Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
gaucho

Berichten: 9537
Geregistreerd: 29-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-21 15:26

Oh wat heerlijk S_V <3 ik ga proberen morgen eind van de middag nog even een duurloopje te doen.

Maflinger_S
Berichten: 12170
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-21 15:44

Wow, die foto's. Alleen daarom zou je al gaan hardlopen, je ziet nog eens wat.

Supervixen

Berichten: 12867
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-21 16:01

Duke schreef:
Jeetje SV, wat een mooie foto's! Wat een cadeautje om dan 'wild' te spotten. Wat heerlijk als je zomaar daar je rondje kan lopen! En lekker een HM. Zou voor mij alweer een serieuze afstand zijn, maar voor jou een 'tussendoortje' (?).


Dit was ook echt veel wild!

Ja een tussendoortje, zoiets kun je het noemen. Het was mijn 51e keer dit jaar dat ik de minimale halve marathonafstand liep. Maar daar zitten dus ook dertigers bij, twee marathons, een 44km, en drie ultra's.
Elke week een keer was mijn doel voor dit jaar, maar daar ga ik overheen.

tita

Berichten: 19755
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-21 16:17

ik lees weer braaf mee fanatieke loper maar een jaartje bewust niet gelopen had er geen zin in.
Sinds sept weer bezig met heel heel heuuuul langzaam opbouwen geen idee wat ik wil iig weer trailen alleen ik kom gewoon niet meer makkelijk op adem met lopen en dat was ook de reden om te stoppen

oja doel volgend jaar is aantal km dit jaar verbeteren moet lukken ik sta nu op 68 km :D ik zeg leuk haalbaar doel.

weer genieten jouw foto's SV

IMAY1990

Berichten: 1889
Geregistreerd: 02-01-14
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-21 16:28

Duke schreef:
Wat betreft schema's: ik zal nooit meer zomaar een standaard schema van internet plukken. Laat er liever eentje op maat voor mij maken. Heb ik al paar keer door onze oude trainer laten doen. Ik luisterde ook toevallig naar een podcast met een interview met Rob Veer en die vertelt ook dat een schema alleen werkt als het echt op maat is (het is zijn werk, dus weet niet hoe objectief dit is). Maar ik geloof daar ook wel in. Dan werk je gericht naar jouw doelen toe. Voor een start to run voor een absolute beginner is een schema nog wel leuk maar heb je echt persoonlijke doelen (onder een bepaalde tijd, een bepaalde afstand), dan is zo'n schema op maat wel fijn, zeker omdat alle omstandigheden daarin worden meegenomen: hoe vaak per week wil je trainen, wanneer kun je je lange duurloop doen, wat doe je nog meer voor sporten? Etc.


Ik snap wat je zegt, natuurlijk is een persoonlijk schema altijd beter. Het samen met een professional opstellen van een schema voor alle drie(of 4 als je hockey ook mee telt) de sporten die ik doe staat wel ergens in de toekomstplannen. Nog niet in deze winterperiode, ik loop pas een jaartje hard en heb nog zeker het gevoel veel te hebben aan standaard plannen zoals die van Run2Day, en tot aan het voorjaar zit ik niet serieus op de fiets. Drie keer 30 tot 60 minuten hardlopen in de week en twee keer een uurtje zwemmen op dagen dat ik niet hardloop is echt te doen en zal me voor nu genoeg houvast geven richting wat langere afstand lopen. Als mijn doelstellingen specifieker worden dan het voltooien van de afstand dan wordt het tijd om er naar te gaan kijken met iemand die er verstand van heeft.

Wat fijn dat het goed ging gisteravond trouwens, dat zal wel een boost energie hebben gegeven.

BB80

Berichten: 897
Geregistreerd: 11-07-13
Woonplaats: ligt in Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-21 16:32

Ik wil bij jullie wonen! Wat een plaatjes zeg SV!!
En dan ook nog gewoon een halve marathon ipv een half uurtje ploeteren zoals wij.
Wat een heerlijkheid!

Fijne berichtjes weer allemaal, behalve jouw Corona Foxy! Beterschap!
En Dilan ik hoop dat je snel weer terug mag om je bloeduitslagen te weten. Waar prikken ze op, weet je dat?

IMAY - ik ga je schema’s ook uitprinten, in welke week loop je en zijn de stappen niet groot?

En Duke smaakt het lesgeven naar meer? Het ging je goed af zo te lezen!

Mijn boek is binnen. Zeker geen 13 in dozijn “hier uw tips” boek. Lekker veel leeswerk ben er blij mee. missie marathon op mijn kerstlijstje gezet!

Afbeelding

MuSLi

Berichten: 5258
Geregistreerd: 22-10-03
Woonplaats: Heemskerk

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-21 16:37

Goed bezig @BB80!
Gister stiekem al wel even de Fusion aangetrokken. Ook even de maat checken.
Blijft toch een gokje, online bestellen. De maat is helemaal prima :)
Zaterdag heb ik een lange(re) duurloop gepland, dus kan ik hem mooi testen..

Sherivey
Berichten: 8691
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-21 16:38

SV, prachtige foto's weer :D

BB80, leuk boek lijkt me :j
Ik weet niet precies waar ze op prikken. Denk sowieso op ijzer en ze gingen volgens mij ook schildklierwerking nakijken, maar geen idee of dat in het bloed te zien is.

Sky_As

Berichten: 4757
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-21 16:42

Ik moet eigenlijk ook echt weer beginnen. Maar die donkere periode vind ik echt altijd heel moeilijk. Ik weet dat het gevoel wat je krijgt als je weer begint zo fijn is, alleen mezelf er toe zetten vind ik echt heel moeilijk.

Probleem is ook gewoon de tijd. Ik ben soms gewoon echt blij dat ik even op de bank zit, en op dagen dat ik vrij ben dat ik even niks "moet", dat ik echt mezelf even een schop onder mn hol moet geven om het toch weer te gaan doen. Terwijl hardlopen in het begin om op te bouwen echt maar 20 tot 30 minuten is, dus het is echt niet zo dat het niet in te plannen is, maar ik denk dat de prioriteit bij mezelf nog niet hoog genoeg ligt....

Iemand hier tips voor? :P (of een stok achter de deur, of een schop onder mn hol)

Sherivey
Berichten: 8691
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-21 16:53

Inschrijven voor een evenement helpt voor mij altijd wel.
Al heb ik nooit heel veel moeite met de motivatie.

Eigenlijk, als ik eens geen zin heb om eruit te gaan, spreek ik mezelf gewoon streng toe dat ik gewoon moet gaan. En eenmaal buiten gaat het prima :)

BB80

Berichten: 897
Geregistreerd: 11-07-13
Woonplaats: ligt in Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-21 17:08

@Sky-As
Een leuk pakkie en fijne schoenen! ‘s Avonds klaarleggen en voordat je gaat slapen je route “bedenken”
Opstaan, glas water x2, lampje op je buik en gaan!

Het gevoel na afloop is te fijn om te missen hoor. Je houdt de rest van de dag energie ook al was het zwaar of slecht weer.

Heb je een vriendin of buuf in de buurt die misschien met je mee wil?
Een leuke hond die je mag lenen?

Of een leuk motiverend boek lezen van Annemerel; ik haat hardlopen ..
Jij kan dit! :Y)
Hahaha.. ik help je hier vast mee -:)

Sky_As

Berichten: 4757
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-21 17:28

Ow ja nog iets, ik ben meer een avond loper, ik ben niet zo'n ochtendsporter (ik heb mijn slaap heel hard nodig, dus voor het werk hardlopen gaat hem gewoon echt niet worden qua tijd, vroeger naar bed gaat bijna niet, want dan krijg ik de taken van de dag niet af na het werk zeg maar :+ ).

Ik verzuur dan ook heel snel op de 1 of andere manier. Eigenlijk zijn de enige dagen dat ik tijd zou hebben (zonder dat ik in het donker moet lopen, want in het donker lopen doe ik gewoon liever niet), dinsdag en het weekend.
De rest van de week red ik het niet i.v.m. andere sporten, paarden, en werk.

Hardlopen met iemand is inderdaad wel een stok achter de deur, maar doordat wij best veel beesten hebben, en er soms (lees vrij vaak) er last minute van alles tussenkomt daardoor, hou ik wel van een beetje flexibiliteit... En dat is lastig als je met iemand samen loopt. (en toegegeven: Mijn mentale doet het niet zo goed onder het kopje "moeten". En als je met iemand dingen in plant, dan geeft mijn hoofd dat weer als "moeten".
Ik ben ook zo erg dat als ik s middags om 4 uur met iemand af spreek, ik s morgens al niet uit kan slapen omdat ik die dag dan iets "moet".)

Dat boek klinkt wel leuk :P maar in de tijd dat ik die lees kan ik beter gaan hardlopen :Y)

Ik moet gewoon beginnen, het weekend zou kunnen, maar als ik dan de weersvoorspellingen al weer zie :')

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-21 17:31

Sky_As schreef:
Ik moet eigenlijk ook echt weer beginnen. Maar die donkere periode vind ik echt altijd heel moeilijk. Ik weet dat het gevoel wat je krijgt als je weer begint zo fijn is, alleen mezelf er toe zetten vind ik echt heel moeilijk.

Probleem is ook gewoon de tijd. Ik ben soms gewoon echt blij dat ik even op de bank zit, en op dagen dat ik vrij ben dat ik even niks "moet", dat ik echt mezelf even een schop onder mn hol moet geven om het toch weer te gaan doen. Terwijl hardlopen in het begin om op te bouwen echt maar 20 tot 30 minuten is, dus het is echt niet zo dat het niet in te plannen is, maar ik denk dat de prioriteit bij mezelf nog niet hoog genoeg ligt....

Iemand hier tips voor? :P (of een stok achter de deur, of een schop onder mn hol)


Me bedenken waarom ik loop. Bij mij zijn dat eigenlijk 3 duidelijke redenen:

Een goede conditie hebben én houden
Nieuwe omgevingen buiten ontdekken en lekker rondkijken
Op gewicht blijven/afvallen

Nummer 2 is de beste reden om me effectief buiten te krijgen. Nummer drie ook als de weegschaal alarm slaat :D nummer 1 is de hoofdreden dat ik ben beginnen lopen maar die motiveert weinig als het regent en koud en donker is.

Dus nu denk ik vooral: joepie vnv lopen lekker genieten van mooie paadjes in de stad in het donker. Nieuwe plekken ontdekken.
Ik zit vaak wel even routes uit te tekenen. Voor lange lopen pak ik ook de auto om ergens heen te gaan.

En ja het ook echt in je agenda realistisch inplannen en altijd gaan. Wil ik na 10 minuten echt terug dan mag dat maar niet vertrekken is geen optie.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-21 17:33

Waarom loop je niet in het donker?

Dit is voor mij ook echt een ding geweest maar inmiddels niet meer.

BB80

Berichten: 897
Geregistreerd: 11-07-13
Woonplaats: ligt in Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-21 17:39

Dilan93 schreef:
SV, prachtige foto's weer :D

BB80, leuk boek lijkt me :j
Ik weet niet precies waar ze op prikken. Denk sowieso op ijzer en ze gingen volgens mij ook schildklierwerking nakijken, maar geen idee of dat in het bloed te zien is.


Ben benieuwd, schildklier waardes komen inderdaad aan het licht met bloedprikken op o.a. TSH en FT4. Duim voor je dat je het snel weet!



Aan motivators geen gebrek hier Sky-As! Doe er je voordeel mee :) Meelezen motiveert tenslotte ook!

Sherivey
Berichten: 8691
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-21 17:59

poes schreef:
Waarom loop je niet in het donker?

Dit is voor mij ook echt een ding geweest maar inmiddels niet meer.

Ik vond het voorheen best eng, inmiddels niet meer. Al blijf ik wel in of rond het dorp, neem mn telefoon mee (altijd wel als ik alleen ga) en laat mn vriend weten hoe lang ik ongeveer wil gaan lopen.

Heb inmiddels een foto laten toevoegen aan de OP :)
Vond die van SV wel heel mooi passen, dus die staat erin.

Voor een nieuw topic is een groepsfoto misschien leuk. :)

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-21 18:03

Ik vond het ook eng (en te donker ik wou een zetel en een dekentje).

Nu loop ik gewoon door de drukke straten (veel verkeer of lopers) en ik heb inmiddels wel door dat ik het na twee minuten alweer te warm heb. Binnen spring ik even rond zodat ik ‘te warm’ naar buiten ga. En eigenlijk ben ik echt een nachtuil dus s avonds iets doen doet me goed. En na werk gelijk gaan! Niet even zitten of wat dan ook. Erna lekker in bad en (vr)eten :D
Edit: en niet te hongerig zijn. Want dan wil ik direct eten en erna lukt het niet meer. Dus nog even iets tussendoor eten voor ik ga.
Laatst bijgewerkt door poes op 24-11-21 18:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Puera

Berichten: 8108
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-21 18:04

Leuk, Dilan!

Ik woon buitenuit, en het schijnt hier niet vertrouwd te zijn in je eentje in het donker te lopen dus ook daarom zit ik bij de loopgroep. Anders blijf ik 's winters gewoon op de bank zitten. Mijn partner werkt onregelmatig en ik hou juist van vaste loopdagen dus dat werkte ook niet.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-21 18:05

Ik vermijd ook veel plaatsen. Het is hier heel veilig maar alsnog… gelukkig steeds meer goed verlichte fietsstraten hier met veel lopers.

Supervixen

Berichten: 12867
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-21 18:19

Leuk dat de foto is toegevoegd! En die andere afbeelding is ook tof.

Ik loop ook gewoon in het donker door het dorp hier, op goed verlichte wegen. Daar is ook zat ander verkeer.

Maak een leuke playlist van een half uurtje en ga lopen met muziek, dat motiveert ook.
Of zoek een leuke podcast om te luisteren.

Goof

Berichten: 28852
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-21 18:26

Dilan93 schreef:
poes schreef:
Waarom loop je niet in het donker?

Dit is voor mij ook echt een ding geweest maar inmiddels niet meer.

Ik vond het voorheen best eng, inmiddels niet meer. Al blijf ik wel in of rond het dorp, neem mn telefoon mee (altijd wel als ik alleen ga) en laat mn vriend weten hoe lang ik ongeveer wil gaan lopen.



Als ik in het donker ga lopen deel ik mijn locatie met mijn man via de app. Overdag nooit, ook niet als ik 3 uur door een stil bos ga zwerven, maar in het donker is anders ofzo :+

Vanmiddag weer gelopen, de 2e keer sinds groen licht van de fysio. Het voelt goed, dus ik wil wel weer gaan opbouwen. Ik heb alleen wel erg last van mijn achillespezen en kuiten na het lopen aan beide kanten. Hoop dat dat gewoon weer even gewenning is en dalijk weg is.

IMAY1990

Berichten: 1889
Geregistreerd: 02-01-14
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-21 18:48

Goof schreef:
Als ik in het donker ga lopen deel ik mijn locatie met mijn man via de app. Overdag nooit, ook niet als ik 3 uur door een stil bos ga zwerven, maar in het donker is anders ofzo :+

Vanmiddag weer gelopen, de 2e keer sinds groen licht van de fysio. Het voelt goed, dus ik wil wel weer gaan opbouwen. Ik heb alleen wel erg last van mijn achillespezen en kuiten na het lopen aan beide kanten. Hoop dat dat gewoon weer even gewenning is en dalijk weg is.


Ik heb ooit eens als tip gehoord om elke dag een paar setjes calf raises te doen. Feitelijk gewoon een x aantal keer gecontroleerd op je tenen gaan staan en weer laten zakken. Als dat op de grond niet voelt alsof het wat doet kan je het ook op een traptrede doen, dan heb je meer beweging van uiterst onder naar uiterst boven. Niet doorgaan als het pijn doet natuurlijk maar het is een "makkelijke" om je kuiten een klein beetje een boost te geven. En je kan het bij wijze van spreken al doen terwijl je staat te koken, een boterham smeert, je tanden poetst etc.

Goof

Berichten: 28852
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-21 18:49

Ik heb inderdaad soortgelijke oefeningen van de fysio mee gekregen. En 2x shockwave therapie gehad nu. Hoop dat het effect heeft.

Faringo
Berichten: 8248
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Voorne Putten

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-21 20:01

Meld zich ook weer. Tijdje alleen gewandeld, wat lichamelijke kwaaltjes, druk en geen zin. Maar vandaag zag ik het licht om weer eens wat actiever te doen. Kijken of ik nu doorga tot 5 kilometer. Moet zeggen dat het me niet tegenviel na een tijd niet, maar ben er nog lang niet.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-21 20:17

Hier met een langzame lastige start (ik ben echt de eeuwige diesel) heerlijk gelopen :)

Afbeelding

Kan er geen vormpje van maken sorry Duke :D

Fijn langs al het water in Gent gelopen. Meeste zijn fietsstraten (fietsers hebben voorrang dus eerder autoluw) dus heel goed verlicht en prettig lopen.