Mijn opa is begin dit jaar aan corona overleden, hij was de laatste +-6 maanden ernstig dementerend. Helaas heb ik hem voor zijn overlijden een tijd lang niet kunnen bezoeken en kon ik niet bij de crematie zijn. Ik merk dat ik het een soort van jammer vind (bij gebrek aan een beter passend woord...) dat hij niet begraven is, ik was graag naar zijn graf gegaan. Dat is dus nu geen optie, maar ik zou wel graag 'iets' doen of iets dergelijks. Even een momentje, iets speciaals? Ik weet het niet. Iets waardoor het misschien wat minder voelt alsof ik morgen nog bij hem op bezoek zou kunnen gaan. Vandaar dit topic, misschien is er iemand die een idee heeft.
Kort nog wat feiten:
- de as van mijn opa is bij mijn oma
- ik wil onder geen beding contact met mijn oma
- ik heb geen persoonlijke items van mijn opa
- ook andere familieleden hebben niets persoonlijks van mijn opa
Dingen als een kaarsje aansteken vind ik mooi, maar voelen niet... passend? Ik weet niet hoe ik het uit moet leggen. Er is gewoon nog zoveel dat ik hem wil vertellen, en dat kon door de dementie natuurlijk eigenlijk al niet meer en nu helemaal niet meer. Ik sta voor veel open, maar bijvoorbeeld een medium of andere dingen in die hoek zie ik niet zitten.
Ik zou het fijn vinden als jullie niet speculeren, ik zoek echt naar tips om opa op een fijne manier te kunnen herdenken.
Alvast bedankt