Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BeFunny

Berichten: 10603
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 20:00

IiSunshine goed gedaan.
En fijn dat het op de schoenen van Goof goed ging :j

Bij gingen de eerste 3 km lekker. Daarna werd ik dus echt niet lekker
Was blij met mijn redelijk constante tijd de eerste 3 km ook al niet snel maar wel lekker des te meer balen ik het vind dat ik gewoon echt niet lekker werd.

Afbeelding

iiSunshine

Berichten: 1255
Geregistreerd: 28-06-14
Woonplaats: Fryslân

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 20:03

dat balen is heel herkenbaar. je wilt dan ook zo graag. maar het gaat vanzelf weer beter. en alles wat je buiten bent en loopt, op wat voor tempo dan ook, is altijd beter dan op de bank zitten *\o/*

Supervixen

Berichten: 12857
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 20:18

Balen BeFunny, ik heb ook vaak last van buikkramp tijdens het lopen. Ik heb het maar geaccepteerd hoe vervelend het ook is. Volgende keer gaat het vast beter.

Iisunshine goed gedaan!

horsii

Berichten: 7617
Geregistreerd: 06-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 21:37

Goed gedaan Sunshine.

Balen befunny, volgende x beter.

germie

Berichten: 25982
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 21:49

Misselijk of buikkramp lijkt me niet fijn. Ik heb dat een paar keer gehad toen ik na het eten ging lopen. Maar je hebt toch nog een behoorlijke afstand gelopen Befunny.

En leuk Isunshine.

Ik ben vanavond weer op pad geweest en kan geen boe of bah meer zeggen. Het plan was om weer eens 10km te doen, want de laatste keer moest ik na 8.5km het opgeven. En eigenlijk wilde ik meer dan die 12.5 die ik ooit eens gelopen had in 107 minuten. Maar 10km was wel echt weer het doel. Garmin had een training van 45 minuten gepland, dus als het echt niet ging kon ik die training nog afmaken.

En zo op pad gegaan. Wel gekozen om de ronde van 11.5km die ik in gedachten had zo te lopen dat ik de laatste 4km volledig de wind in de rug zou hebben en op de heenreis meer zijwind en een stuk door een dorp zou gaan. Beetje valsspelen mag toch? ;)

Maar ik kon gisteren amper lopen wegens een niet meewerkende bilspier en ik heb die losgewerkt met een wandeling van 7km met af en toe een stukje joggen. Vanmorgen stond ik op en was het goed. Dus ik was er wel blij om. Die bilspier had een opdonder gehad zaterdag met die 4 mijl.

Dus vertrokken, na 4km even een dipje, doorgegaan, na 6km een dipje, en na 8.5 km weer een dipje. Toen had ik wel zoiets van stel je niet aan, je kunt als je nu doorzet zelfs voor het eerst onder de 80 minuten die 10km doen. Dus daar voor gegaan. Toen zat 12.5km er niet in om aan 1 stuk te doen. Maar toen ik eenmaal weer wandelde dacht ik van ik kan dan nog 3km er bij doen met af en toe een stukje hardlopen en af en toe wandelen, gewoon op gevoel. Tevens een prima cooling down.
Na 12.9km besloten om echt niet meer hard te lopen, want ik begon echt te sloffen. Dus zat er door. Naar huis gewandeld, 13.4km in totaal van huis geweest en uiteindelijk kan ik zeggen dat ik 12.95km heb afgelegd in die 107 minuten, dus net ietsjes meer dan de vorige keer in dezelfde tijd.

Maar nu voel ik mijn bilspieren weer, niet normaal ;) Maar we hebben het weer gedaan. Dus ik zit nog even wat te internetten en te drinken. Zo nog een lesjes Spaans doen en dan douchen en plat. :D

Afbeelding

Afbeelding

Sherivey
Berichten: 8669
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-24 22:14

Befunny, wat balen zeg! Ik ben ook wel bekend met buikklachten. Gelukkig tijdens het lopen meestal niet heel heftig. Soms wel vervelende steken, maar dat is meestal dat ik niet genoeg drink, verkeerd adem of teveel caffeïne op heb.

Germie, mooie afstand heb je gelopen :)

Marije_jiplover

Berichten: 25332
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 22:27

Balen, BeFunny, ik heb het ook een aantal keer gehad, bleek bij mij cyclus gerelateerd aan mn eisprong te zijn.
Zoveel kramp dat ik er misselijk van werd en echt niet meer kon hardlopen.

Mijn PT viel vanmorgen uit door ziekte van mijn trainer, ben toen maar gaan hardlopen.
Heb een rondje weer in zone 2 gelopen, en aan het einde nog even 1 minuut gewoon voluit. Ik blijf het gevoel houden dat ik om in zone 2 te blijven slechts dribbel en die ene minuut even lekker voluit lange passen lopen was dan ook wel even lekker, maar hartslag ging ook wel direct bijna 20 slagen hoger.

Mijn lijf heeft de training alsnog wel als best zwaar ervaren, BB is bijna leeg nu, terwijl ik de rest van de dag weinig inspannends heb gedaan.

iirrssjjee

Berichten: 5938
Geregistreerd: 03-08-09
Woonplaats: 's-Gravendeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-24 22:36

Sorry dames, heb wel wat bijgelezen, maar is wat veel om op ieder persoonlijk in te gaan! Hey moest allemaal even landen, maar ik heb afgelopen zondag de marathon uitgelopen binnen mijn geoogde streeftijd! Ik wilde het liefst binnen 4,5u. Mijn eindtijd was 4.25.30! Ik ben zo blij en zo trots op mezelf! <3

Voor de start was ik mega zenuwachtig, maar na het startsein trok dat eigenlijk meteen weg. Ik heb zelfs Lee Towers nog een high five gegeven en de adrenaline gierde door mijn lijf! Ik had er ineens zo'n zin in!

Tot aan de 21.1km ging het echt super goed, fluitend en het voelde bij lange na niet alsof ik al een halve marathon had gerend! Helaas ging het bij mijn man iets minder en is hij vanaf daar gaan inzakken qua tempo. Dit scenario hadden we vooraf al besproken en er is toen afgesproken dat ieder zn eigen ding blijft doen. Ik ging dus door op mijn tempo, hij op die van hem.

Afbeelding

Bij de 28km kreeg ik het wel even zwaar. Je hebt dan net voor de 2e keer de Erasmusbrug gehad en vlak erna moet je een tunnel in en uit. Dat is best een pittig stukje. Je ziet en hoort links van je de finish en er lopen zoveel mensen om te gaan finishen, wetende dat jijzelf nog 14km moet... Daar stond gelukkig mijn moeder met ons zoontje en mijn tante. Even gauw geknuffeld en weer verder.

Toen dat verrekte bos... Mijn broertje had helaas een slechte voorbereiding en had zijn doel (lopen onder de 3u) bijgesteld naar; mijn zusje supporten zo lang dat lukt. Daar was ik in het Kralingse Bos heel blij mee! Er vielen daar zoveel lopers letterlijk om! Echt ambulances af en aan over het parcours! Je werd er gewoon onzeker van... Ik heb dat stuk flink tempo laten zakken, omdat ik aan mijn ademhaling merkte dat het niet lekker ging. Ik had toen ook opgegeven dat ik onder de 4,5u zou gaan finishen.
Bij de laatste drinkpost (40km) nog even gewandeld en gezegd; ik blijf vanaf nu gewoon rennen. Kijkend op mijn horloge, zag ik dat ik nog zeker 20 minuten had om onder de 4u30 te finishen! Dit ging gewoon lukken!

Afbeelding

300m voor de finish stonden mijn moeder, tante en mijn zoontje er weer. Een hele grote dikke knuffel en daarna hand in hand met mijn broertje over de finish. Wauw! Wat was dit toch vet! Janken natuurlijk!
Afbeelding

Zelfs even op tv geweest!
Afbeelding

20min later finishde mijn man, met onze zoon op zijn nek.

Wat een ervaring zeg!!
Afbeelding
Afbeelding

Supervixen

Berichten: 12857
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 06:54

Wat een heerlijke blije foto's en een hele knappe prestatie!

Lisitano

Berichten: 4934
Geregistreerd: 05-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 07:18

Ik krijg kippenvel van je verslag. Wat een geweldige prestatie! En heerlijk support <3 Gefeliciteerd!

Marije_jiplover

Berichten: 25332
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 07:38

Wat super knap zeg, gefeliciteerd!

BeFunny

Berichten: 10603
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 07:39

Irisje gefeliciteerd met je medaille en je tijd. Heerlijk verslag en leuke fotos <3

iiSunshine

Berichten: 1255
Geregistreerd: 28-06-14
Woonplaats: Fryslân

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 07:46

marije, dat gevoel herken ik wel van het dribbelen. maar toch schijnt het goed voor je hardlopen te zijn om regelmatig in zone 2/3 te lopen.

wat een prachtig verslag iirrssjjee en een geweldige prestatie. super goed gedaan, gefeliciteerd! *\%/*

germie

Berichten: 25982
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 08:15

Leuk om zo een marathon te lopen. Ik mag alleen maar hopen dat ik ooit aan die afstand kom, en dan is het maar de vraag of de tijd ooit snel genoeg wordt om er een officiele te doen.
Maar leuk dat dan familie op de schouder mag zitten.

Mijn body batterij stond gisteren op 1 en nu na 3.18 minuten slaap, en dus voor de rest plafonddienst op 20. ;) Dus vandaag niet veel doen (moet nog wel werken).
Overigens valt de spierpijn nu mee, maar de spieren waren wel de reden waarom ik niet kon slapen, zeurden in bed.

Ninus
Berichten: 1721
Geregistreerd: 10-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 08:29

Diepe buiging iirrssjjee _/-\o_ Goed gedaan en het vermogen je aan te passen aan de omstandigheden en vorm van de dag komt je altijd van pas, heel knap!

Balen van de buikklachten, ik heb daar gelukkig heel sporadisch last van, maar de laatste keer was het op een plek zonder bomen of bosjes :=

Heb een drukke week achter de rug, maar heb gisteravond met een vriendin nog een rustige 5K gelopen. Ze is net begonnen met hardlopen en we lopen begin juni samen de 10K, ze doet het superknap!

Vandaag maar even rust, dit weekend gaan we klussen bij vrienden, daar kunnen we weer lekker trailen. Merk nog wel dat de benen wat moe zijn, dus we maken het niet te gek.

MuSLi

Berichten: 5255
Geregistreerd: 22-10-03
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 08:35

Wat een prestatie @iirrssjjee, mooi verslag ook! :j

Maar jongens, wat een baggerweer weer vandaag.
Ik wil lopen, maar als ik de voorspellingen van de dag bekijk, denk ik: wanneer dan?
:x

BeFunny

Berichten: 10603
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 08:47

Ja scheitweer, moet zo op de fiets naar werk. Met lopen vind ik een bui wel fijn eigenlijk maar op de fiets bleh.

@Marije wat jij zegt zou kunnen. Bij mij is dat helemaal ontregelt momenteel. Het komt ook niet regelmatig maar eerder sneller zeg maar. Alleen ik heb er eigenlijk sinds dinsdag al een beetje last van alleen niet in die mate. Nu nog steeds een rare buik dus misschien toch een beetje buikgriep achtig iets.

Ik heb normaal alleen last als ik te snel na eten of te zwaar heb gegeten ga lopen. Dat doe ik dus niet meer. En wanneer ik gelletjes heb genomen die ik alleen nog maar als ik ooit weer echt een zware trail zal lopen. Maar knijpfruit kan ik wel nuttigen tijdens dus dat doe ik weer op duurlopen.

Ninus
Berichten: 1721
Geregistreerd: 10-07-04

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 09:11

Ik zit ook te balen van het weer, de paarden kunnen nauwelijks in de wei, lang geleden dat ik heb meegemaakt dat het zo laat pas kon ^)
Heb mijn ruin te koop staan en vraag me af of ik wel weer een rijpaard wil, er is geen lol aan met dit weer steeds. Ben geen mietje, maar ik ben nog nooit zo vaak nat geregend als afgelopen na- en voorjaar. Nu heb ik de mazzel dat ik de boel aan huis heb en gelijk onder de douche kan springen, maar leuk is anders.

Succes vandaag, ik hoop dat het straks wat opklaart!

Puera

Berichten: 8103
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 09:32

Wel bijgelezen maar het gaat hier veel te hard. Mooie verslagen en foto’s van trails, loopjes en Rotterdam voorbij zien komen.

Super gedaan, Irisje. Mooie tijd en wat een leuk verslag. Geweldig foto’s!

Balen van je buikpijn tijdens je loopje, BF. Wel fijn dat je weer aan het opbouwen bent!

Wat tof dat je zoveel plezier van Goof’s schoenen hebt, Sunshine. Mooie PR’s op de 1 km en 1 mijl.

Wat een afstand, Germie. Mooie medaille van de 4 mijl. Hopelijk zakt je bilspier snel af.

Ik volg op dit moment een schema voor de marathon en dat is ingericht op hartslag. En ik vind het zo moeilijk! We krijgen wekelijks de trainingen en die zet ik dan over in Garmin maar dan op hartslagzone ipv op bpm. Heel veel trainingen (geprobeerd) heel langzaam te lopen.
Gisteren een training met twee verschillende zones, was lekker om weer een stuk wat sneller te lopen. Het ging ook echt lekker.
Zondag 2,5 uur lopen met 6 blokken van 10 min op marathontempo/5 min zone 3. Met daarvoor en daarachter 20 min zone 3. Ben heel benieuwd hoe dat zal gaan.
We zijn met een hele ploeg van onze loopgroep in training voor de Slachte. Die wordt eens in de vier jaar georganiseerd en loopt over een oude voormalige slaperdijk in Friesland (moest ik Googelen :') ).

Ik moet vandaag een halfuurtje lopen maar ik vind het wel heilig. Het lijkt vanmiddag droog te worden maar windkracht 6. %)
Ga vrijdags naar de sportschool dus ik pak wel even een kwartiertje op de loopband.

Sherivey
Berichten: 8669
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-24 09:42

Puera, ik vind lopen op hartslag sowieso heel moeilijk. Die van mij zit sowieso altijd te hoog voor de schema's.

Ninus, ik snap je volledig hoor.
Nou hebben wij een binnenbak (al is die vaak wel druk bezet) en overdekte longeerbak, maar alles continu zeiknat buiten is geen bal aan.

Puera

Berichten: 8103
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 09:58

Ons schema is gepersonaliseerd, een van onze trainers bood een clinic aan die we zijn gaan volgen. Maar het blijft lastig, ik ben zo gewend om een bepaald tempo te lopen, meer op gevoel. En dat blijkt nu te snel te zijn.

Die regen en wind begint onderhand wel te vervelen. Met het lopen ook tig keren natgeregend.
Onze bak houdt zich lang goed maar begint nu ook nat te worden.

MuSLi

Berichten: 5255
Geregistreerd: 22-10-03
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 10:01

Bijna iedere hardloper loopt eigenlijk in trainingen te snel.
Dat zie je eigenlijk altijd overal terug als er door trainers over de "juiste" manier van trainen wordt gesproken :j

MuSLi

Berichten: 5255
Geregistreerd: 22-10-03
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 10:02

Sherivey schreef:
Puera, ik vind lopen op hartslag sowieso heel moeilijk. Die van mij zit sowieso altijd te hoog voor de schema's.

Ninus, ik snap je volledig hoor.
Nou hebben wij een binnenbak (al is die vaak wel druk bezet) en overdekte longeerbak, maar alles continu zeiknat buiten is geen bal aan.

Hartslag of hartslagzone is natuurlijk nog wel verschillend.
Hartslag is persoonlijk, dus heel lastig om vanuit een schema mee te werken.
Hartslagzone is relatief ten opzichte van de hartslag. Dat is veel makkelijker om mee te werken :)

Suliko

Berichten: 4323
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 10:18

SV, joh, drie sollicitatiegesprekken op een dag, intens hoor! Fijn dat de gesprekken goed waren!

Leonie, wat een prachtige omgeving heb je gelopen! En ook lekker gebikkeld met het weer en alle natheid zo te zien.

BeFunny, wat balen dat je niet lekker werd! Soms wil het even niet, maar je bent wel buiten in beweging geweest.

Calipsolover, als ik echt een lage hartslag wil bereiken (laag in zone 3, zone 2), dan loop ik slechts 7.00/7.30 qua tempo. Misschien dat eens proberen? Ik heb van mezelf ook een hoge hartslag, redelijk gelijk aan die van jou volgens mij, maar inmiddels is hij dus wel gezakt ten opzichte van een aantal maanden geleden!

Ninus, helemaal eens, de natuurlijke elementen trotseren is ook wel wat het zo mooi maakt! :D

Goof, valt heel erg mee! Ik voelde heel iets gevoeligheid in mijn knieën en enkels, maar geen last van verder. Ooh half juli, dat gaat echt goed komen, je hebt nog even en je bent al hartstikke ver! En goed dat je je rust pakt!

ieris, heerlijk dat je nog een vrije dag hebt kunnen pakken en in warm water bent gaan zwemmen!

Sall, voor mij werkt het plannen van evenementen ook goed! Toch iets om naartoe te leven of naar uit te kijken en dat geeft zeker motivatie om met regelmaat te lopen. Plus dat ik het heel leuk vind om zo in verschillende gebieden te lopen.

Sherivey, mooie interval!

iiSunshine, gefeliciteerd met je 2 nieuwe PR's!

Germie, fijn dat de afstand goed ging! Ik heb zelf vaak pijnlijke/beurse bilspieren en stretchen is eigenlijk het enige dat goed werkt bij mij.

iirrssjjee, wat een mooi verslag en wat een ontzettend knappe prestatie! Mooi ook hoe betrokken je familie was en meedeed!

Puera, klinkt pittig, maar ook heel goed! Ik denk dat tempo ook vanzelf komt en dat de focus op welke zone je loopt en hoe dat voelt, belangrijker is. Ik vind het vooral mentaal ook een uitdaging om op hartslagzone te lopen, ik ga dan bewust heel diep ademhalen in de hoop dat het daarmee lager wordt, maar door er zo mee bezig te zijn heb ik het gevoel dat het juist omhoog schiet. :')

Ik dacht er wel weer lekker tegenaan te kunnen na de hondenbeet, maar ik begin een flinke griep te krijgen. Helaas exact wat mijn vriend heeft en dat is geen prettig vooruitzicht. Begon met een lichte hoest, maar hij heeft nu al bijna twee weken lang enorme hoestbuien waarbij hij snachts zo wat stikt. Kinkhoest is gelukkig uitgesloten door de huisarts, maar het is alsnog geen prettig virus. Sinds vannacht begin ik ook de hoestbuien te krijgen. -O-
Had vandaag heel graag willen lopen, maar ik ben bang dat het er niet in zit. Gister wel 25 km gefietst en in de avond een hele intense krav maga les met sparringsrondes en elkaar op de grond werken (altijd leuk met 46 kg lichaamsgewicht tegenover grote kerels :+ ), dus daar ben ik ook aardig beurs van.

Supervixen

Berichten: 12857
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 10:29

Doe maar even rustig aan dan.

Ik loop veel op hartslagzones en eigenlijk bijna nooit op tempo's. Probeer daar echt op af te wisselen.