Galstenen, op welk tijdstip hadden jullie klachten?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Vayo

Galstenen, op welk tijdstip hadden jullie klachten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-21 16:52

Zoals de titel al aangeeft ben ik op zoek naar mensen die last hebben gehad van galstenen en op welke tijdstippen ze galsteenaanvallen hadden.
Op een echo zijn er bij mij galstenen aangetroffen, maar de chirurg vind het tijdstip van de pijnklachten niet heel typisch te linken aan de galstenen.

Hij geeft aan dat het vaak heel kort na het avondeten is, maar bij mij begint de pijn pas vroeg in de nacht rond 1:00. De pijn zit in mijn bovenbuik, een beetje links van de maag. Dit was ook raar, omdat de galblaas rechts zit.

De pijn is enorm intens, qua intensiteit/pijnscore net zo pijnlijk als mijn bevallingen. Ik kan dan niet meer zitten of liggen en voorover gebogen staan of rondjes lopen is het minst vervelen, maar alsnog lastig vol te houden. Het trekt enorm door naar mijn rug, tussen mijn schouderbladen. Iets hards duwen tegen die plek in mijn rug geeft wat verlichting. Normale pijnstilling doet niets.
En net zo acuut als dat het kwam, verdwijnt het weer na ongeveer 5 uur. Als de pijn dan weg is, ben ik helemaal pijnvrij.

Bij vetter eten heb ik het vaker, maar bij gewoon normaal eten (niet vet, niet gekruid) kan ik het ook gewoon hebben. Dit speelt al vanaf 2018, alleen kwam het toen niet frequent. Van toen een keer per paar maanden is het gegaan naar maandelijks en nu wekelijks.

Ik heb nu hoge dosering maagbeschermers mee voor 2 weken, bloed laten prikken en ze gaan controleren op de heliobacter pylori (maagvliesontsteking/maagzweer). Maar als ik lees wat daar de symptomen van zijn dan kan ik dat niet echt linken aan mijn koliekachtige aanvallen.

Ik loop dus bij een arts, maar ik ken verder niemand die last gehad heeft van galstenen. Ik vraag me dus af of die koliekpijnen altijd kort na het avondeten zijn en altijd duidelijk rechts in de bovenbuik en niet wat links van de maag (ook bovenbuik)?

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 16:57

Meestal werd ik er s nachts wakker van. Ik hag geen voedsel gerelateerde klachten.
De pijn zat bij mij rechts in mijn onderrug/flank.

RanjaRietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 17:01

Mijn klachten gingen de hele dag door, maakt niet uit of ik had gegeten of niet. Niet op één plek maar mijn hele buik deed zeer, vooral in de maag streek een zeurende pijn.
De pijn kan ook komen door dat je weer in beweging bent dan kan het wat verschuiven is me verteld.
Laatst bijgewerkt door RanjaRietje op 09-12-21 17:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Mloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 17:07

Vaker na het eten flink last ervan gehad. Maar aangezien ik al 25 jaar medicijnen slik dacht ik dat het mijn maag was.
De keer dat ik het echt niet kon verdragen zo heftig als de pijn was, begon deze rond middernacht en duurde de hele nacht door. Ochtend erna meteen een echo laten maken, bleek mijn galblaas voor een derde vol te zitten met galstenen. Dat verklaarde wel een hoop :')
Nu al een aantal jaar galblaas-vrij gelukkig!

Wistaire

Re: Galstenen, op welk tijdstip hadden jullie klachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 17:21

Ik word er ook 's nachts pas wakker van, tussen 01:00 en 03:00 meestal. Maar wel pijn rechts onder m'n rib doorstralend naar de rug. Heb begrepen dat zo'n aanval normaal ook 'niet heel lang' duurt maar ik heb er meestal echt een halve dag pijn van. Een vette maaltijd is altijd een risico, waar ik dus meestal achteraf flink spijt van heb... :')

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-21 17:32

Hmmm dus bij veel ook midden in de nacht. En bij Rianne lees ik pijn rond de maag. Daar zit het bij mij ook. Mocht er uit de onderzoeken niks naar voren komen, dan was het misschien toch een optie om de galblaas eruit te halen aangezien er toch galstenen in zitten. En dan te hopen dat daarmee de pijn verdwenen is.

Als ik googlen dan komt mijn pijn het meest overeen met galstenen lijkt het. In 2018 ben ik al getest op die bacterie en dat was negatief. Omdat de pijnaanvallen niet frequent waren en de pijn 100% weg was na een aanval heb ik het er maar bij gelaten. Maar inmiddels word ik wanhopig van de pijn en de vermoeidheid aangezien ik er vaak een halve tot driekwart nacht van op loop. En de pijn is zo hevig dat het gekmakend is.

Mijn angst is een beetje dat het weggewuifd wordt als er nu niks uit dat onderzoek komt en galstenen worden uitgesloten doordat de pijn in de maagstreek en wat naar links zit en in de nacht komt.

Wistair, bij mij duurt het ook altijd 4-6 uur. Nooit kortdurend, want dan was het nog wel iets om uit te zingen. Bij mij straalt de pijn ook enorm uit naar mijn rug, tussen mijn schouderbladen.

Bedankt voor jullie antwoorden!

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 17:43

Ik heb in het begin ook hetzelfde meegemaakt.
Maar toen ik een aanval had die zoveel pijn deed dat ik naar de hap ben gegaan is er besloten om hem eruit te halen. Dit was overigens op een zondag

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 17:44

RianneP schreef:
Mijn klachten gingen de hele dag door, maakt niet uit of ik had gegeten of niet. Niet op één plek maar mijn hele buik deed zeer, vooral in de maag streek een zeurende pijn.
De pijn kan ook komen door dat je weer in beweging bent dan kan het wat verschuiven is me verteld.

Heel herkenbaar. Ik lag op mijn zij en voelde iets zitten daar

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 17:53

Bijna altijd ‘s avonds.
Vaak een paar uur na het avond eten of nog later.
Ik heb ontelbare keren bij de huisartsenpost aangeklopt tussen 11 en 1.

Flower033

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 18:08

bij mij vrijwel altijd s nachts. ik moest er zelfs van hyperventileren. Gemiddeld 1x per maand. En mijn hele buik deed dan zeer. Ik kon niet aanwijzen waar het precies zag.
Ik heb een keer de ambulance gebeld omdat ik dacht dat ik een miskraam kreeg. In het ziekenhuis zagen ze niets, behalve dat ik gehyperventileerd had. Lag aan stress. Kon ook niet anders, werkende moeder en zwanger. Dan moet je wel stress hebben.

2 jaar mee rond gelopen totdat er een steentje klem kwam te zitten. Dat verstopte de afvoer van de gal, lever én de alvleesklier. Met spoed opgenomen in het ziekenhuis. Mocht 3 dagen niet eten of drinken. Kleine operatie gehad om de steentjes wat makkelijker door te laten gaan. Binnen 3 weken geopereerd en galblaas verwijderd. Was de beste beslissing ooit. Nooit meer stress gehad.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 18:15

Worden bij het bloedonderzoek je leverwaarden niet gecheckt?

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-21 18:42

Qimm schreef:
Worden bij het bloedonderzoek je leverwaarden niet gecheckt?

Ja, die worden nu ook gecheckt. Al heb ik net bloed laten prikken en al enkele dagen geen aanval gehad. Ik weet niet of de leverwaarden dan continu licht afwijkend zijn of enkel in de tijd rondom een aanval? Ik wacht het allemaal gewoon maar af.

De laatste aanval heb ik huilend de huisarts gebeld, omdat ik in paniek raakte van de pijn en bijna flauwviel. Het gekke is gewoon ook dat wanneer het weg is, ik ook geen pijn meer heb. Alleen een beurs gevoel in mijn buik, maar geen buikpijn.
We wachten het maar gewoon af.

Flower033

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 18:44

Als de steentjes redelijk snel passeren, hoeven je leverwaarden niet verhoogd te zijn.
Was bij mij pas zo nadat er een steentje vast kwam te zitten en ik daar een paar dagen mee rondgelopen had. Ik dacht namelijk dat ik me aanstelde.

Wat je zegt over de pijn die opeens weg is, dat herken ik. Dat maakt ook dat je kan gaan twijfelen aan jezelf.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-21 18:57

Flower033 schreef:
Als de steentjes redelijk snel passeren, hoeven je leverwaarden niet verhoogd te zijn.
Was bij mij pas zo nadat er een steentje vast kwam te zitten en ik daar een paar dagen mee rondgelopen had. Ik dacht namelijk dat ik me aanstelde.

Wat je zegt over de pijn die opeens weg is, dat herken ik. Dat maakt ook dat je kan gaan twijfelen aan jezelf.

Nou dat dus. Ik voel me een beetje een aansteller. Hap durf ik niet goed te bellen, ondanks dat ik huilend rondjes loop. Ambulance al helemaal niet. De laatste keer was het een uitzondering dat ik een keer overdag een aanval had. Toen heb ik huilend de huisarts gebeld of hij aub een spuit oid tegen de pijn wilde geven. Ik was zo misselijk, had zo’n pijn en was bang flauw te gaan vallen. Zo is het balletje gaan rollen. En het stomme is dat je dan kiplekker bij zo’n arts in het ziekenhuis zit en dan denkt “ach het valt allemaal wel mee”. Men ziekmelden is bij ons best een ding dus ik ga gewoon na een aanval werken. Ik heb dan immers geen pijn meer, op het beurse gevoel na en alle klachten zijn niet Corona gerelateerd. Alleen ben ik doodop van een halve nacht oplopen. En dat begint me nu op te breken.

Flower033

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 19:08

Ik heb ook bij de eerste hulp gestaan en toen ik aan de beurt was, was de pijn weg. Echt niets meer. Voelde me een aansteller. Maar ergens hoopte ik ook dat ze wel iets zouden vinden.
Er had wel een steentje vastgezeten. Had ontzettend slechte bloedwaarden. Geen last van overigens. Moest wel 3 dagen aan een infuus.

Kortom je stelt je niet aan. En blijf er bovenop zitten.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 19:28

Wacht iig niet zoals ik tot je geel wordt := Poe, toen was mijn huisarts best boos op mij haha. Ik wist dat ik galstenen had, maar had er maar zo af en toe last van en niet eens zo heel veel. Dus beetje op z'n beloop gelaten (wel in overleg overigens) Maar alsnog wat te laat aan de bel getrokken.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 19:36

Ja mijn moeder was ook geel. Die heeft uiteindelijk een spoed operatie gehad 35 jaar terug.

tinker_sally

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 19:47

Soms alleen na het eten van een appel op het werk. Andere keren smiddags na het eten als we met de auto een rondje reden.
Of als ik thuis op de bank zat.
Bij mij hielp het om zo stil mogelijk te gaan liggen op 1 kant en niet meer bewegen tot het over was. En overgeven deed ik ook tijdens een aanval.
Na de eerste paar aanvallen kreeg ik zetpil pijnstillers. Maar we hebben nog een aantal keer bij de huisartsenpost gezeten omdat ze niet werkten of pas toen we daar al waren.
Het duurde bij mij een aantal maanden voor ze erachter waren wat het was.
Mede doordat ik stil ging liggen en dat hoorde niet bij het beeld van galstenen.
Uiteindelijk bleek ik 35 hele kleine steentjes te hebben.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 19:48

Wat een onzin, ik had de hele dag door op random momenten galstenen. Ik wist nooit wanneer het kwam, ik zat te huilen van de pijn en kon niks meer. Enige wat hielp was morfine. Ik vond het echt gruwelijke pijn, net zo pijnlijk of pijnlijker dan mijn bevalling denk ik. Snap niet dat je geen zware pijnstilling heb :o .

Maar misschien heb ik de pijngrens van een eekhoorn ....

jeniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 19:53

Vayo schreef:
Zoals de titel al aangeeft ben ik op zoek naar mensen die last hebben gehad van galstenen en op welke tijdstippen ze galsteenaanvallen hadden.
Op een echo zijn er bij mij galstenen aangetroffen, maar de chirurg vind het tijdstip van de pijnklachten niet heel typisch te linken aan de galstenen.

Hij geeft aan dat het vaak heel kort na het avondeten is, maar bij mij begint de pijn pas vroeg in de nacht rond 1:00. De pijn zit in mijn bovenbuik, een beetje links van de maag. Dit was ook raar, omdat de galblaas rechts zit.

De pijn is enorm intens, qua intensiteit/pijnscore net zo pijnlijk als mijn bevallingen. Ik kan dan niet meer zitten of liggen en voorover gebogen staan of rondjes lopen is het minst vervelen, maar alsnog lastig vol te houden. Het trekt enorm door naar mijn rug, tussen mijn schouderbladen. Iets hards duwen tegen die plek in mijn rug geeft wat verlichting. Normale pijnstilling doet niets.
En net zo acuut als dat het kwam, verdwijnt het weer na ongeveer 5 uur. Als de pijn dan weg is, ben ik helemaal pijnvrij.

Bij vetter eten heb ik het vaker, maar bij gewoon normaal eten (niet vet, niet gekruid) kan ik het ook gewoon hebben. Dit speelt al vanaf 2018, alleen kwam het toen niet frequent. Van toen een keer per paar maanden is het gegaan naar maandelijks en nu wekelijks.

Ik heb nu hoge dosering maagbeschermers mee voor 2 weken, bloed laten prikken en ze gaan controleren op de heliobacter pylori (maagvliesontsteking/maagzweer). Maar als ik lees wat daar de symptomen van zijn dan kan ik dat niet echt linken aan mijn koliekachtige aanvallen.

Ik loop dus bij een arts, maar ik ken verder niemand die last gehad heeft van galstenen. Ik vraag me dus af of die koliekpijnen altijd kort na het avondeten zijn en altijd duidelijk rechts in de bovenbuik en niet wat links van de maag (ook bovenbuik)?

Hier ook galstenen gehad en had altijd rond 2uur snachts de aanvallen.. Heb er gelukkig maar 4/5 gehad want echt verschrikkelijk veel pijn inderdaad. Bij mij trok het als een band om mijn buik met heel erg last van mijn rug. Bij bewegen werd het minder.. Dus heb wat af bewogen bij een aanval. Aanval duurde inderdaad ook een aantal uur en erna nergens meer last van. Behalve de angst dat er weer een aanval zou komen. Bij mij zijn ze dus gelukkig redelijk snel weggehaald vrij kleine ingreep mocht dezelfde dag al naar huis. 1 weekje thuis geweest erna weer rustig gaan werken.
Nu (uiteraard) nooit geen last meer van galblaas is er bij mij helemaal uit.

Maar ik vind je klachten en omschrijving wel echt hetzelfde klinken! En als ze al gezien zijn waarom worden ze dan niet verwijderd?

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-21 20:08

ruitje schreef:
Wat een onzin, ik had de hele dag door op random momenten galstenen. Ik wist nooit wanneer het kwam, ik zat te huilen van de pijn en kon niks meer. Enige wat hielp was morfine. Ik vond het echt gruwelijke pijn, net zo pijnlijk of pijnlijker dan mijn bevalling denk ik. Snap niet dat je geen zware pijnstilling heb :o .

Maar misschien heb ik de pijngrens van een eekhoorn ....

Nu ik volop aan het googlen ben kom ik juist uit op mensen die vaak in de nacht wakker worden van de pijn!?

Ja ik vind de pijn zeker net zo pijnlijk als een bevalling. Ik moet mijn best doen om niet in paniek te raken.

Stil liggen kan ik eens proberen, maar eigenlijk lukt dat juist niet. En stil blijven qua bewegen niet en liggen ook niet. Ik ga juist lopen of gekke houdingen aannemen zoals voorover bukken enz. Het zweet breekt me ook uit dan en ik word erg misselijk.

Ik heb diclofenac voorgeschreven gehad, maar dit doet helaas weinig voor me.

Jeniej, op dit moment puur omdat de pijn niet kort na het avondeten komt, maar in de nacht (varieert tussen 1:00 en 4:00). En omdat de pijn in de maagstreek zit en iets links ervan ipv rechts. Wel straalt de pijn ontzettend uit naar mijn rug. De chirurg wilt eerst iets met de maag uitsluiten. Ik heb zover ik weet nooit maagklachten gehad, dus ik denk dat daar niets uit zal komen.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 20:24

Met koliekpijn moet je juist bewegen. Ik stond op, nam een diclofenac en liep rondjes door de woonkamer tot ik stil kon zitten zonder pijn en dan ging ik weer naar bed. Stilstaan en stilzitten was niet te harden.
Al moet ik zeggen dat de pijn hooguit een 6je was voor mij. Ik geloof dat ik mazzel had.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 20:25

Ik vind het apart dat ze niet een echo gemaakt hebben, is zo gebeurd en ze zien gelijk of er stenen zitten.
Ik had toen 1 hele grote, soort zwerfkei :') , dus gelijk op de lijst voor de ok.
Het is een vreselijke rotpijn dat weet ik nog wel.
Sterkte ermee!

ThornForest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 20:27

Ik beval toch 100x liever dan dat ik weer zo’n galsteen aanval heb. :+

Mijn aanvallen waren ook in de nacht. Rond 1 a 2 uur. De pijn zat inderdaad rechtsboven de maag.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-21 20:33

chanicha schreef:
Ik vind het apart dat ze niet een echo gemaakt hebben, is zo gebeurd en ze zien gelijk of er stenen zitten.
Ik had toen 1 hele grote, soort zwerfkei :') , dus gelijk op de lijst voor de ok.
Het is een vreselijke rotpijn dat weet ik nog wel.
Sterkte ermee!

Er is een echo gemaakt. Daarop zien ze galstenen. Alleen vindt de chirurg de tijdstippen van de pijn en de locatie niet 100% rijmen met galsteenaanvallen!? Daarom wil hij eerst verder gaan kijken naar een maagbacterie en kijken naar de leverwaarden van mijn bloed. Alleen heb ik nu al een paar dagen geen aanval gehad.

Mijn angst is een beetje dat er niks uit het maagonderzoek komt. Maar ook dat mijn leverwaarden goed zijn en hij daarmee galsteenaanvallen uitsluit.

Hij gaf aan dat heel veel mensen galstenen hebben zonder klachten. Dus dat galstenen niet gelijk betekent dat daar de pijn vandaan komt.