Booster vaccinatie

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Morrie

Berichten: 22319
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 22:09

De prikplek heb ik nooit last van gehad, van de AZ prikken heb ik amper last gehad, griepprik ook niet, maar van Moderna heb ik allemaal rare klachten gehad, maandenlang.
Ik krijg nu iedere dag bloedverdunners geprikt en ik ben bont en blauw -O-

Suzanne F.

Berichten: 49290
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Booster vaccinatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 22:43

Ik twijfel zo of ik nog een booster ga halen of niet. Ik weet gewoon niet wat nou wijsheid is.

Hannanas
Berichten: 13026
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Booster vaccinatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 22:54

Ik wil geen Pfizer of moderna meer vanwege de vele bijwerkingen die ik ervaren heb. Is er niemand die eventueel twijfelt over Novavax?

Morrie

Berichten: 22319
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Re: Booster vaccinatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 23:25

Ja, ik twijfelde over Novavax, maar ik las dat ze er in Zweden alweer mee gestopt waren. Waarom weet ik niet meer

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-22 23:37

https://english.news.cn/20221103/d2c8b9 ... 742/c.html

Citaat:
Nuvaxovid, the COVID-19 vaccine created by U.S. company Novavax, should not be given to individuals younger than 30, the Public Health Agency of Sweden said here on Wednesday.

The agency cited research conducted in Australia, which showed an increased risk of myocarditis (inflammation of the heart muscle) and pericarditis (inflammation of the tissue surrounding the heart) after vaccination.

https://www.thehindubusinessline.com/ne ... 101211.ece

Citaat:
Earlier this month, Sweden’s Public Health Agency restricted the use of Novavax’s Covid-19 vaccine on heart-related concerns in those below 30 years

The Agency cited research in Australia, “that showed an increased risk of myocarditis (inflammation of the heart muscle) and pericarditis (inflammation of the tissue surrounding the heart) after vaccination,” according to a report from Stockholm.

Dit zijn de enige twee nieuwsberichten die ik erover kan vinden. Het gaat overigens om mensen onder de 30 jaar.

anjali
Berichten: 15140
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Booster vaccinatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-22 19:04

Ik heb gisteren alweer mijn 5de prik gehad- Moderna deze keer. Ik merk er eigenlijk niet veel van.Het was een leuk uitje met 2 kennissen die tegelijk hadden afgesproken.Ik heb die vanmorgen gezien en zij zeiden ook geen last te hebben behalve een beurse prikplek.

karrij
Berichten: 1056
Geregistreerd: 13-04-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 07:20

Suzanne F. schreef:
Ik twijfel zo of ik nog een booster ga halen of niet. Ik weet gewoon niet wat nou wijsheid is.



Bij twijfel niet doen is toch het gezegde?

Ik twijfel ook hoor,en denk dat ik hem dit keer niet haal.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33828
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 08:16

Ik doe bij twijfel wel doen. Je krijgt er niks van en je hebt grote kans op een milder ziekteverloop. Zoveel jonge mensen met long COVID… daar bedank ik voor. Als ik die kans ook maar iets kan verkleinen dan doen ik dat.

(Ik ben langdurig ziek geweest na de Mexicaanse griep vandaar mijn angst)

Suzanne F.

Berichten: 49290
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Booster vaccinatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 08:17

De vraag is of je long covid kan voorkomen door te vaccineren.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33828
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Booster vaccinatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 08:19

Uit onderzoek blijkt wel dat je ziekteverloop milder is. Dat is voor mij al wat waard.

Spenk
Berichten: 21797
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 08:37

Suzanne F. schreef:
De vraag is of je long covid kan voorkomen door te vaccineren.

Nee. Mijn zusje is volledig gevaccineerd. En heeft zware long covid. Jonge meid van 26 kan niet meer werken.

Longarts geeft aan dat het vaccin dit nooit volledig kan voorkomen. Het kan wel de kans verminderen maar veilig ben je niet

MyWishMax

Berichten: 25370
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Booster vaccinatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 08:42

Ik pak alles aan om de kans te verkleinen. Na pfeiffer al nooit meer de oude geworden en door chronische ziekte sowieso al extreem slecht belastbaar. Long covid of gewoon covid kan ik er echt niet bij hebben. Dus ik heb alle vaccinaties gehaald en blijf voorzichtig, al wordt dat laatste erg lastig omdat de meeste dat niet meer zijn

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34688
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 09:11

Dat je niks van de prik krijgt is niet waar, ik heb veel last van bijwerkingen. Dat icm het nu milde ziekteverloop maakt dat ik hem niet haal. Ik word waarschijnlijk net zo ziek van de prik als wanneer ik nu corona zou krijgen. Las ook laatst een artikel waarin stond dat mensen die ooit corona gehad hebben heftiger reageren op de prik en dus meer bijwerkingen krijgen zoals koorts, je gewoon ziek voelen. Ik ben geprikt met Astra Zeneca en Pfizer. Dat maakte voor mij geen verschil. Heb in dec 2020 corona gehad.

Zebrastreep

Berichten: 9791
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 09:21

SusanH schreef:
Dat je niks van de prik krijgt is niet waar, ik heb veel last van bijwerkingen. Dat icm het nu milde ziekteverloop maakt dat ik hem niet haal. Ik word waarschijnlijk net zo ziek van de prik als wanneer ik nu corona zou krijgen. Las ook laatst een artikel waarin stond dat mensen die ooit corona gehad hebben heftiger reageren op de prik en dus meer bijwerkingen krijgen zoals koorts, je gewoon ziek voelen. Ik ben geprikt met Astra Zeneca en Pfizer. Dat maakte voor mij geen verschil. Heb in dec 2020 corona gehad.



Ik werk ook ziek van de prik en had daarvoor nog geen corona gehad. De eerste dagen corona voelde ik mij op heftige keelpijn na en wat sloom verder niet ziek. Op dag 6 opeens even hoge koorts maar dat was mijn eigen schuld had teveel gedaan maar dan pakt het je even terug. Daarna paar dagen last van zweten en heftige vermoeidheid en ook wat lichte steken op de borst. Met inspanning had ik het een klein beetje benauwd.

Ik had een maandje daarvoor de prik gehaald maar ben ik wel blij mee. Mijn vader ook en we hebben beide minder last gehad dan mijn moeder die niet geboosterd was.

Dat artikel is best nietszeggend het verschilt zo per persoon dat maakt dit virus ook zo lastig. Zo zoveel makkelijker zijn als iedereen hetzelfde kreeg.


Ik hoefde bijvoorbeeld geen enkele keer te hoesten was ik wel heel blij mee maar mijn moeder werd er helemaal gek van .

MyWishMax

Berichten: 25370
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Booster vaccinatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 09:43

Ik word van elke vaccinatie ziek, maar dat is alsnog beter dan van besmetting :') nu kan ik het plannen en weet ik ongeveer hoe erg het wordt haha

Marije_jiplover

Berichten: 25336
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Booster vaccinatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 10:23

Ik heb in maart 2020 corona gehad.
2 weken heel ziek en nog maanden sneller moe, vaker hoofdpijn en heel gevoelig voor spierpijn na inspanning.
Eerste prik in juni 2021 gaf hoofdpijn en dat was het.
2e prik in juli en 3e in december gaven geen reactie.

3 weken geleden werd ik weer ziek en tesste positief.
4,5 dag koorts/verhoging en niet in beweging te krijgen.
En een spierpijn, alsof ik een marathon gelopen had, maar dan van de hele dag plat liggen.
Na een dag of 5 was de koorts weg en knapte ik op.
Nu, 3 weken later, weer normaal aan het fucntioneren, inclusief sporten, zonder idiote spierpijn en ook niet zo snel moe.

Ik was dus een paar dagen wel net zo ziek als ruim 2,5 jaar geleden, maar ben echt veel sneller hersteld.

Nu moet ik alleen minimaal 3 maanden wachten voor ik opnieuw gevaccineerd mag worden.
En daar twijfel ik in die zin over, omdat ik nu toch verse antistoffen heb, door het opnieuw doormaken van een infectie.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Booster vaccinatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 10:33

3 weken terug mijn booster gehaald. Iets minder last van vermoeidheid dan de vorige keer maar nog steeds behoorlijk. En een pijnlijke arm. Maar ik verkramp ook altijd als ze hem zetten. :')

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37282
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 10:39

Pijnlijke arm hier ook nog wat aanwezig na twee weken. Best gek eigenlijk. Goede prikker en ik ben vaak gevaccineerd maar alleen die covid vaccins geven zoveel armpijn. Volgende week laat ik de griepprik wel rechts zetten :')

Muze
Berichten: 5291
Geregistreerd: 24-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 10:42

Ik ben aan t twijfelen.
In september Corona gehad ( voor t eerst), en nu nog steeds wat naweeen.
In principe zou ik in december m’n booster mogen halen. Ergens vind ik t niet zo nodig, anderzijds ben ik dus best erg naar geweest van Corona.. dat wil ik eigenlijk niet nog eens..
Maar waar doe je goed aan..
Ik was gevaccineerd, had geen derde prik gehad. Wel risicogroep ( longen )..

Zebrastreep

Berichten: 9791
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 10:59

karuna schreef:
Pijnlijke arm hier ook nog wat aanwezig na twee weken. Best gek eigenlijk. Goede prikker en ik ben vaak gevaccineerd maar alleen die covid vaccins geven zoveel armpijn. Volgende week laat ik de griepprik wel rechts zetten :')


Geloof mij de hepatitis B is nog pijnlijker , helemaal als ze die nog een beetje verkeerd zetten. Corona vaccin met pijn in de arm was er niks bij. Mijn hele klas heeft de dag erna enorm geklaagd over pijn. Ik kon mijn arm bijna niet bewegen.

purny

Berichten: 27525
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-22 11:10

Vier vragen en antwoorden over de nieuwe coronavaccins

Pfizer en Moderna hebben hun coronavaccins aangepast zodat mensen minder snel geïnfecteerd zullen raken door de zeer besmettelijke omikronvariant. Vier vragen over de nieuwe vaccins beantwoord:

Om welke vaccins gaat het precies en op welk onderdeel zijn ze aangepast?
De aangepaste mRNA-vaccins Spikevax en Comirnaty van zowel Moderna als BioNTech/Pfizer zijn door het Europees medicijnagentschap EMA goedgekeurd om bij iedereen van 12 jaar en ouder als herhaalprik te gebruiken.

Waar de oorspronkelijke vaccins volledig waren gebaseerd op de eerste versie (Wuhan) van het coronavirus, zijn de vernieuwde vaccins een combinatie van de originele stam en die van de eerste omikronvariant BA.1.

Het Europese beoordelingscomité concludeert dat prikken met deze bivalente vaccins een sterke afweerreactie geeft tegen zowel de oorspronkelijke stam van het coronavirus als tegen de omikronvariant BA.1.

Zijn de nieuwe vaccins wel veilig?
De bijwerkingen van de aangepaste vaccins zijn volgens het EMA vergelijkbaar met de bijwerkingen na een boosterprik met de oorspronkelijke versies van de vaccins.

Deze conclusie wordt gebaseerd op een aantal klinische studies. Aan de verschillende onderzoeken voor de Pfizer-boosterprik namen in totaal meer dan 1800 mensen deel van 55 jaar en ouder. Voor de Moderna-boosterprik deden ongeveer 800 deelnemers mee vanaf 18 jaar.

Dat is qua omvang niet vergelijkbaar met de veel grotere klinische studies die voorafgingen aan goedkeuring voor het oorspronkelijke vaccin. Volgens Marjolein van Egmond, hoogleraar Immunologie aan het Amsterdam UMC, is dat geen bezwaar.

"Het gaat om een update van bestaande vaccins. Je moet het vergelijken met het bouwen van de allereerste auto. Voordat die wordt toegelaten heb je allerlei veiligheidstests. Als je één onderdeel aanpast, hoef je niet alle tests te herhalen. Zo gaat dat ook met de griepvaccins die elk jaar worden aangepast. Dit is dus de gebruikelijke procedure."

Wat is de toegevoegde waarde van deze vaccins?
De huidige vaccins beschermen relatief goed tegen ernstige ziekte waarbij een patiënt in het ziekenhuis moet worden opgenomen of zelfs komt te overlijden. Maar het beschermingsniveau tegen besmettingen is het afgelopen anderhalf jaar sterk teruggelopen. Dat komt ook door de mutaties die het virus heeft ondergaan.

"Omikron heeft zijn spike-eiwitten, dat is het eiwit dat het virus gebruikt om onze cellen binnen te komen, behoorlijk veranderd", zegt Van Egmond. "Die spike-eiwitten van het oorspronkelijke virus werden goed geblokkeerd door de antilichamen die ons lichaam opwekte. Maar omikron weet die te ontwijken om ons alsnog te besmetten."

Het EMA verwacht dat de nieuwe vaccins een sterkere afweerreactie veroorzaken waardoor omikron het moeilijker krijgt om de antilichamen te ontwijken en minder mensen überhaupt besmet raken.

"En daar zou de winst moeten zitten", aldus Van Egmond. "Ook al zijn het aantal sterfgevallen en patiënten in het ziekenhuis relatief klein, we hebben nog steeds uitval van bijvoorbeeld werknemers na een infectie. Dat kan nog steeds maatschappij-ontwrichtend werken. En we hopen dat de aangepaste vaccins dat kunnen helpen voorkomen."

Is een herhaalprik noodzakelijk?
Het immuunsysteem van zo'n beetje iedereen heeft ervaring met het coronavirus dankzij vaccinaties, infecties of allebei. Daarom waren er tijdens de laatste grote coronagolven in Nederland ondanks een recordaantal infecties relatief weinig patiënten die werden opgenomen in het ziekenhuis. Dus waarom zou je nog een keer een vaccinatie halen?

"Helaas is het wel zo dat na vaccinatie of infectie de immuniteit relatief snel afneemt", zegt Chantal Bleeker- Rovers, hoogleraar uitbraken van infectieziekten. "Zeker bij kwetsbare groepen als ouderen en mensen met afweerstoornissen neemt de kans om in het ziekenhuis terecht te komen enkele maanden na vaccinatie of infectie wel degelijk weer toe."

Van Egmond vindt dat de impact van een infectie op dit moment wordt onderschat. "Uit recent onderzoek blijkt dat negen op de tien mensen die met corona in een ziekenhuis worden opgenomen een jaar later nog steeds serieuze klachten hebben. Elke ziekenhuisopname die je kunt voorkomen is daarom de moeite waard."

Deskundigen wijzen erop dat het niet duidelijk is welk risico gezonde mensen lopen om alsnog het post-covidsyndroom op te lopen als ze in het verleden zonder problemen herstelden na een covid-infectie. Dus wie het zekere voor het onzekere wil nemen kan een herhaalprik halen.

Bleeker-Rovers: "Daarnaast doe je het niet alleen voor jezelf maar ook voor de kwetsbare mensen om ons heen. Hoe minder het virus rondgaat hoe minder risico zij zullen lopen."

Nos.nl

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37282
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 11:15

Zebrastreep schreef:
karuna schreef:
Pijnlijke arm hier ook nog wat aanwezig na twee weken. Best gek eigenlijk. Goede prikker en ik ben vaak gevaccineerd maar alleen die covid vaccins geven zoveel armpijn. Volgende week laat ik de griepprik wel rechts zetten :')


Geloof mij de hepatitis B is nog pijnlijker , helemaal als ze die nog een beetje verkeerd zetten. Corona vaccin met pijn in de arm was er niks bij. Mijn hele klas heeft de dag erna enorm geklaagd over pijn. Ik kon mijn arm bijna niet bewegen.

Hepatitis B heb ik drie keer gehad. :') Geen enkele keer iets last gehad maar ook 0 antistoffen opgebouwd. Dat was de enige keer dat een vaccinatie geen last gaf zo ongeveer

anjali
Berichten: 15140
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 11:20

Het schijnt dat de besmettingen momenteel afnemen. Daarom gaan sommigen nu geen booster halen omdat ze denken dat het niet meer nodig is. maar het gevolg zal zijn dat het virus weer terrein zal gaan winnen en zo komen we er nooit vanaf als velen laks worden.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33828
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 11:22

anjali schreef:
Het schijnt dat de besmettingen momenteel afnemen. Daarom gaan sommigen nu geen booster halen omdat ze denken dat het niet meer nodig is. maar het gevolg zal zijn dat het virus weer terrein zal gaan winnen en zo komen we er nooit vanaf als velen laks worden.

Mijn vriend is 2 maanden geleden gevaccineerd en hij heeft nu corona. Dus het voorkomt besmettingen echt niet hoor. Het maakt je ziekteverloop alleen milder waardoor er minder mensen in het ziekenhuis komen. Maar mijn vriend kwam als, gezonde 30-er zonder overgewicht al sowieso niet echt in het ziekenhuis (kan natuurlijk altijd).

CharleyT
Berichten: 3998
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 11:33

anjali schreef:
Het schijnt dat de besmettingen momenteel afnemen. Daarom gaan sommigen nu geen booster halen omdat ze denken dat het niet meer nodig is. maar het gevolg zal zijn dat het virus weer terrein zal gaan winnen en zo komen we er nooit vanaf als velen laks worden.


Je bent te somber, velen zijn al bijna hele jaar 'laks' en toch geen overbelaste zorg. Nederland ging uitbundig en massaal op vakantie. Vliegtuigen vol, er waren veel festivals, stadions vol met voetbal liefhebbers enz. En op dit moment dalen de cijfers ook al weer, einde herfst golf(je).

En daarbij komt dat ik regelmatig berichten voorbij zie komen van mensen die alle prikken gehaald hebben en toch alweer ziek zijn.
Persoonlijk heb ik blijkbaar geluk dat het virus mij niet wil blijkbaar want nog steeds niet besmet/ziek geweest. En dat op 2 astra zeneca en 1 pfizer prik. November vorig jaar op vakantie flink ziek geweest, alles wees op corona, maar nee hoor, elke dag getest(10 dagen) en thuisgekomen de pcr test gedaan en weer negatief. Bleek een ordinaire longontsteking te zijn.
Laatst bijgewerkt door CharleyT op 09-11-22 11:42, in het totaal 2 keer bewerkt