Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sherivey
Berichten: 8734
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-24 10:52

Vergelijken moet je zeker niet doen. :)
Ik probeer dat ook niet meer te doen, want daar word ik doodongelukkig van.

Andermans tempo zegt ook niks over je prestatie. Iemand die de 10 km in 70 minuten loopt, heeft daar misschien wel net zo hard voor geknokt als iemand die het in 45 minuten doet.

En als minder snelle loper heb je wel langer waar voor je inschrijfgeld. :))
Bedoel, of je nou over de €100 betaalt voor 2,5 uur door bvb Rotterdam rennen, of je betaalt datzelfde bedrag voor 5 uur plezier :P

Sall

Berichten: 6757
Geregistreerd: 20-05-03

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 10:57

Hahahaha dat is een goeie *\%/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 10:58

Vergelijken met andere doe ik inderdaad ook niet meer. Kennis van mij besloot recent na lange tijd niks doen weer eens een rondje van 10km te lopen. Hij liep dit ongetraind in 45 minuten, terwijl ik getraind blij mag zijn als ik onder het uur uit ga komen. Maar diegene is wel een bijna een halve meter groter dan mij en heeft veel langere benen. Voor iedere pas die hij zet moet ik er al 2 zetten. Dit hebben we ooit eens uitgetest. Dus in dat opzicht is het logisch dat hij veel sneller is.

Daarom loop ik ook liever alleen in plaats van met andere samen. Of diegene moet al hetzelfde tempo hebben als ik.

leonie87

Berichten: 4467
Geregistreerd: 05-03-10
Woonplaats: regio Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 11:07

Goed bezig hoor LV! Onder de 6 is voor een vrouw ook gewoon al snel he!

@sall, bij die sportschool waar ik nu naar zit te kijken bieden ze ook kickbosken aan. Dat lijkt me best leuk!
Voor korte afstand snelheid opbouwen is deels interval training gewoon heel belangrijk. En wat ik zelf ook erg fijn vind werken is de afstand gewoon vaker meepakken (of 1 km extra bij een 5km) en die dan op hoog tempo OF opsplitsen in 3x2 en die 2km proberen een hogere snelheid te bereiken.
In een run kun je dan vaak die 3 stukjes aan elkaar knoppen in iets lager tempo en zo een toptijd lopen. *\o/*
En zeker niet jezelf willen vergelijken met anderen. Iedereen heeft zijn eigen tempo.

Leuke visie erop sherivey! :D :D

Shunsine, als die honden op je afstormen is op zich geen ramp als ze komen om te knuffelen :')... maarja het is wel indrukwekkend met zo een ras.
Hopelijk passen de schoenen goed!

Ja Ieries dat vond ik dus ook. Dan besteed ik mijn tijd liever aan een training waar ik alles uithaal.
Hoeveel rust had je tussen de 1,5 minuut?

haha Horsii ga je opeens heeel hard :D

ik heb gister op de bank gezeten en helemaal niks gedaan. Door de zeikende regen ook niet naar me werk gefietst... Gewoon een dag helemaal niks. Dat is echt uniek te noemen. Nog even bedenken wat ik vanavond ga doen.
Morgen mijn proefles bootcamp met die organisatie die zo duur is. Ben wel heel benieuwd.
Wil die van de andere sportschool toch ook wel gaan uitproberen voor ik een keuze ga maken. Die is ook duur naar dan heb ik wel weer meedere opties in lessen en zelf trainen.
Laatst bijgewerkt door leonie87 op 05-04-24 11:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Sherivey
Berichten: 8734
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-24 11:10

LV19952 schreef:
Vergelijken met andere doe ik inderdaad ook niet meer. Kennis van mij besloot recent na lange tijd niks doen weer eens een rondje van 10km te lopen. Hij liep dit ongetraind in 45 minuten, terwijl ik getraind blij mag zijn als ik onder het uur uit ga komen. Maar diegene is wel een bijna een halve meter groter dan mij en heeft veel langere benen. Voor iedere pas die hij zet moet ik er al 2 zetten. Dit hebben we ooit eens uitgetest. Dus in dat opzicht is het logisch dat hij veel sneller is.

Daarom loop ik ook liever alleen in plaats van met andere samen. Of diegene moet al hetzelfde tempo hebben als ik.

Ik ken ook zulke mensen idd.
Besluiten eens om een marathon te lopen, trainen wat maar niet heel serieus en lopen onder de 4 uur. :+

Ik kom niet eens bij die tijd in de buurt met maanden serieuze training. :')
Maarja, 42 km is 42 km, dus een preststie is het toch wel.

leonie87

Berichten: 4467
Geregistreerd: 05-03-10
Woonplaats: regio Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 11:15

ja ik heb ook een collega en die zegt, ja ik kijk gewoon beetje waar ik zin in heb. Soms is dat 5km en soms 30km en dat doe ik dan gewoon... :')

Sherivey
Berichten: 8734
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-24 11:22

Soms baal ik wel hoor, dat ik echt nul talent heb en ook nog eens blessuregevoelig ben.

Ohja, en niet te vergeten lichte vorm van astma en soms behoorlijk last van hooikoorts. :')

Verder ben ik kerngezond hoor :))

germie

Berichten: 26045
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 11:25

Sherivey schreef:
Vergelijken moet je zeker niet doen. :)
Ik probeer dat ook niet meer te doen, want daar word ik doodongelukkig van.

Andermans tempo zegt ook niks over je prestatie. Iemand die de 10 km in 70 minuten loopt, heeft daar misschien wel net zo hard voor geknokt als iemand die het in 45 minuten doet.

En als minder snelle loper heb je wel langer waar voor je inschrijfgeld. :))
Bedoel, of je nou over de €100 betaalt voor 2,5 uur door bvb Rotterdam rennen, of je betaalt datzelfde bedrag voor 5 uur plezier :P

Feitelijk heeft iemand die 90 minuten over 10km doet een 2 keer zo lange sportprestatie neergezet dan iemand die er 45 minuten over doet. Iemand die 10km in 45 minuten doet kan misschien wel helemaal niet die 90 minuten achter elkaar lopen. Dus wie levert dan de grootste prestatie? Ik denk eigenlijk degene die langzamer is. Maar ja, je hebt daar geen fluit aan, want in dat tempo win je geen wedstrijd, zal niemand zeggen dat je het goed doet, het is dan puur een strijd met jezelf.
Laatst bijgewerkt door germie op 05-04-24 11:36, in het totaal 2 keer bewerkt

Sherivey
Berichten: 8734
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-24 11:33

Maar ook dat is niet vergelijkbaar, want je weet niet hoeveel inspanning die persoon afzonderlijk moet leveren om aan die tijd te komen.

germie

Berichten: 26045
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 11:36

Sherivey schreef:
Maar ook dat is niet vergelijkbaar, want je weet niet hoeveel inspanning die persoon afzonderlijk moet leveren om aan die tijd te komen.

Klopt.

Maar ik ken er dus die best snel lopen en dan dus zeg maar 10km in 1 uur neer kunnen zetten. Maar 90 minuten achter elkaar lopen lukt niet.

suusje26

Berichten: 2430
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 11:39

Ik kruip denk ik onder de (zolang dat lukt) meelees steen, ik houd het niet meer bij. Wel leuk om al die enthousiasme en gesprekken te zien/lezen. *\o/*

Stiekem vergelijk ik wel eens tijdens een evenement, maar dan puur voor mezelf, dat ik denk, degene voor mij loopt ook nog steeds, dus ik kan ook blijven lopen... dus gebruik de vergelijking dan puur voor mijn eigen motivatie. Al heeft die ander het dan niet meteen door :')

leonie87

Berichten: 4467
Geregistreerd: 05-03-10
Woonplaats: regio Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 11:43

Je kan het niet vergelijken. Iemand die misschien hard getraind heeft en dan in 3 uur een HM loopt bv. Maar wel gewoon nog goed over de finish komt.
En een ander die ook heel hard getraind heeft en met 1:30 over de finish komt, helemaal kapot.
Beide hebben een topprestatie geleverd op hun niveau en naar hun kunnen.

Een goede bekende van me waar ik lang mee getraind heb is Nederlands kampioene op verschillende afstanden of loopt mee in de top. Die is zo vreselijk snel... haar dochter is nu ook al Nederlands kampioen in veldrijden en hardlopen in haar leeftijdsklasse. Laats liep ze om te proberen en volwassenen wedstrijd mee (is 12). Werd ze gewoon 3de met een tijd, die ik niet haal.
Ik haalde daar onwijs veel motivatie uit maar wist ook, zo snel zal ik nooit zijn. buiten aanleg, ook omdat ik niet ervoor over heb, wat zij ervoor doet en laat. bij vrijwel niemand komt het zomaar aanwaaien.

ieris

Berichten: 1786
Geregistreerd: 26-05-02
Woonplaats: Loenen veluwe

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 12:04

Precies leonie, zo is dat, mooi gezegd, inderdaad bij niemand komt het aanwaaien.
En juist degene die de marathon lopen onder de 3 uur hebben er vaak juist de grootste trainingsomvang opzitten, die maken soms wel 200 kilometers per week.
Hoop dat je duurdere bootcamp les wel wat meer aansluit bij je wensen.
Ik ben me nu ook wat oefeningen eigen aan het maken, maar jeemig wat is dat moeilijk zeg, ik was de helft van de oefeningen al vergeten, en dan lig ik op de grond in een houding, en moet er een youtube filmpje bij pakken, gaat hopelijk daarlijk wat meer automatisch.
De pauze bij de interval training van gister was 2 minuten.

Suusje, haha ja gaat snel hé!

Sherivey, zeker waar 42 km uitlopen is hoe dan ook een prestatie!
Wil je nog eens een marathon gaan lopen?

LV, netjes gelopen! Ziet er goed uit!

Supervixen

Berichten: 12904
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 12:08

Daarom loop ik ook graag trails, daar is de vraag na de finish meestal: heb je genoten van de route?
In plaats van hoe snel je ging of heb je een pr gelopen.

Snelheid doet mij vrij weinig en vind ik niet zo belangrijk.
Als ik mezelf vergelijk met anderen doe ik dat eerder op het mentale stuk en denk ik soms ik wou dat ik zo sterk was tussen mijn oren om die of die zware trail te lopen met die of die afstand.

Afgelopen weekend heeft iemand die ik volg de FKT (voor een vrouw dacht ik) van het pieterpad verbeterd. Zo sterk zijn lichamelijk en tussen je oren, echt geweldig.
(503km in 98 uur)

Sherivey
Berichten: 8734
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-24 12:22

Ieris, ik had me voorgenomen geen marathon meer te lopen nadat ik vorig jaar voor de zoveelste keer uitviel.
Maar ik kon het niet laten en heb me toch weer ingeschreven. Voor de Kustmarathon dit keer. Ff wat anders dan in de stad.

leonie87

Berichten: 4467
Geregistreerd: 05-03-10
Woonplaats: regio Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 12:47

SV dat is ook gewoon zo! Daarom wil ik van de zomer ook eens wat gaan trailen. Gewoon genieten van de natuur.

Ieris je went wel aan die oefeningen. En dan kun je ze ook correct uitvoeren zonder er echt bij na te denken. Lastige is wel dat je veel oefeningen op heel veel manieren kan doen, net waar je ze voor wil gebruiken, dat vind ik nog wel eens verwarrend.

haha het lonkt toch dan he Sherivey. Wel tof hoor zo een bij de kust (op de wind na) Ik zei ook, nooit meer een halve... Toch gedaan. Wel bij de finish gezegd, NOOIT EEN HELE. Dus.. wanneer denken jullie dat ik die ga lopen? Ik geef het jaartje of 2 voor ik dom genoeg ben :')

Anoniem

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 12:56

Ik zou ook wel eens graag een trail willen lopen maar geen idee of dat mogelijk is. Ik heb nog 2 pennen in mijn enkel zitten en over het stukje zandpad waar ik nu steeds overheen loop is het altijd al goed opletten dat ik niet scheef ergens op ga staan. Anders is het gegarandeerd een dikke pijnlijke enkel erna.


@leonie87; wie weet ben je idd gek genoeg om je eens spontaan in te schrijven voor een hele marathon }>

Sherivey
Berichten: 8734
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-24 13:13

Ik had ook nooit enige ambitie voor een hele marathon.
Was er altijd van overtuigd dat ik dat toch niet aan zou kunnen. :')

Net een minirondje gelopen. In de wind en regen. :=
Maar liep eerlijk gezegd wel prima.

Afbeelding

BeFunny

Berichten: 10731
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 14:16

Zo, ik wilde even reageren op iedereen maar ben alles vergeten.

Jullie hebben allemaal goede loopjes gedaan.

Sall ik heb momenteel jou tijden en heb zelfde als jij wel een beetje. Ik hoopte toch een beetje weer op kunnen pakken in het tempo wat ik deed tot november maar dat is gewoon niet haalbaar nu. Dus dan maar rustig opbouwen en het ook leuk blijven vinden. Uiteindelijk gaan we wel ook al zijn we niet de snelste.

ieris

Berichten: 1786
Geregistreerd: 26-05-02
Woonplaats: Loenen veluwe

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 14:43

Sherivey, gaaf de kustmarathon lijkt me ook erg leuk, misschien ga ik die ook doen, ik ben een echte Zeeuwse, dus dan is het wel leuk om daar eens te lopen.

Leonie, haha ja ik zie dat nog wel gebeuren bij jou, en over 5 jaar loop je 100km trails, en vind je die marathon een eitje!

Be funny, goed bezig! Fijn dat je lekker bezig bent in je eigen tempo.

LV, spannend 2 pennen in je enkel, vanwaar is dat, en worden ze nog verwijderd of is het permanent?
Dan zou ik even met de fysio overleggen wat haalbaar is.

SV, ja dat is zeker knap van die vrouw!
Vind ik ook knap een sterke mindset.

Mijn voorbeeld is ook een wat oudere vrouw van 62, die mij er altijd en overal uitloopt! Ik vind dat heel motiverend, denk als zij dat kan op die leeftijd, is er voor mij nog veel winst te behalen!

iiSunshine

Berichten: 1271
Geregistreerd: 28-06-14
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 14:54

dat vergelijken blijf ik zelf wel heel lastig vinden. vooral omdat iemand laatst tegen mij zei, goh je bent al zoveel maanden aan het trainen, maar je bent helemaal niet zo snel. diegene liep zelf 6.5 km met 5:30 min/km, ongetraind, dus waarom was ik dan zo traag? euh…. ja. dat heeft mij wel echt een deuk in m’n ego gegeven (diegene zelf is man en 2+ meter). ik probeer er me dan niks van aan te trekken maar het doet wel iets met me. af en toe komt het in me omhoog en dan kan ik daar echt wel boos van worden. daarom zou ik ook graag trails willen lopen. ben ondertussen wat aan het kijken naar runforestrun trails, die zijn best wel in de buurt.

maar ja, we blijven gewoon lekker doorgaan. het belangrijkste is genieten van de trainingen en prestaties die ik behaal. en ben vooral blij dat ik me goed en gezond voel en lekker in beweging en vorm ben.

horsii

Berichten: 7677
Geregistreerd: 06-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 15:24

Sherivey, gaaf de kustmarathon

Befunny, goed bezig. Ieder zijn eigen tempo.

Leonie, haha ja ik zie dat nog wel gebeuren bij jou, en over 5 jaar loop je 100km trails, en vind je die marathon een eitje!


LV, pittig. Fysio raadplegen?

SV,war een mindset. heel knap.


Vergelijken begin ik niet aan. Ieder zijn eigen tempo als je maar plezier hebt.

Hier vijf km getraild, 5.45 de km.

Mijn voorbeeld is ook een wat oudere vrouw van 62, die mij er altijd en overal uitloopt! Ik vind dat heel motiverend, denk als zij dat kan op die leeftijd, is er voor mij nog veel winst te behalen!

Supervixen

Berichten: 12904
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 15:27

Iisunshine laat je niet de grond in praten door zo iemand.
Het raakt kant noch wal dat hij dat zegt. Je kunt alleen maar medelijden hebben met diegene omdat hij zo weinig kennis heeft van verschillen tussen mensen.

Anoniem

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 16:50

@ ieris: in juli 2021 van mijn paard gevallen en een dubbele enkelbreuk er aan over gehouden. Pennen mogen er in principe uit maar ik heb al van zowel arts als podotherapeut te horen gekregen dat het geen garantie is dat het beter wordt en dat het na het verwijderen van de pennen zelfs ook slechter kan worden. En nog een operatie is ook altijd weer een risico.

@horsii: dat is wel een goede motivatie!
plan is inderdaad om binnenkort een sportfysio te gaan raadplegen. Kijken of zij hier iets mee kunnen. Bij de gewone fysio was ik namelijk al klaar toen ik weer mobiel was. Podotherapeut vond toch dat er nog een bewegingsbeperking zat.

Snel rondje Sherivey!

@iishunshine: dat is wel heel triest dat die dag heeft gezegd :( als die ongeveer 2 meter is heeft die ook veel langere benen en zal die veel grotere passen maken. Dat scheelt al heel veel in tempo. Daarnaast zijn mannen over het algemeen sowieso sneller volgens mij dan vrouwen.. ik heb collega’s die marathons rennen op flink tempo maar zelfs die zijn juist heel motiverend dat ik wil proberen om de 10 binnen het uur te halen. Absoluut niet dat die mij afkraken omdat ik “maar” 10 km ga lopen.

Sherivey
Berichten: 8734
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-24 17:23

Sunshine, wat een domme (en onaardige) opmerking van diegene zeg. :(
Lekker laten lüllen, want verstand heeft ie er duidelijk niet van.
Met alle training van de wereld ga ikzelf nog niet mee kunnen komen met de top. Heb ik het lichaam, de longen en de aanleg gewoon niet voor.

Ieris, ohh waar in Zeeland kom je vandaan? :D