Schoudergordelsyndroom (TOS) ervaringen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anna79

Schoudergordelsyndroom (TOS) ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-21 19:47

Hallo allemaal,

Sinds ongeveer een half jaar heb ik last van een pijnlijke schouder, stijve pijnlijke bovenarm en uitstralingsklachten in arm en vingers. Ook wordt mijn hand af en toe heel koud en de andere niet, verder tintelingen en een doof gevoel. Mijn fijne motoriek wordt steeds slechter.

In oktober is dmv echo en röntgenfotos een verkalking van de pees vastgesteld. Hiervoor heb ik een ontstekingsremmende injectie gehad. De pijn in de schouder is hier iets door afgenomen. Nu heb ik fysiotherapie waarbij ik oefeningen moet doen.

Het probleem met deze oefeningen is dat mijn arm hier nog stijver van wordt en de tintelingen toenemen. Vandaag bij de fysio werd het schoudergordelsyndroom genoemd. Ik herken wel veel van de symptomen.
Zijn hier mensen die dit hebben/hebben gehad en die hun ervaringen willen delen?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 10:19

ik heb die diagnose ook wel gekregen. :j
ik werk als schoonmaakster, en daar komen de klachten waarschijnlijk van.
ook wel foto’s en echo gehad, hier ook kalk op pezen en slijtage in ac gewrichten
en ook spuit gehad en van alles en nog wat
ik doe geen specifieke oefeningen meer, want dat maakte het alleen maar erger.

waar je absoluut even om moet denken is geen bovenhands werk doen.
moet je met je arm omhoog dan trapje pakken of een ander gaan vragen.
verder er goed om denken dat je je bewegingen afwisselt.
ik kreeg advies om niet langer dan tien minuten hetzelfde te doen.
tien minuten stofzuigen, dan tien minuten tafels afnemen, ik geef maar even een voorbeeld.
goed om werkhouding denken.
wat voor werk doe je?

ir_2021

Re: Schoudergordelsyndroom (TOS) ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 10:55

Ik kom me hier bemoeien met iets waar ik geen verstand van heb, maar mijn moeder heeft heel lang last gehad van haar arm en uiteindelijk (pas in het buitenland) is vastgesteld dat zij last heeft van Schouderluxatie - hij gaat soms een klein beetje uit de kom. Daar waren goede oefeningen voor om hem 'terug' te zetten en de pees te verstevigen. Kan best zijn dat je door die verkalking iets vergelijkbaars krijgt - goed om voor te waken want het is een lastige diagnose om te zien

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 14:20

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 15:28

Bij mij werd in 2012 de diagnose gesteld. Uiteindelijk blijkt een afstaand schouderblad (scapula alata) de oorzaak. Door middel van serratus oefeningen, regelmatig krachttraining en proberen de schouderbladen / schouders naar achter te houden is het geen actief issue meer. Zodra ik stop met sporten en veel computerwerk blijf doen komt het terug.

*trainen kwam pas nadat ik het bij de fysio juist leerde te coördineren.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-21 15:35

Ellepel; ik doe ook schoonmaakwerk en ben in opleiding tot trimster. Momenteel zit ik in de ziektewet. Bovenhands is inderdaad absoluut een trigger, dat doe ik zeker niet.

Ir2021, ik heb ervaring met schouder uit de kom, mijn andere is 2x geluxeerd geweest. De klachten dir ik nu heb zijn absoluut anders.

Silvia, die site had ik ook gevonden, bedankt!

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-21 15:36

laliz schreef:
Bij mij werd in 2012 de diagnose gesteld. Uiteindelijk blijkt een afstaand schouderblad (scapula alata) de oorzaak. Door middel van serratus oefeningen, regelmatig krachttraining en proberen de schouderbladen / schouders naar achter te houden is het geen actief issue meer. Zodra ik stop met sporten en veel computerwerk blijf doen komt het terug.

*trainen kwam pas nadat ik het bij de fysio juist leerde te coördineren.

Fijn dat het bij jou goed is gekomen, dat geeft hoop! Had jij ook last van tintelingen en koude vingers?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 19:53

in welke vingers heb je die tintelingen precies?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 19:59

Ik heb een forse verkalking in mijn supraspinatus pees in de schouder. Het is 3.5 cm bij 1 cm geloof ik. Verder met regelmaat slijmbeurs ontstekingen en daardoor te weinig ruimte in mijn schoudergewricht. Ook mijn schouderblad staat niet goed, dus de hele schoudergordel functioneert belabberd en ik heb bijna 24/ 7 pijn. De injectie schijnt niet bijster veel te doen, bij mij werkt fysio ook belabberd.
Ik kan heel veel handelingen niet, maar probeer toch zoveel mogelijk te doen.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-21 20:02

Ellepel, eigenlijk wel in allemaal, vandaag viel me wel op dat de wijsvinger een paar keer steenkoud werd en de andere vingers niet. Maar vaak worden ze allemaal koud.

Mindim, wat ontzettend vervelend voor je. Is barbotage geen optie voor je?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 20:07

Anna79 schreef:
Ellepel, eigenlijk wel in allemaal, vandaag viel me wel op dat de wijsvinger een paar keer steenkoud werd en de andere vingers niet. Maar vaak worden ze allemaal koud.

Mindim, wat ontzettend vervelend voor je. Is barbotage geen optie voor je?

Ja, hebben we het over gehad. De kans dat de verkalking terug komt is echter groot, door dat alles verkeerd staat.

Ik ben 10 jaar geleden van mijn paard gebokt en heb mijn sleutelbeen gebroken.

Afbeelding

Dit heeft een half jaar zo gestaan en mijn schouder was de helft korter, allemaal nog wat verder in elkaar geschoven. Na 6 maanden hebben ze het gefixeerd en is alles in een keer recht getrokken, maar dat heeft nogal een impact gehad, dingen staan niet allemaal zoals ze moeten zeg maar. Vandaar dat de kans dat het terug komt vrij groot is en dan blijf ik barbortages krijgen en dat zie ik niet zitten.

TOS heb ik nog nooit van gehoord en heeft niemand me ook ooit genoemd, maar ik herken wel dingen in dat ziektebeeld. Dus ik lees even mee :D

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-21 20:36

Oei Mindim heftig!!! Wat betreft TOS, er staat veel informatie op de website die Silvia noemde.

harriehoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 19:25

Ik stuur je een PB!