Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Pandora2 schreef:Misschien het overwegen waard om een fysiotherapeut met goede kennis van hyperventilatie en ademhalingstechnieken te contacteren.
Ik denk dat je hiermee het beste geholpen gaat zijn. Ook voor oefeningen die je dan achteraf zelf kan gebruiken in case of.
Ik kan me nog zo proberen te focussen op m'n ademhaling maar als ik een presentatie moet geven en ik heb ook maar iets van zenuwen dan komt het er zo beverig en gebroken uit dat het voor mijn publiek klinkt alsof ik elk moment in tranen uit kan barsten oid. Heb echt veel geoefend met presentaties om ervaring te kweken en proberen de druk weg te nemen maar dat heeft niet geholpen. Ook het letterlijk aangeven dat ik zenuwachtig ben voor m'n presentatie (heb ik een paar keer geoefend in m'n studietijd in 'veilige' groepjes waar het mogelijk was om daaraan te werken) helpt niet om de druk van de ketel te halen en dat beverige stemmetje te voorkomen. Nu heb ik m'n eerste echte baan waar hetzelfde soort spontane 'presentaties' als jij omschrijft wekelijkse kost zijn en is het niet bepaald lekker voor m'n imago dat alles eruit komt alsof ik op de rand van een volledige mental breakdown sta.
), alleen door de schrik verandert mijn ademhaling dan ineens. Ik vraag me af of je zo'n situatie zou kunnen nabootsen, want dit heb ik dus echt alleen én in grote groep én onvoorbereid.
Nu dan misschien toch maar hopen dat zo'n situatie zich binnenkort weer voordoet ...
Wel fijn voor mij om te lezen dat ik niet de enige ben. Ik hoop dat jij ook wat nuttige tips kunt ophalen op deze manier!
.