Waarom is het zo moeilijk om “ik hou van jou” te zeggen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

itsmi

Waarom is het zo moeilijk om “ik hou van jou” te zeggen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-22 22:22

Stom topic en misschien ben ik wel de enige, maar het viel me recentelijk op Dat ik het lastig vind om die drie woorden uit te spreken tegen mensen.... Maar het vervolgens tegen mijn dieren zonder moeite zeg!

Mijn vader is al op leeftijd en zegt het de laatste tijd vaak tegen me als ik bij hun geweest ben en een knuffel geef als ik weer naar huis ga... ik word er altijd wat ongemakkelijk van en mompel ook iets tegen hem.
M’n vriend precies hetzelfde, ik krijg het amper over m’n lippen!

Zelfs mijn zus die ik helaas recent ben verloren, zei het regelmatig tegen mij, zeker in de laatste fase van haar leven. Ik heb de laatste maanden voor haar gezorgd, zelfs naast haar geslapen en onze laatste maanden samen waren enorm intens. Zij zei het zonder moeite. Tegen haar zei ik het ook Weleens terug Maar ook hierbij werd ik ongemakkelijk... ik uit mijn liefde dan weer op een andere manier denk ik.. nu achteraf denk ik, had ik maar vaker gezegd dat ik van haar hou. Maar ik weet zeker dat ze het wel wist en voelde.

Maar tijdens het dagelijkse knuffel ritueel met mijn katten Betrap ik mezelf erop dat het er ineens zomaar Uitfloept! Ook mijn paard ontkomt er niet aan. Wel op een gekscherende en minder serieuze manier natuurlijk.

Wat is dit voor gekke constructie in mijn hoofd? Is het makkelijker omdat m’n dieren niks terug zeggen?
Is het omdat het ontvangen van die drie woorden lastig is? Ben ik de enige hiermee?

Even een side note, ben gewoon benieuwd naar jullie gedachtenspinsels en ervaringen hoor, ik heb verder geen psychische hulp nodig en ik lig er ook niet van wakker!

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 22:26

Ik herkent het hoor, hier zo ongeveer hetzelfde.
Ook ik zeg dat zo goed als nooit, evenals mijn man, maar toch weten we wel beiden van elkaar dat het zo is en toon je je liefde op een andere manier. (Alleen zeg ik dat ook niet tegen dieren)

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 22:27

Ik heb dat ook hoor. In het Engels krijg ik het makkelijker uit mijn keel. :+ Ik zeg het tegen mijn katten heel vaak maar ook in het Engels. Ik heb het tegen mijn beste vriendin wel gezegd en dat ging best natuurlijk maar bij de rest heb ik ook grote moeite. Ik weet ook niet zo goed waarom...

Vjestagirl

Re: Waarom is het zo moeilijk om “ik hou van jou” te zeggen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 22:29

Ik denk dat het komt omdat we geleerd hebben dat die woorden HEEL belangrijk zijn, en dat we er absoluut niet te licht over mogen denken om ze uit te spreken, en dat we er heel zorgvuldig mee om moeten gaan. Want, als we dat niet doen, dan verliest het zijn waarde.
Gevolg: we worden bijna bang om het te zeggen.

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 22:30

Ik zei het ook nooit. Niet tegen m'n familie, niet tegen m'n man... Tegen niemand...

Tot ik moeder werd... Intussen is m'n zoontje 3 jaar en spreek ik m'n liefde voor hem bijna dagelijks hardop uit!

En jaja... Nu zelfs soms ook tegen m'n man, niet te vaak hoor, want dan gaat ie eraan wennen en wordt het normaal enzo hahaha

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 22:32

Mijn man en ik zeggen het dagelijks en moeiteloos tegen elkaar, maar ik heb het nog nooit tegen een ander gezegd. Ook niet tegen familie. Familie ook niet tegen mij overigens. Kennelijk zat dat niet in de opvoeding en uiten we het op een andere manier.
Tegen de huisdieren zeg ik het ook niet, die begrijpen de inhoud toch niet.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 22:32

Heeft het niet te maken met de wederkerigheid? Dat het bij een dier vanzelfsprekender gaat omdat het toch niks terug kan zeggen? En een dier eigenlijk altijd ook van jou houdt? Dus misschien toch een dieper liggende emotie van een eventuele reactie of verwachting?

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 22:34

Ik weet het niet zeker, maar volgens mij heeft dit iets te maken met wat jouw "love language" is. Je kunt zo'n test doen welke het meest bij jou past. Sommige mensen zijn echt van woorden (dus ik denk uitspreken dat je van iemand houdt en daar veel waarde aan hechten) en sommige vinden het belangrijker om elkaar te helpen of om simpelweg samen te zijn. Misschien zijn die 2e groep mensen meer ongemakkelijk met die 3 woorden :P

Op deze site kun je zo'n quiz doen:
https://www.5lovelanguages.com/quizzes/love-language
Laatst bijgewerkt door Fearn op 05-01-22 22:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 22:35

Haha, same! Mijn vriend spreekt geen Nederlands dus dat kan lekker in het Engels, en dat gaat inderdaad echt een stuk makkelijker dan in het Nederlands. Ik zeg het dan wel weer makkelijker tegen m'n paard.. Maar dat is op een andere manier dan wanneer je het tegen een mens zou zeggen.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 22:38

Goof schreef:
Mijn man en ik zeggen het dagelijks en moeiteloos tegen elkaar, maar ik heb het nog nooit tegen een ander gezegd. Ook niet tegen familie. Familie ook niet tegen mij overigens. Kennelijk zat dat niet in de opvoeding en uiten we het op een andere manier.
Tegen de huisdieren zeg ik het ook niet, die begrijpen de inhoud toch niet.

Zo ben ik ook opgevoed/opgegroeid. Er is veel liefde, maar spreken het niet uit.

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-22 22:40

Toch wel enige herkenningspunten bij mensen dus!

@bellatrix, had ik niet eens over nagedacht, maar in het Engels is het idd makkelijker haha

@vjestagirl, maar als dat zo zou zijn, zou ik het dan niet makkelijker hadden moeten vinden om tegen m'n zus te zeggen? Dat was hét moment geweest...

@ good, wellicht is dat ook de reden dat het makkelijker is tegen dieren, omdat die de inhoud toch niet snappen en ook niks terug zeggen?

@ Suzanne, interessant! Maar de reactie of verwachting weet je al als iemand die worden naar jou uitspreekt toch? Dus dan zou het in theorie makkelijker moeten zijn om het als antwoord te geven. In tegenstelling om het als eerste te zeggen, want dan komt die onzekerheid over het antwoord van de ander naar voren denk ik.

@fearn, klinkt logisch! Ik ga zo'n test voor de grap eens doen.

heidiLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 23:08

Crista schreef:
Ik zei het ook nooit. Niet tegen m'n familie, niet tegen m'n man... Tegen niemand...

Tot ik moeder werd... Intussen is m'n zoontje 3 jaar en spreek ik m'n liefde voor hem bijna dagelijks hardop uit!

Ja hier precies zo! Ik roep het de hele dag door tegen mijn kindjes :')

Ik zeg het eigenlijk ook nooit tegen iemand, tegen mijn vriend wel vaker en inderdaad de dieren, maar dan eigenlijk bijna altijd in het Engels, als 1 van ons het in het Nederlands zegt dan vinden we dat dus heel speciaal :+ ik ben ook niet echt opgevoed met het zeggen van deze 3 woorden en zeg het ook eerder door dingen te doen. In films/series zie je eigenlijk ook altijd dat als een verliefd stel of vrienden/gezinslid dat tegen elkaar zeggen het meestal op een heel belangrijk moment is.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 23:30

Oh dit is zo herkenbaar... Ik zeg het ook nooit. Of gekscherend. Maar nooit in een serieuze context. Wel dan iets in de trant van 'je bent de liefste heit', maar dat is het dan ook wel d3nk ik. Ik heb sowieso al moeite mensen dichtbij te laten komen. Met dieren is dat anders, daar geef ik mijn hele hart aan....

Ik lees even mee. Je bent er iig niet alleen in :) :knuffel:

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 00:41

Heel herkenbaar, de hond hoort het 10x per dag minstens, de vrouw nooit :=

Kmbrly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 01:56

Ik vind het ook zeer moeilijk om te zeggen.
Maar ik weet van mezelf dat ik me niet graag open stel.
Tegen mijn vriend durf ik wel eens rap langs mijn neus door( als ik iets heb uitgespookt) love you hé.
Tegen mijn ex zei ik het wel … kreeg ik terug uh wie zegt dat ik van u hou. ( en ja hij meende wat hij zei :\ )

Sterre98

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 02:41

Ik vind t heel lastig om te zeggen omdat ik bang ben dat het niet wederzijds is en bang ben dat het over gaat vermoed ik. En ik zei t ook altijd vrij sarcastisch _O- in de trant van "ik hou ook van jou xoxo"

Mijn ex vroeg me oprecht af waarom ik het zo lastig vond en ik begon oprecht te snikken omdat ik het niet wist en toen ging ie even psycholoog spelen.

Toen ik het een dag later tegen hem zei was hij verbaasd en zei hij dat hij t enorm waardeerde ondanks dat ik t moeilijk vond, en toen kreeg ik een ontzettend goeie knuffel.

Mijn love language is trouwens pyschical touch. Ik ga heel erg goed op knuffelen en gewoon aanraking, door het haar gaan en kriebelen. En de rest natuurlijk, maar dit zijn van die kleine dingen waar ik heel blij van word.

Ben nu weer aan het daten en ik merk dat ik niet durf te zeggen dat ik van diegene houd, omdat ik persoonlijk vind dat het nogal vroeg is omdat nu te zeggen. Terwijl ik wel echt voel dat ik gek op diegene ben en echt verliefd begin te worden.

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 03:30

Herkenbaar wel, thuis zeiden we het nooit tegen elkaar met zoveel woorden, maar het was wel altijd duidelijk. Het was wel 1 van de laatste dingen die mijn vader tegen mij zei. Althans, dat denk ik, want hij was toen niet heel duidelijk meer, dus toen heb ik hem gewoon geknuffeld. Ik had het al wel iets eerder tegen hem gezegd, maar toen was hij niet helemaal zichzelf, dus denk ik dat hij het daarom later pas zei.

Mijn vriend en ik zeggen ook wel ik hou van je tegen elkaar. Maar ook niet altijd op een serieuze manier, soms zeggen we houmiauw :') supersuf, weet ik, maar wij vinden dat grappig _O-

Wat we thuis wel heel vaak zeiden trouwens is “ik ben trots op je!”. Dat vond mijn vriend dan weer heel raar, want daar zeiden ze beide eigenlijk niet.

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 07:30

Dat het in het Engels makkelijker is, is misschien ook omdat we dat in series etc altijd zien?

Naar mijn idee eindigen ze in films en series ongeveer elk telefoongesprek met 'I love you', dus is het gewoon wat genormaliseerd?

In mijn familie wordt het ook nooit gezegd, dus ik vind het ook heel moeilijk om uit te spreken.
Tegen de dieren overigens ook niet specifiek die woorden gezegd :)

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 11:06

Hier heel gemakkelijk, ook de woorden ik ben trots op je, partner en ik tegen elkaar. Gaat negen van de tien keer dan ook gepaard met een knuffel en een kus, met de kinderen inmiddels volwassen ook. Buiten het gezin wel wat minder. Ben er zelf niet mee opgegroeid en vond het belangrijk dat met eigen kinderen anders te doen. Als je dan ook nog een heel fijne partner hebt is dat wel hemels.

Sorry zeggen ook helemaal geen moeite mee, ook niet tegen mensen die (veel) verder van me af staan.

Tegen onze dieren zeg ik het veel minder, (maar er wordt heel wat af gekroeld en koppen gekust) meestal zeg ik wel hou van jou als ze ziek zijn en bij afscheid als ze oud en op zijn…schieten nu gelijk tranen in mijn ogen bij die gedachten. Is al een aantal keer gebeurd

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 11:13

Ik zeg het tegen mijn man 3600x op een dag, omdat ik echt ontzettend gek op 'm ben.. En tegen m'n dieren ook inderdaad.. Maar verder nooit eigenlijk..

littleroosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 11:20

Ik ken het wel, tot dat mijn huidige vriend het standaard elke dag tegen mij zei. Na 6 jaar ben je er dan wel overheen haha. Nu zeg ik ook elke dag tegen hem dat ik van hem hou en dit komt ook uit mijzelf. Maar dit heb ik alleen met m'n vriend.

CairnTerrier

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 11:22

Ik vind het meer dan logisch. Ik word juist ontzettend kriegel van stelletjes die continu moeten bevestigen aan elkaar hoeveel ze van elkaar houden. Merk het ook aan vriendinnen. Even snel partner bellen om iets te vragen en elk gesprek eindigen met ''love you'' :*

Ieder zo zijn ding, maar ik ben daarin vrij nuchter en de dierbare mensen om mij heen weten dat ik ze lief heb en dat ik van ze houd. Dat uit ik in andere dingen, maar ook omdat ik ''ik hou van jou'' alleen zeg op bijzondere momenten als ik het daadwerkelijk meen. Ik hoef mijn partner niet elke dag te bevestigen dat ik van hem hou. Dat weet én voelt hij. Op bijzondere momenten zeggen we het tegen elkaar en dat voelt dan ook echt gemeend en waardevol <3

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 11:37

Ik vind het eigenlijk heel makkelijk. Vind het zo'n zonde dat mensen niet gewoon kunnen zeggen dat iemand veel voor ze betekent. Daar doe je IMO jezelf en de andere persoon mee te kort.
Tegen mijn vader als we gedag zeggen sowieso. Ik zie hem eens per week, ik wil niet op een dag niet meer kunnen gaan en beseffen dat ik het net de week er voor niet gezegd heb.

telefoongesprekken met mijn man sluiten we hier ook vaak af met "love you" da's dan niet minder gemeend. Gewoon wat "luchtiger" als je onder de mensen bent. Ik weet niet of we het dagelijks zeggen maar we herinneren de ander er wel regelmatig aan. "er van uit gaan dat de ander het wel weet" is iets waar ik al veel vriendschappen en relaties door heb zien sneuvelen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 11:44

Ik zeg het ook enkel tegen mijn dieren, soms wel 10x per dag. :') Maar dat is vooral omdat ze steeds zo schattig zijn! <3 Bij mensen heb ik dat gevoel gewoon niet. Zou misschien anders zijn als ik een schattig kind zou hebben rondlopen, dan zou ik het misschien ook steeds roepen.

CairnTerrier

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-22 11:56

Ayasha schreef:
Ik vind het eigenlijk heel makkelijk. Vind het zo'n zonde dat mensen niet gewoon kunnen zeggen dat iemand veel voor ze betekent. Daar doe je IMO jezelf en de andere persoon mee te kort.
Tegen mijn vader als we gedag zeggen sowieso. Ik zie hem eens per week, ik wil niet op een dag niet meer kunnen gaan en beseffen dat ik het net de week er voor niet gezegd heb.

telefoongesprekken met mijn man sluiten we hier ook vaak af met "love you" da's dan niet minder gemeend. Gewoon wat "luchtiger" als je onder de mensen bent. Ik weet niet of we het dagelijks zeggen maar we herinneren de ander er wel regelmatig aan. "er van uit gaan dat de ander het wel weet" is iets waar ik al veel vriendschappen en relaties door heb zien sneuvelen.

Vind ik gek. Er zijn ook andere manieren om te laten weten dat je van je partner houdt. De één uit het in een woord, de ander uit het in een daad en nog een ander uit het beiden.
Als door het ontbreken of sporadisch benoemen van ''love you'' je relatie omvalt lijkt me dat daar meer aan de hand is :=