Wie helpt mij opwarmen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Wie helpt mij opwarmen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-21 23:22

Ik weet het namelijk niet meer :')

Ik ben gek op winter, ik kan niet wachten tot ik weer op natuurijs kan schaatsen. Enig nadeeltje zijn wat mij betreft de korte dagen en gedeeltelijk de kou, ik warm namelijk niet goed op...

Jaren geleden heb ik al afgeleerd om meteen na het rijden te gaan douchen als de temperatuur onder 0 ging. Via de harde weg, dat wel... Enorme jeukbulten op mijn benen zorgden ervoor dat ik eerst maar even op de vloer ging liggen om op te warmen :')

Tegenwoordig is het zo dat ik een hele dag op kantoor zit, tussen allemaal mannen (die het zomaar warm hebben, terwijl ik daar nog met een koude neus en koude vingers zit) en in een heel slecht klimaat. Veel ramen, oud gebouw, slechte airco en slechte ventilatie (als het waait, en dat doet het bijna altijd waait het door de kozijnen heen en als het zonnig en rustig weer is, zeer zeldzaam, branden we achter het glas weg).

Nou goed, dan rij ik naar huis en ga ik even eten en richting stal. Draag ik een hemd, een thermoshirt, een fleecegevoerde BR kol, een fleecevest en een gevoerde jas. En natuurlijk een rijbroek en laarzen. (rijbroek met legging ook al zovaak geprobeerd, maakt geen verschil)
Ik moet een minuut of 20 rijden richting stal, waarna ik doorgaans eerst 3 boxen uitmest en dan vaak wat grondwerk doe met m'n jonge paard en nog ga rijden met mijn andere paard.
We hebben een binnenbak en ook de stallen zijn binnenstallen. Met name in de stal is het altijd lekker op temperatuur, snel een graad of 10 warmer dan buiten.

Vaak is het intussen 21.30 of later wanneer ik naar huis ga. Streven is dan altijd nog even opwarmen en douchen, aangezien ik al 20 minuten in een warme auto heb gezeten kan ik zo onder de douche stappen.
Intussen zet ik mijn vers gekochte (ik weigerde er altijd eentje aan te schaffen!) elektrische deken aan en zorg ik dat ik met droog (gefohnt) haar op bed ga rond 23.00 uur.

En zo dacht ik afgelopen nacht weer een zeer prettige nacht in te gaan. En ik heb heerlijk geslapen, ben niet wakker geworden met verschrikkelijk stijve, stramme en verkrampte spieren vanwege de kou, ik ben snel in slaap gevallen. Heb ook heerlijk geslapen...
Werd wakker om even naar de wc te gaan en eenmaal uit bed voelde ik het meteen weer, je bent opgewarmd en toch zit de kou nog in je lichaam. Beetje een vreemd gevoel.
Toen de wekker vanochtend ging was dit niet anders. Ik heb vervolgens tot het middaguur nodig gehad om weer op een comfortabele temperatuur te komen.

En iets zegt me dat dit niet helemaal normaal is :')
Wat doen jullie hier voor/tegen?
Please let me know :')

lucifertje

Re: Wie helpt mij opwarmen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-21 23:28

Je hebt ook elektrisch dekentjes voor op je stoel die werken op een accu. Stoov of stoovy het volgens mij. Ik vraag me ook af of je gedurende dag genoeg eet. Als ik in m’n cut fase zit en dus onder m’n behoefte eet heb ik het ook altijd koud! Als ik daarna weer naar onderhoud of bulk ga heb ik het weer warm.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-21 23:33

Wat eet en drink je op een dag?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-21 23:34

lucifertje schreef:
Je hebt ook elektrisch dekentjes voor op je stoel die werken op een accu. Stoov of stoovy het volgens mij. Ik vraag me ook af of je gedurende dag genoeg eet. Als ik in m’n cut fase zit en dus onder m’n behoefte eet heb ik het ook altijd koud! Als ik daarna weer naar onderhoud of bulk ga heb ik het weer warm.

Die dekentjes zit ik inderdaad ook al aan te denken voor in de auto. Maar de ervaring leert dat te veel warmte op de benen (die het meest aan de kou blootgesteld worden bij het rijden en werk op stal) zorgt voor eng veel jeuk...

Qua eten ben ik momenteel niet te weinig aan het eten :') Ik heb de teugels wat gevierd in deze periode :+ Per januari wil ik weer wat beter keto/kha gaan eten, alleen zegt dat natuurlijk niet heel veel over de behoefte van mijn lichaam versus hoeveel ik daadwerkelijk neem.
Hoe dan ook, ben ik zeker niet te dun en heb ik in die zin voldoende reserves. Ook in de tijd dat ik bijna 20 kilo afviel had ik hier eigenlijk geen problemen mee.

Toushie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-21 23:37

Naast het eten hoe is je aantal uren aan slaap , goede slaap? Houd je die wellicht ook bij?
Vermoeid lichaam heeft veel meer moeite met opwarmen en warm houden.
En heb je ook al eens geprobeerd juist iets minder aan te trekken?
Laatst bijgewerkt door Toushie op 21-12-21 23:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-21 23:37

Humpiedumpie schreef:
Wat eet en drink je op een dag?

Ontbijt; 180 gram Alpro Soya met 25 gram wheypoeder en 30 gram gemengde noten (ongeveer 300-350 kcal)

Lunch; Avocado vla van 2 avocado's, 200ml amandelmelk, cacao en zoetstof (ongeveer 400 kcal)

Avondeten; Rond de 500-600 kcal, doorgaan koolhydraatarme/bewuste maaltijden (EkoMenu)

Tussendoor; Overdag 50 gram kaas en 100 gram cherry tomaatjes, 's avonds nog een blokje pure (72%) chocola en/of amandelen/rundercervelaat, beetje naar behoefte

Als ik dit zo optel is het niet idioot veel eigenlijk :') Voor iemand van mijn lengte.
Al moet ik zeggen dat ik momenteel wel regelmatig aan het binge eten ben hoor.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-21 23:39

Toushie schreef:
Naast het eten hoe is je aantal uren aan slaap , goede slaap? Houd je die wellicht ook bij?
Vermoeid lichaam heeft veel meer moeite met opwarmen en warm houden.

Doorgaans zo'n 7-8 uur slaap per nacht, waarvan 1 uur diepe slaap volgens mijn cheap ass smart watch.

Heb wel een probleem met wakker worden, maar daarvoor heb ik een wake up light en daglichtlamp (bij het klaarmaken van het ontbijt en lunch), dat maakt mij eigenlijk wel heel goed wakker.
Om mijn vitamine D tekort onder controle te houden neem ik elke dag 3000 IE vitamine D en eens per week nog eens 25.000IE.

Edit: Minder kleding aantrekken lijkt me niet fijn want dan ga ik ook verstijfd op paard zitten en met een revaliderend paard voelt dat niet helemaal goed.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-21 23:43

Gaat om drinken, niet eten. Je verliest nog wel eens meer vocht dan je denkt en uitdroging = slechtere bloedsomloop = bv sneller koud. Vit. C wil ook nog wel eens helpen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-21 23:46

Ben ne weleens op je schildklier getest?

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-21 23:48

Je eetpatroon is eh magertjes als je het warm wilt hebben. Kortom ga winterkost eten :j en daarnaast veel warme drankjes.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-21 23:48

tamary schreef:
Gaat om drinken, niet eten. Je verliest nog wel eens meer vocht dan je denkt en uitdroging = slechtere bloedsomloop = bv sneller koud. Vit. C wil ook nog wel eens helpen.

Neem elke dag 1000mg vitamine C, drink op mijn werk al snel 1,5 liter thee en thuis heb ik dan ook 's ochtends al een groot glas thee van 350ml, diezelfde hoeveelheid thee drink ik bij het avondeten ook weer...

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-21 23:49

Heb je je temperatuur al eens in het oog gehouden?
De mijne is gemiddeld 35°. Te weinig vlees op mijn botten, denk ik. Ik ben gewoon ook altijd een koukleum geweest :')

Wat bij mij helpt, is er zeker voor zorgen dat ik warme voeten heb. Als ik buiten ben, draag in zo'n fleece gevoerde haar/hoofdband, zodat de kou niet op mijn voorhoofd slaat. En ik mest de stallen altijd uit met dunne fleece handschoenen, eens ik 10 min. bezig ben, krijg ik het wel lekker warm. Gevoerde laarzen op stal, alles daarbuiten gevoerde bottines :j Niet eens heel dikke sokken, dat werkt averechts op den duur.

In de zetel kruip ik echt wel onder een deken. In de winter gaat de stekker in, zodat het zijn elektrische functie kan vervullen haha.

Oh, en ik droog ook altijd mijn haar meteen met de haardroger na de douche, nat haar is zo brrr!

Toushie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-21 23:49

Na het lezen van je antwoorden..
Je etensinname is wat je hebt geschreven vrij laag.Slaap lijkt niet heel weinig maar is wel persoons afhankelijk natuurlijk.

Drink je voldoende water? Stress?

Lichamelijk alles al uitgesloten? Vitamine B12 , ijzer ect?

Merinowol al geprobeerd? Dat is erg fijn isolerend als bijv thermo.

Of een gewoon wollen vest oid.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-21 23:52

Electra63 schreef:
Ben ne weleens op je schildklier getest?

Zie ik eigenlijk buiten het koud hebben niet echt reden toe, ik kwam 'm net ook online tegen maar dat gaat meer om het standaard koud hebben. Ik heb het thuis niet snel koud en stook ook echt niet buitenproportioneel (max 21 graden, een enkele keer even naar 21 graden).
Ik warm alleen niet lekker op...

Ineke2 schreef:
Je eetpatroon is eh magertjes als je het warm wilt hebben. Kortom ga winterkost eten :j en daarnaast veel warme drankjes.

Koolhydraatarm/bewust is eigenlijk juist alles behalve mager... Daarbuiten twijfel ik er aan of het zo zeer aan het eten ligt, aangezien dit probleem eigenlijk al jaren speelt.
Sinds ik bijna 3 jaar geleden Pfeiffer heb gehad heb ik gewoon sneller last van de spieren, waarvoor ik ook magnesium neem. Voor mij een reden om dus die elektrische deken aan te schaffen want verkrampt in bed liggen levert na je 30e dus kennelijk spierpijn op :')

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-21 23:59

Wat je hier opschrijft dat je eet op een dag, daar kan ik niet van leven en dan zou ik het ook constant koud hebben in de winter.

Ik heb spasme, dat betekent dat mijn spieren snel verkrampen en je raad het vast wel, dat gebeurt nog meer in de winter.

Beweging helpt, laagjes kleding, goed eten ( bij de paarden geld ook goed voeren dan brand de inwendige kachel ) en drinken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 00:02

Meer fruit en groente in ieder geval en meer afwisseling! Ik begin sochtends altijd met een bak warme havermout (met plantaardige melk, een berg blauwe bessen, lijnzaad en ciazaad).
In de middag soep naast je gewone lunch (bij de lidl hebben ze hele lekkere biologische soepen, al heeft de voorkeur natuurlijk zelf maken). En avondeten is vanzelfsprekend ook warm.
Warm ontbijten helpt mij als medekoukleum echt enorm!
Daarnaast veel thee of warm water, de hele dag door. Neem een grote thermosfles mee zodat je de hele dag kan nippen.
Dit zijn mijn tips. Ik weet wat t is om t snel en altijd koud te hebben. Echter als je jezelf teveel van buitenaf verwarmd met elektrische dekentjes en kruiken etc, wordt je lichaam ook lui.
Koud afdouchen heb ik ook van horen zeggen maar daar durf ik me (nog) niet aan te wageb.
Succes!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-21 00:02

LWDaisy schreef:
Heb je je temperatuur al eens in het oog gehouden?
De mijne is gemiddeld 35°. Te weinig vlees op mijn botten, denk ik. Ik ben gewoon ook altijd een koukleum geweest :')

Wat bij mij helpt, is er zeker voor zorgen dat ik warme voeten heb. Als ik buiten ben, draag in zo'n fleece gevoerde haar/hoofdband, zodat de kou niet op mijn voorhoofd slaat. En ik mest de stallen altijd uit met dunne fleece handschoenen, eens ik 10 min. bezig ben, krijg ik het wel lekker warm. Gevoerde laarzen op stal, alles daarbuiten gevoerde bottines :j Niet eens heel dikke sokken, dat werkt averechts op den duur.

In de zetel kruip ik echt wel onder een deken. In de winter gaat de stekker in, zodat het zijn elektrische functie kan vervullen haha.

Oh, en ik droog ook altijd mijn haar meteen met de haardroger na de douche, nat haar is zo brrr!

Maar als je basistemperatuur laag is, zegt dat toch niet veel over je comforttemperatuur?

Ik heb het geluk dat ik eigenlijk nooit koude voeten heb! Ik doe alles gewoon op m'n leren laarzen, of stalschoenen of outdoorlaarzen, allemaal ongevoerd en dat is heel goed te doen.
Oren en voorhoofd zijn ook een ding inderdaad, dus altijd een muts of hoofdband op!
Handen zijn ook niet vaak heel koud en warmen heel gemakkelijk weer op :j

Toushie schreef:
Na het lezen van je antwoorden..
Je etensinname is wat je hebt geschreven vrij laag.Slaap lijkt niet heel weinig maar is wel persoons afhankelijk natuurlijk.

Drink je voldoende water? Stress?

Lichamelijk alles al uitgesloten? Vitamine B12 , ijzer ect?

Merinowol al geprobeerd? Dat is erg fijn isolerend als bijv thermo.

Of een gewoon wollen vest oid.

Qua eten is dit natuurlijk de basis, ik eet ook zomaar ergens onnodig te veel van en daarvoor zou dit bijvoorbeeld een compensatiedag zijn.

Stress heb ik ongetwijfeld, maar zo op gevoel zou ik niet durven denken dat dit mijn leven op deze manier beïnvloed. Jaren geleden (13 jaar maar liefst) was ik op vakantie in Frankrijk. De hele dag bij 38 graden in de zon, aan het strand en 's avonds bij 25 graden liep ik in een legging en sweater want anders had ik het koud. Alleen weet ik dat meer aan te veel zon eigenlijk...

Lichamelijk moet ik qua uitsluiting met een ijzersterk verhaal op de proppen komen wil ik bloedonderzoek laten doen :+ Mijn huisarts is niet zo'n makkelijke. Maar door de supplementen die ik zelf al gebruik denk ik ook dat een bloedonderzoek weinig zal zeggen? Ik weet het niet goed hoor...
B12 mocht de laatste keer in ieder geval niet getest worden van de huisarts en ik overweeg wel om een privaat onderzoek te laten doen.

Merinowol heb ik nog niet geprobeerd, daar ga ik eens naar kijken!

Niet dat ik de rest niet ter harte neem trouwens! Ik kan me goed voorstellen dat mijn inwendige thermostaat door een tekort hier of daar goed in de war is.
In dat opzicht, ik weet niet hoeveel invloed hormoonhuishouding hierop heeft, maar mijn lijf is het afgelopen half jaar wel wat van slag door te lang gebruik van de prikpil en daar ben ik nu dus mee gestopt, er zal vast het een en ander weer op gang gaan komen.

lochsong

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 00:04

Ik vind dat je niet veel eet (qua calorieën). Heb je overgewicht of ben je juist mager? Weet je wat je BMI is?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-21 00:08

Humpiedumpie schreef:
Meer fruit en groente in ieder geval en meer afwisseling! Ik begin sochtends altijd met een bak warme havermout (met plantaardige melk, een berg blauwe bessen, lijnzaad en ciazaad).
In de middag soep naast je gewone lunch (bij de lidl hebben ze hele lekkere biologische soepen, al heeft de voorkeur natuurlijk zelf maken). En avondeten is vanzelfsprekend ook warm.
Warm ontbijten helpt mij als medekoukleum echt enorm!
Daarnaast veel thee of warm water, de hele dag door. Neem een grote thermosfles mee zodat je de hele dag kan nippen.
Dit zijn mijn tips. Ik weet wat t is om t snel en altijd koud te hebben. Echter als je jezelf teveel van buitenaf verwarmd met elektrische dekentjes en kruiken etc, wordt je lichaam ook lui.
Koud afdouchen heb ik ook van horen zeggen maar daar durf ik me (nog) niet aan te wageb.
Succes!

Maar ik heb het alleen koud als het buiten onder 0 is en ik een paar uur daar heb doorgebracht en heb gezweet... Niet als ik straks onder de wol kruip, morgen om half 8 er weer onderweg kom en aan het werk ga. Collega's houden ook aardig rekening met mij. En uiteraard kan ik gewoon constant warm water krijgen voor thee.

Ik denk dat je je vergist in de hoeveelheid groente en afwisseling die ik krijg in mijn eetpatroon.

Constant van buiten het lichaam verwarmen doe ik sowieso niet, als ik dagelijks anderhalf tot twee uur op de bank zit is het veel. Ik zet straks ook zeker mijn elektrische deken niet aan. Nu kan ik het prima zelf.

Ineke2 schreef:
Wat je hier opschrijft dat je eet op een dag, daar kan ik niet van leven en dan zou ik het ook constant koud hebben in de winter.

Ik heb spasme, dat betekent dat mijn spieren snel verkrampen en je raad het vast wel, dat gebeurt nog meer in de winter.

Beweging helpt, laagjes kleding, goed eten ( bij de paarden geld ook goed voeren dan brand de inwendige kachel ) en drinken.

Laten we zeggen, ieder mens is anders ;)
Ik heb er zeer weinig moeite mee om hier van te leven. Ik zal nog niet roepen dat het perfect is, zeker gezien de chaotische tijd die de kerstdagen met zich meebrengen (veel lekkers op het werk), maar heel slecht denk ik ook niet dat het is. Winterse kost heeft me ook nog nooit geholpen op te warmen. En ik heb al heel wat verschillende eetpatronen gekend... :P

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-21 00:11

lochsong schreef:
Ik vind dat je niet veel eet (qua calorieën). Heb je overgewicht of ben je juist mager? Weet je wat je BMI is?

Op de grens van gezond...
Ik ben 1.87m en weeg ongeveer 88 kilo.
Voor het mooie en gezonde zou ik er nog graag 10 kilo af willen hebben, maar dat is op het moment even niet iets waar ik me enorm voor inzet.

Afbeelding
Voor de beeldvorming dan maar even deze foto...

Vergeet niet dat dit een basis is, waar doorgaans nog wel wat overheen komt en dat mijn tussendoortjes best hoog in calorieën zitten.

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 00:28

En als je de activiteiten (deels) om draait bij de paarden? Eerst rijden en dan mesten? Of heb je daar na het rijden geen zin meer in?

Ik merk dat ik met deze kou snel koud van het paard af kom, althans de kou is dan flink ik m'n bovenbenen getrokken. Ondanks dat m'n bovenlijf wel warm is. En als ik daarna nog uitmest, dan warmt m'n hele lijf weer lekker op. Andersom blijft idd rest van de avond die diepe kou in m'n benen zitten.

Proberen misschien waard. :)

lochsong

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 00:41

Ik denk dat je stofwisseling misschien vertraagd is door je lage calorie inname. Je lichaam gaat dan zeg maar op spaarstand. Zo konden onze voorouders barre tijden overleven.

Ik zou niet het aantal eetmomenten omhoog doen, 2-3 per dag is prima. Maar ik zou de hoeveelheid calorieën verhogen door meer gezonde vetten toe te voegen. Dus grasboter, extra vierge olijfolie, extra vierge kokosolie, 35% slagroom, mascarpone, volvette kaas, etc. 1 gram vet bevat 9 kcal terwijl 1 gram eiwit of 1 gram koolhydraten slechts 4 kcal bevatten.

Zelf had ik het vroeger altijd koud ondanks overgewicht. Pas toen ik keto ging eten had ik daar helemaal geen last meer van. Nu hoef je niet per sé strikt keto te eten, koolhydraatarm kan ook prima. Ook dan ben je een deel van de tijd in ketose en leert je lichaam om vet te verbranden (uit voeding of lichaamsvet) om aan energie te komen. Dit is langdurige energie vandaar dat duursporters vaak voor een keto dieet kiezen.

Ik zou een aantal weken proberen om zo'n 1800-2000 kcal per dag te eten en kijken of je een verschil merkt. Geef je lichaam dus wel even tijd om aan te passen. Vet verbranden om aan energie te komen is best een grote omschakeling. En neem in die tijd wat extra keukenzout, elke dag een avocado (goede en veilige bron van kalium) en een magnesiumsupplement.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 00:46

Beetje maf idee misschien, maar gewoon je benen trainen thuis? Tien minuten op de hometrainer ofzo is voor mij al genoeg :)

Maar ik heb ook een thermo broek om in te rijden en sinds kort een rijrok hoor! Koude benen zijn voor mij ook echt een ding..

Plop1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 00:48

Dit is voor mij heel herkenbaar. Vooral ook de jeuk na de kou. Ik vind mezelf ook een extreme koukleum dus echt een bloedhekel aan de winter. Helaas heb ik wat medische klachten waardoor mijn “kacheltje” het niet zo goed doet. Ik heb veel ijzer te kort waar ik mijn eet en drinkpatroon op aanpas. Dit helpt een beetje maar de grootste kou blijft helaas wel invloed op mij hebben.

Goed gebruik maken van warme elementen en vaak je paard tussendoor knuffelen. Die zijn meestal lekker warm en ik mag mijn handen altijd onder zijn manen stoppen!

Edit: ‘s avonds in bed heb ik gelukkig een partner die het altijd te warm heeft en waar ik mijn ijsblok voetjes geregeld vrijwillig mag parkeren. Dit helpt gelukkig ook veel als ik het met slapen koud krijg.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-21 00:57

Mijn tricks:
- Dikke warme LANGE jas die over je bovenbenen valt met rijden, wat een verschil sinds ik dat heb (Steeds Davos jas vd Kramer heb ik)
- Een waterdichte paardrijbroek met fleece binnenkant eronder (Kipwarm vd Decathlon)
- Stoel (en stuur) verwarming voor in de auto (ook los te koop)
- Jumping jacks als ik het koud(er) krijg