Ervaring met FESS operatie sinus?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Soepblik

Ervaring met FESS operatie sinus?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-21 18:30

Hoi bokkers, ik begin even bij het begin.

Nu ongeveer 4 maanden geleden voelde ik voor het eerst "iets" boven mijn oog. Er drukte wat, en het leek alsof het licht net anders mijn oog in viel. Op naar de huisarts, maar die zei in eerste instantie: ga maar naar de opticién om uit te sluiten dat het iets met je oog is. Die waren in ieder geval in orde. Toen toch maar weer naar de huisarts, die verdacht dat het bijholteontsteking was. Gaat vanzelf wel over, zei hij.

Meestal is dat zo inderdaad, maar vier weken verder liep ik er nog steeds mee, en het werd ook erger. Op den duur heb ik in het weekend de HAP gebeld omdat de hele rechterbovenkant van mijn hoofd pijn deed, maar die wisten het ook niet zo en zeiden dat ik mezelf maar vol moest stoppen met paracetamol.

Een paar dagen later was het weer mis; ik had het gevoel dat er boven mijn oog wat "knapte" waarna ik een pijnscheut in mijn slaap voelde, en er spontaan een zwelling in mijn jukbeen zat, die snel afzakte. Een goed bevriende arts is toen aan komen fietsen en heeft wat gevoeld, en toen de HAP me weer af wilde wimpelen heeft ze even goed verteld waar het op stond. Ik mocht langskomen, maar ook voor hen was het weer een raadsel. Ik was namelijk helemaal niet verkouden of wat dan ook, en er was niets te zien in mijn neus. Hun advies: morgen ne huisarts bellen en om een doorverwijzing naar de KNO regelen.

Eindelijk werd het probleem serieus genomen, en een week later kon ik terecht. Ook de KNO arts kon niets vinden, maar wilde toch een CT scan laten maken.

Godzijdank gaf die inderdaad uitsluitsel: er zit een enorme verstopping/blokkade in de sinus precies boven mijn oog. Daar staat flink druk op, en dat geeft de klachten. Eindelijk duidelijkheid. De KNO arts wilde eerst proberen om het te bestrijden met medicijnen, waarna ik drie weken dexamethason heb geslikt en ook nog steeds flixonase neusdruppels gebruik. Toch stuurde hij me ook alvast door naar het ziekenhuis zodat ik daar in ieder geval niet lang hoefde te wachten, mocht het niet helpen en zou er een verdere ingreep nodig zijn; hij durfde dat zelf niet aan.

De dexamethason hiel goed; de klachten waren volledig verdwenen en ik voelde me eindelijk weer energiek. Een week nadat ik klaar was met de dexamethason mocht ik me melden in het ziekenhuis om opnieuw een CT scan te laten maken om te kijken of het probleem op was gelost, en als niet, wat dan.

Je hoopt op het beste, maar helaas, de blokkade zit er nog steeds. -O- Een team van meerdere artsen heeft het probleem besproken en daarna ook met mij. Zij snappen niet helemaal hoe deze blokkade er is gekomen, en uiteraard hoopten we met zijn allen dat het probleem daarom ook vanzelf toch weer zou verdwijnen voordat we gaan opereren. We hebben dus afgesproken om het nog even aan te kijken aangezien ik geen klachten meer had en dat we op 30 november weer bellen. Mochten de klachten in de tussentijd weer terugkeren, mag ik bellen en plannen we een operatie in.

Nogmaals hoop je op het beste, maar helaas. De klachten zijn terug. Momenteel enkel als ik vermoeid ben; dan speelt het echt op en hoe vermoeider ik ben, hoe erger. Maar ik kan toch niet voor de rest van m'n dagen met pijn blijven lopen als ik een beetje moe ben? En hoe lang geef je zoiets tijd om vanzelf weg te gaan? Totdat je weer ligt te creperen zoals voorheen? Ik moet dit jaar afstuderen, ik heb helemaal geen tijd om iedere dag te leiden. Ik ben er nu al 4 maanden af en aan mee in de weer, en ben het inmiddels flink zat.

De andere optie is dus een FESS operatie. Hierbij zou ik onder narcose worden gebracht, en gaan ze met een endoscoop mijn neus in om zo de boel open en leeg te maken. Ik ben echter nog nooit geopereerd of onder narcose geweest, en zie hier best wel tegenop. Ik lees dan weer over de (kleine) risico's die eraan vastkleven, en dan voelt het echt als kiezen uit twee kwaden. Maarja, het moet toch ook een keer overgaan.

Is er iemand die ervaring heeft met zo'n operatie (of uberhaupt hetzelfde probleem heeft gehad), en me wellicht wat over de ervaringen kan vertellen? Of mensen die uberhaupt kunnen meedenken? Ik ben het gewoon ontzettend zat en wil dat het over gaat.

Farjen

Re: Ervaring met FESS operatie sinus?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-21 08:28

Vervelend maar gelukkig hebben ze wel een oorzaak gevonden!
Ik heb geen sinus-operatie ondergaan maar wel een open rhino-septoplastie (tussenschot rechtgezet en neus gecorrigeerd) Ik keek al jaren er tegenop, maar uiteindelijk viel het supergoed mee.
Ik heb 2, 3 dagen pijnstillers genomen en het 2 weken rustig aan moeten doen en dat was het.
Dus laat je niet afschrikken door de operatie :)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-21 08:41

Ik weet niet wat ik precies heb gehad maar heb twee keer met buisjes in mijn neus rondgelopen. De eerste keer op mijn twaalfde narcose twee weken opname en een aardig lange operatie om een doorgang te creeeren en de opstopping die in mijn bijholte en voorhoofdsholte zat te verwijderen. Daarna moest er meerdere keren per dag gespoeld worden met zoutoplossing door die buisjes.

Niet echt een pretje maar het luchtte wel op.

Rond mijn dertigste weer buisjes, dit keer poliklinisch inclusief de doorgang weer maken. Vreselijk, narcose is fijner daarna weer dat spoelen voor weken maar de opluchting was weer zo fijn.. Het meeste last was drinken met een pinoccioneus. Omdat die buisjes steeds in het drinken kwamen.

Bij en voorhoofdholte ellende is gewoon drama

Sterkte

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-21 11:35

Dankjulliewel! :)

Ah, dit stelt me al iets gerust. Wat Karuna inderdaad zegt: ik wil gewoon die opluchting. En zozeer de aftermath van de operatie staat me niet tegen; dit jaar is er ook een verstandskies uitgezaagd en dat viel echt mee uiteindelijk. Maar ik heb een tijdje met enorme angsten gezeten over dat ik opeens dood ging enzo, en dat koppel ik nu weer aan de narcose. Ook zijn er dan ooit twee gevallen geweest waar de operatie verkeerd ging en dat er hersenvocht ging lekken. Ja, dat zijn natuurlijk gewoon horrorverhalen. Maar ik ben momenteel erg bevattelijk voor dat soort horrorverhalen.

Inderdaad Karuna, problemen met je voorhoofdsholtes zijn drama. Het belemmert gewoon je volledige leven, ondanks dat het zoiets kleins en relatief ongevaarlijks is.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-21 12:04

Ik heb de eerste keer gewoon een half jaar school erdoor gemist. Kon gewoon niet fatsoenlijk functioneren, laat staan naar school of leren of wat ook. Teveel hoofdpijn, te duizelig, te ellendig.

De opname was niet fijn, ik lag tussen volwassen mensen en sommigen best ziek met mijn 12. Dat spoelen was gewoon ranzig maar het heeft wel geholpen. Ik weet dat ik nog steeds risicoco loop op verstopping maar door neusspray ed heb ik het nog kunnen voorkomen.

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-21 19:16

Nog iemand met ervaring?

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 19:33

Bij mij hebben ze de doorgangen geopereerd. Die waren te smal. Heb daar heel veel profijt van.

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-21 12:06

Dankjewel! Hoe is dat in zijn werking gegaan?

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-22 15:25

Na heel lang wachten werd ik gisteren opeens gebeld - woensdag is er een plekje vrijgekomen en dan kan ik eindelijk geopereerd worden. :) dus morgen ben ik aan de beurt! Ik vind het wel ontzettend spannend, maar ergens ben ik ook blij dat het zo plotseling kwam omdat ik dan geen tijd heb om me er heel lang zorgen over te maken.

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-22 11:36

Alles is goed verlopen, erg blij dat ik het gedaan heb! :) nu is het voorbij en kan ik eindelijk focussen op beter worden.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 11:51

Ik wilde typen dat je waarschijnlijk achteraf blij zult zijn dat je het gedaan hebt. Als je zo lang met klachten loopt, is dat ook niks. Maar mosterd na de maaltijd :'). Veel succes met het herstel! :D