Verkouden en negatief getest: Wel of niet uitgaan?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Balou_k

Berichten: 14061
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 13:05

Sinds mijn kleine weer naar school gaat vanaf september ben ik ook op en af verkouden. Dat zou betekenen dat ik niks zou mogen, niet uit eten, maar ook niet gaan werken?

Ik laat mij braaf testen en hou mij aan normale gedragsregels. Hoesten in de elleboog, neus snuiten op het toilet en daarna handjes wassen.

Ik ben vorige week uit eten geweest, ondanks een vervelende kriebelhoest. Een half uurtje van te voren laten testen, veiliger kan niet denk ik.

MyWishMax

Berichten: 25323
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 13:06

Babootje schreef:
Helemaal niet in aanraking komen met 'gewone' virussen zal je immuunsysteem ook niet sterker maken. Het is best een lastig dilemma.

Als ik verkoudheidssymptomen heb doe ik een test. Daarbij ben ik gevaccineerd. Als de test negatief is en de symptomen mild blijf ik niet thuis. Want dan kan ik de hele winter wel thuis blijven (Ik heb neuspoliepen en loop dus snel te snuffen). En dat gaat ook niet. Dus gewoon je verantwoordelijkheid nemen en bij klachten blijf thuis tot je hebt kunnen testen en weet dat je geen corona hebt.


Daar zeg je wel iets belangrijks, vind ik. Milde klachten.

Babootje

Berichten: 26277
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 13:09

MyWishMax schreef:
Babootje schreef:
Helemaal niet in aanraking komen met 'gewone' virussen zal je immuunsysteem ook niet sterker maken. Het is best een lastig dilemma.

Als ik verkoudheidssymptomen heb doe ik een test. Daarbij ben ik gevaccineerd. Als de test negatief is en de symptomen mild blijf ik niet thuis. Want dan kan ik de hele winter wel thuis blijven (Ik heb neuspoliepen en loop dus snel te snuffen). En dat gaat ook niet. Dus gewoon je verantwoordelijkheid nemen en bij klachten blijf thuis tot je hebt kunnen testen en weet dat je geen corona hebt.


Daar zeg je wel iets belangrijks, vind ik. Milde klachten.


Haha ja, nu moet ik ook zeggen als het snot me uit de neus en ogen komt (ook al is het geen Corona) ik het thuis ook wel het prettigste vind. Bij klachten wel testen ook al zijn ze mild.

nuscaniels

Berichten: 1968
Geregistreerd: 17-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 13:13

Zou wat wezen als mensen dan thuis blijven, scheelt 1/3 van mijn klanten in de winkel.
Drogist, dus iedereen die zich ook maar verkouden of grieperig of wat dan ook voelt komt zelfmedicatie halen.
Idem ouders waarvan de kinderen luizen hebben (heel fijn als ze het betreffende kind meenemen om het te laten zien).
Thuisblijven voor verkoudheid hoeft van mij niet, collega's die komen werken met buikgriep, de halve dag op het toilet zitten en andere aansteken die heb ik liever niet aan het werk.

Huertecilla

Berichten: 26852
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 13:26

nuscaniels schreef:
collega's die komen werken met buikgriep, de halve dag op het toilet zitten en andere aansteken die heb ik liever niet aan het werk.


Is gewoon kwestie van persoonlijke hygiëne; bv handen wassen na toilet :)*
Zelf kan je daar ook wat aan doen; zelf je handen wassen, deurkruk niet aanraken, etc.

anjali
Berichten: 15095
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 13:34

Jakkie.Mijn smetvrees voor mensen blijkt,n.a.v. de berichten van sommigen hier,heel terecht.Eigenlijk ga ik veel liever met dieren om want die vind ik heel wat frisser en daarbij zijn de meeste dierziektes niet besmettelijk voor mensen. Helaas worden er nu weer hele stallen met pluimvee geruimd wegens vogelgriep.Arme dieren,die kunnen er niets aan doen. Daar wordt wegens economische redenen hard ingegrepen.Terwijl mensenziektes ook enorme economische impact hebben,dat hebben we de laatse tijd wel gezien.Daarom,probeer nu de verspreiding van virussen tegen te gaan zover het in je (beperkte) macht ligt!

Huertecilla

Berichten: 26852
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 17:29

anjali schreef:
Daarom,probeer nu de verspreiding van virussen tegen te gaan zover het in je (beperkte) macht ligt!


Daar kan je zélf veel aan doen. Was/onsmet je handen (nagels goed kort is :)* ), doe je recent vervangen masker op waar gewenst en hou afstand.

Voor de rest, pluk de dag, durf te léven *\%/*

Nét terug van lunch met vriendin op toeristisch plein. Gecombineerd met weekboodschappen in grote regionale supermarkt.
Zo de dieren verzorgen. Onder meer ´vrij worstelen´ met Wildzwijn puberzeug, hondenpoep opruimen etcetera. Nee, geen handschoenen aan; was ze na afloop wel. Je afweersysteem op scherp houden is erg belangrijk ;)
Dan douchen, omkleden en naar date voor vanavond. Bubbelmixen is +:)+ voor op peil houden van de weerstandsbreeedte.

renee16

Berichten: 4897
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 17:31

Sizzle schreef:
Of je directe omgeving aangestoken wordt is geen maat voor of iets besmettelijk is.
Het gaat om de mensen die met hun immuunsysteem kwakkelen toch?

Ik las net deze geniale zin:
„Het ministerie van Volksgezondheid hoopt frauduleuze internationale QR-codes over een week direct te kunnen blokkeren.“

Direct over een week _O-
Echt direct om 14:07 over een week (of zo)


Ik denk dat ze NIEUW aangemaakte QR-codes direct willen blokkeren. En dat dat over een week mogelijk moet zijn.. Anders staat het er idd wel erg krom.

Narya

Berichten: 5229
Geregistreerd: 23-12-06
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 17:32

Huertecilla schreef:
nuscaniels schreef:
collega's die komen werken met buikgriep, de halve dag op het toilet zitten en andere aansteken die heb ik liever niet aan het werk.


Is gewoon kwestie van persoonlijke hygiëne; bv handen wassen na toilet :)*
Zelf kan je daar ook wat aan doen; zelf je handen wassen, deurkruk niet aanraken, etc.


Mensen met buikgriep horen helemaal niet op de werkvloer. Af en toe je handen wassen gaat je daar echt niet tegen beschermen. Zieke mensen horen gewoon thuis te zitten, ipv andere mensen aan te steken die zich dan weer zorgen moeten maken of ze misschien geen corona hebben. Een hoesje af en toe, een beetje snuffen oké.. maar echte griep, dan hoor je niet op kantoor te verschijnen.

Kinke

Berichten: 20533
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 17:35

CairnTerrier schreef:
Gewoon, lekker uitgaan / uiteten etc. Voor de Corona waren mensen toch ook wel eens verkouden of hadden ze een griepje. Zie het nu op werk ook gebeuren - mensen met een snotneus en welke negatief zijn getest blijven maar angstvallig thuis. Zie het probleem niet zo - het lijkt wel of we nóg angstiger zijn geworden door Corona? Zo heb je tegenwoordig voor alles wel een reden om niet te kunnen of mogen gaan.


Waarom bepaal je nou maar even dat mensen angstiger zijn geworden?
Ik wil een ander gewoon niet opzadelen met een verkoudheid waardoor diegene dan ook weer gedoe krijgt met testen etc.

Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 17:39

Maar ja wat is echt ziek?

Ik werk in de nachtzorg bij mensen thuis.
Nasleep van keelontsteking is hoesten, ik heb ook wel eens gehad dat familie van cliënten hierover hebben geklaagd.
Maar ja 'ziek' thuiszitten doe je dan ook niet en administratie heb ik niet.

Een heel leger aan keelsnoepjes, hoeststoppers of keelverzachters werkt ook niet altijd.

Ik heb mezelf niet eens ziekgemeld toen ik een blindedarmontsteking had.
Was pas vlak voor ik naar het OK ging dat ik mn moeder opdracht gaf om me ziek te melden.
Voelde me rot en had een beetje pijn, maar verder ging het wel.
Op de SEH kreeg ik te horen dat het dus wel degelijk wat was :+

Kinke

Berichten: 20533
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Verkouden en negatief getest: Wel of niet uitgaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 17:40

bij mijn weten is een blindedarmontsteking niet besmettelijk :D

Onali

Berichten: 18463
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 17:43

Kinke schreef:
bij mijn weten is een blindedarmontsteking niet besmettelijk :D


Ik had het over ziekmelden.

Huertecilla

Berichten: 26852
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 18:11

Narya schreef:
Mensen met buikgriep horen helemaal niet op de werkvloer. Af en toe je handen wassen gaat je daar echt niet tegen beschermen. Zieke mensen horen gewoon thuis te zitten, ipv andere mensen aan te steken die zich dan weer zorgen moeten maken of ze misschien geen corona hebben. Een hoesje af en toe, een beetje snuffen oké.. maar echte griep, dan hoor je niet op kantoor te verschijnen.


Buikgriep is een verzamelterm, een eufemisme voor overenthousiaste stoelgang. Kan van alles zijn.
Pakweg de helft is Noro-virus. Is dat nu ook al eng??!! :roll:

Iedereen die ´ziek´ is thuisblijven opdat anderen niet ongerust worden. Mijn hémel. Waar gaan jullie heen zeg. Een kasplantjesmaatschappij van hypochonders?!

Blijf gerust zélf thuis als je zo bang bent maar laat anderen van hun leven geníeten zeg!

Zertab

Berichten: 12226
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 18:51

Iemand die verkouden is in de zorg moet gewoon werken hoor. Sneltest op het werk, daarna door naar de GGD. En in de tussentijd gewoon werken, mits de sneltest negatief is.

Maar ik snap het dilemma. Enerzijds ben je negatief getest...anderzijds wil je inderdaad ook geen anderen een verkoudheid bezorgen, want dan moet die persoon zich laten testen etc.

Kinke

Berichten: 20533
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Verkouden en negatief getest: Wel of niet uitgaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 18:58

ik vraag me iets af? moet je op een berg wonen om zo hoog van de toren te kunnen blazen?

Zebrastreep

Berichten: 9760
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 19:02

Klopt in de zorg is het gewoon doorwerken met een negatieve test en verkoudheid. Vindt het soms wel vervelend want ik denk dan moet ik ook weer testen als iemand mij aansteekt. Plus er ook nog een andere regel is waar ik zelf niet achtersta maar goed het is niet mijn toko en ik hoef geen bepaalde verantwoordingen af te leggen , dus dat laat ik maar bij hun liggen. ( ik zeg even niet wat voor het geval mensen dit lezen en denken hé ik weet waarover dit gaat :') )

In de ochtend wordt ik standaard wakker met een snotneus. Verschil is alleen dat als ik niet verkouden ben het altijd één neusgat is en als ik echt zwaar verkouden ben zijn het er twee die dicht zitten. En meestal let ik er heel goed op of het binnen een uur wegtrekt en 99 van de 100 keer is dat ook zo. Ik denk vaak toch dat ik last heb van stof aangezien ik ook altijd moet niezen een aantal keer op een dag. Ik slaap met mijn mond open dus de boel irriteert wel vaker bij mij.

Bij een lichte verkoudheid en negatieve test ga ik gewoon naar buiten. Maar als ik zwaar verkouden ben lig ik toch vaak in mijn bed omdat ik mij dan te ziek voel om überhaupt naar buiten te gaan.

anjali
Berichten: 15095
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 19:03

Huertecilla schreef:
Narya schreef:
Mensen met buikgriep horen helemaal niet op de werkvloer. Af en toe je handen wassen gaat je daar echt niet tegen beschermen. Zieke mensen horen gewoon thuis te zitten, ipv andere mensen aan te steken die zich dan weer zorgen moeten maken of ze misschien geen corona hebben. Een hoesje af en toe, een beetje snuffen oké.. maar echte griep, dan hoor je niet op kantoor te verschijnen.


Buikgriep is een verzamelterm, een eufemisme voor overenthousiaste stoelgang. Kan van alles zijn.
Pakweg de helft is Noro-virus. Is dat nu ook al eng??!! :roll:

Iedereen die ´ziek´ is thuisblijven opdat anderen niet ongerust worden. Mijn hémel. Waar gaan jullie heen zeg. Een kasplantjesmaatschappij van hypochonders?!

Blijf gerust zélf thuis als je zo bang bent maar laat anderen van hun leven geníeten zeg!

Het noro-virus is heel besmettelijk en zeer gevaarlijk voor mensen die al verzwakt zijn. Hier in Nederland worden hele verzorgingsinstellingen enzo compleet in quarantaine gedaan als dat virus er is opgedoken.

moonsparkle
Berichten: 21718
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 19:06

Ik weet het niet echt maar ik heb wel al restaurants gehad waarbij de Qr niet werd gecheckt, ik hoor over valse Qr codes die makkelijk door meerdere te gebruiken zijn en nog niet te blokkeren, doktersassistenten die codes verkochten... Ik vraag me af hoeveel zin het checken nu heeft

san4nie
Berichten: 3565
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 19:06

Jahoor, ik ben ook gewoon naar werk en stage gegaan met negatieve test.
Heb op werk al wel weer een mondkapje op gedaan en handen veel meer ontsmet etc.
Naar mijn idee kunnen we in de zorg niet thuis blijven bij een verkoudheid, dan blijft er echt niemand over. Stage gebeld en gevraagd of ik mocht komen, was geen probleem met negatieve test.

Vind verkoudheid iets heel anders dan een heftige buikgriep. Dan blijf je gewoon thuis.

Huertecilla

Berichten: 26852
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 19:36

anjali schreef:
[
Het noro-virus is heel besmettelijk en zeer gevaarlijk voor mensen die al verzwakt zijn.


En geen probleem voor de rest.

´Goed´ voorbeeld van een volstrekt uit de hand gelopen besmettingsvrees.

Beetje snotterig en negatief getest? Ga lekker uit! Bepaald reden genoeg voor met al die somberheid en doemdenkerij.

Vanmiddag zálig met het zijspan op pad geweest. Nu ´snotterig´ van dat en de effing frisse berglucht hier net bij het dieren verzorgen. Ga zo lekker uit eten met een vriendin en daarna vast ergens nog wat drinken.

Tegenslag komt vanzelf op je pad; de leuke dingen moet je zelf oganiseren en nu met die zwartgalligheid helemáál :)*

Silvia

Berichten: 3271
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-21 19:40

Doubtless schreef:
@TS: ben je gevaccineerd?


Ja en heb ook een QR code. Maar dat is wat mij betreft geen vrijbrief om zorgeloos overal naartoe te kunnen gaan.

Zertab schreef:
ik snap het dilemma. Enerzijds ben je negatief getest...anderzijds wil je inderdaad ook geen anderen een verkoudheid bezorgen, want dan moet die persoon zich laten testen etc.


Dat dus.

Zoals gewoonlijk zijn de meningen op Bokt behoorlijk verdeeld. :) Maar dat geeft niet, ik heb nu weer wat nieuwe inzichten gekregen. :j

Liselot

Berichten: 32191
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 19:42

Hier al een maand flink verkouden, zou wat zijn als ik dan nergens meer naar toe kon. Wel getest en negatief. Maar voel me buiten snotterig zijn en hoesten na niet ziek.
Werk nog 2 dagen in de zorg en daar moet ik ook gewoon door

san4nie
Berichten: 3565
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 19:43

Ik heb met m’n flink verkouden snotkop trouwens helemaal geen zin om lekker uit eten of op stap te gaan.

Met een flinke buikgriep kan je trouwens twee keer van je eten genieten. Dat dan weer wel. :+

Doubtless

Berichten: 8482
Geregistreerd: 29-12-10

Re: Verkouden en negatief getest: Wel of niet uitgaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 20:38

Silvia schreef:
Doubtless schreef:
@TS: ben je gevaccineerd?


Ja en heb ook een QR code. Maar dat is wat mij betreft geen vrijbrief om zorgeloos overal naartoe te kunnen gaan.


Zeker niet. Maar ik dacht misschien wel een reden om je wat minder zorgen te maken om de verkoudheid van een ander :)