Wat een heftig jaar

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LoveGlove

Wat een heftig jaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-22 13:22

Jeetje mina. Het was niet niks.

De afgelopen jaren zijn voor mij allemaal heftig geweest. In 2018 een flinke mentale dip gekregen door een verwerkingsproces. Ik kon helemaal niet functioneren. 2019 in gegaan waar ik het hele jaar heb lopen herstellen en mijn eerste 3 diagnoses heb gekregen. ADHD, C-PTSS en een reactieve hechtingsstoornis. 2019 einigde met een flinke burnout waarbij ik alweer niet kon functioneren. 2020 begon ontzettend goed. Mijn vriend was ik tegengekomen, ben zo'n beetje bij hem ingetrokken. Maar toen we verder in de relatie kwamen merkten we allebei dat er toch nog veel van mijn PTSS in mijn systeem zat. Weer terug naar therapie dan maar. Willen verhuizen aan het einde van 2020 was helaas niet gelukt.

Maar in eind januari 2021 wel. Toen waren we samen verhuisd officieel naar ons eigen huisje. Helaas besloot mijn beste vriendin de dag erna een zelfmoordpoging te doen (ik mag er open over zijn. Anders had ik dit niet gezegd), waar ik haar van heb moeten redden. Ben blij dat ze er nog is, maar alsnog moest ik door een soort rauwprocess heen. Daarbij had ik problemen op mijn werk met mijn baas. Dus in februari, 2 dagen voor mijn verjaardag ben ik daar moeten stoppen. Ik zat zonder werk. Ik begon op dit punt pas echt te merken hoe erg mijn ADHD in de weg zat van het runnen van een huishouden. Proberen om op meerdere plekken te solliciteren. Mijn vriend had ondertussen een nieuwe baan. Dus ik moest thuis poetsen. Het lukte allemaal niet. Dus ik trok aan de bel voor hulp. We waren ondertussen ergens in mei. Ze gingen bij de gemeente en pleegzorg kijken of er geholpen kan worden met het vinden van huisbegeleiding voor het huishouden en met het vinden van werk. Maar, ondertussen zat ik wel thuis. Ondertussen ook nog naar groepstherapie voor mensen met ADHD in de hoop dat dit me kon helpen. Ik had al een paar jaar last van tics, maar op dit moment begonnen ze ineens heel wat erger te worden. Tot in juli ik een tic aanval had van 6 uur lang waarin ik mezelf constant pijn deed, niet eens kon lopen door de tics en we naar het ziekenhuis moesten voor een oplossing. Dat werd medicatie. Nou, bij therapie hadden we besloten dat daar ook iets aan gedaan moest worden. Dus ik kreeg daar ook nog therapie voor. In juli hadden we ook besloten om 2 poezels in huis te halen. Nina en Blacky. Een van de grote lichtpunten van her jaar en iets wat me echt heeft geholpen met mijn mentale gezondheid. Al was de timing niet helemaal goed met de aankoop :')
We hebben er alsnog totaal geen spijt van.

Ondertussen was het augustus en begonnen we eindelijk meer te weten over de begeleiding die ik zou krijgen. Uiteindelijk kreeg ik in september huishoudelijke begeleiding en ging ik naar dagbesteding bij een leuke kinderboerderij met camping waar ik mijn passie voor dieren, en vooral paarden kwijt kon. Weer een licht puntje. Na zo lang thuis zitten eindelijk een plek waar ik me thuis voel, kan leren paardrijden en niet meer thuis hoef te zitten. In september kreeg ik ook mijn diagnose voor gille de la tourette en zijn we een traject begonnen voor een eventuele autisme diagnose, waar ik nog steeds mee bezig ben. Nu het wachten geblazen is zijn we verder gegaan met trauma therapie. We hebben weer wat dingen ontdekt die nog flink in de weg zitten, dus we zijn nog langer bezig. We hebben ook besloten om in het begin van 2022 een gesprek te hebben met pleegzorg, de gemeente en thuisbegeleiding als doel om pleegzorg nog eens te verlengen tot 23 jaar, gezien ik het nog hard nodig heb.

In dit jaar heeft mijn oma ook borstkanker overwonnen, waar ik ontzettend trots op ben voor haar. De moeder van mijn vriend was ook verhuisd rond de tijd dat wij verhuisd waren. We hebben in mijn vriend zijn familie nog een nichtje mogen verwelkomen op deze wereld. Mijn vriend is dus opnieuw oom. En zijn zus en vader hebben ook nog een nieuwe pup in huis gehaald. Ze delen de hond. Het is een schat van een woef <3

Al met al was het een vrij heftig jaar met veel ups en downs. Als er iets is wat ik dit jaar heb geleerd is dat mentale gezondheid niet gewoon een herstel proces is als je depressie, ptss of wat dan ook hebt. Wanneer je denkt dat je bent hersteld kom je nog van alles tegen wat niet klopt. Ik kan nog steeds maar bepaald aantal dingen omdat ik nog steeds kamp met de nasleep van een burnout, lichte depressie en ptss. Ik dacht dat ik was hersteld. Ik heb geleerd dat herstel niet gaat om beter worden, maar om herkennen wanneer het niet helemaal goed met je gaat. Het gaat om dat je jezelf gunt om je klote te voelen, maar ook om je goed te voelen. Het maakt deel uit van het leven. Het is geen kwestie van herstellen en dat was het. Het zal altijd werk nodig blijven hebben. Al helemaal als je ook nog beperkingen hebt. Een ding waar ik enorm dankbaar voor ben dit jaar, is dat dit jaar me heeft bewezen dat er een rede is waarom ik op zo'n jonge leeftijd zoveel moet meemaken: ik hoor mensen te helpen. Ik ben pas 20. In februari wordt ik 21. Maar alleen in dit jaar al heb ik ontzettend veel mensen kunnen helpen door een simpel wijs woordje of een adviesje. Of zelfs simpel door iemand te laten weten dat ik het ook mee heb gemaakt. En dat ze niet alleen zijn. En dat maakt alles zoveel waard. Het maakt niet uit of het mensen zijn die ik wel of niet ken. Ik heb ze kunnen helpen. En dat doet heel veel met mij.

Dus, wat zijn mijn doelen van dit jaar? Ik houd het lekker simpel: doorgaan met herstellen en kijken hoe ver ik mijn leven terug kan opbouwen. Hopelijk kan ik straks weer ietwat aan het werk. waarschijnlijk zal ik nooit volledig functioneel zijn. Maar dat betekend niet dat ik niks kan. Hopelijk komt mijn passie voor zingen en dansen weer terug. Ze zijn al een paar jaar op vakantie vanwege mijn mentale gezondheid. Hopelijk komt er ook weer een ritme terug. Ook die was op vakantie gegaan toen mijn mentale gezondheid zo achteruit ging. Alles wat ik weet, is dat ik het allemaal stapje voor stapje ga doen. En dat begint dit jaar met ziek zijn door de boosterprik die ik een paar dagen terug heb gehad :')
Hopelijk krijg ik ook een diagnose voor autisme. Of krijg ik in ieder geval de duidelijkheid of ik het wel of niet heb. Het is eenmaal lastig te diagnostiseren bij mij aangezien ik van alles heb wat overlapt met veel autisme symptomen :=
We zullen zien.

Ik ga lekker bij de dag leven en samen met mijn vriend en de poezels een mooi leven opbouwen. Ik ga in elk geval 2022 mer een lach en een traan tegenmoet. Letterlijk. Ik heb gisteren flink gehuild en daarna hebben we samen gelachen :')

Ik wens iedereen hier ook een mooi 2022, en voor degenen die het momenteel moeilijk hebben, dar die problemen dir jaar minder worden of zelfs helemaal weg gaan. We komen er wel. Allemaal. We zijn stuk voor stuk vechters

CynthiaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-22 15:24

Wat ben jij dapper en heb jij al veel stappen gezet. Je klinkt juist heel wijs en verstandig voor iemand van jouw leeftijd en daar mag je echt wel trots op zijn.
Gewoon door gaan met hoe je bezig bent dan kom je er wel. Heel veel goeds voor 2022.

MarlindeRooz

Re: Wat een heftig jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-22 15:30

Toen ik je verhaal las dacht ik dat je tussen de 25-30 zou zijn, maar je bent nog maar 20 joh! Wat een zelfreflectie en openheid heb jij! Dat had ik op die leeftijd niet!

Ik heb wat vergelijkbare dingen meegemaakt de afgelopen jaren. En ik heb afgelopen jaar de diagnose ASS+ADHD gekregen wat voor mij heel erg geholpen heeft om dingen te plaatsen. Hopelijk gaat dat jou ook helpen.

Je mag me altijd een PB sturen als je wat wil weten oid. :j

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-22 16:03

CynthiaV schreef:
Wat ben jij dapper en heb jij al veel stappen gezet. Je klinkt juist heel wijs en verstandig voor iemand van jouw leeftijd en daar mag je echt wel trots op zijn.
Gewoon door gaan met hoe je bezig bent dan kom je er wel. Heel veel goeds voor 2022.

dankjewel :)
Ik heb ook al veel meegemaakt. En niet alleen de afgelopen jaren. Maar over mijn hele leven. Daar kun je echt een of misschien wel meerdere boeken ober schrijven :=
Van veel meemaken leer je ook veel. Daar wordt je wijs van :P

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-22 16:07

MarlindeRooz schreef:
Toen ik je verhaal las dacht ik dat je tussen de 25-30 zou zijn, maar je bent nog maar 20 joh! Wat een zelfreflectie en openheid heb jij! Dat had ik op die leeftijd niet!

Ik heb wat vergelijkbare dingen meegemaakt de afgelopen jaren. En ik heb afgelopen jaar de diagnose ASS+ADHD gekregen wat voor mij heel erg geholpen heeft om dingen te plaatsen. Hopelijk gaat dat jou ook helpen.

Je mag me altijd een PB sturen als je wat wil weten oid. :j

Ik wilde een post met 2 reacties doen maar dat ging mis :')

Dankje. Mijn diagnoses hebben we tot nu toe ook goed geholpen. een ASS diagnose zou ook zoveel uitleggen. Ik ben alles behalve een typische autist dus het is voor mij lastig geweest om een diagnose te krijgen. Maar ik heb zo veel symptomen. Dus ik wil her gewoon fatsoenlijk weten nu. Het zou me heel veel helpen. En het zou ook heel, heel veel uitleggen over mezelf.

Nogmaals, dankjewel :)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-22 16:18

Jeetje, wat heb jij in overdrive gezeten de afgelopen jaren. Ik heb in mijn huisgezin te maken met en autisme en ADHD en weet dus dat mensen die dat hebben doodmoe zijn van alle prikkels. Maar van zichzelf moeten presteren om te doen wat eigenlijk (nog) niet kan. Ik lees dat je inmiddels al mooie stappen hebt gezet om grip op je leven te krijgen. Dat is best al snel want dat duurt bij veel mensen vaak nog veel langer. Dus daar mag je best trots op zijn. Het inzicht in je diagnoses helpt echt veel, maar ook dat moet je verwerken. Dus, behoed jezelf ervoor te snel te gaan. Neem gewoon de tijd en dan komt er echt nog veel moois op je pad.
PS; Het zal voor je vriend denk ik ook best pittig zijn. Heel fijn dat jullie dat traject met zn tweeen kunnen doen.
Ik herken heel erg wat je zegt over "het type autist". Mijn man heeft autisme en we zijn daar pas op 54 jarige leeftijd achter gekomen. Over lang gesproken _O- _O-. Ook zeker niet het type autisme dat zo herkenbaar is Daarom heet het ook een spectrum stoornis. (Ik zou willen dat daar eens een andere benaming voor kwam; het is gewoon een erfelijke conditie van je hersens).

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-22 16:48

Babootje schreef:
Jeetje, wat heb jij in overdrive gezeten de afgelopen jaren. Ik heb in mijn huisgezin te maken met en autisme en ADHD en weet dus dat mensen die dat hebben doodmoe zijn van alle prikkels. Maar van zichzelf moeten presteren om te doen wat eigenlijk (nog) niet kan. Ik lees dat je inmiddels al mooie stappen hebt gezet om grip op je leven te krijgen. Dat is best al snel want dat duurt bij veel mensen vaak nog veel langer. Dus daar mag je best trots op zijn. Het inzicht in je diagnoses helpt echt veel, maar ook dat moet je verwerken. Dus, behoed jezelf ervoor te snel te gaan. Neem gewoon de tijd en dan komt er echt nog veel moois op je pad.
PS; Het zal voor je vriend denk ik ook best pittig zijn. Heel fijn dat jullie dat traject met zn tweeen kunnen doen.
Ik herken heel erg wat je zegt over "het type autist". Mijn man heeft autisme en we zijn daar pas op 54 jarige leeftijd achter gekomen. Over lang gesproken _O- _O-. Ook zeker niet het type autisme dat zo herkenbaar is Daarom heet het ook een spectrum stoornis. (Ik zou willen dat daar eens een andere benaming voor kwam; het is gewoon een erfelijke conditie van je hersens).

Niet alleen de afgelopen jaren hoor. De afgelopen jaren waren het hoogtepunt alleen maar. Ik ben tot en met 3,5 jarige leeftijd mishandeld. Daar komt mijn ptss vanaf. Heb nooit geweten hoe het is om je volledig te kunnen ontspannen. En ja, her prikkelverwerken is af en toe vreselijk. Voor mensen die het niet snappen: omdat ik geen filter heb waardoor alle achtergrondprikkels (dingen zien en horen en ruiken en al) niet op de achtergrond kunnen zijn moet ik veel meer prikkels verwerken. Dus als ik op een feestje ben waar veel mensen praten, de tv aan staat en ook muziek aan staat, er dingen vallen, er kinderen zijn, veel kleuren vaak etc etc, hoor ik alles tegelijk even hard en kan ik niks naar de achtergrond filteren. Veel mensen met ADHD en ASS hebben ook sterkere zintuigen en maken alles heftiger mee. Je moet het zien als in: ik moet net zoveel prikkels verwerken in een dag als jij zou moeten in 2 dagen. En ook nog met een stel hersenen waar het verwerken van prikkels een stuk langzamer gaat. Als je het zo bekijkt is het ineens niet meer zo raar dat ik een stuk sneller moe wordt dan anderen.

Dat is iets waar ik nog steeds mee moet leren omgaan. Ik heb nog nier helemaal door hoe snel mijn hersenen van alles verwerken dus ik ga soms voor mezelf nog te snel :')
Ik merk bijvoorbeeld dat ik nog steeds van kerst aan het bijkomen ben. Daarom hebben we nieuwjaar lekker mer zijn tweetjes geviert. En zelfs dan zijn nieuw jaar veel prikkels. Het vuurwerk is zo mooi. Alleen ik zou willen dat het wat minder hard ging :=
Dus ik denk dat ik nog wel een week nodig heb. Maar her kan best zijn dat het nog langer duurt dan dat. Het zal ook de reden zijn waarom ik zoveel zieker ben van de booster prik dan de andere vaccinaties momenteel. Ik ben echt al 3 dagen half ziek met een verdikte lymfeknoop onder mijn oksel. Komt waarschijnlijk dus door her nog moeten herstellen van kerst :=

Dus ja, heb al mijn hele leven op overdrive gelopen. Zelfs toen ik in mijn pleeggezin terecht kwam. Was het thuis eindelijk rustig, besluiten ze me op school te gaan pesten. Alle scholen die ik heb gehad ook allemaal hetzelfde. Altijd pesten. Zelfs op de opleiding waarvan je zou zeggen dat mensen wat volwassener zouden worden :=

Daarom zei ik al, je kunt makkelijk een boek schrijven over mijn leven. Al ben ik dan 20 :')

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-22 17:16

Citaat:
Ik heb geleerd dat herstel niet gaat om beter worden, maar om herkennen wanneer het niet helemaal goed met je gaat. Het gaat om dat je jezelf gunt om je klote te voelen, maar ook om je goed te voelen.

Oef, ja, dit is precies waar ik zit.

Knuffel. Wat ben jij sterk en hard op de goede weg!

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-22 17:33

Juut schreef:
Citaat:
Ik heb geleerd dat herstel niet gaat om beter worden, maar om herkennen wanneer het niet helemaal goed met je gaat. Het gaat om dat je jezelf gunt om je klote te voelen, maar ook om je goed te voelen.

Oef, ja, dit is precies waar ik zit.

Knuffel. Wat ben jij sterk en hard op de goede weg!

Jij ook een dikke knuffel :(:)

Dankje

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-22 17:46

LoveGlove schreef:
Jeetje mina. Het was niet niks.

Dus, wat zijn mijn doelen van dit jaar? Ik houd het lekker simpel: doorgaan met herstellen en kijken hoe ver ik mijn leven terug kan opbouwen. Hopelijk kan ik straks weer ietwat aan het werk. waarschijnlijk zal ik nooit volledig functioneel zijn. Maar dat betekend niet dat ik niks kan. Hopelijk komt mijn passie voor zingen en dansen weer terug. Ze zijn al een paar jaar op vakantie vanwege mijn mentale gezondheid. Hopelijk komt er ook weer een ritme terug. Ook die was op vakantie gegaan toen mijn mentale gezondheid zo achteruit ging. Alles wat ik weet, is dat ik het allemaal stapje voor stapje ga doen.

Dit is een indrukwekkend inzicht, zeker na de achtbaan waarin je hebt gezeten, en nog een beetje zit als ik het zo lees. Ik hoop dat je wensen voor 2022 uitkomen. En gun jezelf alle tijd van de wereld, want die heb je.