En daar zijn ze weer: wintertenen en vingers

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tengeltje11

En daar zijn ze weer: wintertenen en vingers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-21 17:51

-O-

Ze zijn er weer, de jaarlijkse wintertenen en -vingers.ik wordt er zo moedeloos van, want ze zijn al talrijk aanwezig met vooral pijne tenen in de avond.

Wie heeft er nog last van? Wat doen jullie in de hoop ze tegen te gaan?

Ik ga bv al nooit zonder ski handschoenen naar de paarden, maar is dus nog niet genoeg….
Deftige lederen winterschoenen, katoenen (iets dikkere) sokken,….
En als ik te koud binnen kom, vlug een warme douche, want wisseltemperaturen zijn goed tegen wintertenen zegt de dermatoloog…

Er valt medisch weinig aan te doen, enige optie was medicatie tegen dementie, die je bloedvaten meer openzet, maar altijd al een lage bloeddruk, dus geen goed idee..

Wat doen jullie, en wat helpt(een beetje)?

maaikemuis

Re: En daar zijn ze weer: wintertenen en vingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 18:00

Voor mij werkt dubbele dingen het beste. Ik heb dunne liners aan onder mijn handschoenen en sokken en daar overheen gaan de skihandschoenen of sokken. En sokken het liefst van wol, dat isoleert beter dan katoen. Ik moet vooral niet direct onder de douche gaan staan, die overgang is veel te groot, dat vinden mijn vaatwanden niet grappig. Eerst moeten ze het op lichaamswarmte doen.

Voor mij is kou nog niet eens het ergste, bij mij is het vocht. Ik kan prima de deur uit bij -5 en een heldere hemel. Bij 15 graden en miezer kom ik niet eens tot de auto. Ik zorg er ook voor dat mijn handen droog blijven en zweetvoeten probeer ik zo goed mogelijk te bestrijden.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 18:13

ach gut ja, ik heb het ook weer gemerkt. Zo'n koude handen dat koud water warm aanvoelt en het ontdooien van je ledematen ontzettend pijnlijk is.
Ik heb raynaud ;) dus het is iedere winter wel weer eens mis
Heb wel warme kleding handschoenen, warmtekussentjes ect maar dan nog

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 18:43

Yep, hier nog iemand. Mij werd beta-blokkers aangeboden, maar ben verder gaan zoeken. Ik heb nu al een aantal jaar enorm profijt van een B12 drankje, vitasprint. Dit neem ik in de winter van 1 x per week tot dagelijks, afhankelijk van mate klachten.

Nee, klachtvrij ben ik er niet mee, maar de jeuk is dan tenminste nog dragelijk of slaat om naar pijn. Ik kan er in ieder geval mee slapen, en overdag sokken en schoenen aan.
Ben ik net te laat met de B12, dan werkt wisselbaden nog om de jeuk tot rust te brengen. Echt bak warm en bak koud water naast elkaar, en binnen paar minuten met mn voeten in de andere bak.

ApplePapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 19:23

Ik kan me hier ook melden. Alweer een aantal weken (denk toch wel al vanaf oktober) last van winter tenen (al zoooo veel jaren) |(

Ik heb nog niks gevonden wat echt helpt, mijn tenen zijn inmiddels enorm dik en in de avond vaak paars ook jeuken ze dan zoooo erg.

[MWS] Pijnlijke, rode bultjes op vingers

Dit topic maakte ik 3 weken geleden aan en ben gisteren bij de dermatoloog geweest, deze denkt ook aan wintervingers. Het enige geluk is dat mijn vingers dan weer niet jeuken...

petra8

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 19:27

Mijn man had er heel veel last van. Wat voor hem helpt is om vanaf oktober/november tot maart 1 keer per maand een ampul vitamine D te slikken. Deze tip heeft hij van iemand die zo van haar wintertenen is verlost en eerlijk is eerlijk, mijn man heeft er zo goed als geen last meer van.