Herdenken zonder graf

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Fortitude

Herdenken zonder graf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-21 15:47

Hi Bokkers. Na wat google werk waar niet 'het antwoord' uit is gekomen, was benieuwd of jullie mij kunnen helpen met wat ideeën. Het wordt wel een beetje een uitgekleed verhaal, ik zet liever geen details online (plus dat wordt een boekwerk van 1000 pagina's), maar uiteindelijk is dat ook het minst belangrijke.

Mijn opa is begin dit jaar aan corona overleden, hij was de laatste +-6 maanden ernstig dementerend. Helaas heb ik hem voor zijn overlijden een tijd lang niet kunnen bezoeken en kon ik niet bij de crematie zijn. Ik merk dat ik het een soort van jammer vind (bij gebrek aan een beter passend woord...) dat hij niet begraven is, ik was graag naar zijn graf gegaan. Dat is dus nu geen optie, maar ik zou wel graag 'iets' doen of iets dergelijks. Even een momentje, iets speciaals? Ik weet het niet. Iets waardoor het misschien wat minder voelt alsof ik morgen nog bij hem op bezoek zou kunnen gaan. Vandaar dit topic, misschien is er iemand die een idee heeft.

Kort nog wat feiten:
- de as van mijn opa is bij mijn oma
- ik wil onder geen beding contact met mijn oma
- ik heb geen persoonlijke items van mijn opa
- ook andere familieleden hebben niets persoonlijks van mijn opa

Dingen als een kaarsje aansteken vind ik mooi, maar voelen niet... passend? Ik weet niet hoe ik het uit moet leggen. Er is gewoon nog zoveel dat ik hem wil vertellen, en dat kon door de dementie natuurlijk eigenlijk al niet meer en nu helemaal niet meer. Ik sta voor veel open, maar bijvoorbeeld een medium of andere dingen in die hoek zie ik niet zitten.

Ik zou het fijn vinden als jullie niet speculeren, ik zoek echt naar tips om opa op een fijne manier te kunnen herdenken.

Alvast bedankt :)

MarliesV

Re: Herdenken zonder graf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 15:50

Is de crematie niet terug te kijken? Vaak worden diensten opgenomen.

Ik dacht een foto neerzetten met een kaarsje, maar lees dat dit niet is wat je zoekt.

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-21 15:52

MarliesV schreef:
Is de crematie niet terug te kijken? Vaak worden diensten opgenomen.

Ik dacht een foto neerzetten met een kaarsje, maar lees dat dit niet is wat je zoekt.

Nee helaas is er niets opgenomen op gestreamd.

Het is niet perse dat ik dat niet wil hoor! Maar misschien zijn er opties die passender voelen waar ik nog niet aan heb gedacht :)

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 15:52

Misschien naar plaatsen gaan waar jullie samen zijn geweest of waarvan je weet dat je opa daar graag kwam. Of misschien met mensen praten die je opa ook hebben gekend.

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 15:53

Is er een plek waar je opa graag was?
Of zijn er andere mooie herinneringen aan je opa die je op één of andere manier tastbaar kunt maken?

Sas_Mon

Het klinkt als een heel vervelende situatie. Gecondoleerd.

Kan je niet een verhaal schrijven waarin he alles zet wat je nog tegen je opa wilde zeggen en die op een mooi gekozen moment in de fik steken? En dan toekijken hoe het brand in een moment stilte. En dan de as in een beeldje oid stoppen en die ergens neerzetten. Of dit doen op een plek die voor jullie beide veel betekende?
Het word wel geen begraafplaats maar misschien geeft het je op deze manier afsluiting?

Vjestagirl

Je kunt hem een brief schrijven. Daarna kun je zelf beslissen of je die wil houden, wil begraven, wil versnipperen, wil verbranden? Net wat passend voelt.

Misschien kun je naar een plek waar jullie kwamen samen (als dat bestaat?), of een mooie bos- of strandwandeling maken en daarbij tegen hem praten alsof hij naast je loopt.

Nietsmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 15:54

Ik weet niet hoe je woont, maar bijvoorbeeld een boompje planten voor hem en dat als een soort 'plekje' zien?

Sterkte! :knuffel:

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 15:54

Heb je familie die opa kent en waar je contact mee hebt

Dan zou ik zeggen gezellig avondje maken en mooie herinneringen ophalen

Met een lach en een traan

roosje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 15:55

Heb je nog foto's van vroeger? Kun je daar een mooi album van maken of iets dergelijks? Het proces van maken is misschien al een mooi begin van verwerken en dan het krijgen van het album (herinnering) is dan de afsluiter? Samen met een mooie kaars zou je een soort van klein plekje in je huis/kamer kunnen creeeren.

Equipro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 15:55

Je kan een afscheidsbrief schrijven, en die begraven op een plek met een gezamenlijker herinnering?

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 15:56

Is er een plek die je doet denken aan je opa?
Of een plek waar jullie samen zijn geweest?
Dan zou ik daar heen gaan. Je opa is altijd bij je, in je hart.
En dat zal je misschien sterker voelen op een plek die een beetje met hem is verbonden.

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-21 16:09

Bedankt voor de reacties!
Een speciaal plekje hebben we niet. Hij mocht nooit ergens heen, iets doen of wat dan ook. Ik had weken ruzie als ik hem wel mee had genomen. Helaas werd hij enkele jaren geleden ook slecht ter been.

Sas_Mon schreef:
Het klinkt als een heel vervelende situatie. Gecondoleerd.

Kan je niet een verhaal schrijven waarin he alles zet wat je nog tegen je opa wilde zeggen en die op een mooi gekozen moment in de fik steken? En dan toekijken hoe het brand in een moment stilte. En dan de as in een beeldje oid stoppen en die ergens neerzetten. Of dit doen op een plek die voor jullie beide veel betekende?
Het word wel geen begraafplaats maar misschien geeft het je op deze manier afsluiting?

Dit vind ik een hele mooie, dankjewel.

Ook het genoemde wandelen en praten alsof hij er is klinkt wel heel mooi. Dat past ook wel bij 'ons'.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 16:23

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 16:26

Weet je misschien waar hij geboren is? Dan kun je die plaats bezoeken, of wellicht waar zijn ouders vandaan komen?

Wellicht gedoopt in een kerk die je kunt bezoeken?

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 16:29

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 16:45

Je zou ook een wandeling kunnen maken met een ander persoon waarmee je tijdens de wandeling over je opa praat. Deze persoon hoeft je opa niet eens gekend te hebben. Het is voldoende als deze kan luisteren en vragen stellen. Dat kan je ook nog met of zonder een passend ritueel afsluiten.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 17:04

En een steen ergens neer leggen met zijn naam er op? En een kaarsje erbij, zodat je bij hem kan zitten? Ik heb voor mijn overleden pony een beeldje in mijn tuin gezet, met een bankje erbij. Dat is echt 'ons' plekje :j

paddington

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 17:57

Ts jouw verhaal kon zo de mijne zijn.
Mijn moeder is in December overleden door corona en was op haar 66ste ook dementerende.

Haar as staat bij mijn vader waar ik absoluut geen contact mee wil.

Ik heb dus ook niet iets om bij stil te staan of te bezoeken om haar te eren.

Als het goed is zouden wij een deel van haar as krijgen om deze in de UK te mogen uitstrooien maar mijn vader kennende zal die daar ook op terug komen.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 18:00

Och, wat een verdrietig en lastig iets. En wat goed dat je zo goed onder woorden kan brengen wat je mist en wat je nodig hebt.

Mijn moeder is een half jaar geleden overleden en ondanks dat ik wel bij de uitvaart was, heb ik ook geen plek; ook zij is gecremeerd en niet begraven. Mijn moeder was van het water en ze wilde graag over de Maas worden uitgestrooid zodat het water haar meenam naar de zee. En tegenwoordig is ze voor mij overal. Ze is de zee, ze is de rivier en ze zit in iedere druppel regen. En ze was een fanatieke fietster, zeker vroeger. En dus fietst ze iedere rit op de racefiets met me mee.

Misschien helpt het ook jou om te zoeken naar iets wat jullie in het leven verbond. Bijvoorbeeld wandelen, wat je al noemde, en neem je opa iedere wandeling met je mee. Maar misschien komen er nog meer kleine dingen naar boven waar jullie samen in waren. Koester dat en je raakt hem nooit meer kwijt.

Sterkte :knuffel:

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 18:34

MarlindeRooz schreef:
Ik weet niet hoe je financieel zit maar je kan ook een bankje doneren vanuit zijn naam. Bijvoorbeeld in een bos in de buurt en dan kan je daar heen om hem te herdenken.

https://www.staatsbosbeheer.nl/Over-Sta ... ngsbankjes

Oh ik had geen idee dat dit kon. Prachtig idee.