Booster vaccinatie

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sanet

Berichten: 7978
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 15:42

Mijn moeder (1957) heeft haar tweede AstraZeneca gehad in juli. Dus pas in januari de booster. Weet iemand of je zo ver vooruit kunt plannen?

xxxmh

Berichten: 3497
Geregistreerd: 21-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 15:49

Ibbel schreef:
Volgens mij geld je alleen als ongevaccineerd als je laatste basisvaccinatie langer dan 9 maanden geleden is geweest. Heb jij je tweede pas in augustus gehad, ben je dus tot mei 'goed'.

Maar ook hier is de informatie weer beroerd. Er wordt bij alle voorlichting (en wetten/afspraken) van uit gegaan dat je ergens uiterlijk in juni je 2 basisentingen hebt gehad. En dat is natuurlijk bullshit.

Nergens staat er iets over mensen die pas in het najaar zijn gaan vaccineren, of die nou wel of niet met twee prima basisentingen die in ieder geval niet binnen een paar maanden 'verlopen' nog een QR hebben na februari. En dat zou wel moeten, want boosteren binnen 6 maanden kan niet.


Ja alleen in Frankrijk tel je vanaf januari zonder booster als ongevaccineerd dat is poedersuiker in mijn geval als ik hem niet op tijd heb.

Morrie

Berichten: 22319
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 15:58

Sanet schreef:
Mijn moeder (1957) heeft haar tweede AstraZeneca gehad in juli. Dus pas in januari de booster. Weet iemand of je zo ver vooruit kunt plannen?

toen mijn man van de week belde (dinsdag j.l.), konden ze nog geen afspraken voor januari maken. Ik mag pas in januari en we waren graag tegelijk gegaan, maar helaas.

Ibbel

Berichten: 49203
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 16:03

xxxmh schreef:
Ja alleen in Frankrijk tel je vanaf januari zonder booster als ongevaccineerd dat is poedersuiker in mijn geval als ik hem niet op tijd heb.


Dat kan toch nooit kloppen? Dat zou betekenen dat een Fransman die zich vandaag voor het eerst laat vaccineren (en half jan. de 2e, en half mei de booster, want dat kan in FR) pas vanaf juni volgend jaar een QR krijgt. Terwijl de persoon vanaf feb. goed beschermd is.

pien_2010

Berichten: 43482
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Booster vaccinatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 16:33

Nee Ibbel dat klopt niet. Zodra je de tweede vaccinatie hebt gehad, is je QR code geldig (of een negatieve test). Als je 2de vaccinatie te lang is geleden (of ziek geweest bewezen van covid) dan verloopt hij. Dus je booster moet je op tijd halen om een groene QR code reactie te krijgen.

xxxmh

Berichten: 3497
Geregistreerd: 21-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 16:45

pien_2010 schreef:
Nee Ibbel dat klopt niet. Zodra je de tweede vaccinatie hebt gehad, is je QR code geldig (of een negatieve test). Als je 2de vaccinatie te lang is geleden (of ziek geweest bewezen van covid) dan verloopt hij. Dus je booster moet je op tijd halen om een groene QR code reactie te krijgen.


Dit is de informatie die ik heb van de reisapp van de overheid over frankrijk:


Maatregelen Frankrijk
Vanaf 15 december 2021 is uw coronabewijs (DCC) binnen Frankrijk niet meer geldig als u 65 jaar of ouder bent en u uw 2e vaccinatie (of 1e na een covid-besmetting) langer dan 7 maanden geleden heeft gehad. Alleen een DCC met coronabewijs van 3 vaccinaties (of 2 na een covid-besmetting) is vanaf dan geldig.
Vanaf 15 januari 2022 geldt deze maatregel ook voor personen van 18 jaar en ouder. Na het verkrijgen van het 3e vaccin (boosterprik) kunt u uw coronapas meteen weer actualiseren en gebruiken binnen Frankrijk ( geen wachttijd nodig).
Als u vanaf deze datum niet aan de voorwaarde van de 3e prik voldoet, wordt u als ongevaccineerd gezien en moet u bij ieder bezoek aan restaurant, bioscopen, musea, et cetera een negatief PCR- of antigeentestresultaat laten zien die niet ouder dan 24 uur is.
Voor personen die geen boostervaccin hebben gehad, geldt vanaf 15 december 2021 (voor mensen ouder dan 65 jaar) en januari 2022 (voor mensen ouder dan 18 jaar) dat hun coronabewijs niet meer geldig is als toegangsbewijs binnen het land, maar wel om Frankrijk in te reizen.

Ibbel

Berichten: 49203
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 16:51

pien_2010 schreef:
Nee Ibbel dat klopt niet. Zodra je de tweede vaccinatie hebt gehad, is je QR code geldig (of een negatieve test). Als je 2de vaccinatie te lang is geleden (of ziek geweest bewezen van covid) dan verloopt hij. Dus je booster moet je op tijd halen om een groene QR code reactie te krijgen.


Dat bedoel ik ook. Met 2 basisvaccinaties die recent genoeg zijn heb je gewoon een QR.
Het is niet zo dat je die pas krijgt als je ook nog geboosterd bent.
Het venster is alleen wat nauw. In NL mag je pas na 6 maanden boosteren, en Frankrijk wil vanaf 7 maanden die booster zien. Dus je hebt 'maar' een maand om die booster te halen.

pien_2010

Berichten: 43482
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 17:21

xxxmh schreef:
pien_2010 schreef:
Nee Ibbel dat klopt niet. Zodra je de tweede vaccinatie hebt gehad, is je QR code geldig (of een negatieve test). Als je 2de vaccinatie te lang is geleden (of ziek geweest bewezen van covid) dan verloopt hij. Dus je booster moet je op tijd halen om een groene QR code reactie te krijgen.


Dit is de informatie die ik heb van de reisapp van de overheid over frankrijk:


Maatregelen Frankrijk
Vanaf 15 december 2021 is uw coronabewijs (DCC) binnen Frankrijk niet meer geldig als u 65 jaar of ouder bent en u uw 2e vaccinatie (of 1e na een covid-besmetting) langer dan 7 maanden geleden heeft gehad. Alleen een DCC met coronabewijs van 3 vaccinaties (of 2 na een covid-besmetting) is vanaf dan geldig.
Vanaf 15 januari 2022 geldt deze maatregel ook voor personen van 18 jaar en ouder. Na het verkrijgen van het 3e vaccin (boosterprik) kunt u uw coronapas meteen weer actualiseren en gebruiken binnen Frankrijk ( geen wachttijd nodig).
Als u vanaf deze datum niet aan de voorwaarde van de 3e prik voldoet, wordt u als ongevaccineerd gezien en moet u bij ieder bezoek aan restaurant, bioscopen, musea, et cetera een negatief PCR- of antigeentestresultaat laten zien die niet ouder dan 24 uur is.
Voor personen die geen boostervaccin hebben gehad, geldt vanaf 15 december 2021 (voor mensen ouder dan 65 jaar) en januari 2022 (voor mensen ouder dan 18 jaar) dat hun coronabewijs niet meer geldig is als toegangsbewijs binnen het land, maar wel om Frankrijk in te reizen.


Dan staat het er toch. Dat als u uw 2de vaccinatie LANGER dan 7 maanden geleden heeft gehad is uw covid bewijs niet meer geldig. Dus als jij gewoon 2 vaccinaties hebt gehad, dan is het gewoon OK. Althans zo lees ik het en volgens mij is het ook zo.
Want er staat ook dat als je geen boostervaccin hebt gehad (en die mag je halen na 5 maanden gevaccineerd te zijn) dan is dus je vaccinbewijs verlopen. Het staat er dus tot 2x toe in .

Janneke2

Berichten: 22787
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 17:35

Manlief heeft inmiddels een afspraak.

Zijn laatste injectie was 3 juni, dus 'het mocht' vanaf 3/12.
Vandaag afspraak gemaakt (Klaas is uit 1952) en hij mag de 15e.

Ik wacht nog even, ik 'kan' m pas krijgen per 6 januari (op 6 juli geprikt).

Ibbel

Berichten: 49203
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 17:42

pien_2010 schreef:
Dan staat het er toch. Dat als u uw 2de vaccinatie LANGER dan 7 maanden geleden heeft gehad is uw covid bewijs niet meer geldig. Dus als jij gewoon 2 vaccinaties hebt gehad, dan is het gewoon OK. Althans zo lees ik het en volgens mij is het ook zo.
Want er staat ook dat als je geen boostervaccin hebt gehad (en die mag je halen na 5 maanden gevaccineerd te zijn) dan is dus je vaccinbewijs verlopen. Het staat er dus tot 2x toe in .


xxxmh is begin augstus voor de 2e keer gevaccineerd en wil begin maart naar Frankrijk. Ze mag dus pas begin feb voor een booster (in NL geldt minimaal 6 maanden) maar móet die voor begin maart hebben gehaald. Gezien haar geboortejaar is ze bang in feb nog niet aan de beurt te zijn.
In januari en februari zou ze wel gewoon Frankrijk in mogen.
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 10-12-21 17:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Liezel1
Berichten: 14964
Geregistreerd: 20-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 17:43

Ik ben even in de war. Ik heb 2x Pfizer gehad, eind april en eind mei. Vervolgend 3e week van Oktober Corona gehad en positief getest bij de GGD. Mijn herstelbewijs is nu 1 jaar geldig, dus tm oktober 2022.
Mijn booster kan ik las krijgen 6 maanden na eind oktober, dus eind april. Nu moet ik eind april/begin mei ook naar Frankrijk voor een aantal dagen. Dan zou ik dus mijn booster iets eerder moeten laten zetten? Herstelbewijs internationaal is nl maar 6 maanden ipv 1 jaar. En precies dan moet ik ook een booster en dus naar Frankrijk. Hoe dit aanvliegen?

Ibbel

Berichten: 49203
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Booster vaccinatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 17:45

Booster zou dan dus precies eind april gezet moeten worden. Da's accuraat plannen, maar niet onmogelijk toch? Want hij is wel direct geldig, zit geen wachttijd op.

Ibbel

Berichten: 49203
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 17:49

Vers van de pers, voor iedereen onder de 60 die 'm knijpt vanwege de 'verloopdatum' en vakantie-/reisplannen:

NOS schreef:
Als alle 60-plussers een boosterprik hebben gehad, worden mensen mogelijk niet meer opgeroepen op basis van hun leeftijd, maar op basis van de datum van hun laatste prik. Dat heeft demissionair minister Hugo de Jonge gezegd na afloop van kabinetsberaad.

pien_2010

Berichten: 43482
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 18:03

Ibbel schreef:
pien_2010 schreef:
Dan staat het er toch. Dat als u uw 2de vaccinatie LANGER dan 7 maanden geleden heeft gehad is uw covid bewijs niet meer geldig. Dus als jij gewoon 2 vaccinaties hebt gehad, dan is het gewoon OK. Althans zo lees ik het en volgens mij is het ook zo.
Want er staat ook dat als je geen boostervaccin hebt gehad (en die mag je halen na 5 maanden gevaccineerd te zijn) dan is dus je vaccinbewijs verlopen. Het staat er dus tot 2x toe in .


xxxmh is begin augstus voor de 2e keer gevaccineerd en wil begin maart naar Frankrijk. Ze mag dus pas begin feb voor een booster (in NL geldt minimaal 6 maanden) maar móet die voor begin maart hebben gehaald. Gezien haar geboortejaar is ze bang in feb nog niet aan de beurt te zijn.
In januari en februari zou ze wel gewoon Frankrijk in mogen.


Dat is een ander verhaal want door overmacht ben je te laat. Ik had begrepen dat er werd gezegd dat je dus alleen binnen kwam als je 3x geënt was. Dus wellicht niet goed begrijpend gelezen door mij :oo

Ibbel

Berichten: 49203
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 18:04

pien_2010 schreef:
Dat is een ander verhaal want door overmacht ben je te laat. Ik had begrepen dat er werd gezegd dat je dus alleen binnen kwam als je 3x geënt was. Dus wellicht niet goed begrijpend gelezen door mij :oo


Zo las ik het ook hoor, vandaar dat ik zei dat dat nooit zo kon zijn omdat iemand die zich vandaag voor het eerst liet vaccineren dan tot over 6 maanden nergens heen zou kunnen.

Punt is dat dat in alle communicatie in NL eigenlijk wel zo gezegd wordt: je moet in januari geboosterd zijn anders geldt je QR niet. In alle communicatie wordt daar niet bij gezegd áls je voor juli 2021 beide vaccinaties hebt gehad.
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 10-12-21 18:06, in het totaal 1 keer bewerkt

pien_2010

Berichten: 43482
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Booster vaccinatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 18:05

OK dan ben ik in goed gezelschap. Ik denk altijd gelijk, getsie daar speelt die dyslexie van mij weer op. Vind ik dan zo vervelend.

Ibbel

Berichten: 49203
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Booster vaccinatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 18:08

Nee hoor, het is gewoon beroerd slecht informeren door onze overheid. Die kunnen dat kennelijk niet.

fjordjes

Berichten: 12053
Geregistreerd: 03-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 18:30

Iemand een idee wanneer de booster bij je qr komt te staan? Ik heb vorige week m'n 3e vaccinatie gehad maar hij staat nog steeds niet in de Corona check app. Als ik bewijzen ophalen aan tik en dan inlog bij m'n digid krijg ik of een foutmelding of staat weer op het begin scherm.

Oh na 4 pogingen staat ie er bij eindelijk

lizy29

Berichten: 6242
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Booster vaccinatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 18:52

Ik blijf dat oproepen op geboortejaar een raar iets vinden. Zeker bij de boosterprikken. Mensen kunnen toch zelf bedenken wanneer ze weer zouden moeten en dan een afspraak maken :o?
Dat je eerst zorgpersoneel en ouderen de kans geeft kan ik nog in komen maar daarna lijkt het me alleen maar frustraties opleveren.

Ik heb in ieder geval vanmiddag mijn booster gehad. Moderna ditmaal dus ben benieuwd of ik daar op ga reageren. Iedereen boven de 30 word er mee geprikt hier dus ze zullen nog wel een voorraadje op moeten maken :')

pien_2010

Berichten: 43482
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Booster vaccinatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 18:55

Top Lizy. Hopelijk ben je niet ziek ervan.

Morrie

Berichten: 22319
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 19:05

mijn man heeft vanmorgen vroeg de booster van Moderna gehad en is behoorlijk chagrijnig. Ik vermoed dat de poes en ik vanavond erg vroeg naar bed gaan :')

Poosje81
Berichten: 21212
Geregistreerd: 13-08-02
Woonplaats: La Douce France

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 21:02

Morrie schreef:
mijn man heeft vanmorgen vroeg de booster van Moderna gehad en is behoorlijk chagrijnig. Ik vermoed dat de poes en ik vanavond erg vroeg naar bed gaan :')


En hij dus zonder poes? :')

ChoiixJarig
Berichten: 2266
Geregistreerd: 08-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 21:03

Goed nieuws dat ze eindelijk verstandig worden. Zal ook een hoop prikken via de valsspeelroutes gaan schelen. Ik hoor de eerste verhalen alweer door komen.

Ik sta al op de voorrang lijst, nu hopen dat dit plan echt gaat werken en mijn vrouw hem ook snel krijgt in januari!

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37282
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Booster vaccinatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 21:06

Dat zou voor mij ook goed nieuws zijn, en voor iedereen in de griepprik groep. Vooral de jongeren daarop die anders echt heel lang moeten wachten voor hun leeftijd aan de beurt is. Tot die tijd rustig afwachten en zoveel als kan mensen vermijden.

Zebrastreep

Berichten: 9791
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 21:06

Nog beter nieuws , het kabinet is aan het kijken om te gaan prikken op basis van je laatste prik , en niet meer naar de leeftijd. Dan kom ik wel snel aan de beurt :j

Een collega van mij gaat al wel voor de booster volgende week , maar die is al 60 geweest dus die komt er wat gemakkelijker door.