Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Puera

Berichten: 8113
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 10:56

Wat knap, zo vroeg, Sherivey! Het was vanochtend inderdaad al lekker qua temperatuur.
Wanneer is de kustmarathon?
Ninus schreef:
Goed bezig Puera! Ik heb voor mijn eerste marathon niet verder dan 32km gelopen, dat vond ik prima te doen. Balen dat je nog niet pijnvrij bent, hopelijk komt dat nog!
Vond je het gat van die laatste 10 km niet heel groot? Het voelt als zo’n groot verschil. :=

Sherivey
Berichten: 8739
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-24 11:21

De kustmarathon is 5 oktober :)

Ik heb voor mn eerste marathon ook niet meer dan 32 km training gelopen. Ik vond het gat wel erg groot. Maar dat kan er ook mee te maken hebben dat ik vanaf 21 km al last van mn astma kreeg en vanaf ongeveer 30 km een zere knie :')

Puera

Berichten: 8113
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 11:29

Oh, dat duurt nog even! Zal ‘m eens opzoeken, heb er wel eens van gehoord.

Oei, dan is het een lang stuk met astma en een zere knie. :=

Ninus
Berichten: 1736
Geregistreerd: 10-07-04

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 12:49

Nee ik heb daar echt geen last van gehad, het feit dat je een marathon loopt, de (voor mij toen nieuwe) omgeving en de gezelligheid onderweg geven een hele andere dimensie aan het lopen. Maar er zijn ook wel schema's tot 35km, ik hoor wel vaker dat mensen dat fijner vinden omdat het gat kleiner is. Het is maar net wat je prettig vindt, het is vooral mentaal.

ieris

Berichten: 1787
Geregistreerd: 26-05-02
Woonplaats: Loenen veluwe

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 14:09

Suliko, fijn dat je weer gelopen hebt, mooi dat het nu de goede kant op gaat!

Ninus, jij beleeft wel heel wat daar in Friesland! Gelukkig ben je er goed vanaf gekomen!

Puera, wat goed dat je zo lekker bezig bent voor de marathon.
Ik denk dat het gat ook wel meevalt, je loopt in een grote groep, en de kilometers vliegen voorbij.

Be funny, bedankt voor het plaatsen van het filmpje, ziet er echt sportief uit dat burn!
Knap hoor dat je zo actief bent!
Goed bezig!

SV, heb nog niet zo veel op de planning, alleen nog de 60km in september.
Ben nu wel blij dat ik even kan relaxen!
Ik zag je route, wat leuk zeg, het lijkt echt veel op de route die ik laatst samen met mijn vader had gelopen/gefietst.
Dat stukje Duitsland is ook mooi he!

Vandaag mijn fiets uitgetest, en ik heb een grote big smile :D
Wat een beest is het, net of je op een ongetemde wilde mustang zit.
Ik moet er nog wel aan wennen, zoveel power, eerst braaf over de fietspaden naar Dieren gefietst, en haalde steeds elektrische fietsers in!
Terugweg heb ik een specifiek mtb rondje meegenomen, zo wat was dat moeilijk zeg, alleen maar zigzag, berg op berg af.
Ik hing meer in de remmen dan dat ik moest trappen.
Best spannend sommige stukjes.
Na ongeveer 4 kilometer was ik blij dat ik weer een normaal fietspad zag!
Ik ga het vaker oefenen, wel leuk voor de afwisseling!

Supervixen

Berichten: 12915
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 14:20

Wat goed ieris! Ik vind mtben in het bos met heuvels doodeng.
Ja was echt een toffe route, wil er vaker heen.
Toch voor de 60km 7h trail gekozen?

BeFunny

Berichten: 10765
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 15:07

Ik ga wel even uitleg geven over die fiets. Dat is dus een hybride fiets. Gemaakt om zowel met accu electrisch te fietsen maar ook om als de accu uit staat te kunnen fietsen. Dus minder zwaar dat de fietsen van voorheen. Ik kies er dus als ik terug naar huis ga of gewoon tijd heb voor om hem uit te zetten dat is dan gewoon fietsen wel net wat zwaarder dan een gewone fiets en dan heb je dus wel een workout gedaan. Maar dat zou ik dus niet doen op een gewone e bike.

Iedereen die gelopen heeft goed gedaan.

Ik moet vanavond hardlopen maar ben net klaar in de tuin. Sinds 08:30 bezig geweest met de tuin dus. Gen een beetje moe :')

iiSunshine

Berichten: 1273
Geregistreerd: 28-06-14
Woonplaats: Fryslân

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 19:14

puera, knap hoor! ik heb geen ervaring met marathons lopen maar ik denk dat je wat betreft maximale afstand gewoon moet doen wat voor jou goed voelt. als jou het gat te groot lijkt gewoon wat meer richting eind 30 gaan.

sherivey, dat verschil vond ik ook erg wennen, maar zo te zien een prima loopje.

ieris, wauw dat klinkt super tof!!

befunny, haha, oké, dat geeft wel enigzins een verklaring ja. hoe was je loopje vanavond?

BeFunny

Berichten: 10765
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 22:04

Nou het loopje ging eigenlijk heel lekker. Vond het wel benauwd.
Mijn horloge geeft nu aan training status overbelast maar acute belasting optimaal. Ik denk dat het tuinieren voor die status heeft gezorgd. Maar ik voel me niet overbelast. Mijn hrv is al dagen ongebalanceerd maar in de hoogte zeg maar.

Afbeelding

Puera

Berichten: 8113
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-24 22:07

Ah zo, BeFunny. Wat ideaal, zo’n hybride fiets. Wist helemaal niet dat die bestonden.
Fanatiek, lekker in de tuin. Fijn dat je toch nog zo lekker gelopen hebt. Het was lang warm inderdaad.

Vanavond met de loopgroep getraind. De extra duurloop overgeslagen , moest overwerken en was net op tijd klaar om met de reguliere training mee te kunnen doen.

Wat fijn dat je nieuwe fiets zo goed voldoet, Ieris!
Stoer dat je 60 km gaat lopen!

Sall

Berichten: 6758
Geregistreerd: 20-05-03

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 09:15

Goedemorgen!
Wat zijn jullie goed bezig!
Interessant idd zo'n hybride fiets!

leuk om te mountainbiken. hier in de buurt is alles zo plat, dat ik het maar bij mijn gewone fiets hou ;-)

Het was idd benauwd gisteren, ik wil vanmiddag een rondje gaan lopen en bereid mij ook vast voor op de warmte ;-)

germie

Berichten: 26062
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 09:30

Sherivey schreef:
Germie, misschien eens naar de huisarts als je steeds spierpijn blijft houden in zulke vorm?

Ik heb dat dus al m'n hele leven. En er niets aan de hand zegt men. Daarom denk ik dus nu na over vitamine B12 injecties uit het buitenland halen. Want ik wil ook verder.
Maar toen het ooit getest is was alles in orde. Magnesium pak ik al na een training extra. Vitamine D ook. Vitamine B6 moet je wat mijden, daar mag je niet te veel van hebben. MSM ook wel geprobeerd in het verleden, merkte ook geen verschil.
We zijn nu dus 3 dagen verder en nog steeds loop ik stijf. Wel iets beter dan gisteren, maar er moet nog wel wat spierpijn verdwijnen wil ik vanavond kunnen trainen.
Misschien dat het nu extra is omdat ik wat verkouden was, maar die verkoudheid houdt ook al meer 12 dagen aan. De neus is wel weer aan de beterende hand, maar de laatste 3 dagen als ik wakker word hoor ik m'n longen bij uitademen, net of er dan vocht in zit. Dat is zodra je gaat staan wel weer weg, maar de verkoudheid is dus nog niet helemaal over helaas. Gisteren wel de hele dag een kriebelhoest, dat is vandaag wel iets beter, niet geheel over. Aan de andere kant, ik heb er tot nu toe gewoon mee kunnen sporten. Wel iets langzamer dan normaal, maar het ging wel.

Mountainbiken kan hier in de buurt ook niet hoor. Ik heb een prachtige mountainbike staan, en er is wel 200km op gefietst in 5 jaar. Ik ben er heel fanatiek mee begonnen, maar binnen een week ging ik ergens heuvelop (officieel geen mountainbikepad, maar er wordt wel meer gefietst) en toen stond ik op de pedalen en knapte de ketting en vloog ik er voorover af. Die ketting is wel netjes onder garantie gerepareerd hoor, maar de fiets is ongebruikt in de schuur blijven staan.
Als officiele paden hebben wij hier niets onverhard helaas.

iiSunshine

Berichten: 1273
Geregistreerd: 28-06-14
Woonplaats: Fryslân

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 15:58

befunny, fijn dat het loopje goed ging. het is inderdaad erg warm. ik ga vanavond ook wat later lopen dan normaal. wat betreft je overbelaste status, als jij het tuinieren niet als workout hebt aangezet dan zou hij dat niet mee kunnen tellen. waarschijnlijk komt het door dat je HRV zo hoog uit balans is. ben je iets anders gaan doen wat betreft je gezondheid? op reddit lees ik veel hier over en zeggen ze je horloge even 2 a 3 weken de tijd te geven om weer een nieuwe baseline te stellen voor je HRV zodat hij straks weer gebalanceerd is. en het alles belangrijkste is natuurlijk dat jij je prima voelt.

Sall

Berichten: 6758
Geregistreerd: 20-05-03

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 16:03

Jep het is erg warm… %) :')
Maar ik klaag niet, beter dan in de regen en kou

Pffff mijn loopje ging niet zoals ik had gepland. Ik wilde een rustige 6k lopen
Kreeg mijn hartslag niet in de laagste zones (denk door de warmte) en op de helft voelde ik mijn knie verstrakken
Ben gaan wandelen toen zakte het weg en de laatste km-ers heb ik er een wandel/slow run interval van gemaakt

Morgen geen hardlopen, vrijdag weer
Volgende week zondag heb ik een hardloopwedstrijd (al zet ik die snelle tijd maar weer uit mijn hoofd)

CalipsoLover

Berichten: 5582
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 16:26

Jullie gaan weer snel (letterlijk en figuurlijk) :') Ik moet weer meer dan 4 pagina's bijlezen dus ik sla het uitgebreid reageren eventjes over. Ik heb een heleboel leuke foto's voorbij zien komen, goed gedaan aan iedereen die deze week gerend heeft! Die trailruns zien er ook heerlijk uit. *\o/*

Ik had mijn moeder op bezoek dus niet gerend, wel heeeeel veel gewandeld. Afgelopen week gemiddeld elke dag 18-22km gewandeld. Vandaag 8km gaan rennen, het leek wel een ander universum. In Turkije is er geen recht op protesteren, 1 mei is hier ook de dag van de arbeid en gezien de politiek en economie op zijn gat ligt verwachtte ze veel protest. Dit betekent dat de stad volledig afgesloten was met overal politie. Alle grote wegen die normaal vol staan met verkeer waren nu helemaal leeg en overal politiemensen met grote wapens en trucks. Dan ben je wel ff blij dat je een Nederlander/Belg bent. MAAAAR dat betekende dat ik deze keer niet telkens hoefde te stoppen voor voetgangers/auto's of stoplichten, dus dat was wel effe heel fijn :+
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

Sall

Berichten: 6758
Geregistreerd: 20-05-03

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 16:27

Wat een fijne run!! Ook wel een rare gewaarwording zo’n lege stad!

Supervixen

Berichten: 12915
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 17:01

Inderdaad, raar zo leeg!

Ik heb vanmorgen een rondje van 8km gedaan, zweette me al kapot.

BeFunny

Berichten: 10765
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 17:29

iiSunshine schreef:
befunny, fijn dat het loopje goed ging. het is inderdaad erg warm. ik ga vanavond ook wat later lopen dan normaal. wat betreft je overbelaste status, als jij het tuinieren niet als workout hebt aangezet dan zou hij dat niet mee kunnen tellen. waarschijnlijk komt het door dat je HRV zo hoog uit balans is. ben je iets anders gaan doen wat betreft je gezondheid? op reddit lees ik veel hier over en zeggen ze je horloge even 2 a 3 weken de tijd te geven om weer een nieuwe baseline te stellen voor je HRV zodat hij straks weer gebalanceerd is. en het alles belangrijkste is natuurlijk dat jij je prima voelt.


Nee ik heb tuinieren niet als workout ingesteld. Maar Garmin meet wel degelijk je hartslag en kan dat als stress zien. Geen idee ik voel me prima. Training status staat ook op productief. Wat jij zegt over HRV kan zeker kloppen.

Ik ben lekker wel gaan lopen. Echt slowrun om mijn hartslag niet te hoog op te laten lopen en vond het warm maar toch heerlijk om te lopen. Wilde eerst een totale rustdag houden (vrije dag vandaag zat in de tuin weg te smelten. En dacht ik heb gewoon zin om even lekker eruit te gaan natuurlijk op het heetst van de dag. Voor mijn hondjes is het niet te doen nu hier in de polder dus lekker mijn net gewassen kleding nog nat aangetrokken lekker koel en een uurtje joggen. Gelijk een warmte training want je loopt hier vol in de zon


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

@Calipso dat lijkt wel een straten circuit joh. Toch lekker gelopen.

Sv ook lekker gelopen. Ja het is echt zweet weer.

germie

Berichten: 26062
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 17:34

Het is ook warm.
Ik weet het echt niet wat ik vanavond ga doen. De spierpijn is niet weg. Heb al een paracetamol gepakt.

Maar ik vrees dat de verkoudheid gewoon nog niet weg is. Ik heb ineens ook spierpijn in de schouders, maar waarvan, heb namelijk niets gedaan de afgelopen 2 dagen behalve 12.000 stappen per dag wandelen? En ik zag in de Garminapp dat mijn rusthartslag de afgelopen 3-4 nachten hoger is dan normaal, met afgelopen nacht zelfs 57 slagen per minuut. Dus ik ben ergens bang dat het virusje nog niet geheel verslagen is.
Mijn HRV is de laatste week wel weer 'in orde'. Daar kijk ik eigenlijk nooit echt naar, de hartslag in rust is bij mij meer een aanwijzing dat er iets mis is.

Ik zou de training van de Garmin coach langzamer kunnen proberen uit te voeren dan gevraagd. Geen idee wat er dan gebeurt. Ik ga die 7 minuut per km en dat dan 5 keer echt niet halen (dacht dat het 7.15 was, maar het is dus zelfs sneller, 7-7.13 minuut per km).De rest kan ik in elk willekeurig tempo uitvoeren (cadansoefeningen, run-walk-run oefeningen).

horsii

Berichten: 7685
Geregistreerd: 06-11-05

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 17:49

Petje af in die hitte lopen, das niet mijn ding haha.

BeFunny

Berichten: 10765
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 17:58

@Germie als ik het zo lees zou ik echt even niet gaan lopen.
Pijn in je schouders, spierpijn, verkouden. En dan deze warmte erbij. Gister avond was het ook echt nog warm en als je dat al brak bent is dat echt geen pretje en werkt je training averechts. Wil je perse wel gaan lopen doe dat dan op gevoel en laat het tempo voor wat het is. Doe ik ook en kom met een big smile thuis omdat ik heb genoten ondanks de warmte.

Supervixen

Berichten: 12915
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 18:34

Met BeFunny eens.

Wat een fijne plaatjes BeFunny. Slim om wat natte kleding aan te doen en bikkel dat je in die volle hitte ging.

BeFunny

Berichten: 10765
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 18:51

Ik heb echt genoten. Daarna in een lauw bad ben er echt totaal van opgekikkerd. En heb echt rustig aan gedaan dus beetje trots dat ik mezelf in toom heb gehouden met de warmte. Zo ben je toch op pad is beter dan wegsmelten in de tuin zittend op de bank. Blij dat ik toch gegaan ben.

iiSunshine

Berichten: 1273
Geregistreerd: 28-06-14
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 19:20

sall, sv en befunny knap hoor lopen in deze temperaturen. goed gedaan.

calipso wat leuk dat je moeder op bezoek was en bizar beeld zo die lege straten. en wat een kilometers gemaakt van de week!

hier pas na het eten wezen hardlopen ipv voor het eten zoals ik normaal doe. had gehoopt dat het wat beter te doen zou zijn qua hitte. had een piramide interval bedacht van 100/200/300/400/300/200/100 met 400 meter rust er tussen. opzich ging het wel redelijk maar ik kreeg toch buikpijn wat ook niet over ging met wandelen. dus in totaal 4 intervals gelopen ipv de geplande 7. achteraf was die combinatie van intensieve training, warmte, na het eten ipv voor het eten, wellicht ook te snel na het eten en beter nog even kunnen wachten ook niet zo handig. maar ja. wel blij dat ik toch even ben wezen lopen.

Afbeelding

germie

Berichten: 26062
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-24 20:13

BeFunny schreef:
@Germie als ik het zo lees zou ik echt even niet gaan lopen.
Pijn in je schouders, spierpijn, verkouden. En dan deze warmte erbij. Gister avond was het ook echt nog warm en als je dat al brak bent is dat echt geen pretje en werkt je training averechts. Wil je perse wel gaan lopen doe dat dan op gevoel en laat het tempo voor wat het is. Doe ik ook en kom met een big smile thuis omdat ik heb genoten ondanks de warmte.

Het plan was op gevoel, maar wel kijken wat de cadansoefeningen e.d. van Jeff Galloway zouden doen.
Helaas snapte ik tijdens het lopen niet helemaal wanneer ik de 'LAP' knop in moest drukken en wanneer die dan ging tellen. Dus na 13 minuten heb ik per ongeluk mijn workout afgesloten met het idee gewoon weer opnieuw te beginnen (workout was 5 minuten wandelen als warming up, dan 4 keer 30 seconden cadans, met 30 seconden rust, dan 4 keer 30 seconden run-walk-run met 30 seconden rust, en dan 5 keer 800m op 7 min/km met een cooling down van 5 minunten wandelen. )
Dus mijn idee was te beginnen, dan proberen 1 keer die 800m vol te houden en dan te zien waar het schip zou stranden. Maar je kunt dan niet meer opnieuw beginnen als je de workout hebt afgesloten, dus dat was wel balen. En Garmin kwam toen met de suggestie van 15 minuten inlopen, dan 7 keer 10 seconden sprint en dan weer 10 minuten uitlopen. Ik dacht, daar word ik ook niet al te moe van, dus dan dat maar. Het inlopen en uitlopen heb ik run-walk-run gedaan met wat cadans tussendoor, en het sprinten heb ik gewoon gedaan zoals het moest. Al met al was ik iets meer dan 70 minuten van huis en heb 7.5km gedaan zonder moe te worden.
Mijn achillespezen vinden sprinten nog steeds zwaar, dus die voelde ik wel, maar met echt een km uitwandelen was het thuis met rekken wel weer ok. Ik heb toch die 4.15min/km gehaald met sprinten. Dus het kan wel (1 keer was ik 4 seconden te langzaam, 1 keer 1 seconde en de andere keren zat ik er onder).

Nu staat voor vrijdag van Jeff Galloway weer zo'n training met de 'LAP' button op het programma, dus of het dan goed gaat, ik twijfel. :+ Volgens diverse forums ben ik lang niet de enige die de 'LAP' button verkeerd ingedrukt heeft en zo trainingen verpest heeft.

Ik kan de mislukte training van vandaag niet wissen en opnieuw inplannen. Dus hopelijk heb ik niet meteen mijn schema verpest. Het grappige is dat de feedback van Garmin is 'Goed gedaan' op die 13 minuten training, terwijl ik dus feitelijk niet gedaan heb wat 'moest'.

De sprinttraining ging dus wel fijn en was makkelijk. Het was wel warm, maar het was allemaal te doen omdat het geen duurloop was.

Wat is eigenlijk jullie cadans met hardlopen? Ik moet proberen dus tussen de 150 en 200 stappen per minuut te zetten. Als ik in m'n eigen ritme loop zit ik er vaak net onder, zo'n 145. Ik vind snellere passen die korter zijn wel erg vermoeiend eigenlijk. Zal ook wel wennen zijn.
Laatst bijgewerkt door germie op 01-05-24 20:27, in het totaal 1 keer bewerkt