Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Supervixen

Berichten: 12924
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-21 12:50

Hier ook 1980 als bouwjaar! Was een goed jaar :D

Sherivey
Berichten: 8749
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-21 13:09

Ik ben zeker weer de enige met bouwjaar 93 :')

Vanochtend bij de huisarts geweest.
Heb mn verslag van de sportarts van oktober afgegeven, die wilde ze zien.
Bloeddruk gemeten, eerste keer 114/69 en tweede keer 121/69. Dus die is goed.

Hartfilmpje konden ze niks geks op zien, maar ze willen dus nu een filmpje van 24 uur. Dus maandag gaan ze een kastje plaatsen....

Bloedprikken moet ik ook nog een keer voor terug komen, want ze kon me niet prikken :roll:
Kwam anders gewoon bloed uit de plek waar ze met de naald heeft zitten hakken maar oké.

Bonna

Berichten: 1328
Geregistreerd: 03-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-21 13:56

Duke schreef:
@Bonna: Succes met de opbouw! Ik vraag me af waarom je het juist saai vindt als je nog geen 30 min kan lopen. Dan ben je nog lekker ermee bezig. Ik vind het soms juist saai om hele stukken achter elkaar te hardlopen. Hopelijk kun je wel het plezier erin vinden, dan wordt het echt leuk.



Ik vind het leuke aan lange afstanden juist dat er lekker afwisseling is in omgeving en natuur. Ik ben ook van lange afstands fietsen en meerdaagse hikes. Maar met het opbouwen kom je nog nergens. Dan heb ik wel de 'last' van het sporten(moe) maar nog niet het plezier. Dus ik hoop er snel doorheen te zijn :).

Ik heb voor nu wel besloten om niet echt met een schema te gaan werken, maar een leuk rondje te kiezen en die gewoon te lopen. Wandelen als het teveel wordt en daarna weer stukjes hardlopen. Vooralsnog werkt dit beter.

Lien_

Berichten: 2501
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: FR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-21 14:02

Dilan93 schreef:
Ik ben zeker weer de enige met bouwjaar 93 :')

Vanochtend bij de huisarts geweest.
Heb mn verslag van de sportarts van oktober afgegeven, die wilde ze zien.
Bloeddruk gemeten, eerste keer 114/69 en tweede keer 121/69. Dus die is goed.

Hartfilmpje konden ze niks geks op zien, maar ze willen dus nu een filmpje van 24 uur. Dus maandag gaan ze een kastje plaatsen....

Bloedprikken moet ik ook nog een keer voor terug komen, want ze kon me niet prikken :roll:
Kwam anders gewoon bloed uit de plek waar ze met de naald heeft zitten hakken maar oké.

Nee hoor- ‘94 hier :D

Vervelend van bloedprikken, maar dat kan gebeuren. Ze moeten een vat aanprikken om bloed te nemen helaas, en als ze ernaast zitten bloedt het alsnog maar dan lukt het niet := hopelijk niet te beurs en lukt het volgende keer wel. Wel vervelend allemaal!

Sherivey
Berichten: 8749
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-21 14:15

Ik heb t eerlijk gezegd nog nooit gehad, dat de prikker zei 'lukt niet, maak maar een nieuwe afspraak'.
En heb al best wel een volle stempelkaart qua bloedprikken :')

MuSLi

Berichten: 5274
Geregistreerd: 22-10-03
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-21 14:25

Jaaaa, mijn broek is al binnen. Werd net door de brievenbus geduwd :')
In de loop van de week maar eens testen...

Sherivey
Berichten: 8749
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-21 14:28

MuSLi schreef:
Jaaaa, mijn broek is al binnen. Werd net door de brievenbus geduwd :')
In de loop van de week maar eens testen...

Altijd leuk als er snel geleverd wordt :D

IMAY1990

Berichten: 1898
Geregistreerd: 02-01-14
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-21 15:58

@Dilan Wat onhandig met dat bloed prikken zo, hopelijk lukt het met een volgende afspraak wel goed.

@Duke Tnx voor de input over opbouwen en schema's. Ik heb een aantal mooie schema's liggen, ik gebruik nu een schema om op te bouwen van 30 naar 60 minuten hardlopen (Ze noemen het zelf opbouwen van 5km naar 10km maar ik ben niet zo snel) en was vooral aan het twijfelen welk vervolgschema ik daarna zou gaan doen: een tweede 10k schema, een 15k schema of een HM schema. Ik ben pas net begonnen aan week 2 van mijn 10k schema nu dus ik heb nog even de tijd om er over te twijfelen.

En wat leuk om te zien dat je de 7H loop bent gaan doen, een aantal collega's van me zijn ook op eigen houtje gaan lopen en die zeiden idd al dat ze zeker niet de enigen waren. En succes met de warming up vanavond

@gaucho Is je date zaterdag nog mee geweest met hardlopen, of uiteindelijk toch niet?

@MuSLi Veel plezier met je nieuwe broek

@Supervixen Jij ook bedankt voor je input. Wat jij noemt, opbouwen tot 15k voor de long run en een wekelijkse intervaltraining doen komt overeen met het 15k schema dat ik heb, ik neig er nu naar die te gaan doen als ik mijn huidige schema afgerond heb. Maar ik heb nog even om te twijfelen. En een custom schema heb ik ook nog overwogen, maar ik denk niet dat ik nu al op een punt ben waar dat genoeg voordeel oplevert ten opzichte van standaard schema's

Wat een gave plannen heb je weer staan, ik heb echt bewondering voor wat jij allemaal weg loopt zo in een week/maand. En de foto's zijn ook altijd eer genieten.

@lovemaylo Spannend, trainen voor je eerste marathon.

@Lien_ Wow, je zegt dat je probeert iets sneller te worden op korte afstanden maar ik vind je echt al heel snel :=

@BB80 Ik ken dat gevoel van gewoon zo hard willen gaan als je vol kan houden, maar heb de afgelopen maanden gemerkt dat een combinatie van dagen met interval trainingen, dagen met langere afstanden op lager tempo en dagen met lopen op "racepace" een wezenlijk verschil kan maken. Wat voor jou de beste balans daarin is kan ik niet zeggen, dat is natuurlijk heel individueel, maar wat SV zegt over ongeveer 70% van je km op lager tempo doen is wel een goede vuistregel denk ik. Ik hou zelf erg van op een schema trainen en loop zelf 100% op hartslag omdat dit voor mij goed werkt, maar ook als je daar niet van houd kan je werken met rustig en vlot en ergens er tussenin.

@foxy80 Jij bent ook lekker bezig en gaat hard vooruit volgens mij. Heb je nog steeds last van koude billen tijdens het lopen of is dat al weer over?


Hier vandaag met lunchtijd W2D1 van mijn schema gedaan. 30 minuten 'vlotjes' en aansluitend 3 keer 80m voorzichtige sprint. En ik kan zeggen dat ik nu kijkend naar de eerste 4 keer lopen niet ontevreden mag zijn. Ik ben trager dan ik zou willen maarja, dan had ik maar niet 3 maanden niks moeten doe hè. Dit was wel de enige training op 'vlotjes' tempo. Vanaf nu is het allemaal of 'vlot', of 'rustig'. Veel makkelijker een hartslag gebied aan te koppelen dan aan 'vlotjes'. Ik ben heel benieuwd naar de komende weken

Supervixen

Berichten: 12924
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-21 16:20

Dilan93 schreef:
Ik heb t eerlijk gezegd nog nooit gehad, dat de prikker zei 'lukt niet, maak maar een nieuwe afspraak'.
En heb al best wel een volle stempelkaart qua bloedprikken :')


Jeetje apart inderdaad, je hebt toch bloedvaten genoeg om in te prikken zou je zeggen.

IMAY dank voor je leuke opmerkingen! Ik vind het gewoon heel erg leuk om hard te lopen.
Een collega van mij zei: jij hebt gewoon een passie nodig in je leven. Eerst was dat je paard, nu hardlopen. Wat komt hierna? Tja, dat klopt wel. Als ik iets leuk vind, ga ik er vol voor.

Bonna prima beslissing, zo loop ik ook altijd en zo ben ik ook gestart. Je hebt die trainingen zo opgebouwd en dan kun je lekker genieten van de langere afstanden.

foxy80

Berichten: 7911
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: het vrije waasland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-21 20:59

IMAY1990 schreef:
Ik heb een aantal mooie schema's liggen, ik gebruik nu een schema om op te bouwen van 30 naar 60 minuten hardlopen (Ze noemen het zelf opbouwen van 5km naar 10km maar ik ben niet zo snel) en was vooral aan het twijfelen welk vervolgschema ik daarna zou gaan doen: een tweede 10k schema, een 15k schema of een HM schema. Ik ben pas net begonnen aan week 2 van mijn 10k schema nu dus ik heb nog even de tijd om er over te twijfelen.


Welk schema heb jij dan? Ik vond ook geen schema naar 15k.

Zondag geen koude billen, was iets warmer.

Dat was ook mijn laatste loop, want heb corona. Verstopte neus en spierpijn. Mijn man en zoon testten zondagmiddag positief, ik negatief, maar heb dus klachten. oliebol. Quarantaine maakt het ook niet beter.

Supervixen

Berichten: 12924
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-21 21:09

Tip van flip: bij de mudsweattrailstore zijn de fusion tights in de aanbieding. Bijvoorbeeld de korte c3 unisex van 67 voor 47 euro. Zoveel korting op fusion kom je bijna niet tegen.

Ik deed een herstelloopje van 7.5km voor het avondeten. Ging verrassend lekker!
Morgen weer het bos in, nu al zin in.

IMAY1990

Berichten: 1898
Geregistreerd: 02-01-14
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-21 21:10

foxy80 schreef:
IMAY1990 schreef:
Ik heb een aantal mooie schema's liggen, ik gebruik nu een schema om op te bouwen van 30 naar 60 minuten hardlopen (Ze noemen het zelf opbouwen van 5km naar 10km maar ik ben niet zo snel) en was vooral aan het twijfelen welk vervolgschema ik daarna zou gaan doen: een tweede 10k schema, een 15k schema of een HM schema. Ik ben pas net begonnen aan week 2 van mijn 10k schema nu dus ik heb nog even de tijd om er over te twijfelen.


Welk schema heb jij dan? Ik vond ook geen schema naar 15k.

Zondag geen koude billen, was iets warmer.

Dat was ook mijn laatste loop, want heb corona. Verstopte neus en spierpijn. Mijn man en zoon testten zondagmiddag positief, ik negatief, maar heb dus klachten. oliebol. Quarantaine maakt het ook niet beter.


Beterschap Foxy, hopelijk gaat het snel over.

Ik heb nu dit schema om tot 10k(Of eigenlijk 60 min): https://www.run2day.nl/hardloopschema-5-10km

En voor hierna heb ik deze opties:
https://www.run2day.nl/hardloopschema-10-15km
https://www.run2day.nl/hardloopschema-halve-marathon

En nog een schema dat ik een hele tijd terug ergens eens heb opgedoken voor 10k die wat uitgebreider is dan die van Run2Day en opbouwt tot 75 minuten en met hartslagzones werkt(wat voor mij fijner is dan rustig en vlot)

Puera

Berichten: 8120
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Fryslân

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-21 23:11

Beterschap, Foxy.

Sherivey
Berichten: 8749
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-21 23:23

Beterschap Foxy :(:)

Ik heb vanavond met de groep heuveltraining gedaan.
Kon zowaar de training geheel meedoen. Wel achteraan, uiteraard, maar dit keer zonder geen lucht meer te krijgen. :D

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-21 23:57

SV: goede tip van die korting ik ga even kijken.

Foxy: oei toch! Er zijn er zo veel nu. Hopelijk ben je niet te ziek en dan lekker weer wat immuner. En heb je geen restklachten.

Dilan: bleh wat een nare ervaring. Ik vind bloedprikken eng dus dit zou traumamateriaal zijn voor mij.

Over schema’s ja… bij mij werkt het en werkt het niet. Zonder werkt echt niet en met moet ik altijd evenwicht zoeken tussen heel secuur willen volgen (en niet er helemaal mee stoppen omdat ik 1 training oversla of het echt niet ging) en volledig freestylen haha. Nu lukt het me redelijk om lekker te lopen wat enigszins in het schema past en waar ik zin in heb.

Lien_

Berichten: 2501
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: FR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-21 00:19

Oef, beterschap foxy :(:) hopelijk herstellen jullie allemaal vlot

chanelle14

Berichten: 1973
Geregistreerd: 27-12-08
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-21 14:24

Hopelijk knap je snel een beetje op foxy80..

Lien_ schreef:
Nee hoor- ‘94 hier :D

Nog een '94-er hier! :-)


Wat een prachtige foto's komen er voorbij!
Krijg telkens overdag zin om te lopen, maar als ik in het donker thuis kom van mijn werk moet ik mezelf toch even een schop onder m'n kont geven. :')

Heb mij ingeschreven voor mijn allereerste hardloop event, de Stevens Stadsloop (7km) in maart.
Heb ik mooi nog even tijd om er naartoe te werken!

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-21 14:28

Ik ben inmiddels gelukkig helemaal om om in de avond te lopen. Scheelt wel dat ik om 18u kan vertrekken en niet meer later zoals vorig jaar (vaak om 21u).

Supervixen

Berichten: 12924
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-21 15:00

Vanmorgen was het bizar mooi in het bos, ik wilde eigenlijk niet weg en daarom heb ik er maar weer een halve marathon uitgegooid ipv 15km wat ik in mijn hoofd had.
Nog geen km in het bos en ik zag al een grote groep edelherten en damherten. Damherten ben ik nog een paar keer tegengekomen.
Het ene moment liep ik in de mist, nog geen 5 minuten later in de zon. Dat wisselde elkaar af. Prachtig gewoon.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Supervixen op 24-11-21 15:03, in het totaal 2 keer bewerkt

Goof

Berichten: 28943
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-21 15:02

Schitterend!!

Puera

Berichten: 8120
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-21 15:04

Genieten, SV!

Mede daarom ben ik bij een loopgroep gegaan, chanelle14. En het is gezellig. :D

Duke

Berichten: 8332
Geregistreerd: 01-06-05
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-21 15:08

foxy80 schreef:
Dat was ook mijn laatste loop, want heb corona. Verstopte neus en spierpijn. Mijn man en zoon testten zondagmiddag positief, ik negatief, maar heb dus klachten. oliebol. Quarantaine maakt het ook niet beter.

oliebol zeg... -O- :(:) Beterschap. Hopelijk kom je er goed doorheen en ben je snel weer de oude, maar het is zo willekeurig hoe lang mensen klachten houden.

@SV: korting bij de mudsweattrails! Ga ik checken! Fijne winkel is dat. Ik woon toevallig redelijk dichtbij hun fysieke winkel in Zoetermeer, dus ga er nog al eens heen.

@Dilan: lekker heuveltraining gedaan én zonder afgepeigerd te zijn. Lekker!

@Channele: Leuk, je eerste evenement! Dat geeft toch een goede stimulans om daar naar toe te trainen.

Wat betreft schema's: ik zal nooit meer zomaar een standaard schema van internet plukken. Laat er liever eentje op maat voor mij maken. Heb ik al paar keer door onze oude trainer laten doen. Ik luisterde ook toevallig naar een podcast met een interview met Rob Veer en die vertelt ook dat een schema alleen werkt als het echt op maat is (het is zijn werk, dus weet niet hoe objectief dit is). Maar ik geloof daar ook wel in. Dan werk je gericht naar jouw doelen toe. Voor een start to run voor een absolute beginner is een schema nog wel leuk maar heb je echt persoonlijke doelen (onder een bepaalde tijd, een bepaalde afstand), dan is zo'n schema op maat wel fijn, zeker omdat alle omstandigheden daarin worden meegenomen: hoe vaak per week wil je trainen, wanneer kun je je lange duurloop doen, wat doe je nog meer voor sporten? Etc.

Gisteravond de vuurdoop om voor het eerst de groep te trainen. := De warming up dan, maar dat besloeg alsnog bijna een half uur. Doodeng, want het is mijn eigen groep en normaal ben je gewoon één van hen. En de groep is vrij groot: bijna 30 man en alle leeftijden en niveaus. Ging natuurlijk bij lange na niet vlekkeloos. En genoeg verbeterpunten, maar de kop is eraf! Die eerste keer is het spannends natuurlijk. Vanochtend tijdens de cursus de feedback gekregen van mijn trainer. Genoeg om aan te werken. Vanochtend ook wat looptechniek besproken wat enorm leerzaam was. :D

Duke

Berichten: 8332
Geregistreerd: 01-06-05
Woonplaats: Waddinxveen

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-21 15:10

Jeetje SV, wat een mooie foto's! Wat een cadeautje om dan 'wild' te spotten. Wat heerlijk als je zomaar daar je rondje kan lopen! En lekker een HM. Zou voor mij alweer een serieuze afstand zijn, maar voor jou een 'tussendoortje' (?).

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-21 15:12

Goed gedaan Duke!

De plannen van Garmin zijn semi op maat: je kan zelf wat dingen instellen en ze houden met wat zaken rekening. Het schema wijzigt dus naargelang je trainingen. Maar dat kan zeker nog veel beter zeker gezien de enorme hoeveelheid data die ze hebben.
Niettemin voor afstanden tot 21km met ‘recreatieve’ tempo’s vind ik ze wel echt goed.

Puera

Berichten: 8120
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-21 15:20

Knap Duke! +:)+

Ik loop niet volgens een schema, dat is niet in te passen met de loopgroepen waar ik bij train.