Allergie schaaldieren --> ook allergisch aan surimi dan?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LWDaisy

Allergie schaaldieren --> ook allergisch aan surimi dan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-21 22:35

Hoi, ik zit met een vraagje!

Mijn vriend is allergisch aan schaal- en schelpdieren. Best stom nu Kerst weer voor de deur staat, want een garnaalcoctail is dus niet mogelijk voor hem.
Zijn mama vroeg zich af of we hem in de plaats van garnalen surimi-sticks kunnen geven, vermits dat witte vis is, en geen krab.

Ik heb de verpakking in de winkel gecontroleerd, en ik vind het nogal een risico, gezien de aroma's van schaal/schelpdieren die als ingrediënt vermeld worden. Wat moet ik me daar juist bij voorstellen? Iemand daar een idee van? Worden de schalen fijngemalen oid en op die manier als aroma gebruikt?

Ik wil het risico liever niet nemen, en heb voor de zekerheid calameres gekocht. Lijkt mij de veiligste optie haha.

Maar ik vraag het me nu dus wel af - is iemand die allergisch is aan schaal/schelpdieren ook allergisch aan surumi, gezien de aroma's van schaal/schelpdieren dier daar in worden verwerkt?

Ik hoor graag jullie mening/ervaring!

xPabloBokt
Fotograaf

Re: Allergie schaaldieren --> ook allergisch aan surimi dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 22:39

Als ik Surimi opzoek in de AH app staat er expliciet "aroma (bevat schaaldieren)" en worden de schaaldieren nogmaals vermeld bij de allergenen.

Denk dat dat je antwoord is :)

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 22:43

zit er idd fijn gemalen bij

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 22:46

*allergisch voor*
Sorry, moest het doen :+

Gothico

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 22:50

Mijn tante is allergisch. Kan geen garnalen eten en geen surimi.
Ik denk dat het niet handig is om het dan toch te proberen. Calamaris is inderdaad dan veiliger.

Paardennamen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 22:56

Heeft hij wel vaker calameres gegeten?

Mensen met een allergie voor schaal- en schelpdieren hebben vaak een kruisreactie op weekdieren zoals slakken en inktvis.

Dyphusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 22:58

Goof schreef:
*allergisch voor*

TS komt uit België.

Verder heb ik geen nuttige toevoeging voor je TS, maar ik denk dat anderen je vraag al hebben kunnen beantwoorden.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 23:05

Ik zou t niet doen. Zelf allergisch voor schaal en schelpdieren maar ook voor vis. Die allergieen heb ik eigenlijk tegelijk gekregen.
Daarnaast is met “gewone” vis ook best een risico op kruisbesmetting op schaal/schelpdieren. En dus ook een flink aandachtspuntje in de keuken bij de bereiding van al t eten.
Daarom word er hier door familie absoluut niets met vis/schaal/schelpdieren gegeten of gemaakt als ik mee eet of met feestdagen. En dan ben ik gelukkig nog niet “epipen allergisch”.

Overigens, in cocktail saus zit ook vaak vis etc. Maar ik zou t bij een lekkere cocktail met gerookte kip of eendenborst houden. Die laatste is lekker met fambozensaus/swirl

Het probleem met allergieen is namelijk dat je bij iedere blootstelling aan de allergie steeds meer/heftigere klachten opbouwt en ook de kans op andere allergieen vergroot.

frisian_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 23:32

Hier wel de epipen ivm allergie voor schaal/schelpdieren, weekdieren en visallergie.
Dus het volledige pakketje.
Maar hier komt absoluut niets in huis met deze producten, ook niet met mogelijk sporen van.
En idd, de cocktailsaus kan ook een dingetje zijn

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 00:39

Ik zou inderdaad dan ook uitkijken met calamares.
Wat cocktailsaus betreft, deze is heel makkelijk zelf te maken. Dan weet je in ieder geval zeker wat erin zit.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-21 08:57

Goof schreef:
*allergisch voor*

Ik ben blij dat je het doet haha, ik twijfelde, dialect zegt "aan" :')

Calamares is geen enkel probleem, heeft hij altijd zonder issues kunnen eten :)
Hij eet niet zo vaak vis, en als hij het wel eet vrij basic - kabeljauw, pangasius, wijting, zalm, calamares.

Aan de coctailsaus ligt het niet denk ik, want mijn mama maakt het altijd met mayonaise, en daar heeft hij ook last van. Zijn mama maakt het idd met zelfgemaakte coctailsaus :)

Ik vind het risico zelf te groot, het is omdat zijn mama het vroeg dat ik er wel eens naar wilde kijken, maar zodra ik "aroma's" zag staan, heb ik het terug gelegd. Wilde hier wel eens polsen, maar dan heb ik dus toch gelijk! :)

Mijn vriend vond het zonde, omdat zijn mama met het idee afkwam, en dat snap ik wel - maar ik ga het niet op een feestdag testen haha, dan eet hij maar fijn calamares :D