Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Supervixen

Berichten: 12927
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 22:18

Imay, als je je hartslag echt goed wilt meten, moet je een hartslagband gebruiken. Horloges zijn eigenlijk net niet nauwkeurig genoeg. Maar het grootste deel van de tijd meten ze het wel goed.

IMAY1990

Berichten: 1899
Geregistreerd: 02-01-14
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 22:27

Supervixen schreef:
Imay, als je je hartslag echt goed wilt meten, moet je een hartslagband gebruiken. Horloges zijn eigenlijk net niet nauwkeurig genoeg. Maar het grootste deel van de tijd meten ze het wel goed.


Daar heb je helemaal gelijk in. Ik heb sinds kort een hartslagband en ben daar heel tevreden mee. Maar zelfs daarvoor was hartslag een betrouwbaardere metric dan current pace omdat er een paar dead zones zijn op het rondje dat ik altijd loop. Dan schiet de current pace ineens naar 8:30 min/km terwijl je net volgens het ding nog 6:45 liep. Over de hele km trekt het wel redelijk recht maar het is net niet lekker om op te lopen.

Kylan

Berichten: 4201
Geregistreerd: 15-12-04
Woonplaats: Wageningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 22:37

Interessant zeg al die technische achtergronden! Ik hou enorm van data, maar doe er vervolgens weinig mee. Daarom vind ik het ook zo leuk om eens met zo'n Garmin programma te lopen, die doet dat deels wel :)
Een hartslag band staat dus nog op mijn verlanglijstje(ook al voldoet mijn horloge prima), net als een vermogensmeter voor de fiets en al dat soort leuke gadgets :Y)

En Lien, wat een onwijs gave loop heb je gedaan!! In de sneeuw!

IMAY1990

Berichten: 1899
Geregistreerd: 02-01-14
Woonplaats: Amsterdam

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 22:40

Oh, ja. Een vermogensmeter voor op de fiets wil ik ook nog. Maar ik ga nu eerst heel veel geld uitgeven aan een nieuwe fiets, dus de vermogensmeter moet denk ik nog een jaartje wachten. Of tot November met Black Friday. Met fietsen geldt trouwens het zelfde principe qua inspanningszones als bij hardlopen, maar je hartslagzones kunnen heel verschillend zijn. Vold ik toch grappig om op papier terug te zien vorig jaar.

BB80

Berichten: 897
Geregistreerd: 11-07-13
Woonplaats: ligt in Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-22 22:54

Van 15 km schema’s, naar dé uitleg LLD/LD/IV. Van interval training in een loopgroep via de lokale runshop naar hele mooie Garmin horloges ....maar vooralsnog: 2 uur verder met niks _/-\o_ #ik.zeg.bedankt!
Wat is het toch heerlijk om te verdwalen op Google, morgen weet ik vast wat ik zoek!
Jullie zijn toppers, bedankt voor alle know-how!!!

Lien_

Berichten: 2501
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: FR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 10:24

Wat leuk om te lezen al die informatie. Goed om me eens in te verdiepen :D meer gadgets voor het trainen is altijd leuk, maar mijn eerste prioriteit nu is m’n fiets laten repareren zodat ik in de lente weer kan fietsen :')

BB80 in de sneeuw gewoon op trailschoenen. Ik heb Brooks Cascadia 16 en had prima grip. Waren ook mensen die met crampons liepen en gaiters zijn handig in diepere sneeuw zodat je schoenen niet vol sneeuw komen.

Wat fijn dat outdoor evenementen weer mogen *\o/* nu kriebelt het echt om me in te schrijven voor een marathon

Sherivey
Berichten: 8751
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-22 10:37

Is het nu zeker dat het door mag gaan?

Las gister mbt de horeca dat ze vandaag gingen kijken of het wel of niet zou kunnen :=

F_Orumster

Berichten: 15339
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 10:59

Super nuttig die theorieen en uitleg die hier voorbij komen. Is het een idee om een aantal dingen in een openingspost te schrijven? Jullie hebben energie gestoken in de uitleg dus misschien leuk als het goed na te lezen is?

Duke

Berichten: 8332
Geregistreerd: 01-06-05
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 11:03

Even snelle reactie op de hartslagzone meting:

Ik doe het wel met horloge, want ik heb geen hartslagborstband (meer) en ik ga die niet aanschaffen voor alleen die meting. Ik hoef niet persé mijn hartslag heel nauwkeurig te weten. Maar voor de meting was het wel handig geweest. Iemand merkte terecht op dat door die hele snelle inspanning en flinke bewegingen van mijn armen, dat wellicht de oorzaak kan zijn van de foutieve meting. Ik ga het vandaag nogmaals proberen. Hopelijk krijg ik niet weer last van de verrekking in mijn bovenbeen (ik zit niet te wachten op blessures).

Om je hartslagzones te bepalen, kun je natuurlijk een officiële meting laten doen, zoals Foxy had gedaan. Maar je kan ook dus de training gebruiken die ik hierboven al had beschreven, maar dan moet je wel gevoel hebben voor je tempo's.
3 x 600 meter:
1e keer: 200 m langzaam, 200 m duurlooptempo, 200 m vlot, gelijk daarna hartslag noteren.
Tussen de 600 meters weer terug naar herstel (onder de 100 slagen per minuut).
2e keer: 200 m duurlooptempo, 200 m vlot, 200 m snel (ongeveer op 80 a 85 % van je kunnen, je mag echt wel even naar adem happen). Daarna gelijk hartslag noteren.
3e keer: 200 m vlot, 200 m snel, 200 m voluit (snot voor de ogen lopen, maximaal lopen, je moet echt even bijkomen daarna). Gelijk hartslag meten = maximale hartslag.

Met je maximale hartslag kun je je zones uitrekenen. Hier staat best goed uitgelegd wat die zijn:
https://www.runnersworld.com/nl/trainin ... hardlopen/
Laatst bijgewerkt door Duke op 25-01-22 11:05, in het totaal 1 keer bewerkt

gaucho

Berichten: 9568
Geregistreerd: 29-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 11:05

Ik lees ook vol interesse mee :j

Afgelopen weekend vooral gewandeld, 66 km in 3 dagen :) nog wel wat vocht in de enkel daarna, dus ga rustig opbouwen met hardlopen. Ik wil in maart een trail van 20 km gaan doen in Leersum, dus met name daarop gericht trainen. Komende weekenden even de focus op verkoopklaar maken van mijn huis, en tussendoor kortere stukjes hardlopen.

Sherivey
Berichten: 8751
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-22 11:20

gaucho schreef:
Ik lees ook vol interesse mee :j

Afgelopen weekend vooral gewandeld, 66 km in 3 dagen :) nog wel wat vocht in de enkel daarna, dus ga rustig opbouwen met hardlopen. Ik wil in maart een trail van 20 km gaan doen in Leersum, dus met name daarop gericht trainen. Komende weekenden even de focus op verkoopklaar maken van mijn huis, en tussendoor kortere stukjes hardlopen.

Dat zijn flink wat kilometers :D

Ik heb nu 72 wandelkilometers over heel januari :)

Hardloopkilometers zit ik net boven de 30 :=

BigBen
Berichten: 2076
Geregistreerd: 11-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 12:53

Duke schreef:
Voor mijn marathon is het heel belangrijk om hele langzame duurlopen te lopen. Om dus inderdaad op vetverbranding te trainen. Als je dan uiteindelijk de marathon doet, en je na een km of 30 je lichaam overgaat van koolhydraatverbranding op vetverbranding (wat vaak ervaren wordt als de man met de hamer) dan is je lichaam dat al gewend en heb je er geen last van. Ik vond dit wel zeer fijn om te horen, want dat motiveert om inderdaad echt langzaam te lopen. Maar ik ben wel benieuwd wat BigBen van deze info vindt.

Eet je koolhydraten (suiker, zetmeel), dan worden die opgeslagen in het lichaam in de vorm van glycogeen. Je verbrandt dus geen koolhydraten, maar wel glycogeen. En ook dat is niet helemaal correct, want het glycogeen wordt eerst nog omgezet naar ATP (adenosine trifosfaat). Maar goed, laten we het voor het gemak bij glycogeen houden.

Glycogeen wordt gestockeerd in de spieren en de lever. Alleen, de opslagruimte is beperkt. Een mens kan afhankelijk van zijn gewicht ongeveer 1.200 gram glycogeen opslaan. Zit je voorraad 'vol', en eet je nog meer koolhydraten, dan worden die niet langer opgeslagen als glycogeen, maar wel als vet. Dat is bij paarden trouwens precies hetzelfde. Het is de reden waarom paarden op gras met een hoog suikergehalte snel gewicht winnen.

Als je een fysieke inspanning gaat doen, zoals lopen, verbruik je vet en glycogeen. Hoe intensiever de inspanning is, met andere woorden hoe sneller je loopt, hoe meer energie je nodig hebt. En hoe lager het aandeel vet, en hoe hoger het aandeel glycogeen wordt. Blijf je de inspanning volhouden, zoals tijdens een marathon bijvoorbeeld, dan kan er een moment komen waarbij de voorraad glycogeen opgebruikt is. Gewoon, leeg, op.

Okee, dan zou je denken, geen probleem, wat trager lopen, en we schakelen terug naar pure vetverbranding. Jammer genoeg kan dat niet. Het lichaam heeft namelijk altijd een zekere hoeveelheid glycogeen nodig. Met name om de hersens te laten werken. Een tekort aan glycogeen in de hersenen heeft allerhande nare gevolgen. Extreme vermoeidheid. Maar ook, storingen van het evenwichtsgevoel en het coördinatievermogen. Verwardheid. Dat is dus wat er gebeurt met marathonlopers die zwalpend over de finish komen.

Hoe snel raakt je voorraad glycogeen uitgeput? Dat hangt af van verschillende factoren. Hoe intensief is de inspanning ? Hoe sneller je loopt, hoe meer glycogeen je verbruikt. Hoe efficiënt loop je ? Hoe efficiënter je loopt, hoe minder glycogeen je verbruikt om dezelfde snelheid vast te houden. Hoe goed kan je lichaam vet gebruiken als brandstof ? Hoe meer vet je kunt gebruiken, hoe minder glycogeen je nodig hebt.

Dat laatste is metéén de reden waarom vetverbranding zo'n big deal is op langere afstanden. Kun je je lichaam trainen om meer vet te verbruiken tijdens een inspanning, en minder glycogeen ? Jawel, dat kan, maar niet door (alleen maar) lang en echt langzaam te lopen.

Sherivey
Berichten: 8751
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-22 13:12

Bigben, dank voor je duidelijke uitleg :j Heel interessant
Je lichaam trainen op vetverbranding te lopen, dat is toch het hele idee achter lopen op een lege maag?

foxy80

Berichten: 7911
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: het vrije waasland

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 13:24

Nav je glasheldere uitleg, mag ik concluderen dat vet verbranden voor je lichaam moeilijker is dan het (reeds voorverwerkte en opgeslagen) glycogeen? En dat daarom bij grotere inspanning dat vet relatief minder verbrand wordt en het lichaam zijn heil zoekt bij het sneller beschikbare glycogeen? Maar daar speelt genetische aanleg toch ook een rol in? Hoe veel je ook traint, we zijn geen van allen Bashir Abdi.

BigBen
Berichten: 2076
Geregistreerd: 11-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 13:28

Ik wou eerst nog wat kwijt over de maximale hartslag. Die bestaat niet. Of beter gezegd, je kunt hem niet meten. We zouden eigenlijk over de maximale meetbare hartslag moeten spreken. Je échte maximale hartslag ligt (veel) hoger dan wat je meet. De maximale meetbare hartslag zakt trouwens naarmate je beter getraind bent. Dat klinkt vreemd, maar ik zal het proberen uit te leggen, voor zover ik het zelf begrepen heb.

Het hart werkt 24/24, 7/7. Het is de enige spier die constant getraind wordt. Zelfs bij mensen die de hele dag op een stoel zitten, heeft het hart nog een relatief goede conditie. Ga je nu serieus trainen, dan heeft dat eerst effect op het hart. Waarschijnlijk omdat het hart sowieso al een redelijke basisconditie had. Dan op het ademhalingssysteem, en dan pas op de skeletspieren. Met andere woorden, conditioneel heeft het hart altijd een voorsprong op de skeletspieren.

Alleen, het zijn nu net de skeletspieren die je hart aan het werk moeten zetten. De skeletspieren zijn dus nooit in staat om het hart echt maximaal te belasten. Het hart is altijd 'sterker', en naarmate je meer en harder traint wordt de 'voorsprong' van het hart groter. Dat is de reden waarom de maximale meetbare hartslag zakt naarmate je beter in conditie bent.

MuSLi

Berichten: 5274
Geregistreerd: 22-10-03
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 13:35


Duke

Berichten: 8332
Geregistreerd: 01-06-05
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 14:03

BigBen schreef:
Duke schreef:
Voor mijn marathon is het heel belangrijk om hele langzame duurlopen te lopen. Om dus inderdaad op vetverbranding te trainen. Als je dan uiteindelijk de marathon doet, en je na een km of 30 je lichaam overgaat van koolhydraatverbranding op vetverbranding (wat vaak ervaren wordt als de man met de hamer) dan is je lichaam dat al gewend en heb je er geen last van. Ik vond dit wel zeer fijn om te horen, want dat motiveert om inderdaad echt langzaam te lopen. Maar ik ben wel benieuwd wat BigBen van deze info vindt.

Eet je koolhydraten (suiker, zetmeel), dan worden die opgeslagen in het lichaam in de vorm van glycogeen. Je verbrandt dus geen koolhydraten, maar wel glycogeen. En ook dat is niet helemaal correct, want het glycogeen wordt eerst nog omgezet naar ATP (adenosine trifosfaat). Maar goed, laten we het voor het gemak bij glycogeen houden.

Glycogeen wordt gestockeerd in de spieren en de lever. Alleen, de opslagruimte is beperkt. Een mens kan afhankelijk van zijn gewicht ongeveer 1.200 gram glycogeen opslaan. Zit je voorraad 'vol', en eet je nog meer koolhydraten, dan worden die niet langer opgeslagen als glycogeen, maar wel als vet. Dat is bij paarden trouwens precies hetzelfde. Het is de reden waarom paarden op gras met een hoog suikergehalte snel gewicht winnen.

Als je een fysieke inspanning gaat doen, zoals lopen, verbruik je vet en glycogeen. Hoe intensiever de inspanning is, met andere woorden hoe sneller je loopt, hoe meer energie je nodig hebt. En hoe lager het aandeel vet, en hoe hoger het aandeel glycogeen wordt. Blijf je de inspanning volhouden, zoals tijdens een marathon bijvoorbeeld, dan kan er een moment komen waarbij de voorraad glycogeen opgebruikt is. Gewoon, leeg, op.

Okee, dan zou je denken, geen probleem, wat trager lopen, en we schakelen terug naar pure vetverbranding. Jammer genoeg kan dat niet. Het lichaam heeft namelijk altijd een zekere hoeveelheid glycogeen nodig. Met name om de hersens te laten werken. Een tekort aan glycogeen in de hersenen heeft allerhande nare gevolgen. Extreme vermoeidheid. Maar ook, storingen van het evenwichtsgevoel en het coördinatievermogen. Verwardheid. Dat is dus wat er gebeurt met marathonlopers die zwalpend over de finish komen.

Hoe snel raakt je voorraad glycogeen uitgeput? Dat hangt af van verschillende factoren. Hoe intensief is de inspanning ? Hoe sneller je loopt, hoe meer glycogeen je verbruikt. Hoe efficiënt loop je ? Hoe efficiënter je loopt, hoe minder glycogeen je verbruikt om dezelfde snelheid vast te houden. Hoe goed kan je lichaam vet gebruiken als brandstof ? Hoe meer vet je kunt gebruiken, hoe minder glycogeen je nodig hebt.

Dat laatste is metéén de reden waarom vetverbranding zo'n big deal is op langere afstanden. Kun je je lichaam trainen om meer vet te verbruiken tijdens een inspanning, en minder glycogeen ? Jawel, dat kan, maar niet door (alleen maar) lang en echt langzaam te lopen.

_/-\o_ Ik vréét zulke info! Zeker als het zo helder is. Maar het sluit wel aan bij mijn verhaal. Je kunt door langzame lange duurlopen het lopen op vetverbranding trainen. En je moet zorgen dat je bij aanvang van je marathon genoeg koolhydraten hebt 'gestapeld' om het eerste stuk goed door te komen. Tussendoor wat blijven aanvullen. Maar op een gegeven moment zul je toch overschakelen op vetverbranding. Kunst is om je lichaam zo te trainen en zo te lopen dat je zo lang mogelijk op die glycogeen verbranding te lopen en dan over te schakelen op die vetverbranding en zorgen dat je lichaam dat dus makkelijk kan en goed op getraind is. Zeg ik het zo goed?

Wat vind jij van de theorie dat na circa 30 km je lichaam sowieso geen voedingstoffen meer op kan nemen omdat je spijsvertering en opname dan stagneert en het dus geen zin heeft om nog iets te eten na de 30 km? En dat ook daarom die laatste 10 a 12 km zo zwaar zijn omdat je dus echt alleen nog kan lopen op je reserves die je nog hebt? Het is iets wat ik zo geleerd hebt, maar het strookt niet met ultralopers, zoals SV. Die makkelijk nog veel verder dan 42 km lopen.

Duke

Berichten: 8332
Geregistreerd: 01-06-05
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 14:05

BigBen schreef:
Dat laatste is metéén de reden waarom vetverbranding zo'n big deal is op langere afstanden. Kun je je lichaam trainen om meer vet te verbruiken tijdens een inspanning, en minder glycogeen ? Jawel, dat kan, maar niet door (alleen maar) lang en echt langzaam te lopen.

En dan vraag ik natuurlijk: hoe nog meer dan? O:)

foxy80

Berichten: 7911
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: het vrije waasland

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 14:47

Het antwoord op die laatste opmerking van Duke ligt volgens mij ten dele aan het gemiddelde tempo van de marathon tot ultralopers. Een endurance van 120 km is ook totaal anders dan de mongol derby , zoiets?

BigBen
Berichten: 2076
Geregistreerd: 11-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 17:40

Dilan93 schreef:
Bigben, dank voor je duidelijke uitleg :j Heel interessant
Je lichaam trainen op vetverbranding te lopen, dat is toch het hele idee achter lopen op een lege maag?

Jawel, maar dat werkt niet, of toch niet in die vorm.

Het idee is dat je 's morgens het ontbijt overslaat, en metéén gaat trainen/lopen. Alleen, 's morgens is het glycogeen in de lever wel voor een groot stuk verdwenen, maar de glycogeen-voorraad in de spieren is nog altijd intact. Je spieren blijven dus gewoon op vet én glycogeen draaien. Net zoals op een standaard training. Daar komt bij dat net de lever de hersens van glycogeen voorziet. En dus krijg je na een km of vijf tot tien een "klap van de hamer", omdat er in de hersens een tekort aan glycogeen ontstaat. Je krijgt dus wel het nadeel (klap van de hamer), maar geen voordeel (de spieren verbruiken niet meer vet dan gebruikelijk).

Er bestaat wel een ander systeem dat verder breit op hetzelfde idee. Dan doe je 's avonds een lange forse training (zodat het glycogeen in de spieren uitgeput raakt), je slaat 's morgens het ontbijt over, en je gaat trainen. Op die manier worden de spieren inderdaad gedwongen om vet te verbranden. Je krijgt nog altijd een klap van de hamer, maar je haalt er wel rendement uit. Of het sop de kool waard is, geen flauw idee. En ik denk eerlijk gezegd dat het een zeer lastige en pijnlijke manier van trainen is.

BigBen
Berichten: 2076
Geregistreerd: 11-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 17:49

foxy80 schreef:
Nav je glasheldere uitleg, mag ik concluderen dat vet verbranden voor je lichaam moeilijker is dan het (reeds voorverwerkte en opgeslagen) glycogeen? En dat daarom bij grotere inspanning dat vet relatief minder verbrand wordt en het lichaam zijn heil zoekt bij het sneller beschikbare glycogeen? Maar daar speelt genetische aanleg toch ook een rol in? Hoe veel je ook traint, we zijn geen van allen Bashir Abdi.

Vet verbranden is voor het lichaam niet persé moeilijker, maar het gaat wel veel trager. Zolang de vraag om energie niet te groot is kan vetverbranding voor voldoende energie zorgen. Als de intensiteit hoger wordt, en de vraag om energie snel stijgt, heeft het lichaam meer energie nodig, die ook nog eens snel beschikbaar is. En dan wordt naast vet ook glycogeen aangesproken.

Jawel, je hebt gelijk, hoe het lichaam met energie omspringt is voor een stuk genetisch bepaald.

Supervixen

Berichten: 12927
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 19:30

Even een stukje van Duke herhaald:

Wat vind jij van de theorie dat na circa 30 km je lichaam sowieso geen voedingstoffen meer op kan nemen omdat je spijsvertering en opname dan stagneert en het dus geen zin heeft om nog iets te eten na de 30 km? En dat ook daarom die laatste 10 a 12 km zo zwaar zijn omdat je dus echt alleen nog kan lopen op je reserves die je nog hebt? Het is iets wat ik zo geleerd hebt, maar het strookt niet met ultralopers, zoals SV. Die makkelijk nog veel verder dan 42 km lopen.

---

Het heeft zeker zin om te eten als je verder loopt dan 30km.
Anders kunnen ultrarunners een loop van 100 mijl of langer echt niet volhouden.
Als ik meer loop dan 30km eet ik ook, anders krijg ik echt honger.
Verder gebruik ik tailwind, dat is poeder dat je oplost in water en waar 200kcal per zakje inzit. Zo vul ik tijdens het lopen al kcal aan.

En als je goed traint zijn de laatste 10km niet zwaar. Bij mijn laatste 50km trail waren alleen de laatste 4km wat pittig, omdat ik toen versnelde, maar verder liep ik makkelijk. Je lichaam went ook aan langere afstanden.

Sherivey
Berichten: 8751
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-22 21:48

Net terug van de fysio. En het was positief *\o/*

Kort rondje looptraining gedaan, om te kijken hoe mijn techniek is en of ik die goed hield tijdens het lopen.

Eerst 1 minuut, daarna 2, dan 3, dan 5, om vervolgens ronde 2 te lopen tot ik mn knie zou gaan voelen.

Die voelde ik niet, wel een keer tussendoor moeten wandelen omdat ik buiten adem was :o da's pech, conditie weg :=

Maar de looptechniek bleef continu goed. Mag nu gaan opbouwen in de zin van aan een stuk lopen zover als dat lukt.
Klein beetje gevoeligheid/ pijntje mag ik doorheen lopen (tot een 4 op pijnschaal 1 tot 10). En dan is het de bedoeling dat ik steeds langer pijnvrij kan lopen.

Dus dat 2x per week en dan als ik dat wil ook nog 1x intervaltraining.

Daarnaast wel krachttraining blijven doen. Want de spieren zijn nog niet zo sterk als zou moeten.

BB80

Berichten: 897
Geregistreerd: 11-07-13
Woonplaats: ligt in Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 21:54

Yeahhhh wat goed Dilan! Je harde werken wordt beloond!
Kan mij voorstellen dat je blij bent met dit goede nieuws :)F

Bedankt voor alle info over verbrandingssystemen en hartslagzones. #boeiend

troi
Berichten: 17028
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 22:30

Ook van hier dank voor alle info!

Ik schrijf niet zoveel omdat mijn belevenissen nogal saai zijn. Maar de opbouw gaat wel goed, ik zit nu op 20 minuten joggen. Ik had 2 maand geleden iedereen uitgelachen die zei dat ik dat heus zou kunnen. Geeft toch echt een fijn gevoel. Echt een zelfoverwinning *\o/*