Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
IMAY1990

Berichten: 1892
Geregistreerd: 02-01-14
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 22:04

Goof schreef:
IMAY1990 schreef:
Ik had een tijd terug ook ineens blaren op schoenen waar ik eerder gewoon echt prima op liep, ook op een voor mij rare plek. Waar op je voet krijg jij ze?


Hier waar de stip staat. Aan de binnenkant dus.


[ [url=m/Za45XM.jpg]Afbeelding[/url] ]


Bij mij zaten ze iets verder naar achteren op de voet maar ook aan de binnenkant zegmaar. super vervelend, en als je al specifiek hardloopsokken aan hebt dan heb ik ook geen tips helaas

Supervixen

Berichten: 12904
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 06:36

Ik loop al mijn trails met goedkope sokken van de primark. En op de weg met dunnere sokken van de decathlon :+
Ik geloof er niet zo heel erg in dat je speciaal hardloopsokken nodig hebt.
In de app van tailwind waar ik in zit en waar veel lange afstandlopers in zitten (die regelmatig trails lopen van meer dan 100km) werden laatst ook sokkentips gedeeld ivm blaren.
Dat ging van teensok, tot decathlon, tot salomon tot incyclence. Van merinowol tot synthetisch. Het is voor ieder anders waar je fijn mee loopt.

Ninus
Berichten: 1732
Geregistreerd: 10-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 07:05

Ik loop ook op de goedkoopste variant van de Decathlon, heb verschillende merken geprobeerd, van heel duur tot nog duurder, maar deze bevallen mij het beste.

Heb gelukkig ook nooit blaren, lijkt me heel vervelend. Mijn vertrouwde schoenen hoef ik ook nauwelijks in te lopen, de marathon heb ik laatst gelopen op schoenen waar ik één keer 15km mee had gelopen, geen centje pijn.

Heb er gisteravond om 20:30 nog een 5km Terp-training uitgeperst := Maar mijn 'uitje' van vrijdag gaat niet door, dus dat geeft wat ruimte in het programma, dat is fijn.

Fijn dat je schoenen in Friesland nog een kans krijgen Goof!

Verder ben ik bij, maar heb ik weinig onthouden :=

Lopen de voorbereidingen voor Rotterdam naar wens? Gaat ineens snel nu! Gelukkig heb ik zaterdag geen lange loop, het wordt ineens 20+ graden, heerlijk, maar qua lopen ben ik daar nog niet aan toe geloof ik :D Ik zag gisteravond wel dat ik al wat verkleurd ben op mijn benen, daar wordt het niet slechter van *\o/*

Sherivey
Berichten: 8734
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-24 07:09

Supervixen schreef:
Ik loop al mijn trails met goedkope sokken van de primark. En op de weg met dunnere sokken van de decathlon :+
Ik geloof er niet zo heel erg in dat je speciaal hardloopsokken nodig hebt.
In de app van tailwind waar ik in zit en waar veel lange afstandlopers in zitten (die regelmatig trails lopen van meer dan 100km) werden laatst ook sokkentips gedeeld ivm blaren.
Dat ging van teensok, tot decathlon, tot salomon tot incyclence. Van merinowol tot synthetisch. Het is voor ieder anders waar je fijn mee loopt.

Hier ook vaak sokken van Decathlon, enkelsokken of die met losse tenen.

Loop ook wel met compressiesokken. Heb er een aantal van Stox, maar heb ook kuit-tubes van Decathlon en die doen hetzelfde qua ondersteuning. :)

Goof

Berichten: 28918
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 07:18

Supervixen schreef:
Goof precies waar ik ze ook altijd had. Bij mij hielp het om steeds al het eelt daar zoveel mogelijk weg te halen.
Ik dacht zelfs dat ik door die blaren nooit verder zou komen dan een halve marathon.
Heb je ook hallux valgus? Dat heb ik rechts en daardoor ook eerder last aan die kant.


Ik heb geen eelt en geen hallux valgus, gewoon een zacht huidje :D
Ik heb simpele, maar zeer fijne sokken van Decathlon. In mijn andere schoenen heb ik er ook geen last van. Het is gewoon superstom.

germie

Berichten: 26045
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 08:26

Ik heb gewoon sokken, zolang ze maar geen dikke naden bij de tenen hebben. En ik koop ze overal, markt, action, kik, zolang ze maar niet te duur zijn en de naden niet te dik zijn en goed lopen. Dat kan ik gelukkig redelijk beoordelen als ze nog in de verpakking zitten.
Ik wil geen hele korte 'sneakersokken', die zakken altijd af. En met wandelen ben ik wel kritisch en koop ik dus wel echte dure sokken van Falke, maar met hardlopen maakt het echt niet uit.
En als het warm is, dan is zonder sokken zelfs heel fijn. Zweetvoeten heb ik verder gelukkig niet.

EedihcrO

Berichten: 789
Geregistreerd: 12-04-15
Woonplaats: Rijen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 08:52

Goedemorgen, wat een hoop geklets weer.

Jammer van de blaren in de schoenen. Ik vond ze ook tof, maar voor hier helaas te groot. Wel fijn dat ze gewoon verder gaan en gebruikt kunnen worden.

Sokken loop ik hier ook op die van Decathlon, maar dat deed ik al voordat ik ging hardlopen. Ik draag hun enkelsokken voor hardlopen jaar rond in het dagelijks leven.

Irisje. Hopelijk ben je snel genoeg opgeknapt voor je marathon. Wel vervelend als je vlak ervoor griep krijgt.

Ik heb gister mijn tweede bootcamp gedaan en voel mijn billen nu al :oo . Wat conditie betreft trek ik het allemaal prima, maar voor de spieren is het wel goed om te doen. Zeker de code verdient wat aandacht :o

leonie87

Berichten: 4467
Geregistreerd: 05-03-10
Woonplaats: regio Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 09:15

Kan me best voorstellen dat mensen ziek worden na zoveel inspanning (dus of de training of de marathon zelf). Beter erna denk ik dan maarja je hebt het niet voor het zeggen.

Ik loop de laatste tijd ook vaak een blaar op die plek. Idd ook hallux valgus. Heb er nu 3 over elkaar heen zitten ofzo. ik denk dan maar, dat geeft eelt en dan is het over. (hoop ik }> )
Fijn dat je schoenen ene nieuw huis hebben gevonden Goof.

Fijne uitleg Suliko! je kan het overigens ook via maps doen!

Hoe was de massage Sall?

Lekker Shervirey! dat zijn altijd wel leuke interval trainingen. Blaren tussen je tenen lijkt me wel heel vervelend.

Wat betreft sokken, ik kijk niet zo precies. Kan decathlon zijn, kan under armour zijn, net wat ik aanheb. Verder heb ik compressie kousen van Decathlon (dus zonder voet) en recent nog een ander paar van (moet ik echt even nakijken). Die zijn wel erg dik dus alleen geschikt voor de winter. Als die nat worden, en dat is nogal eens de laatste tijd, dan loop ik ook daar op stuk.

Beetje spierpijn is altijd goed EedihcrO :Y)

Dinsdag meegedaan met de training die mijn werkgever aanbied om eens te proberen. Niveau was, hoe zeg ik dit netjes, niet helemaal hetzelfde als dat van mij. :o :') . Zelf wat zwaarder proberen te maken door de rust in te korten en wat zwaardere gewichten te pakken maar om nou te zeggen dat ik wat gedaan had...
Gister toch nog snel een rondje van 4 km kunnen lopen voor mijn man naar het vliegveld moest. In de avond thuis een work-out gedaan en nog half uurtje staan hoepelen. Vanavond ga ik proberen op de bankt te gaan zitten :7

BeFunny

Berichten: 10731
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 10:06

Ik gebruik ook enkel sokjes van Decathlon, en ik had een pak met 3 enkel sport sokjes van Kruidvat dacht ik of lidl anyway daar loop ik ook prima op.

Heel soms van die stox of ander merk compressie kousen maar ik krijg er stijve kuiten door dus vind dat niet zo fijn.

De gpx downloaden is nu met Komoot wel gelukt. Met all trails nog niet.ik heb Komoot nu betaald. Ik had dus alltrails en nog steeds naar die ga ik dan wel stoppen.

germie

Berichten: 26045
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 10:26

Ik heb een paar compressiesokken van Sockwell, die gebruik ik in het vliegtuig ofzo. Die zouden moeten helpen bij een hielspoor of achillespeesproblemen, maar daar heb ik nooit wat van gemerkt. Ook zouden ze moeten helpen tegen vocht vast houden bij vliegen.
Ook heb ik een paar compressiekousen van Ali gekocht, die liggen na het passen ongebruikt op zolder. Te lang. Dus of compressiesokken of kousen werken, ik heb geen idee.
Maar met deze sokken loop ik niet hard.

Felien_Kyra

Berichten: 2090
Geregistreerd: 28-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 11:25

Ha! Jullie gaan wel heel erg snel. Ik heb laatste tijd na drukte op werk en veel computerwerk savonds en in het weekend vaak even geen zin in mijn laptop en veel schermtijd :')
daarentegen nu sinds mijn eerste post wel 2 keer hardgelopen. Hoop eerlijk gezegd wel het uit te breiden naar 2 keer per week. Is tot nu toe nog maar 1 keer per week. Ik heb een hardloopschema van een collega van werk ontvangen en van mijn vader (was vroeger trainer van de plaatselijke hardloopvereniging). Even kijken wat ik het best bij mij vindt passen. Merk ergens ook wel dat ik het gewoon fijn vindt om een standaard rondje te hebben en die steeds wat meer uit te breiden. Was nu begonnen met 2 min lopen (geen hoog tempo), 2 min wandelen. Heb er alleen geen verstand van dus geen idee of dat werkt. Rondje wat ik nu 2 keer heb gemaakt was 3,5 km. Wil uiteindelijk dan opbouwen naar de 5.
Ergens denk ik ook gewoon laat ik een rondje van 5 km doen en dan zie ik wel wat ik volhoudt. Is dit een hele gekke gedachte?

Ik merk dat ik door paardrijden, veel wandelen best wel wat conditie heb maar wil natuurlijk geen blessures.

Suliko

Berichten: 4347
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 11:50

Leonie, bedoel je dan gpx bestanden openen met google maps? Of routes van google maps omzetten naar gpx? Die eerste ken ik inderdaad. Maar ik vind google maps helemaal niet handig, behalve voor het autorijden (overal) en fietsen (in NL). Google maps kent weinig kleine paadjes en kiest ze zelden en in het buitenland google maps gebruiken voor een fietsreis is levensgevaarlijk. :')
Mapy.cz, komoot, topo GPS, garmin is mijn toolbox aan apps voor het vinden, maken en volgen van routes. Zowel voor het rennen, als wandelen, hiken en fietsen in en binnen- en buitenland.
Jammer dat de training van je werkgever tegenviel! Was misschien te veel gericht op beginners?

Balen van de blaren Goof! Echt irritant als de schoenen verder zo fijn lopen, hopelijk gaan ze iiSunshine blij maken en vind jij een blaarloos paar schoenen!

Ik vind zelf de hike enkelsokken van decathlon erg fijn om in te lopen, maar ook mijn stox gewone merino sokken en heb een paar brooks sokken die gratis bij mijn schoenen zaten, die wel echt top zitten. Ik heb hele smalle voeten, dus het teenstuk van sokken zijn snel te breed en dan gaat de overtollige stof irriteren. Dat gebeurt zowel bij goedkope als dure sokken, dus ik heb al vaak miskopen gedaan.

Fijn dat het gelukt is met komoot BeFunny!

Felien_Kyra, rennen en wandelen afwisselen is een prima manier van opbouwen! Het wandelen zou je kunnen terugschroeven naar korter, een halve of hele minuut, dat is meer om even tot rust te komen. En de duur van het rennen laat je dan toenemen. Conditioneel is 5 kilometer aan een stuk misschien al wel te doen, maar qua belasting zou ik het wel rustiger opbouwen. Vooral als je maar 1x in de week loopt. Je lichaam moet echt gewend raken aan de belasting, anders heb je snel blessures. Je kan natuurlijk wel het rondje van 5 km deels rennen en deels wandelen en het steeds meer gaan rennen.
Voor mij werkte schema's niet kwam ik achter. Ik ben in het begin telkens een halve kilometer gaan toevoegen, dan 2x dezelfde afstand lopen en weer iets afstand toevoegen. En vanaf de 5 kilometer steeds een kilometer extra en daarna (tot nu) maar wat gedaan en meer gaan wisselen in tempo, grotere en kortere afstanden. Af en toe nog even wandelen tussendoor.

Supervixen

Berichten: 12904
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 12:06

Op afstandmeten kun je ook vaak leuke routes downloaden.
Eens met Suliko, niet te hard van start gaan, je lijf moet wennen aan de belasting van het rennen.

Sherivey
Berichten: 8734
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-24 12:13

Eens met bovenstaande: rustig opbouwen. Conditioneel kan je vaak veel meer hebben en veel sneller opbouwen dan wat je gewrichten, pezen en spieren aan kunnen.

CalipsoLover

Berichten: 5582
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 12:31

Ahhh dit topic gaat super hard :=

Om nog even te reageren op die hoge hartslag; heel soms heb ik wel pijn in mijn borstkas tijdens het lopen, maar dacht altijd wel dat dit normaal was ofzo. Ik heb een auto-immuunziekte (b12 deficiëntie) dus duizeligheid heb ik soms wel eens last van maar niet perse tijdens het lopen. Ik vond het best gek omdat mijn conditie goed is en ik al sinds kleins af aan heel fanatiek sport. Ik heb eens zitten zoeken op mijn horloge maar denk dat die geen zones aangeeft. Een inspanningstest is hier niet echt mogelijk denk ik, ik heb hier nog niet echt een netwerk opgebouwd om zelfs een dokter te contacteren, maar ik ga eind mei terug naar België. Ik heb nu ook even weer te veel last van mijn knie dus zou pas dit weekend weer gaan lopen.

@Suliko: Krachttraining is eigenlijk heel goed wanneer je loopt, vooral om blessures te vermijden. Maar dynamischer werken met bv. een resistance band is ook heel goed. Moet je wel goede oefeningen voor hebben, ik kan er wel een aantal doorsturen. Al meer dan een jaar 2x/week met twee sportfysiotherapeuten werken heeft zo zijn voordelen :P Fijn om te horen dat een beenlengteverschil geen verschil zou maken, dat moet een hele geruststelling zijn.

Voor loopschoenen, hebben jullie in NL zoiets als runnerslab? Hier werken podoloogen en ze meten dan op basis van een loopband die je voeten scant schoenen aan. Heeft mij destijds veel geholpen toen ik blaren kreeg van mijn loopschoenen en sokken het verschil niet maakte.

Suliko

Berichten: 4347
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 12:58

Calipsolover, jammer dat je horloge geen zones aangeeft! Bij mij zijn die zichtbaar na een activiteit bij grafieken (garmin instinct). Dat is wel de enige manier om inzicht te krijgen in wat voor jou normaal of te hoog is bij een inspanning.
Ik doe altijd al krachttraining naast het lopen, zonder val ik denk ik uit elkaar :') Heb thuis ook weerstandsbanden en kettle bells en een optrekstang. Het was meer dat de fysio zich afvroeg hoe ik én 1-2x in de week bootcamp én 1-3x in de week krav maga ga combineren met 3-4 keer lopen en dan nog genoeg rust en herstel pakken. Dus daarin zal ik af en toe moeten kiezen waar mijn prioriteiten liggen en een bootcamp voegt dan trainingsmatig meer toe dan krav, wat vooral intensief is. Alleen het nadeel van een bootcamp is dan weer dat het meer algemeen een workout is en ik misschien meer baat heb bij gerichte oefeningen, die ik al wel thuis doe, maar niet met regelmaat. Dus dat is nog even een zoektocht voor mij. Voor andere goede oefeningen sta ik altijd open! :D

Ik heb wel eens een loopanalyse gedaan bij all4running, die gebruiken inderdaad een loopband die je voeten scant en dan probeer je meerdere soorten schoenen. Ik had niet de indruk dat het podologen waren, maar gewoon winkelmedewerkers met een beetje extra kennis. Dus zag ze niet als experts zeg maar. Vooral fijn om verschillende schoenen te kunnen testen en verschil in voetafdruk te zien.

Sall

Berichten: 6757
Geregistreerd: 20-05-03

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 13:28

Hoi!

@leonie, massage.. euhm tja het was te merken dat ik de laatste maanden veel van mijn lijf/benen heb gevraagd :+
Flink wat pijnlijke plekken/kabels, voelt nu wat beurs/zwaar
Veel water drinken en vandaag ‘rust’

Morgen nog een rustige 30 minuten en dan zondag de run

@felien, ik sluit mij aan bij de rest van rustig opbouwen (steeds wat langer hardlopen en korter wandelen)

Ik heb stox sokken, vind ze zelf heel fijn maar wel duur

leonie87

Berichten: 4467
Geregistreerd: 05-03-10
Woonplaats: regio Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 14:50

Ja Suliko, dat kan je dan converteren. Heb het wel geteld 1 x gedaan dus noem mij vooral geen expert hahaha. Dat was in een wandelgebied maar geen aanrader dus.
Ik moet eens even verzamelen wat nu wel god werkt en daarmee gaan experimenteren voor mezelf.
Is er ook een die hoogte meters goed aangeeft? (we gaan binnenkort naar Frankrijk)


Echt voeten scannen weet ik niet eigenlijk? Vaak kijken ze gewoon met een camera in slowmotion hoe je loopt bij de meeste winkels en kijken ze dus naar pronatie/landing maar verder niet zo veel.

Fijn dat dat eruit is Sall! helemaal ready voor zondag!

CalipsoLover

Berichten: 5582
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 16:54

Suliko schreef:
Calipsolover, jammer dat je horloge geen zones aangeeft! Bij mij zijn die zichtbaar na een activiteit bij grafieken (garmin instinct). Dat is wel de enige manier om inzicht te krijgen in wat voor jou normaal of te hoog is bij een inspanning.
Ik doe altijd al krachttraining naast het lopen, zonder val ik denk ik uit elkaar :') Heb thuis ook weerstandsbanden en kettle bells en een optrekstang. Het was meer dat de fysio zich afvroeg hoe ik én 1-2x in de week bootcamp én 1-3x in de week krav maga ga combineren met 3-4 keer lopen en dan nog genoeg rust en herstel pakken. Dus daarin zal ik af en toe moeten kiezen waar mijn prioriteiten liggen en een bootcamp voegt dan trainingsmatig meer toe dan krav, wat vooral intensief is. Alleen het nadeel van een bootcamp is dan weer dat het meer algemeen een workout is en ik misschien meer baat heb bij gerichte oefeningen, die ik al wel thuis doe, maar niet met regelmaat. Dus dat is nog even een zoektocht voor mij. Voor andere goede oefeningen sta ik altijd open! :D

Ik heb wel eens een loopanalyse gedaan bij all4running, die gebruiken inderdaad een loopband die je voeten scant en dan probeer je meerdere soorten schoenen. Ik had niet de indruk dat het podologen waren, maar gewoon winkelmedewerkers met een beetje extra kennis. Dus zag ze niet als experts zeg maar. Vooral fijn om verschillende schoenen te kunnen testen en verschil in voetafdruk te zien.


Even moeten zoeken op de app, maar adhv jouw beschrijving heb ik het gevonden, hij geeft het dus wel aan :+ Ik heb mijn Garmin nog niet zo heel lang, dus moet er nog wat aan wennen.

Ik val zonder krachttraining ook uit elkaar :') Het is idd handig om oefeningen die heel gericht zijn te doen, ik moet dat nu wel gewoon doen voor mijn knie. Dusjah, ik heb gewoon heel veel oefeningen. Merk dat met banden/losse gewichten werken toch ook vaak veel intensiever kan zijn dan met machines in de fitness.

In Runnerslab zijn het wel degelijk podologen, je moet daarvoor ook een afspraak maken, maar die afspraken zijn volgens mij gratis. Ik ga ook nog eens terug als ik weer in België ben, mijn schoenen zijn nog relatief nieuw omdat ik ze kocht vlak voor ik m'n knie brak, maar ik denk dus dat ik nu weer anders loop daardoor en heb regelmatig ook last van m'n scheenbenen 8)7 Je blijft bezig.

Sall: Hoeveel ga je lopen zondag?

Sall

Berichten: 6757
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 18:09

@CalipsoLover, jeetje je zit wel in een heel traject! Een gebroken knie is heftig zeg!

Het kickboksen (waar we ook veel krachttraining doen,) werkt voor mijn hele gestel heel positief
Heb het alleen de afgelopen weken op een lager pitje gedaan. Minder vaak en minder voluit trappen ivm het trainen v de run (wat ik nog niet gewend was)

Ik ga zondag de Johan Cruijff loop doen (14k)

iiSunshine

Berichten: 1271
Geregistreerd: 28-06-14
Woonplaats: Fryslân

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 18:47

Excuus, ik sla het uitgebreid reageren even over deze keer. Hier een interval door het blubber bos. Met ook een les om niet door het honden losloop gebied te lopen, er kwamen nog 2 ridgebacks op me afgestormd. Had het ook wel kunnen weten, maar goed. Snap ook weer niks van de prestatie conditie van Garmin, voor mijn gevoel liep ik totaal niet lekker, maar de hele run prestatie conditie van +4 gehad. En andere runs voel ik me prima en gaat het goed en dan heb ik -2.

Maar, om even positief af te sluiten, de schoenen van Goof zijn onderweg *\%/* super blij mee, hopelijk kan ik ze van het weekend nog uittesten.

ieris

Berichten: 1786
Geregistreerd: 26-05-02
Woonplaats: Loenen veluwe

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 20:22

Isunshine, wat leuk zeg, en lief van Goof! Hoop dat je er veel plezier van gaat hebben!
Ja die prestatie conditie is vreemd, dat heb ik ook, geen pijl op te trekken.
Wat vervelend van die honden zeg, ook in een losloop gebied horen ze zich niet zo te gedragen, snap dat je je rot schrikt.
Gelukkkg voelde je training goed.

Suliko, fijn dat je nu doelgericht kan gaan trainen voor je lange trails!
Ja ik heb ook oefeningen meegekregen voor mijn heup, die doe ik alleen te weinig, of laat het weer een tijd versloffen, dan merk ik naar verloop van tijd dat het weer nodig is!

Sall, succes zondag! Klinkt leuk!

Calpsolover, waar woon je nu dan in het buitenland?
Dat is wel goede service met die podologen bij die schoenen zaak.
Ik heb ook een keer een meting laten doen, vond het wel interessant.

Leonie, dat valt dan ook tegen, als de les onder je nivo is, dan zou ik ook uit kijken naar wat anders, je wilt jezelf toch verbeteren/ uitdagen.

Edi, goed bezig met de bootcamp!

Ninus, leuk terp training, jij bent weer aan het voorbereiden op de heuvels!

Hier vanochtend in de stromende regen interval training gedaan.
Het was niet koud, wel erg nat.
Ik had 8x 1,5 minuut snel, ging wel lekker.

horsii

Berichten: 7677
Geregistreerd: 06-11-05

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-24 20:47

Wat gaan jullie hard. Ik hou het even niet bij, drukke werk week en de nieuwe hond en gezin.

Wat sokken betreft, hier de enkel sokken van Decathlon. Compressiekousen van stocks en Herzog. Een volgende x denk ik tubes want vind die van Herzog niet fijn zitten bij mn tenen.

Bootcamp, leuk. Weer eens wat anders.

Met opbouw is een run walk run niet gek hoor. Wandel pauzes steeds wat inkorten.


Hier gisteren 3,5 km met beide honden gecannicrosst. Man heb in geen jaren zoveel spierpijn gehad. 60 kg trekkracht niet meer gewend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 09:45

Qua sokken loop ik gewoon hard met de simpele lotto sokken van de Action. Ik heb inmiddels wel 1 paar compressiekousen van CEP die ik ook heel graag gebruik maar ik red het niet om ze voor iedere training te wassen. Eigenlijk moet ik nog minimaal een paar bij kopen. Blaren heb ik eigenlijk nog nooit last van gehad.

@ Ieris: Knap dat je in de stromende regen bent gaan lopen! Ik was blij dat ik gisterochtend binnen zat.

@ Calipsolover: aii een gebroken knie lijkt mij ook wel heftig zeg.

@ Suliko: dat is inderdaad wel een behoorlijk druk programma met én hardlopen en bootcamp en krav maga!

@ Felien_Kyra: lekker rustig opbouwen. 2 minuten wandelen en 2 minuten lopen is prima om mee te beginnen. Ik ben in 2017 ook gestart met rondjes van 3 km. Omdat ik toen zo een slechte conditie had ben ik ook best wel een lange tijd dat rondje van 3 km blijven doen en heb toen geen blessures opgelopen. Die keer dat ik in 2019 te snel heb opgebouwd heb ik een fikse blessure er aan over gehouden. Nu helaas weer overnieuw aan het opbouwen en merk soms dat ik weer te snel wil gaan waardoor ik weer iets last krijg van mijn schenen. Qua conditie kun je heel snel veel meer. Maar de belasting op je gewrichten heeft iets langer de tijd nodig om te wennen aan het hardlopen.

Gisteravond na alle buien toch maar een rondje gaan hardlopen. Was zaterdag voor het laatst geweest dus het was wel weer tijd. Planning was om wat te gaan spelen met intervallen op een kort rondje van 4 km. Eerst 1,5 km warming up gedaan maar ik voelde mij echt heel erg stijf en kwam niet vooruit. Na 1.5 km toch maar even iets gaan versnellen en er uiteindelijk een korte fartlektraining van gemaakt. Uiteindelijk merkte ik dat het tempo waar ik steeds naar terug zakte nog steeds vrij hoog was ondanks dat het fijn aanvoelde. Dat heb ik 2 km zo volgehouden. Daarna keek ik naar de tijd en besefte ik dat ik een snel rondje kon lopen als ik dit snelle tempo nog een halve km kon volhouden. Dus even doorgezet en het rondje in een flink tempo afgemaakt. Uiteindelijk heel tevreden want alles onder de 6min/km is voor mij heel snel :D


Afbeelding

Sall

Berichten: 6757
Geregistreerd: 20-05-03

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-24 10:18

Hoi!!

Wat goed LV! Mooie tijden!
Herkenbaar van het opbouwen mbt blessures

Net m’n laatste rustige rondje v 30 minuten gedaan

Merk dat ik in m’n hoofd moeite heb met mijn tijden… maar ja dat is mijn fanatieke instelling (waardoor ik elke x stuk ging :+ )
Ik moet ook niet vergelijken met anderen en kijken waar ik vandaan kom

Nu rust tm zondagmiddag

In mei heb ik een 5km run en daar wil ik wel naar toe werken met snellere tijden
Hebben jullie daar schema’s/tips voor?

Afbeelding