Eigenlijk weet ik heel goed wat ik wel en niet wil, en hoe ik me wel en niet wil voelen, maar toch komen er dan weer (bij wijze van spreken) 100 plussen en minnen en dan raak ik weer verdwaald.
Ik zal even van het begin beginnen..
Afgelopen juni ben ik cum laude geslaagd voor mijn opleiding social work. Super blij dat ik nu eindelijk aan de slag mocht en dat ik een leuke cijferlijst had, al gaf ik niet perse veel om het woordje cum laude. Toen ik op linkedIn een berichtje postte dat ik geslaagd was kreeg ik gelijk twee aanbiedingen in mijn berichtenbox, 1 als trainee binnen een bedrijf waar ze werkcoaches opleidden voor 40 uur in de week en een voor 16 uur in de week bij een bedrijf waar ik in eerste instantie verantwoordelijk zou worden voor het managen van 4 inloopspreekuren en ik evt. doorgroei mogelijkheden zou hebben.
Tijdens mijn opleiding heb ik een flinke burn-out en depressie gehad door eens slechte stage ervaring waarna ik ook een angststoornis heb ontwikkeld. Daarom heb ik er voor mezelf voor gekozen om niet meer een volle week van 9 tot 5 te willen werken, altans niet gelijk aan het begin. Daarom heb ik ervoor gekozen het traineeship af te slaan, ook omdat ik dan ook nog eens iedere dag ruim een uur heen en een uur terug moest rijden.
De 16uur bij het andere bedrijf heb ik aangepakt en daarnaast mijn baan bij de GGD gehouden om uiteindelijk op zo'n 32 uur in de week uit te komen. Echter bleek al gauw dat de 16 uur bij het andere bedrijf (wat nu nog steeds het bedrijf is waar ik voor werk) niet zo uitpakte zoals belooft was. Ik was voornamelijk aanwezig op de inloopspreekuren, maar had eigenlijk weinig te doen omdat er gewoon vrij weinig aanloop was. Ik spendeerde mijn uren voornamelijk met het kletsen met de vrijwilligers en de wijkcoaches die aanwezig waren.
Omdat ik hier niet voldoende uitdaging uithaalde heb ik dit bij mijn manager en mijn team aangegeven. Toevallig zijn er rond deze tijd (dit gaat over eind oktober/begin november dit jaar) twee teamleden stopten met hun huidige functie heb ik de kans gekregen om tot 1 februari contract uitbreiding te krijgen. Vanaf 1 nov ben ik voor 28 uur in de week aan de slag. Binnen deze 28 uur draai ik nog zo'n 6-8 uur inloop spreekuren en ben ik de overige 20 uur junior opbouwwerker. Dit houd ik dat ik me bezighoud met intensieve buurtonderzoeken en het opzetten van activiteiten in de buurt. Tijdens die buurtonderzoeken maken we gebruik van enquetes en gaan we op huisbezoek, om een compleet beeld te krijgen van alle zaken die er spelen in de wijk om vervolgens met netwerkpartners een aanpak hiervoor te maken. Ik en mijn collega's werken voornamelijk op ons zelf enkel bij sommige projecten werken wij samen met 1 a 2 collega's. We hebben ook geen kantoor of iets, dus ik zie mijn collega's meestal enkel bij onze twee wekelijkse vergadering. Ik mis dan ook vaak het makkelijke contact met een collega om even een vraag te kunnen stellen of te kunnen sparren, of een simpel praatje bij het koffie apparaat
Inmiddels zijn we dus even verder, en heb ik nog een maand tot mijn contract afloopt. Ik heb gemerkt dat ik het opzetten en draaien van de activiteiten super leuk vind, maar dat ik het buurtonderzoek zelf, en voornamelijk de huisbezoeken erg lastig vind. Het aanbellen bij buurtbewoners en hopen dat je op een bepaalde manier contact kunt maken en houden is iets waar ik enorm veel druk bij ervaar en waar ik ook veel paniekaanvallen bij krijg, voornamelijk wanneer ik bij de mensen binnen kom. Ik ben dan vaak ook echt kapot aan het einde van de dag.
Daar komt nu nog eens bij kijken dat we nu geen huisbezoeken meer mogen doen ivm de huidige maatregelen, dus dat ik ook geen extra ervaring hiermee op kan doen voordat mijn contract afloopt om te kijken of ik me over deze angsten heen kan zetten.
Zodra mijn huidige contract afloopt zijn er 3 mogelijkheden, 1 is dat ik een jaar contract aangeboden krijg van 32-36 uur omdat we onze huidige vacature hiervoor niet gevuld krijgen tot nu toe, 2 is dat ik een half jaar contract zou kunnen krijgen als extra inzet. Deze uren worden vrijgemaakt door de gemeente waar wij voor werken en zijn vaak verspreid over meerdere projecten in meerdere stadsdelen, en 3 is dat ik er helemaal mee stop. Voor optie 1 en 2 word er eigenlijk een ervaren opbouwwerker gezocht, maar omdat die lastig te vinden is heb ik nu de kans gekregen om me in deze 3 maanden (van 1 nov tot 1 feb) te kunnen ontwikkelen tot een opbouwwerker met voldoende ervaring om zelfstandig de wijk in te kunnen gaan.
Ik merk dat ik momenteel echt enorm moe ben, en dat ik eigenlijk helemaal geen motivatie meer heb om aan het werk te gaan. Ik heb net 5 dagen vrij gehad waarbij ik mijn telefoon helemaal heb uitgezet maar nog ervaar ik de stress en de druk die het werk me geeft, en schrik ik soms snachts hier van wakker. Slapen doe ik de laatste maand sowieso al erg slecht, wat de vermoeidheid niet beter maakt.
Mijn gedachte nu is dat deze functie momenteel nog te hoog gegrepen voor mij is, ik vind het opzetten en draaien van activiteiten heel erg leuk maar een ingang vinden in de buurt, de huisbezoeken en dergelijke geven mij enorm veel stress, omdat hier zo veel verschillende aspecten bij komen kijken. Daarnaast krijg ik dus vaak paniekaanvallen tijdens de huisbezoeken omdat ik me hier niet op mijn gemak voel. Ik denk dat ik me misschien beter kan ontwikkelen in een omgeving waar ik wel een kantoor heb waar ik (al dan niet hybride met thuiswerken) aanwezig kan zijn met collega's, waar ik een duidelijke functie heb met een caseload oid en ik rustig in kan groeien.
Duidelijk verhaal zou je zeggen, deze functie past niet bij je dus ga je rustig opzoek naar iets anders. Dat is ook wat ik in eerste instantie denk. Maar daarna slaat de twijfel toch toe, want deze kans krijg ik niet zomaar nog een keer. Wat nou als het me op langere termijn wel lukt om me te ontwikkelen en dat ik nu door de zure appel heen moet? geen idee...
Daar moet ik ook even aan toevoegen dat ik vanaf maart 2021 geen vakantie meer heb gehad, op de afgelopen 5 dagen lang weekend na, ik ben tijdens mijn opleiding al 28 uur voor de GGD gaan werken, na mijn opleiding was dit per week tussen de 36 en de 40 uur en toen ik aan mijn huidige baan begon heb ik dit werk ook aangehouden. Ik werk dan ook naast de 28 uur in mijn huidige functie nog zo'n 8 uur per week voor de GGD op het covid project.
Een enorm lang verhaal, waarin ik voornamelijk even van me af wilde schrijven. Geen idee wat ik met dit topic wil bereiken, gewoon even ventileren denk ik.. Bedankt als je het helemaal hebt gelezen en als je tips hebt of vragen over de situatie, is dat van harte welkom