Zwanger in corona tijd

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
meisje_

Berichten: 2531
Geregistreerd: 23-11-10
Woonplaats: Op de wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 15:44

Ik ben dit jaar mei gevaccineerd was toen week of 28 zwanger. Hoefde maar 1 prik want covidbesmetting gehad.

Alleen stijve arm gehad verder geen klachten.
Dochter is gezond geboren en tot nog toe een blakende baby <3

Vaccinatie na overleg mer huisarts en gyn laten zetten.

Poosje81
Berichten: 21195
Geregistreerd: 13-08-02
Woonplaats: La Douce France

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 15:45

_Lobke_ schreef:
Poosje81: nee joh DKTP is helemaal niet nieuw. Dat bestaat al veel langer.


Maar Stichting Vaccinvrij is het niet eens met het nut van dit vaccin ook;
https://stichtingvaccinvrij.nl/dktp-vac ... ht-feiten/

Dus.... het ene wat op de website staat is wel ok, het andere niet?

Saintelette

Berichten: 3180
Geregistreerd: 12-08-11
Woonplaats: Waalwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 15:46

Gefeliciteerd TS!

Hier momenteel ruim 17 weken zwanger. Eerste prik was net voor m’n zwangerschap en de tweede prik laten zetten toen ik ongeveer 5 weken was.
Lange termijn effecten zijn wellicht niet bekend, maar korte termijn effecten van corona wel. En zelf op de IC vechten voor zowel mijn eigen leven als dat van mijn kleintje wil ik koste wat kost voorkomen.

_Lobke_

Berichten: 1200
Geregistreerd: 17-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 15:48

Poosje81: oh dat weet ik niet ik heb niet op de website gekeken alleen gereageerd op jouw reactie. Ik ben absoluut niet tegen vaccineren, zolang het goed onderzocht is. DKTP is goed onderzocht :D

Lieffiefi

Berichten: 4695
Geregistreerd: 06-02-09
Woonplaats: Aan het water

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 15:48

Ik ben nu 14 weken zwanger, door een traject in NL.
Nog voor de arts wilde starten met IUI kreeg ik het dringende verzoek mij te laten vaccineren en dat heb ik toen gedaan.
Dit was wel toen de 1e inseminatie al had plaatsgevonden. Bij de 3e ronde was ik zwanger.
Nergens last van gehad.

Renske_W

Berichten: 13844
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 15:49

Ik ben ruim 37 weken zwanger en had in eerste instantie ook zoiets van ik laat mij na de zwangerschap wel vaccineren.

Maar op een gegeven moment toch besloten wel te vaccineren en het geeft mij toch meer rust, zeker nu de cijfers weer oplopen.
Ik heb naast mijn zwangerschap ook overgewicht, dus heb op dit moment 2 verhoogde risico's.
En dat is voor mij de rede geweest toch te vaccineren.
Het idee dat als ik wel besmet zou worden en op de IC terecht zou komen, dat wou ik mijn man ook niet aan doen. :n
Zeker niet in het eind van de zwangerschap.

Maar een ieder maakt die keus voor zichzelf. :)

future_vet
Berichten: 2615
Geregistreerd: 01-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 15:51

advies is juist vaccineren toch. Buikligging op de IC betekent dat kindje vroeg gehaald zou moeten worden.
En zoals al gezegd is, meer zwangerschappen is dus ook meer miskramen. want 10% eindigt in een miskraam.

Nikass

Berichten: 16705
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 16:01

Ik weet niets over de vaccinatie en zwangerschap. Ik weet wel dat Kuipers heeft gezegd dat iedereen die niet gevaccineerd is de komende tijd covid krijgt, dat je er niet aan ontkomt. Dat is dus denk ik de afweging die je moet maken, en niet denken dat het je wel zal lukken om niet ziek te worden.
Er is denk ik nog niet bekend wat de vaccinatie op langere termijn voor invloed heeft op de baby, maar ook niet wat het doormaken van covid (er van uitgaande dat je goed hersteld) op de langere termijn voor invloed heeft op de baby.
Tja moeilijk, hoe gaat het als je kind straks een moeder heeft met allerlei fysieke klachten als gevolg van covid?
Of als je covid krijgt in je kraamtijd bijvoorbeeld?

Succes met je beslissing!

AvHdG
Berichten: 261
Geregistreerd: 11-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 16:03

Hier is inderdaad al een topic van. Ik heb me niet laten vaccineren. Ondanks dat mijn verloskundige het wel aanraad. Ik vond het te spannend, ene kant geen spijt van gehad. Andere kant vond ik het vooral het laatste trimester erg spannend. Als iemand om je heen corona had of als je zelf verkouden bent. Werk zelf ook in de zorg. Denk dat je zelf moet doen wat goed voelt, aan het begin van mijn zwangerschap waren er nog geen cijfers van zwangeren met covid die geen klachten hadden, tegenover de zwangeren die op ic komen (inmiddels wel zag ik). Pas goed op jezelf en je kleine. Ik ben nu bijna uitgeteld (37week), laatste maand geen verjaardagen en plekken vermeden waar drukte is.

Ga me na de bevalling wel laten vaccineren!

Noeps
Berichten: 16929
Geregistreerd: 19-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 16:31

Beide prikken in het eerste trimester gehaald (5+1 en 10+1wk zwanger). Inmiddels 29 weken zwanger, gaat hartstikke goed tot dusver. Vanwege mijn astma heb ik ook geen moment getwijfeld over de vaccinatie. Onlangs nog een ‘gewone’ luchtweginfectie gehad en toen al kon ik niks anders dan zittend slapen. Ik was blij dat het bij een paar dagen bleef want het is écht geen pretje tijdens een zwangerschap :n

Rintah

Berichten: 2922
Geregistreerd: 28-05-07
Woonplaats: Twente

Re: Zwanger in corona tijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 16:35

Hier is de kleine al 8 maand, dus niet laten vaccineren tijdens zwangerschap (nog niet vrij gegeven voor zwangeren en op basis van leeftijd nog niet aan de beurt) maar wel daarna. Met de kennis van nu had ik me ook tijdens de zwangerschap wel laten vaccineren.

Caesar
Berichten: 9303
Geregistreerd: 20-01-05

Re: Zwanger in corona tijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 16:40

Voor mij was de drempel dat de gevolgen bij een corona besmetting in de zwangerschap ook nog niet bekend zijn (zuurstoftekort). Daarnaast vroeggeboorte en door je besmetting de kans hebben om niet bij je kind te mogen zijn maakten dat ik veel onrust had. Ik hoefde maar 1 prik, dus heb er toen voor gekozen om met 28 weken te vaccineren. Ben nu 38 weken en het heeft mij rust gegeven; zeker toen de maatschappij weer gas gaf en nergens geen rekening meer mee hield. Heb nog 2 kinderen dus opsluiten ging ook niet ;)

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Re: Zwanger in corona tijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 17:00

Doe datgene wat jouw en je baby de minster stress geeft. Voel je je prettig bij vaccineren dan doe je dat. Geloof niet alle onzin die in de media komt. Doe dat waar je je goed bijvoelt.

BigOne
Berichten: 38263
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 17:11

Uit Amerikaanse gegevens, waar ze een aantal duizenden zwangere vrouwen hebben gevolgd,blijkt dat het aantal miskramen gelijk is aan pre corona tijd. Er is geen indicatie dat vaccineren miskramen veroorzaakt. Wel is er een reden om dat na je eerste trimester te doen, namelijk de bijwerking van hoge koorts. Dat kan in zeldzame gevallen wel een miskraam bij net zwangeren geven.
Nog een voordeel van wel vaccineren is dat je baby antistoffen meekrijgt voor de eerste tijd.
Niet vaccineren betekend wel ontzettend goed opletten dat je de laatste drie maanden geen Corona oploopt.
En vaccinaties werken niet levenslang door op je kind, anders zou geen enkele baby nog gevaccineerd hoeven te worden dus aanstaande moeders, laat je de kop niet gek maken door stichting vaccinvrij.

Inwonderland
Berichten: 1254
Geregistreerd: 14-10-08
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 17:17

Aranel schreef:
Als ik de cijfers mag geloven zijn er ook nu nog meer zwangeren dan vóór de corona tijd.
Aangezien ik er daar eentje van ben, open ik dit topic.

Er zijn vast meer bokkers die momenteel zwanger zijn en zich wellicht zorgen maken over de corona ontwikkelingen.

Mijn grootste vraagstuk is of ik me wel of niet zal laten vaccineren.
Ik heb de eerste prik gehad toen ik nog niet zwanger was, en heb de tweede afgezegd toen ik erachter kwam dat ik zwanger was.

Inmiddels ben ik ruim 16 weken en heb de tweede prik nog niet genomen. Hoe staan andere zwangeren hierin en wat is het advies van je verloskundige?

Mijn verloskundigenpraktijk raadt vaccineren in het eerste trimester af, maar aangezien ik nu ruim in het tweede trimester ben zou ik in principe mijn tweede prik mogen halen, maar ik twijfel heel erg.
De gevolgen op de lange termijn zijn niet bekend, maar ik wil natuurlijk ook niet op de IC belanden met mijn dikke buik. Maar hoe groot is die kans denk ik dan weer, ik werk voornamelijk thuis, probeer nog zoveel mogelijk afstand te houden en vermijd drukke plekken.

Kortom, ik ben benieuwd naar hoe anderen hierin staan!


Ik wil vooral even reageren op je laatste deel, ik was 2 januari uitgerekend en kwam op dat moment nog niet in aanmerking voor een prik. Ik heb dus vanaf 28 weken extra voorzichtig gedaan, niet meer afgesproken buiten een kleine bubbel en bijvoorbeeld geen boodschappen meer gedaan. Uiteindelijk teste ik op 3 (!) januari positief. Voorzichtig doen is goed, maar absoluut niet zaligmakend en de situatie waar je in terecht komt als je opeens positief test gun ik niemand!

19marjo90

Berichten: 962
Geregistreerd: 13-04-11
Woonplaats: thuis

Re: Zwanger in corona tijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 17:27

Gefeliciteerd TS! En de andere zwangeren hier.

Hier ook zwanger, 16 weken. Heb mijn tweede vaccinatie gehad toen ik nog niet wist dat ik zwanger was. Verloskundige gaf aan dat dit geen probleem was, juist fijn, omdat zwangeren sneller op de IC belanden met Corona.

Maar de ene zegt het een, de ander weet iets anders. Ik zelf heb er nog niets negatiefs door ervaren.

renee16

Berichten: 4897
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 17:30

Gefeliciteerd !!

Hier 28 weken zwanger en bewust en na goed overleg huisarts/verloskundige 2x in het 2e trimester laten vaccineren (1e of 3e werd mij afgeraden.

Voor mij was de doorslag de gevolgen van Corona in de laatste periode van de zwangerschap. Dit is al een fysiek zware periode, als je dan Corona krijgt, kan het weleens zeer pittig worden, dat wilde ik graag voorkomen. Ik heb buiten een stijve arm geen last gehad van de vaccinatie, groei baby lijkt vooralsnog allemaal goed te gaan :).

Ook de 22-weken (kinkhoest) prik heb ik gehad. De griepprik sla ik wel over, vind het zo wel genoeg en zelf nooit/zelden griep (gehad).

frutsels
Berichten: 369
Geregistreerd: 08-09-08
Woonplaats: Nieuwerkerk aan den IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 17:38

Het is ronduit gevaarlijk om je niet te laten enten als je zwanger bent of wilt worden, want je hebt echt een enorm groot risico op ernstige complicaties als je niet gevaccineerd bent en corona krijgt als je zwanger bent. Je hebt een nog grotere kans om op de IC terecht te komen en je kunt dan je ongeboren kind verliezen.

Het is zo krom om te lezen dat zwangeren bang zijn voor complicaties van de vaccinatieprik, maar er niet bij stilstaan dat het nog een veel groter risico is op complicaties als je corona oploopt.

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 17:43

future_vet schreef:
advies is juist vaccineren toch. Buikligging op de IC betekent dat kindje vroeg gehaald zou moeten worden.
En zoals al gezegd is, meer zwangerschappen is dus ook meer miskramen. want 10% eindigt in een miskraam.


20% zelfs, en dat zijn alleen maar de miskramen geteld als je overtijd bent een een positieve zwangerschapstest had.
Er stoppen ook zwangerschappen voor die datum.
Er worden niet meer miskramen geregistreerd als gevolg van de coronavaccins.


Ik zou zelf zeker vaccineren.

Plantje15
Berichten: 129
Geregistreerd: 29-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 17:53

Ik heb mijn eerste prik gehad op de dag van mijn positieve test, de tweede een tijdje erna. Beide eerste trimester dus en alles loopt voorspoedig.

De stijgende cijfers zorgen er toch voor dat ik ondanks de vaccins weer wat voorzichtiger ben in mijn contacten.

Lindor92
Berichten: 7000
Geregistreerd: 14-05-07
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 18:03

Gefeliciteerd!

Hier zelfs al voor de 2e keer zwanger tijdens de coronaperiode. Inmiddels 28 weken en heb afgelopen donderdag eerste vaccinatie gehad. Vond de overweging ook erg lastig, maar risico werd erg groot. Maarja met eerste zwangerschap was er nog geen vaccinatie en toen is het goed gegaan.

Doubtless

Berichten: 8482
Geregistreerd: 29-12-10

Re: Zwanger in corona tijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 18:42

39 weken zwanger en volledig gevaccineerd. Geen last van bijwerkingen gehad & alle controles zijn in orde geweest.

Je weet niet wat het lange termijn effect van de enting is (wel een educated guess en die ziet er goed uit), maar je weet ook niet wat het lange termijn effect voor je baby is als je covid oploopt.

De cijfers van aantal vrouwen die zwanger op de IC belanden trokken mij over de streep. Daar wilde ik in geen geval belanden.

MoonWencke

Berichten: 5453
Geregistreerd: 26-01-04
Woonplaats: Bonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 19:03

De website van vroedvrouw Margot is fijn als je betrouwbare informatie zonder advies zoekt: https://vroedvrouwmargot.nl/aanbod/


Ik woon in Duitsland en hier werd in september pas de officiële aanbeveling vóór vaccineren in de zwangerschap gegeven, wel eerst vanaf het tweede trimester. Door de maatregelen die hier al langer golden en omdat ik die aanbeveling al zag aankomen, heb ik besloten me direct in het tweede trimester (augustus) te laten vaccineren. De dienstdoende arts, mijn gynaecologe en mijn verloskundige raadden het ook aan.

Tijdens mijn eerste zwangerschap (2019) ben ik vaak verkouden geweest en op dit moment ben ik het ook. Daar doe je helaas niet veel aan.

zefiros

Berichten: 409
Geregistreerd: 30-09-10
Woonplaats: Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 19:32

Saintelette schreef:
Gefeliciteerd TS!

Hier momenteel ruim 17 weken zwanger. Eerste prik was net voor m’n zwangerschap en de tweede prik laten zetten toen ik ongeveer 5 weken was.
Lange termijn effecten zijn wellicht niet bekend, maar korte termijn effecten van corona wel. En zelf op de IC vechten voor zowel mijn eigen leven als dat van mijn kleintje wil ik koste wat kost voorkomen.


Ik ben inmiddels 20w maar sta er net zo in als hierboven wordt beschreven, vandaar de quote.

Daantjuh88

Berichten: 1733
Geregistreerd: 13-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 20:08

Ik was zwanger en mocht toen nog niet vaccineren... mega voorzichtig geweest en zo blij dat alles goed is gegaan. Ik dacht alleen maar, als ik maar 25% minder ziek wordt door een vaccinatie ga ik hem gelijk halen! Vooral dat laatste semester, dan voel je je al een zeekoe. Laat die blaffende zeekoe maar achterwege :')