Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Galaika schreef:Sinds 3 jaar weet ik dat ik autisme en een angststoornis heb.
Citaat:Hiervoor ga ik naar een psychiater en neem ik medicatie maar toch voel ik me nog slecht.
Citaat:Naar school gaan is ontzettend zwaar voor mij en ik heb het gevoel dat ik constant over mijn eigen grens ga. Ik ben snel overprikkeld, vaak al voor ik op school ben en hou dit de hele dag in tot ik thuis ben. Ik voel me heel vaak boos
Citaat:(ik) begrijp de wereld niet. En ik voel me raar. Weet niet meer waarvoor ik het doe,constant volhouden.
Citaat:Heb het gevoel alsof mijn dromen toch nooit uit gaan komen en ben heel hard voor mezelf. Er is veel dat ik verzwijg voor anderen, zelfs voor de psychiater omdat ik me schaam voor wat ik voel en wie ik ben.
Citaat:Wilde dit gewoon even van me afschrijven omdat ik het gevoel heb dat ik voor altijd problemen ga hebben, voor altijd raar ga zijn.
Galaika schreef:Ja inderdaad, ik ga al mijn hele leven naar een normale school waar ik heel hard mijn best doe om normaal over te komen. Normale punten zijn niet goed, het moeten heel goede punten zijn voor mij. Verder is er ook geen ondersteuning meer op school en moet mijn weg vinden tussen de 'neurotypische' klasgenoten.
Ik bespreek natuurlijk wel dingen met mijn psychiater en ze weet dat ik het moeilijk heb maar vaak ben ik niet volledig eerlijk hoe moeilijk het is, ook omdat mijn moeder er vaak bijzit.
Rytir schreef:Galaika schreef:Ja inderdaad, ik ga al mijn hele leven naar een normale school waar ik heel hard mijn best doe om normaal over te komen. Normale punten zijn niet goed, het moeten heel goede punten zijn voor mij. Verder is er ook geen ondersteuning meer op school en moet mijn weg vinden tussen de 'neurotypische' klasgenoten.
Ik bespreek natuurlijk wel dingen met mijn psychiater en ze weet dat ik het moeilijk heb maar vaak ben ik niet volledig eerlijk hoe moeilijk het is, ook omdat mijn moeder er vaak bijzit.
Zijn er bepaalde dingen op school of in je thuissituatie waar je het meeste last van hebt of wat dat nare gevoel triggert?
pmarena schreef:Je geeft jezelf niet de ruimte om jezelf te zijn, daar word iedereen knettergek van en dan heb je ook nog een leeftijd waarop het toch al allemaal ingewikkeld is
Je bent anders, dat lijkt op deze leeftijd klöte maar het is wie jij bentEn jij hebt je eigen krachten die je nu ook niet goed benut omdat je zo bezig bent met er tussen proberen te passen. Als je je anders voordoet dan hoe je bent, dan vreet dat zó veel energie, je voelt je naar want je bent nooit "goed genoeg" en help je jezelf de afgrond in. Dat kan de bedoeling niet zijn
Dus.
Je moet "met de billen bloot". Neem iemand in vertrouwen, gooi je leven om. Haal de druk er af om iets te zijn dat je niet bent. Zoek je plekje in de wereld waar je wèl op kan bloeien en jezelf kan laten zienGeef er aan toe, dat is de enige echte oplossing voor de lange duur.
En wellicht zijn er nog diverse therapie-vormen die je daarnaast kunnen helpen in je prikkelverwerking waardoor alles niet zo heftig binnenkomt, denk aan Reflex-integratie, dat kan super veel verlichting geven voor mensen met allerlei kleine of grote klachten
Galaika schreef:Weet niet of er nog mensen in geïnteresseerd zijn maar ik moet het weer even van me afschrijven.
Citaat:2 of 3 weken geleden weer naar de psychiater. Kwam binnen, eerlijk gezegd dat het niet zo goed ging en voila, daar ging het weer fout. Uiteindelijk een paar dingen gezegd waar ze trots op was, dat ik meer sprak en deed in de klas. Blijkbaar is het zelfs in de dokterwereld goed om gewoon te blijven maskeren en niet te luisteren naar je eigen gevoel. Want dat hyperactieve sociale gedrag is niet wie ik ben denk ik.
Citaat:Dan dinsdag een gesprek gehad met mijn ondersteuner van een paar jaar geleden, psychiater en leerlingbegeleider dachten dat het goed zou zijn voor mij om daar weer mee te beginnen. Het was verschrikkelijk. Ik voelde me ongemakkelijk, geraakte niet uit mijn woorden en wilde zo graag gewoon naar huis. Uiteindelijk besloten dat er geen reden was om wekelijks samen te komen en dat ik hem altijd een bericht mocht sturen als dat nodig is. Ik ken mezelf, ga dat niet doen, zeker niet na hoe ik me voelde tijdens het gesprek.
Citaat:Vandaag einde van de examens, dus afgesproken met vriendinnen. Heb het 4 uur volgehouden en ben nu doodop. Constant het vrolijke masker opgehouden, grapjes gemaakt en gewoon blij geweest. Nu ben ik moe en wil ik gewoon slapen, voel me zo verschrikkelijk verdrietig en het hoeft gewoon allemaal niet meer. Toen ik aan mijn mama vertelde hoe moe ik daarvan werd en dat ik het allemaal deed voor anderen, vroeg ze mij wat ik dan wilde. Wel, eigenlijk alles behalve dit.
Citaat:Constant faken en masker opgehouden zorgt ervoor dat ik niet meer weet wie ik ben. Ik doe dingen iedere dag en bijt door en doe vrolijk en doe wat iedereen van me verwacht maar ik weet het niet. Ik weet niet wie ik ben en wat ik wil. Het is vermoeiend en ik wil gewoon rust. Hoe kan ik luisteren naar wat ik wil als alles dat lijkt tegen te werken?