Ik merk aan mijzelf, bij een paar mensen om mij heen en bij diverse bokkers dat deze lockdown er toch wel inhakt. Weer de onzekerheid van 'hoelang gaat het nog duren? Hoelang gaan wij nog van lockdown naar lockdown?'. Met daarnaast het gevoel dat de tweedeling tussen mensen alleen maar groter word.
Inmiddels heb ik het bankhangen voor de tv wel gezien, staat mijn telefoon vol foto's, heb ik diverse legpuzzels gemaakt en probeer ik mijn dagritme zo goed en kwaad als het kan aan te houden. Ik besef ook dat ik het persoonlijk goed heb, en eigenlijk niet mag zeuren. Maar af en toe is het gewoon wat lastiger. Het is dan ook een hele vreemde tijd.
Nu was ik heel benieuwd wat jullie doen om positief te blijven tijdens de lockdown. Welke activiteiten doe je? Hoe zorg jij nog voor sociaal contact? En welke dingen maken jou blij?
Wie weet hebben wij dan straks een mooi lijstje met allemaal tips. Dat zou toch mooi zijn?

Om maar vast te beginnen met een paar van mijn punten:
- wat je aandacht geeft groeit. Ik probeer elke leuke/positieve/mooie ervaring of moment echt te ervaren. Wat zie ik? Wat voel ik? Wat hoor ik? En ik schrijf ook regelmatig een positieve gebeurtenis op*.
- Ik vermijd het om "de hele dag in joggingsbroek te leven". Elke dag doe ik mijn gewone kleren aan.
- Ik werk wel eens een dag bij mijn ouders. Dan kan ik heerlijk bijkletsen, ben ik onder de mensen en hoef ik niet na te denken over dingen zoals de boodschappen of het draaien van de was.
Kleine disclaimer: het is ook normaal om een keer niet positief te kunnen zijn. Dat gevoel is onlosmakelijk verbonden met het op andere momenten juist te kunnen genieten. Dus nee, je hoeft niet fluitend de lockdown door... Maar af en toe is het fijn om bewust wat positiever te zijn! Dus kom maar op met jullie tips!
* Om even op de leuke momenten in te gaan. Het kunnen grote dingen zijn, maar ook de kleinere dingen schrijf ik op. Zo was er vandaag een blije stuiterende hond die zijn vangst (een blauw piepend hondenspeeltje) niet terug wou geven aan zijn baas. Met kwispelende staart liep hij vol trots naast zijn baas toen ik hen voorbij liep in het park. Een heel klein moment, bijna onbenullig. Maar toch

Graag geen coronadiscussie-topic hiervan maken. Ja, er zijn maatregelen. En ja, je hoeft het niet eens te zijn met de maatregelen, vaccinaties of het beleid. Je mag het er ook wel mee eens zijn. Of er precies tussenin zitten... Dat is mij om het even. Wel treffen de maatregelen ons allemaal op onze eigen manier. Welke mening je ook hebt. Ik wil hier graag een positief topic van maken, en uit ervaring weet ik dat discussies wel eens irritatie opleveren. En irritatie is net niet de bedoeling van dit topic.