Booster vaccinatie

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Janneke2

Berichten: 22792
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 11:34

... echt van covid-19 af gaan komen doen we niet.
Dat virus gaat niet meer weg.

En de booster voorkomt vooral heftig ziek worden en grote pieken.
(Besmet worden en besmetting doorgeven blijft kunnen, maar het verloopt milder. En het aantal mensen dat sterft aan covid-19 loopt ook terug.)

Zebrastreep

Berichten: 9793
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 11:42

anjali schreef:
Het schijnt dat de besmettingen momenteel afnemen. Daarom gaan sommigen nu geen booster halen omdat ze denken dat het niet meer nodig is. maar het gevolg zal zijn dat het virus weer terrein zal gaan winnen en zo komen we er nooit vanaf als velen laks worden.



Het virus wordt ook minder door opgebouwde antistoffen. Maar vaccineren of niet, het is al een feit dat corona in ons leven gaat blijven. Alleen is het gewoon hopen dat het gewoon mild blijft en meer in de koude maanden op gaat spelen net als de griep. Ik vindt de situatie al heel anders dan 2 jaar terug. Ik was toen ook heel bang voor corona en maakte mij er heel erg druk om en wou zo snel mogelijk een vaccinatie ophalen. Toen kreeg ik corona en heel veel zwakke mensen om mij heen en dat verliep eigenlijk allemaal oké waardoor ik nu er toch een stuk relaxter mee omga. Eerst telde ik de 10 dagen met spanning helemaal af. Als ik nu in contact ben geweest tuurlijk denk ik dan even oh nee hé , maar nu verdwijnt de spanning de dag erna eigenlijk al.

Ik heb de hoop dat het ooit langzaam aan uitdooft of gewoon in een verkoudheidsvorm gaat blijven. Ik denk over dik 2 jaar dat je niet meer hoeft te testen of in isolatie moet zitten. Dan gaan we er net zo mee om als met andere virussen. Tenzij het weer de hele andere kant op gaat , maar dan ga ik er ook wel vanuit dat mensen gaan vaccineren.

purny

Berichten: 27525
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-22 11:47

Overigens heeft het vaccineren trouwens 88000 ziekenhuisopnames voorkomen. En corona gaat idd nooit meer weg, we zullen er mee moeten leren leven.
Dus thuisblijven bij klachten en als je het nodig acht een mondkapje op.

CharleyT
Berichten: 3998
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 12:02

purny schreef:
Overigens heeft het vaccineren trouwens 88000 ziekenhuisopnames voorkomen. En corona gaat idd nooit meer weg, we zullen er mee moeten leren leven.
Dus thuisblijven bij klachten en als je het nodig acht een mondkapje op.


Dat getal 88000 heb toch mijn twijfels over. Zal best kloppen maar toch.....

purny

Berichten: 27525
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-22 12:08

CharleyT schreef:
purny schreef:
Overigens heeft het vaccineren trouwens 88000 ziekenhuisopnames voorkomen. En corona gaat idd nooit meer weg, we zullen er mee moeten leren leven.
Dus thuisblijven bij klachten en als je het nodig acht een mondkapje op.


Dat getal 88000 heb toch mijn twijfels over. Zal best kloppen maar toch.....


De COVID-19-vaccinaties hebben heel veel ziekenhuisopnames voorkomen. Volgens een voorzichtige schatting van het RIVM gaat het om bijna 88.000 ziekenhuisopnames in ruim een jaar tijd. Het RIVM analyseerde de periode tussen 2 augustus 2021 en 30 augustus 2022.

De vaccinaties tegen het coronavirus hebben in deze 13 maanden naar schatting 87.676 ziekenhuisopnames voorkomen. De meeste opnames zijn voorkomen bij mensen van 60 jaar en ouder: 68.152. In de jongere leeftijdsgroepen was dit aantal kleiner. Toch zijn ook in de leeftijdsgroep van 12 tot 49 jaar in deze tijd zo’n 7.568 ziekenhuisopnames voorkomen.

In dezelfde periode registreerde stichting NICE 44.731 ziekenhuisopnames met COVID-19. Het aantal ziekenhuisopnames dat is voorkomen is dus twee keer zo groot als het werkelijke aantal ziekenhuisopnames.

rivm.nl

leintje_

Berichten: 4202
Geregistreerd: 13-12-06
Woonplaats: Breezand

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 14:25

Suzanne F. schreef:
De vraag is of je long covid kan voorkomen door te vaccineren.

Niet volledig, maar het verkleint de kans op post-covidsyndroom wel heb ik al verschillende keren gehoord.

anjali
Berichten: 15149
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Booster vaccinatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 15:09

Het schijnt (naar ik vernomen heb) dat je door corona je reukvermogen kunt verliezen. Dat zou ik heel vervelend vinden want ben dol op (lekkere) geuren en ook heeft het een waarschuwende functie. Het is een onderschat zintuig. Vraag je hond maar eens hoe belangrijk reukvermogen is. Voor mij een extra reden om te proberen geen corona te krijgen, o.a. door me te laten vaccineren.

Zebrastreep

Berichten: 9793
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 15:51

Wisselt ook per persoon ik heb het niet gehad.

Maar er bestaan ook geur therapieën die aan blijken te slaan.


Voorkomen lukt echt niet...ook niet met vaccineren. Alleen voor een minder ernstig verloop maar alsnog kun je je geur en reuk verliezen.

Gitana

Berichten: 2709
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 16:21

Ik heb 2x mijn reuk en smaak verloren. Echt apart hoe snel je daar aan gewend raakt!
Gelukkig kwamen ze beide na een maandje weer terug, maar dat was echt wennen..
Ineens merk je weer hoeveel geuren er wel niet om je heen zwerven. Overwhelming gewoon.

Maar boosterprikken geen last of bijwerkingen van gehad! Covid daarentegen zeker wel.

anjali
Berichten: 15149
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Booster vaccinatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 18:46

In China zijn nog steeds lockdowns. Als daar in een woonblok 1 persoon corona heeft dan moet iedereen die daar woont in quarantaine.

Zebrastreep

Berichten: 9793
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 19:05

anjali schreef:
In China zijn nog steeds lockdowns. Als daar in een woonblok 1 persoon corona heeft dan moet iedereen die daar woont in quarantaine.



Klopt maar in China is een heel ander beleid daar willen ze het virus indammen naar 0 en dat beleid is niet haalbaar dan moet je iedereen 24/7 opsluiten.

996981
Berichten: 9780
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 19:10

purny schreef:
De COVID-19-vaccinaties hebben heel veel ziekenhuisopnames voorkomen. Volgens een voorzichtige schatting van het RIVM gaat het om bijna 88.000 ziekenhuisopnames in ruim een jaar tijd. Het RIVM analyseerde de periode tussen 2 augustus 2021 en 30 augustus 2022.

De vaccinaties tegen het coronavirus hebben in deze 13 maanden naar schatting 87.676 ziekenhuisopnames voorkomen. De meeste opnames zijn voorkomen bij mensen van 60 jaar en ouder: 68.152. In de jongere leeftijdsgroepen was dit aantal kleiner. Toch zijn ook in de leeftijdsgroep van 12 tot 49 jaar in deze tijd zo’n 7.568 ziekenhuisopnames voorkomen.

In dezelfde periode registreerde stichting NICE 44.731 ziekenhuisopnames met COVID-19. Het aantal ziekenhuisopnames dat is voorkomen is dus twee keer zo groot als het werkelijke aantal ziekenhuisopnames.

rivm.nl

Is dat hetzelfde RIVM dat het laatste jaar talloze keren in het nieuws kwam door gestuntel met data en rekenmodellen? Of hebben we een tweede RIVM?

CharleyT
Berichten: 3998
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 19:12

anjali schreef:
In China zijn nog steeds lockdowns. Als daar in een woonblok 1 persoon corona heeft dan moet iedereen die daar woont in quarantaine.


In China zijn ze knetter gek en misschien hebben ze wel een schuld gevoel. Die complete gijzeling van hele steden werkt ook niet blijkbaar als ze nu nog steeds lockdowns hebben

Pandora2
Berichten: 19857
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 19:39

Er zijn gisteren in China het hoogste aantal besmettingen geregistreerd sinds 6 maanden.
Ondanks alle quarantaine en co.

prompter

Berichten: 11171
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Booster vaccinatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 19:42

Covid is net een veenbrand, die kun je niet met grootschalige lockdowns bestrijden. Het beste is denk ik iedereen afweerstoffen te laten ontwikkelen, hetzij door een werkend vaccin, hetzij door mensen er mee in aanraking te laten komen. Geen van beiden gebeurt IMO in China, want hun vaccin schijnt ook niet zo effectief te zijn.

Pandora2
Berichten: 19857
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 19:50

Afweerstoffen zijn ook maar ' beperkt geldig ' aldus mevrouw doktoor. :P
Als je nu covid hebt, is het goed mogelijk dat je binnen 2 of 3 maanden niks meer van antistoffen in je bloed hebt.
En als je nu geen antistoffen hebt, wil dat niet zeggen dat je nog nooit covid gehad hebt.

Coronavirussen... het blijft een ingewikkelde zaak :+

MyWishMax

Berichten: 25377
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Booster vaccinatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 11:38

Die prikker van vandaag was niet fijn. Deed zeer en voelde hem best lang daarna nog steeds. Nu nog steeds pijn eigenlijk :=

juval

Berichten: 13221
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 11:46

MyWishMax schreef:
Die prikker van vandaag was niet fijn. Deed zeer en voelde hem best lang daarna nog steeds. Nu nog steeds pijn eigenlijk :=


ik heb dinsdag de booster gehaald (moderna) en deze was ook wel gevoeliger dan de eerdere prikken. Gisteren slecht geslapen. Vandaag gelukkig weinig last meer van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 11:47

CharleyT schreef:
purny schreef:
Overigens heeft het vaccineren trouwens 88000 ziekenhuisopnames voorkomen. En corona gaat idd nooit meer weg, we zullen er mee moeten leren leven.
Dus thuisblijven bij klachten en als je het nodig acht een mondkapje op.


Dat getal 88000 heb toch mijn twijfels over. Zal best kloppen maar toch.....


Ik las dit ook, maar hoe kunnen ze dit in hemelsnaam bepalen :n Ik neem het dus maar met een bak zout.

Feit is wel dat de herfstgolf alweer op zijn retour is, dus het vaccineren zal daarbij zeker geholpen hebben voor de ouderen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 11:49

prompter schreef:
Covid is net een veenbrand, die kun je niet met grootschalige lockdowns bestrijden. Het beste is denk ik iedereen afweerstoffen te laten ontwikkelen, hetzij door een werkend vaccin, hetzij door mensen er mee in aanraking te laten komen. Geen van beiden gebeurt IMO in China, want hun vaccin schijnt ook niet zo effectief te zijn.


Idd, is al langer bekend dat de lockdowns daar juist averechts werken.. Mede door een minder werkend vaccin en geen opgebouwde weerstand.

Iris82

Berichten: 39854
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Booster vaccinatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 17:51

Ik heb gisteren Pfizer als herhaalprik gehad. Voelde er niets van. Ietwat stijve arm en wel een felrode vlek op de prikplaats.

Christiene
Berichten: 7732
Geregistreerd: 18-11-04

Re: Booster vaccinatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-22 15:06

Bij mij is het bij hoofdpijn en 2 dagen zere arm en wat duf gevoel.

Pfizer dus bijna geen klachten

Morrie

Berichten: 22319
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-22 16:46

na 2 x AZ en 2 x Moderna, waar ik erg ziek van ben geweest, wekenlang, nu de vijfde prik gehad gisteren en eindelijk Pfizer.
Ik heb een beetje koppijn, maar dat kan ook van de kou zijn. Mijn man heeft last van z'n geprikte arm.

Ik heb een buitengewoon dikke huid, dus de prikker schrok een beetje omdat ie er niet meteen doorheen kwam.

Wij zijn trouwens in Amersfoort geweest, zonder afspraak. Een giga grote tent en er was geen mens. Je gaat op een stoeltje zitten en de prikker komt langs, en je blijft daarna een kwartier op hetzelfde stoeltje zitten, Ideaal. Vooral omdat ik op krukken loop, scheelt een hoop gedoe.

_MG

Berichten: 2875
Geregistreerd: 31-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-22 10:24

leintje_ schreef:
Suzanne F. schreef:
De vraag is of je long covid kan voorkomen door te vaccineren.

Niet volledig, maar het verkleint de kans op post-covidsyndroom wel heb ik al verschillende keren gehoord.


Hier ervaringsdeskundig. Ik werk in de GGZ en was al vrij vroeg gevaccineerd. Zo’n 4 maanden na mijn vaccinatie met Janssen heb ik covid opgelopen en inmiddels zit ik al anderhalf jaar met long covid klachten. De vaccinatie zorgt voor een milder verloop (waar ik verder weinig van gemerkt heb, want ik was echt verschrikkelijk ziek). Er is tot op heden nog niet voldoende bekend over long covid om hier echt valide uitspraken over te doen. Inmiddels is er wel veel onderzoek gaande naar zowel oorzaak als behandeling.

Na mijn besmetting heb ik overigens nog twee boosters gehaald. Ik ben regelmatig (vrij intensief) in contact geweest met iemand die achteraf covid bleek te hebben, maar ben zelf gelukkig niet meer besmet geraakt.

BigOne
Berichten: 38346
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Booster vaccinatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-22 10:34

Schoonzoon ook na Janssen toch behoorlijk ziek, hij vroeg zich wel af omdat Janssen 1 prik was in hoeverre die redelijk effectief is geweest.