijken waar jij je fijn bij voelt.
Misschien nu alvast een zelftest doen? Dan heb je iig een beetje een idee. En dat dan bijv op woensdag/donderdag opnieuw doen.

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 18:06

Waarom zulk soort mededelingen aan je werkgever zeggen, die heeft toch niet te maken met waar jij in je privetijd zit?
Als je in qarantaine moet is het aardig dit te vertellen en als je weet hoelang kan je werkgever daar rekening mee houden. Denk dat je teveel privedingen met je werkgever bespreekt en dan heb je kans dat ze daar zich mee gaan bemoeien. Laat dit dus een goede les zijn..Doe vooral wat verstandig is en laat je vooral niet onder druk zetten. Niemand heeft er wat aan om nog meer mensen te besmetten!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 18:10

Ah

Allereerst :(:) rottig.

Maar dit geintje hebben we aan het begin van de covid ellende aan de hand gehad en uitgevochten tot en met de juridische afdeling van de vakbond. :list: Het antwoord is nee je werkgever mag dat niet van je eisen. Wel dat je er alles aan doet om niet zieker te worden. Maar hij mag niet eisen dat je jezelf verplaatst (mag niet eens in quarantaine trouwens) om dan thuis in je eentje te gaan zitten afwachten.

Hier lag ik ziek thuis in isolatie in mijn uppie op zeer ernstige verdenking van covid(voor er serieus getest was) en mijn mantelzorger zette steeds de boodschappen voor de deur. Echter kreeg hij onderweg naar mij klachten en voelde zich best ellendig toen hij aankwam met de auto. Huisarts en ggd gebeld nog voor hij uit de auto stapte en advies gekregen. Blijf daar en ziek uit.

Niet thuis dus. Meteen ook zijn baas gebeld en die eiste dat hij naar huis moest. Nu was hij daar domweg ook veel te ziek voor om te doen en de ggd was duidelijk. Niet reizen en blijven waar je bent. Affijn dikke narigheid gehad erdoor maar hij kon blijven waar hij was.

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 18:11

Volgens mij is het punt dat TS contact blijft houden met de positief geteste persoon (haar schoonmoeder). En daardoor pas later zelf getest kan worden. Ik kan me voorstellen dat de werkgever daar bezwaar tegen heeft, niet zozeer tegen de locatie.

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 18:11

Volgens mij hou je je prima aan de regels en is het juist niet de bedoeling dat je naar anderen gaat als je in contact bent geweest met een positief persoon. Ik snap wel dat je werkgever er van baalt dat hij je nu een tijdje niet in kan zetten, maar als 1 van je ouders besmet zou zijn en die konden niet in isolatie dan zou het hetzelfde zijn. (of moet je dan maar naar je schoonouders gaan? ;) )

Meer informatie over quarantaine
De duur van de quarantaine is niet voor iedereen hetzelfde. Dit zijn de regels voor de situaties die het meest voorkomen:

Uw huisgenoot met corona is thuis in isolatie gegaan en blijft op een eigen kamer. U en uw huisgenoot hebben geen contact.
In dit geval gaat u 10 dagen in quarantaine. U telt 10 dagen vanaf de dag dat u het laatst contact heeft gehad met uw huisgenoot. Als u op dag 5 negatief getest bent dan mag u uit quarantaine.
Uw huisgenoot met corona kan niet in een eigen kamer in isolatie gaan. U en uw huisgenoot delen dezelfde kamer(s).
In dit geval gaat u in quarantaine zodra u hoort dat uw huisgenoot corona heeft. U begint pas met het tellen van dagen vanaf het moment dat uw huisgenoot niet meer besmettelijk is. Als uw huisgenoot niet meer besmettelijk is blijft u nog 10 dagen in quarantaine. Als u op dag 5 negatief getest bent dan mag u uit quarantaine.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 18:12

turtlelito schreef:
Volgens mij is het punt dat TS contact blijft houden met de positief geteste persoon (haar schoonmoeder). En daardoor pas later zelf getest kan worden. Ik kan me voorstellen dat de werkgever daar bezwaar tegen heeft, niet zozeer tegen de locatie.

Precies dit.

Flower033

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 18:13

Laat je weten wat er uitkomt? ik ben erg benieuwd. Ik snap dat sommigen mensen zeggen dat je werkgever er niets mee te maken heeft. Aan de andere kant heeft de werkgever ook rechten.

Basisregel 1 is: loon naar arbeid. Als je niet werkt, krijg je geen loon. Een uitzondering daarop is dat bijvoorbeeld ziekte.
In geval van ziekte hoef je niet te zeggen wat je hebt, maar wel wat je nog zou kunnen doen. Als je in quarantaine moet, dan zou je je ook ziek hebben kunnen melden. Maar je bent wel verplicht naar de arboarts te gaan als de werkgever dat vraagt en aan te geven dat je nog van alles kan doen (want je mankeert eigenlijk niets). Dan weet de werkgever ook wel wat er aan de hand is. En hij kan ook de regels navragen.

Het is jouw keuze om in de buurt van je schoonmoeder te blijven waar je elke dag contact mee hebt. Daardoor duurt je quarantaine langer. Ik denk dat je wel de plicht heb om je quarantaine zo kort mogelijk te houden wil je recht houden op loon. Maar zeker weten doe ik dat niet. Ik ben erg benieuwd of het juridisch loket vindt dat je werkgever dat moet doorbetalen.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 18:14

Je werkgever mag wel afdwingen dat jij de situatie waarin je nu zit en langer dan normaal gesproken in quarantaine moet zitten, verlaat. Je werkgever hoeft er niet financieel voor op te draaien dat jouw schoonmoeder de regels niet naleeft en jij daardoor langer dan normaal gesproken niet op je werk kunt verschijnen. Ik snap heel goed dat je werkgever niet akkoord is met de huidige situatie.
Je werkgever mag niet bepalen waar jij in je vrije tijd verblijft.

Waar je dan wel gaat zitten, is niet het probleem van je werkgever.
Los het op door ergens anders te gaan logeren tijdens je quarantaine, desnoods in een hotel of gehuurd chalet. Of neem vrije dagen op.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 18:19

Wat zegt de GGD hierover? Ik denk dat zij liever hebben dat je in quarantaine gaat in het huis waar er iemand positief is, dan dat je je gaat verplaatsen naar een woning waar niemand besmet is en de mensen tot de risicogroep behoren. Wellicht geven zij aan dat dit ook niet mag. Dan kan je dat zo naar je werkgever communiceren. Dat dit je verplicht wordt vanuit de ggd.

En kun je eventueel een paar dagen salaris missen? Of een paar dagen vrij nemen? Want ik zou dan mijn poot stijf houden hoor. Ik zou het risico niet willen lopen mijn ouders te besmetten als ze tot een risicogroep behoren.

Is er geen mogelijkheid om jezelf af te zonderen in het huis van je schoonmoeder? Want wat wordt als contact gerekend dan? Langer dan 15 min binnen 1,5 m afstand? Dat moet op zich wel te doen zijn toch? Ik zou liever daar wat meer moeite in steken en dan gewoon zondag gaan werken bij een negatieve test. Desnoods doe je met een werpwerp schoonmaakdoekje de wc knoppen, deurklinken en wc bril af met een mondkapje op. Dan handen wassen, naar de toilet en weer handen wassen.