Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
RSLevi
Berichten: 114
Geregistreerd: 16-09-15

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-23 16:48

Verder weer bijgelezen en genoten van jullie verhalen en foto's.

Hier ligt het hardlopen een beetje op z'n gat: knieblessure speelde weer op op 18 mei (toen had ik een wedstrijdje). In overleg met de fysio besloten tot de triathlon 18 juni alleen nog maar koppelloopjes te doen (dus na het fietsen direct door een stukje hardlopen, maar dan max 2-4km) omdat ik die kan zonder klachten. Best spannend want 18 juni loop ik dan 5km terwijl ik dat dan al een maand niet meer gedaan heb. Komt vast goed, is een vertrouwensdingetje. 2 juli zou ik een 10km lopen, maar die skip ik denk ik even. Liever in 1 stuk de 1/4e triathlon 20 augustus bereiken en dan knallen op de 10km aldaar.

En toen werd ik vorige week ziek en stond alles sowieso op losse schroeven. Maar ik lijk aardig hersteld, dus morgen ga ik voorzichtig kijken wat er nog van m'n conditie over is en of ik mezelf nog in vorm kan krijgen voor zondag (die 1/8e triathlon dus).

Wat een puzzel is het soms!

BeFunny

Berichten: 10612
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-23 16:49

Ik vind dat met de warmte zeker als je met meer loopt echt wel onmogelijk om de hartslag laag te houden. In mijn eentje lukt het me nu aardig om in zone 3 en 4 te blijven of weer terug te gaan. Maar als een groep het tempo bepaald echt lastig hoor. ik heb behoorlijk wat in rood gelopen vanmorgen. Maar toch uitgelopen. Maar een walk en run had vanmorgen niet verkeerd geweest dat doe ik een volgende keer wel met dit weer.

Supervixen

Berichten: 12857
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-23 16:51

Op de foto was na een paar kilometer, toen het nog leuk was :+ .

De schade is een schaafwond op mijn schouderblad en een schaafwond met grote blauwe plek op mijn bovenbeen/heup. Denk dat ik daar niet op kan liggen vannacht.

-Namiro-

Berichten: 1926
Geregistreerd: 22-08-05
Woonplaats: Het Limburgse land..

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-23 16:55

Dank voor je uitgebreide post RSLevi!
Ben nu een half jaar aan het hardlopen en vorige week 22,5 gelopen.
Ervoor wel altijd crossfit gedaan. Dus wel een basisconditie.

Denk dat je met het mentale dingetje wel de spijker op z’n kop slaat hoor. Voelt gewoon heel ‘blegh’ om zo te hobbelen.
Komt goed. Ga er gewoon bewuste trainingsmomenten van maken.. dan voelt het vast al anders!

Jij heel veel succes! Hopelijk valt het mee met je conditie en kun je de training zo goed en zo kwaad als het gaat weer oppakken.
Balen hoor als je zo lekker in je training dit en dan van het een in het ander valt..

Supervixen

Berichten: 12857
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-23 17:03

Vooral beginnende hardlopers denken dat ze altijd maar hard moeten gaan. Afwisseling is juist de truc.
En van langzaam lopen krijg je een goede basisconditie.

ieris

Berichten: 1780
Geregistreerd: 26-05-02
Woonplaats: Loenen veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-23 17:19

Ninus, snap wel dat je het lusje van 3 km even hebt gelaten voor wat het is, pffoe wat een hitte hé.
Wel fijn om even in een andere omgeving te lopen, hoeveel kilometers loop je gemiddeld per week?

Be funny, mooie foto's, zeker een mooie plek om te trailen!
Goed bezig, en dat met die warmte!

SV, baalen dat je gevallen bent, zat je niet mee vandaag. Wel mooie foto's in ieder geval, en je kijkt nog best vrolijk, voor iemand die belaagd word door muggen en gevallen is, of waren de foto's van daarvoor?

Lieke, mooi rondje! Gaaf die herten zo dichtbij, wel al erg dor en geel daar zeg.

Ik vind dit weer ook niks aan, word er somber en verdrietig van, voor alle planten en dieren die het moeilijk hebben, en nog moeilijker gaan krijgen, altijd zo naar om te zien, voel me ook zo machteloos omdat ik niet veel kan doen om te helpen.
Vanochtend vroeg een rustige duurloop gedaan, ging wel lekker.
Ook nog een zwijn met jonkies tegen gekomen!

Supervixen

Berichten: 12857
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-23 17:27

Dat is altijd een cadeautje ieris.
De foto's waren nog voor de val inderdaad.

Ninus
Berichten: 1721
Geregistreerd: 10-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-23 17:33

Ik heb zojuist een mail gestuurd voor een uitgebreide sportmedische keuring. Is alweer even geleden en was toen ook gericht op het duiken. Ik krijg €150 terug van de verzekering, dan is het nog te overzien.

Wat gaaf Ieris!!

Hoop dat slapen vannacht lukt SV, de hitte zal ook niet echt helpen.

Ik zit meestal tussen de 35 en 55 km per week. Ik loop nu 3 dagen niet omdat het me vandaag echt te warm is en ik morgen blijf overnachten voor werk. Maar woensdag loop ik 90 minuten, vrijdag een 10km en dan zondag weer een 30

We zitten hier gelukkig op de klei, de dieren houden het nog redelijk, de schuur zit weer vol zwaluwen <3
Ik zag alleen een enorme scheur in de hoef van mijn ruin, dit kan ik zelf niet oplossen dus hoop dat de smid morgen komt. De hoeven zijn echt veel te droog

Supervixen

Berichten: 12857
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-23 19:00

Ninus we hebben airco in de slaapkamer, dat scheelt wel een stuk gelukkig.
Waar ga je die keuring laten doen?

BeFunny

Berichten: 10612
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-23 19:04

Ik ben gewoon jaloers op mensen met airco. Hier een ventilator en die staat in de woonkamer.

Ninus
Berichten: 1721
Geregistreerd: 10-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-23 20:19

https://sportgeneeskundefriesland.nl/

Ik denk gewoon hier, ben ik eerder ook geweest en was prima in orde :j

Dat is fijn. Wij hebben een redelijk koel (en cool 8-) ) huis, slapen beneden en hebben een rolluik voor een schuifpui. Straks alles lekker open en dan kan ik gewoon onder mijn dekbed :D

Karin_deB

Berichten: 8257
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-23 22:24

Hier ook gezegend met airco in woon en slaapkamer _/-\o_

@SV, balen van je val :(:) hopelijk slaap je goed vannacht.

@RSlevi, beterschap nog :(:)

@ieris, gaaf een zwijn met jonkies <3

Ik heb de wekker om 06.00 gezet morgenochtend en hoop dat het dan nog niet al te warm is voor een loopje.

Karin_deB

Berichten: 8257
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 09:46

Slechte nacht gehad dus 06.00 is niet gelukt maar uiteindelijk 8.45, nadat ik de kinderen naar school gebracht had.
Was al goed warm %) en kramp in mn rechterbil :')
Afbeelding

suusje26

Berichten: 2428
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-23 10:04

Goedemorgen,

Wat een bikkels allemaal. Door de hitte heen gezwoegd.

Kramp in je rechterbil Karin.. haha, dat lijkt me vervelend lopen. Die kan je ook niet echt bewust strekken dan. Kan je nu wel rustig zitten?

Ninus, misschien een persoonlijke vraag dus als je niet wilt antwoorden prima, maar waar ben jij verzekerd en heb je alleen basis of ook aanvullend? Ik krijg niets vergoed voor een keuring, of ik pak het misschien verkeerd aan :')

Vroege vogel Ieris, jij blijft ook maar doorgaan! Gaaf dat je die zwijnen tegen gekomen bent.

Balen val je val SV, mijn bovenbeen is ook nog mooi bontgekleurd. Gisteren in het zwembad kreeg ik ook veel vreemde blikken :Y) Hopelijk ben je de nacht een beetje doorgekomen.

Hier ook veel binnen geweest, lang leve de airco Gisterenochtend met de honden een kort rondje gedaan langs de spreng zodat de honden zelf konden koelen mochten ze dat nodig vinden. Elmo vind het heerlijk om in de zon te liggen bakken, om daarna hijgend en puffend op de koude vloer in de woonkamer te gaan liggen. }:0

Vanmorgen al gesport zodat ik vanavond niet meer hoef, ben echt niets waard met de warmte. Ik stem ook voor herfst. Of in ieder geval meer regen en maximaal 20 graden.

MuSLi

Berichten: 5256
Geregistreerd: 22-10-03
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 20:39

Wij zijn gisteren van de Harz doorgereden naar de Moezel. Daar hebben we ons boeltje neergezet op een heerlijke familiecamping direct aan de Moezel. Vanochtend vroeg dus meteen de schoenen aangetrokken voor een stukje hardlopen langs de Moezel. En vanavond nogmaals de schoenen aangetrokken voor een stukje hardlopen langs de Moezel, maar dan de andere kant op <3 genieten!

Vanochtend 6km en vanavond ook 6km. Nu even helemaal klaar met hardlopen :') morgen doe ik helemaal niks. Nog minder dan niks. Haha.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Supervixen

Berichten: 12857
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 21:42

Echt prachtig! Heerlijke vakantie zo Musli.

Hier een korte intervaltraining van 5km met 4x100m en 5x200m interval met 200m rust ertussen (joggen).

Morgenochtend weer trailen!

Puera

Berichten: 8107
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 22:22

Heerlijk Musli, wat treffen jullie het ook met het weer!

Gisteravond naar de sportschool geweest. Een aantal oefeningen worden aangepast want die hebben helaas niet het gewenste effect. Wel lekker gesport.

Vanavond met de loopgroep getraind, heerlijk weer en lekker gelopen.

BeFunny

Berichten: 10612
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 22:29

Prachtig Musli, geen straf jou vakantie <3

Ik heb met de loopgroep gelopen. Laatste keer voor de vakantie. We hebben maar 4km gelopen en halverwege werden we getrakteerd op een ijsje, dus was een beetje een loopje van niks. Maar wel gezellig.

-Namiro-

Berichten: 1926
Geregistreerd: 22-08-05
Woonplaats: Het Limburgse land..

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 22:37

Prachtig MuSLi! Geniet van je dagje niks morgen!

Hier net terug van 12,8. Ging wel lekker tot de laatste 1,5 km.. buikkrampen! Niet fijn..
En lopen was geen optie want we liepen nog in het bos en zodra we gingen lopen werden we belaagd door de muggen.

Puera

Berichten: 8107
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-23 23:11

Ai, balen Namiro! :\

Leuke afsluiter, BeFunny!

Supervixen

Berichten: 12857
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 07:35

Ik heb ook veel last van buikkrampen met hardlopen de laatste drie weken. Echt zó vervelend.

ontherun
Berichten: 4964
Geregistreerd: 24-05-07
Woonplaats: Niemandsland

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 08:42

Prachtige omgeving musli!

Buikkrampen heb ik ook regelmatig last van. Ben er nog niet achter waarom en wat eraan te doen.

Gezellig is soms ook belangrijk befunny. En een ijsje tussendoor is ook wel erg lekker met deze temperaturen.

Ik wilde vanmorgen gaan lopen maar mijn rug is helemaal verkrampt -O- maar even rustig aan wandelen want hardlopen wordt hem nu niet.

IMAY1990

Berichten: 1889
Geregistreerd: 02-01-14
Woonplaats: Amsterdam

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 09:06

Buikkrampen zijn vervelend. Ik heb er gelukkig niet zo vaak last van. Vooral als ik eerder op de dag vettig gegeten heb of te kort voor het lopen nog eet.

Hier vanochtend een kort rondje gedaan. Mijn trainingsplan noemt deze training steeds de Tired legs run, en dat was vandaag ook wel zo. Zondag triathlon gedaan in Zandvoort, hele bijzondere ervaring met een groot deel van de race op circuit Zandvoort en wisselzone in de pitboxen. Helaas betekende dat wel dat er 0 schaduw was, en met een start om 13:00 begon ik rond 14:10 aan het hardlopen. Ik ben gesmolten en echt hardlopen kon je het ook niet meer noemen. Heb 48 minuten gedaan over de 5km, Bij alle verzorgingsposten veel drinken en koelen met sponzenen gewoon een bidon water om over je heen te gooien maar binnen 5 minuten was je weer opgedroogd. Uiteindelijk op een 90 seconde jog/90 seconde wandelen patroon de finish gehaald. Maandag echt intens moe geweest nog de hele dag, en gister wezen zwemmen in plaats van deze hardlooptraining dus dan maar vanochtend voor het echt warm werd er op uit gegaan.

Eerstvolgende triathlon is nu weer over anderhalve week. Ik merk dat ik te veel evenementen doe om echt goed te herstellen en verbeteren voor de volgende, dat ga ik volgend jaar wel anders doen.

Tiggs

Berichten: 7528
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 09:35

Respect hoor Imay, met deze hitte!

BeFunny

Berichten: 10612
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-23 11:56

Nou Imay, ik heb zondag 14km gelopen en startte om 09:00 uur dus maar had 2,5 liter water mee en dat was wel nodig ook. En deels in bos ook wel veel open stukken vooral tabaksplantage Willem 3. Maar het was echt bloedverziekend heet. Dus ik kan me heel erg voorstellen dat het om 13 uur zeker op het circuit echt geen doen was dus ik vind je al een topper.