Ademnood

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jessica_K

Ademnood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-21 14:42

Dit topic gaat niet over het liedje maar over een probleem waar ik nu in mijn werk soms tegenaan loop, vooral nu met thuiswerken. Ik houd niet zo van het spreken voor grote groepen, maar als ik me goed voorbereid heb lukt het vaak wel om de zenuwen te drukken en op een rustige manier iets te vertellen. Het komt echter soms voor dat ik spontaan gevraagd word ergens iets over te vertellen voor een grote groep. Ik schrik daar dan van en door die schrikreactie + zenuwen krijg ik ademnood, zodat hetgeen ik dan aan het vertellen ben er heel trillerig uit komt. Dit is me nu al een paar keer overkomen. Ik probeer er wel op te letten dat ik tussendoor adempauzes neem (al voelt dat al een beetje stom), maar omdat ik dan in feite al erg buiten adem ben helpt 1 of 2x goed ademhalen dan eigenlijk niet voldoende.

Voor het thuiswerken kon ik ook wel zenuwachtig zijn als ik onverwachts iets moest vertellen, maar op de een of andere manier lukte normaal blijven doorademen dan wel.

Herkennen mensen dit? En hebben jullie misschien tips om die ademnood te verhelpen?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 14:51

Misschien het overwegen waard om een fysiotherapeut met goede kennis van hyperventilatie en ademhalingstechnieken te contacteren.
Ik denk dat je hiermee het beste geholpen gaat zijn. Ook voor oefeningen die je dan achteraf zelf kan gebruiken in case of.

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 15:03

Pandora2 schreef:
Misschien het overwegen waard om een fysiotherapeut met goede kennis van hyperventilatie en ademhalingstechnieken te contacteren.
Ik denk dat je hiermee het beste geholpen gaat zijn. Ook voor oefeningen die je dan achteraf zelf kan gebruiken in case of.

Of een logopediste die ook ademtherapie doet, dan leer je goed spreken en je ademhaling en stem goed te gebruiken en ook logopedisten behandelen hyperventilatie of klachten die er op lijken.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 15:10

Oh ja, logopedie is ook een mogelijkheid inderdaad.

Petra_O

Re: Ademnood

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 15:20

Misschien een hele vreemde suggestie, maar probeer eens een paar zanglessen te nemen. Daar leer je goed ademhalen en ook met zenuwen om te gaan.

Eowyn3003

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 15:23

En bijvoorbeeld eerst een slok water nemen voor je begint te vertellen? Dan neem je ook even een momentje om te bekomen, maar wordt er niet raar gekeken omdat het stil blijft?

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 15:23

Ja, ik herken het helaas heel erg := Ik kan me nog zo proberen te focussen op m'n ademhaling maar als ik een presentatie moet geven en ik heb ook maar iets van zenuwen dan komt het er zo beverig en gebroken uit dat het voor mijn publiek klinkt alsof ik elk moment in tranen uit kan barsten oid. Heb echt veel geoefend met presentaties om ervaring te kweken en proberen de druk weg te nemen maar dat heeft niet geholpen. Ook het letterlijk aangeven dat ik zenuwachtig ben voor m'n presentatie (heb ik een paar keer geoefend in m'n studietijd in 'veilige' groepjes waar het mogelijk was om daaraan te werken) helpt niet om de druk van de ketel te halen en dat beverige stemmetje te voorkomen. Nu heb ik m'n eerste echte baan waar hetzelfde soort spontane 'presentaties' als jij omschrijft wekelijkse kost zijn en is het niet bepaald lekker voor m'n imago dat alles eruit komt alsof ik op de rand van een volledige mental breakdown sta.

Fysiotherapie of logopedie hiervoor is misschien dan wel het overwegen waard, zelf nog nooit geprobeerd. Wel vraag ik me af of dat echt gaat helpen als zenuwachtigheid de kern van het probleem is, ik weet niet hoe dat bij jou zit TS maar ik klap dan compleet dicht en vraag me af of het dan lukt om een aangeleerd ademhalingstrucje toe te passen als dat me nu zelf ook al niet lukt.

MissNienke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 15:27

Een tip die hopelijk wat helpt tegen de zenuwen: als iemand jou vraagt om iets te vertellen, is dat vaak omdat jij er meer van af weet dan de overigen in het gezelschap. Jij bent de 'expert'. Ze zitten daar niet om jou te beoordelen maar juist omdat jij kennis hebt om iets van te leren.
Als je dit in je achterhoofd houdt, helpt het hopelijk om te bedenken dat je het niet snel fout kunt doen. En als anderen niet snappen wat je vertelt, zullen ze vast een vraag stellen ter verduidelijking. Dat geeft jou juist een kans.
Probeer het dus als iets positiefs te zien om in het openbaar te mogen spreken. En door het vaak te doen, wordt het ook vanzelf makkelijker.
Als je van te voren weet dat je iets moet vertellen, kun je ook (hardop) oefenen. Dan weet je welke woorden je wilt gebruiken, en welke zinnen, en dat helpt vaak om makkelijker te spreken, zonder te hakkelen en te bibberen met je stem.
Als het onverwacht is, helpt het vaak om de vraag even te herhalen. Dat geeft jou de kans om na te denken over het antwoord, en om even te wennen aan het spreken in het openbaar.

Heel herkenbaar voor velen, denk ik. Veel mensen vinden spreken in het openbaar lastig. Succes ermee.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 15:35

Eowyn3003 schreef:
En bijvoorbeeld eerst een slok water nemen voor je begint te vertellen? Dan neem je ook even een momentje om te bekomen, maar wordt er niet raar gekeken omdat het stil blijft?

Precies, dat is een goede tip.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 17:07

Wat goed kan helpen is om dit gewoon uit te spreken. "Dit overvalt me een beetje, ik moet even op adem komen hoor!" En dan nog een paar keer adem halen. Dit is volgens mij ook de reden dat mensen vaak een slokje drinken nemen, gewoon even de tijd nemen (en met het slokje drinken kom je iets meer tot jezelf, maar mensen kunnen ook zien dat je dat momentje neemt.)

Wat ook kan helpen is je aandacht heel even naar je voeten sturen: linkertenen wiebelen en dan rechts.

Verder helpt oefening, en wellicht kun je iemand op je werk erbij betrekken die ook bij die meetings aanwezig is? Want je kunt in meetings best sturen hoe eea verloopt door het goed te leiden, een goeie voorzitter maakt bv heel veel verschil, maar ook een collega/manager die bv geen voorzitter is kan steunen en ruimte maken voor jou.

En directer kan het helpen als iemand (al dan niet prive / via chat) inseint dat het goed gaat en dat je best de tijd mag nemen. Maar misschien helpt het ook als je bv vaker aan het woord komt waardoor het normaler wordt, en daar kan iemand wellicht ook mee helpen (door bv juist wat vaker dingen naar jou te sturen.)

Dus betrek je werkgever of collega's erbij, en neem de tijd :j

Jessica_K

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-21 17:46

Veel dank voor alle reacties! :)

Er zitten echt een paar concrete tips tussen die volgens mij gemakkelijk zijn toe te passen en die ik zeker zal gaan uitproberen. Slokje water nemen, de vraag herhalen, en met de tenen wiebelen voor afleiding, ik kan me voorstellen dat deze kleine dingen al zouden kunnen helpen. Ben benieuwd! Aangeven dat ik door de vraag word overvallen had ik dus vanmiddag al gedaan en hielp helaas niets.

Advies gericht op stemgebruik en ademhaling is denk ik voor deze specifieke situatie niet echt van toepassing. Ik weet prima hoe ik moet ademen (ik doe veel aan mindfulness en heb zelfs op zangles gezeten :P), alleen door de schrik verandert mijn ademhaling dan ineens. Ik vraag me af of je zo'n situatie zou kunnen nabootsen, want dit heb ik dus echt alleen én in grote groep én onvoorbereid.

Met de adviezen die zijn gegeven heb ik in elk geval wat dingen om uit te proberen! :) Nu dan misschien toch maar hopen dat zo'n situatie zich binnenkort weer voordoet ... :Y)

En Memories, wat vervelend dat jij hier ook last van hebt. :(:) Wel fijn voor mij om te lezen dat ik niet de enige ben. Ik hoop dat jij ook wat nuttige tips kunt ophalen op deze manier!

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 17:50

Oh ik herken dit heel erg, hoewel ik er juist veel minder last van heb via teams dan in het echt. Wat mij helpt is dan de gezichten wegklikken en gewoon naar mijn presentatie zelf kijken. Of als ik geen presentatie heb, kijken naar een leuke foto :P.

Voor mij werkt thee goed, de warmte ontspant mijn keel.

BillyJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 17:51

Heb je je collega's al gesproken over je probleem?

Misschien kunnen zij dan ook even mee anticiperen ipv van je gelijk altijd in het diepe te gooien.
Door bvb te vragen of je over een minuutje ook even je zegje wil doen of je mening wil geven of ... maar ich, dat je even tijd hebt om je mentaal voor te bereiden.

Ademtherapie kan echt wonderen doen!

janna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 18:53

U
Laatst bijgewerkt door janna op 31-08-24 23:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Jessica_K

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-21 19:10

Nogmaals: normaal gesproken gaat het spreken in grote groepen (ondanks wat zenuwen) prima. Geen last van ademnood. Het gaat echt om de momenten dat ik onverwachts iets moet vertellen en van de schrik niet normaal meer adem kan halen. Dit valt niet te plannen, is misschien eens in de paar maanden. Dus "veel doen", verhaal van tevoren oefenen, etc. is niet echt van toepassing ;)

En als antwoord op BillyJ, het zijn meestal niet mijn directe collega's die dit van mij vragen maar bijv. de directeur van de afdeling. Het voelt dan niet echt vertrouwd genoeg om aan te geven dat ik dit lastig vind. Ik kreeg achteraf wel van één collega te horen dat vragen normaal gesproken van tevoren worden aangekondigd, dus dat het vandaag ergens is mis gegaan. Maar ik werk in een grote organisatie en heb vaak bijeenkomsten met grote groepen, dus het zal vast vaker voorkomen.

Misschien is een manier om ermee om te gaan ook wel om er altijd op berekend te zijn dat mij misschien iets gevraagd wordt in zo'n bijeenkomst, en altijd een soort van voorbereid te zijn.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 19:12

Iets wat ik weleens doe als ik me onzeker voel, is 1 hand of soms twee handen in mijn zij zetten, je neemt dan een dominante houding aan waardoor je je zekerder voelt. Heel gek, maar het werkt. Je kan dit ook doen, door staande bij een tafel voorover te leunen op je handen, dit is nog dominanter, maar meer geschikt als je 1 op 1 bent en de ander zit.