Balans even zoek

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jenara

Balans even zoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-21 20:17

hej allemaal,

ik heb echt even de behoefte om wat van mij af te schrijven.

3 weken geleden ben ik wat gecrasht na 2-3 maanden te weinig slapen, mij niet goed voelen, om de haverklap ziek zijn, ... Ik ben dan ook naar de dokter gegaan voor hulp, aangezien mijn lichaam duidelijk aangaf dat het echt even niet meer ging. Voorlopig is de diagnose een verborgen reflux, wat dus eigenlijk wil zeggen dat er steeds maagzuur omhoog komt, maar dat ik dit niet bewust opmerk. Het houdt mij echter wel uit mijn slaap, zorgt ervoor dat mijn bovenste luchtwegen regelmatig ontstoken zijn en ik dus flink verkouden ben, daarnaast ook voor regelmatig algemeen ongemak enz... Ik heb 2 weken thuis gezeten om te recupereren en medicatie gekregen om het maagzuur onder controle te krijgen. Binnen 3 dagen voelde ik me alweer stukken beter! Daarna begon het echter terug met ups en downs te gaan. Toch geregeld terug een slechte nacht tussendoor, ik werd me ook meer bewust van de last in mijn maag. Door het thuis zitten, kon ik echter gewoon langer slapen en rustig aan doen wanneer het nodig was en verder gewoon mijn huishouden op orde houden en regelmatig naar mijn paardje gaan.

Sinds vorige week ben ik terug aan het werk, gelukkig begonnen dus met 2 korte weken door verlofdagen. Vorige week ging wel ok, ik voelde met nog niet 100% fit, maar ik kon het werk wel prima aan. Ik ben expres 's avonds niet nog naar stal gegaan, om mezelf voldoende rust te gunnen.
In het weekend voelde ik me weer helemaal niet goed, last van mijn maag de hele dag door, vreselijk geslapen, dus tegen zondag was ik opnieuw een zombie. Daardoor wéér niet naar stal geraakt en toen begon de werkweek alweer ...

Ik blijf echt gewoon te weinig goede nachtrust hebben om mij fit te voelen, hierdoor skip ik het naar stal gaan, omdat ik me gewoon echt veel te moe voel, maar dat frustreert me dan weer. Ik mis mijn paard en wil er graag heen, maar het lukt echt gewoon niet door die verdomde vermoeidheid. Net zoals een hoop andere leuke dingen .. ik voel dat ik weer al mijn ontspanning opzij aan het zetten ben om te kunnen blijven werken, maar daar word ik dan weer helemaal depri van.

Ik heb zowieso komende maandag terug een afspraak bij de dokter, dus dan ga ik de problemen die ik blijf ondervinden aankaarten en kunnen we hopelijk verder zoeken naar een oorzaak en oplossing. Nog meer thuis blijven is niet echt een optie, aangezien ik werk als zelfstandige en ik door de afgelopen maanden ziekte al bijna de helft van mijn inkomen ben misgelopen. De uitkering die ik krijg in de plaats is niet eens genoeg om mijn vaste kosten mee te betalen.

Al bij al zit ik dus momenteel met flink frustraties, voel ik me doodmoe en snak ik naar de ontspanning die mijn paardje mij normaal geeft. Tips of adviezen om hiermee om te gaan hoor ik graag. Hoe combineren jullie je paard met je werk en leven als je gezondheid het laat afweten?

Bedankt alvast om dit hele epistel te lezen!

goldyc

Re: Balans even zoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 20:27

Ik heb geen ervaring met jouw specifieke situatie en ik hoop dat ze wat concreets vinden en je echt kunnen helpen.
Ik heb zelf CVS en daaraan gelinkte slaapproblemen, dus vaak weinig slapen en dan weer wel doodmoe zijn komt me bekend voor. Ook het frustrerende idee vab willen maar niet te kunnen is me zeer bekend.

Misschien kan je je huisarts vragen om ook vitamine D te checken? Tekort daarvan kan ook voor vermoeidheid zorgen.

Als ik je een tip mag geven, ga naar je paard. Ze is je ontspanning, van je hele dagen thuis zorgen zitten maken ga je je ook niet beter voelen. Zoek desnoods iemand die je eens wilt brengen als je het niet ziet zitten om zelf te rijden/fietsen/… Je hoeft niet eens wat met haar te doen, ga haar gewoon een knuffel geven en terug naar huis als je meer niet ziet zitten. Dat is niet erg.

Als ik me te moe voel om wat dan ook te doen, probeer ik toch eens dag te zeggen bij mijn paard en eens ik daar ben, voel ik me meestal spontaan beter. Tot ik terug thuis ben, maar dat maakt niet uit, het is zo’n mentale opkikker dat ik erna doorgaans ook beter slaap.

Beterschap! :knuffel:

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 22:23

Kan het zijn dat je over je grens bent gegaan en je door bent gegaan en je lichaam nu op is?

Ik lees in je verhaal stress, vermoeidheid, last van je maag, slaapklachten. Allemaal tekenen van dat je lichaam uitgeput is. Cortisol/stress zorgt dat je letterlijk moe bent.

Zou dit kunnen?

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-21 23:15

@goldyc, thanks voor je reactie, ik heb eigenlijk meteen nog je advies opgevolgd en heb mijn vriend gevraagd om met mij naar stal te rijden (vond zelf autorijden met zo'n moe hoofd wat gevaarlijk) en dat heeft toch inderdaad al een stuk frustratie weer weggenomen. Ik ben nog steeds moe, maar niet meer zo gefrustreerd moe :+ Het zou nu inderdaad ook fijn zijn als ik nu ook nog eens goed slaap!

Amado7 schreef:
Kan het zijn dat je over je grens bent gegaan en je door bent gegaan en je lichaam nu op is?

Ik lees in je verhaal stress, vermoeidheid, last van je maag, slaapklachten. Allemaal tekenen van dat je lichaam uitgeput is. Cortisol/stress zorgt dat je letterlijk moe bent.

Zou dit kunnen?

Geen idee eigenlijk ... Ik zie mensen in mijn omgeving zoveel meer en harder werken dan ik vaak, waardoor ik altijd de indruk heb dat ik niet genoeg doe of dat ik flauw doe, maar voor hetzelfde geld ligt mijn grens inderdaad gewoon helemaal ergens anders en ben ik daar onbewust wel over gegaan...

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 23:19

Ik denk dat je ook echt moet denken in de richting van een burn out. En dan ben je er helaas niet met een paar weken verlof als je pech hebt. Stress heeft een enorm effect op je lijf en kan ook best de oorzaak zijn van je reflux.

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-21 10:38

alice0cullen schreef:
Ik denk dat je ook echt moet denken in de richting van een burn out. En dan ben je er helaas niet met een paar weken verlof als je pech hebt. Stress heeft een enorm effect op je lijf en kan ook best de oorzaak zijn van je reflux.

Zo had ik er nog niet over nagedacht eigenlijk..
Nu de reflux zit wel heel duidelijk in mijn familie, zowel mijn grootmoeder, moeder, nonkel als tante (langs moeders kant allemaal) hebben ook een verborgen reflux en moeten enorm oppassen met wat ze eten. Mijn moeder heeft zelfs gewoon een maagklep die niet goed sluit.
Ik denk zelf eerlijk gezegd toch dat het eerder omgekeerd is, dat ik stress krijg en gefrustreerd geraak omdat ik het gevoel heb dat ik niet goed "mee kan" omdat ik vaak slecht slaap. Dat het elkaar in de hand werkt ben ik wel zeker van!

Ik heb in het verleden eerder periodes van extreme stress gehad en toen had ik altijd problemen met inslapen, nooit met doorslapen. Nu kan ik eigenlijk vrij makkelijk inslapen, maar word ik dus gewoon midden in de nacht wakker en geraak ik niet terug in slaap. Mijn mama herkende ook een hoop van de symptomen die ik heb (en die ik eigenlijk al jaren heb, maar nooit aandacht aan besteed heb)

Eerlijk gezegd, moest het toch een burnout zijn, dat kan ik me gewoon niet permitteren financiëel.
Maar voor ik daar conclusies over trek, ga ik eerst verder met de dokter praten.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 10:42

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-21 14:27

Matheno schreef:
Heb je niet juist last van te weinig maagzuur?
Dat geeft vrijwel dezelfde klachten.

Juist bij stress komt vaak te weinig maagzuur voor.
https://energiekevrouwenacademie.nl/maa ... t-logisch/

Oh dat is interessant! Daar had ik inderdaad nog niet bij stilgestaan, maar dat zou zeker kunnen, ik herken toch makkelij 70-80% van de symptomen. Ik ga dat zeker aanhalen als ik terug bij de dokter ben!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-21 14:34

Laat ook je bloed eens goed nakijken op Pfeifer, ijzer, D, B12 etc. Tekorten doen ook een hoop wat vermoeidheid betreft.