Als leven overleven wordt

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Thijsje38
Berichten: 158
Geregistreerd: 11-10-21

Re: Als leven overleven wordt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-22 00:58

Prairy ik ga dat opzoeken het klinkt wel interessant dankjewel

Janneke bedankt voor je uitgebreide post zoals altijd het doet mij goed

Loveglove jij ook bedankt voor het uitgebreide reageren

Iedereen bedankt voor alle woorden van steun ik waardeer het echt enorm.

Ik heb de PO vandaag even gesproken maar ik merk dat er langzaam weer een muur voor hem opgaat deel onbewust deels bewust… ergens denk ik het is toch weer iemand die net als de rest weer verdwijnt.

Ik ben echt op ik heb het vaker gezegd maar ik kijk toch een soort kookpunt bereikt te hebben. Ik ben zo moe dat ik amper uit mijn woorden kan komen tijdens het praten. Ik was zelfs afgelopen week de weg naar stal kwijt ik wist gewoon niet meer waar ik heen moest. Ik raak helemaal overstuur als ik op moet staan van de bank en ik loop nu ondanks de koude dagen soms zonder jas naar buiten. Zelfs nog in een T-shirt en dat is niet omdat ik het zo warm heb maar ineens het gevoel te hebben te stikken door de lagen kleren. Het is net of alles strak om mij heen gewikkeld is en ik dan geen lucht krijg dus het moet uit. Daarna kan ik bijna niet lopen door de stijve spieren van de kou.
Zelfs mijn haar los gooien wekt een gevoel van dat ik niet aangeraakt wil worden in mijn nek. Het zijn allemaal van die dingen waarvan ik denk nu dat weer.
Alleen even dit neer zetten heeft zoveel energie gevergd dat gewoon helemaal wazig wordt. Ik heb een druk gepland weekend voor de boeg d wekker gaat om 5 uur dus ik gok niet dat het er beter van wordt …

LoveGlove

Berichten: 7925
Geregistreerd: 28-01-14
Woonplaats: Op een planeet genaamd aarde

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 01:12

Volgens mij is dit niet alleen meer depressie. Dit lijkt een burnout te zijn geworden :knuffel:

Meisje toch. Je lichaam is helemaal uitgeput. Jeetje mina. Ik heb echt met je te doen. Ik heb 3 jaar terug op een punt gezeten dat naar de wc lopen bijna niet te doen was. Dat is echt loodzwaar.

Ik wil even niet vervelend zijn, maar ik wil je hier wel een waarschuwing geven. Ik weet dat het heel erg moeilijk is, maar je lichaam is nu heel erg duidelijk voor je aan het maken dat je moet rusten. Het begint aan het einde van haar limiet te komen. Daar moet je wel proberen om naar te luisteren. Als het kan blijf je lekker thuis. Even nergens naartoe behalve de noodzakelijke dingen zoals boodschappen, dokter etc.
En ja, grote kans dat er dan veel uit gaat komen. Maar je lichaam heeft het hard nodig :(:)

Al helemaal met kerst. Dit moet echt een vreselijke periode van her jaar zijn voor je nu.

Misschien heb ik een idee. Ik heb echf geen idee of je het uberhaupt leuk zou vinden ts, maar ik wil het idee er gewoon even uit gooien. Nooit geschoten is altijd mis.
Misschien vind je het leuk als er een paar bokkers bij jou of ergens bij jou in de buurt komen. Al is het maar voor een knuffel. En als dat te veel is, misschien via beeldbellen of gewoon normaal bellen ofzo. Dat je even van een paar mensen een steuntje in je rug krijgt die je zo hard nodig hebt. Even dat duwtje vooruit voor de kerstdagen. Al is het maar heel kort een hallo. Als dat al veel voor je doet, dan is dat her waard.

Als je dat te eng of te moeilijk vind is dat ook goed. Het is maar een ideetje wat in me op kwam. Ik wil heel graag gewoon iets doen wat je een beetje helpt. Je verdient het zo erg. Je bent her zo waard voor mij. Ik ken je totaal niet, maar het voelt wel alsof we een soort band hebben gebouwd ofzo. Ik ben zelfs nu aan het huilen :=

Veeeel dikke knuffels van mij hier :knuffel:

alice0cullen

Berichten: 2435
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Re: Als leven overleven wordt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 02:00

Wat je omschrijft is op zijn minst een flinke burnout, de overprikkeling, vermoeidheid, verlies van cognitieve functies, de wazigheid. Ik denk dat je echt eerst zelf veel meer rust moet pakken, niet jezelf forceren om maar weer een weekend te overleven. Je bent echt meer waard dan dat.

wendy1987

Berichten: 6978
Geregistreerd: 29-10-07

Re: Als leven overleven wordt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 09:47

Pak je rust, dit is echt een teken van je lichaam die zegt, tot hier en niet verder.

Het is heel lastig om dat te erkennen, maar het is zo nodig.. een burnout bij de depressie is echt niet leuk, voor niemand niet, vooral jijzelf niet.
En laat dat nou het enige zijn waar jij aan moet denken. Jezelf..
Niet meer, niet minder.

Zeg stop tegen alles, en maak geen verplichtingen meer.
Dat klinkt alsof t niet kan. Maar alles kan..

Er zijn wat dingen die moeten, zoals idd boodschappen. Maar een druk weekend gaat er niet bij helpen..

Ik hoop dat je beetje rust ook kan pakken tussendoor dit weekend!

Willekes
Berichten: 957
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 18:29

:knuffel: -O- Hoi hoi :knuffel:, moest aan je denken. Hoe is het weekend verlopen? Waar ben jij in dit verhaal, Thijsje :knuffel:

Wij zijn geen artsen, jouw lichaam geeft vanzelf code rood, alarm bel(len). Je bent je er in elk geval van 'bewust' met alle hinder die je lichaam eraan ondervindt (en jij ook mentaal) We denken aan je. En dikke knuffel.

PS Lief aanbod, en fijn topic is dit :j

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110851
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Als leven overleven wordt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 20:19

Lieve lieve TS, dit klinkt idd als een flinke burnout met depressieve klachten erbij :(:)
Je bent alles behalve een mislukkeling! Ik vind je enorm dapper!
Luister niet naar mensen die je naar beneden proberen te halen! Je hoeft je paard niet te verkopen!
Blijf lekker op de bank liggen wanneer je lichaam dat aangeeft. Je hebt maar één lijf en dat schreeuwt om rust! Luister daar aub naar! Verder ben je echt helemaal niemand iets verschuldigd!

Prairy
Berichten: 9192
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 22:34

Een simpele, maar super krachtige oefening die ik afgelopen week geleerd heb, is ho'oponopono (of wat er op lijkt). Ik heb het zelf gevoeld en resultaten bij anderen gezien.

Ik heb hier een Nederlandse video waarin er uitgelegd wordt wat het is en wat het doet.

Thijsje, je kunt dit zelf doen, maar ook anderen kunnen dit voor jou doen, met jou in gedachten.

I love you.

I'm sorry.

Please forgive me.

Thank you.

https://youtu.be/I0VSnF1BjJU

:knuffel:

Thijsje38
Berichten: 158
Geregistreerd: 11-10-21

Re: Als leven overleven wordt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-22 11:19

Dankjulliewel wel allemaal. Ik heb even alle moed weer verzameld om te schrijven al vind ik het lastig aangezien een ander topic gesloten is waarbij ik veel van mijzelf herken. Als deze sluit zou ik geen enkele plek meer hebben waar ik kan praten het kleine beetje houvast wat ik had aan mijn po is dus weg.
Ik heb afgelopen week de huisarts gebeld dat het gewoon niet meer ging lichamelijk en daardoor ook mentaal. Ach zal vast meevallen moest maar een dagboekje maken en dan zouden we over een half jaar weer erover hebben ze vond het geen aanleiding om door te verwijzen. Ik kon wel door de grond zakken. Ik slaap zo ontzettend slecht door de nachtmerries en nee daar hadden alleen kinderen last van dus dat leek haar sterk. Ik krijg steeds vaker het gevoel van het stikken geen lucht krijgen omdat alles zo op mij afkomt. Ik durf steeds vaker mijn huis niet uit de deur niet open te doen en een telefoontje te beantwoorden. Maar het lijkt hoe meer ik het probeer aan te geven hoe minder ik gehoord wordt. Moet ik dan gewoon zwijgen moet ik mezelf dan maar gewoon langzaam weg laten cijferen. Ik vind mezelf al z’n teleurstelling en met zulke mensen krijg ik het gevoel dat ik er gewoon niet hoor te zijn.

MarliesV

Berichten: 15255
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Als leven overleven wordt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 11:34

Ik weet niet waarom het andere topic is gesloten, of uberhaupt welk topic dat betreft, maar ik zou niet weten waarom ze het hier zouden sluiten. Volgens mij is daar geen enkele aanleiding voor.

Wat een waardeloze reactie van de HA. Ik snap zo goed dat jij hier het gevoel van krijgt dat je er niet hoort te zijn.

Kan je niet terug naar de PO en vanaf daar verder? Er moet toch hulp zijn te vinden. Dit gaat totaal nergens over, je bent al zo lang aan het vechten. Ik wordt hier plaatsvervangend boos van.

Je bent zeker waard om er te zijn en gezien te worden! Ook al zitten wij achter een schermpje, voor ons ben je wel waardevol :(:)

Janneke2

Berichten: 22947
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 11:47

:(:) :(:) :(:) :(:)

Alweer een deur in je gezicht 'bam' dichtgesmeten.
Je moet soms in het leven - en wel potverdorie ook in de zorg - soms zo gruwelijk assertief zijn!
En o, wee! Als je te moe of te bang of te onzeker bent wordt er geen rekening mee gehouden.
Ik word er ook plaatsvervangend boos van!!

En houdt dit in dat je de po ook niet meer te spreken krijgt? (Zo ja: huuuuuu!)

Goed dat je in elk geval dit topic hebt. Blijven schrijven hoor...!

thequeensmum
Berichten: 3589
Geregistreerd: 20-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 11:49

Ook ik ben plaatsvervangend boos, wat zeg ik: plaatsvervangend woedend. Hier snap ik echt helemaal niks van. Deze huisarts zou een dikke klacht aan haar broek moeten krijgen.
Dit is toch iemand noodzakelijke zorg onthouden?
Wat jij nu nodig hebt is iemand die je (figuurlijk gesproken) aan de hand neemt het woud in van hulpverlening en regeltjes. Iemand die er voor je is en er voor kan zorgen dat er wel hulp komt.
Heb zelf ook naasten met psychische problemen en weet uit ervaring dat het best lastig is voor de patiënt zelf.
Heb je echt niemand in je omgeving die deze rol kan en wil vervullen?

LoveGlove

Berichten: 7925
Geregistreerd: 28-01-14
Woonplaats: Op een planeet genaamd aarde

Re: Als leven overleven wordt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 12:01

Wat zou ik graag even persoonlijk langskomen om iedereen om je heen een flinke mep te geven. Jezus wat maakt dit mij boos zeg. Ik kan hier zo niet tegen.

Ik heb dit een periode met mijn beste vriendin en een werkgever gehad (zij heeft ook depressie en knokt er al een aantal jaren flink mee. Ze zit ook in de ziektewet) en ik had ze persoonlijk opgebeld en hun even op hun plek gezet. Ik ben respectvol, daar niet van. Ik heb ze zeker niet uitgescholden ofzo (hoe graag ik dat ook wil). Maar jeetje wat maakt het mij giftig als mensen zo de rug naar iemand durven te keren die het zo hard nodig hebben om gehoord te worden.

En ik ben zo te zien ook niet de enige hier. Sorry om het te zeggen, maar wat een onzin van een huisarts heb je. Die mag wel een andere baan gaan zoeken.

Thijsje38
Berichten: 158
Geregistreerd: 11-10-21

Re: Als leven overleven wordt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-22 13:51

Ik heb de po net gesproken had aangegeven dat ik twijfelde hem te woord te staan omdat ik voor mijn gevoel hem teleurgesteld heb. Hij gaf aan dat het niet zo is maar blijkt dat hij instructie krijgt het af te ronden omdat ik daar nu een jaar loop en de huisarts wilt dat ik het op eigen kracht ga doen.
Ik weet het niet ik voel me nu leeg gezogen. Ik wil mezelf nu zoveel pijn doen zodat mensen aan de buitenkant kunnen zien hoe ik mij voel en niet steeds zeggen het valt allemaal wel mee. Maar ja wat schiet ik ermee op …

Prairy
Berichten: 9192
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 14:28

Wat een waardeloze zak hooi van een huisarts, ik ga helemaal mee met de rest.

Kun je aan de po niet nog vragen welke andere huisarts die aanraadt? Of via je zorgverzekering? Of, doe eens gek, het tuchtcollege.

Leuk dat de huisarts vindt dat je het maar lekker allemaal zelf moet doen maar dat gaat dus niet! Ik snap hier echt helemaal niks van.

Wat kunnen wij voor je doen, behalve zeggen dat je er voor ons echt, echt, écht wel toe doet en dat wij echt niet willen dat je jezelf pijn gaat doen?

BigOne
Berichten: 38524
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Als leven overleven wordt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 15:11

Thijsje, wat je ziekzijn betreft kan ik geen tips geven. Maar wat je zou kunnen doen mbt huisarts is naar je eigen berichten gaan, uitprinten en onder de neus van huisarts drukken. Ook de po !!

Rocamor

Berichten: 10994
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Als leven overleven wordt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 16:56

Wow, ik ben plaatsvervangend woest! Wat een onsympathieke manier om met een patient om te gaan.

In het verleden is er wel eens een Bokker geweest die ook niet gehoord werd door de huisarts. Daar is uiteindelijk een andere bokker (die zelf bekend was in het medische wereldje) meegegaan en heeft geeist dat er iets gedaan werd. Zou nu ook bijna moeten gebeuren.

Willekes
Berichten: 957
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 18:00

-O-

Je bent een knokker, wat goed dat je de PO nog benaderd hebt _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ Diepe buiging. Vraag (via de mail) of de PO een second opinion bij andere HA in andere praktijk kan regelen en of als tip kan geven. Je (iedereen!) heeft in Nederland recht op zorg. Het kan helaas flik duren voor je echt in het circuit zit en wordt opgenomen. Moedeloos worden mensen ervan :knuffel:

Ik zou anders idd jouw berichtje verzamelen via de zoekfunctie en kopiëren naar de HA en praktijk.
Daarbij zetten dat je vraagt om hulp en dat NU nodig hebt. Dat je ook een reactie verwacht. Dat is overigens ook jouw recht.

Laat je niet iets wijsmaken, ook in 2023 heb je vanaf 0.01u recht op zorg op 1 januari. Dus, HA kan mooi nieuwe afspraak PO maken of de PO vragen hoe en wat.

Of inderdaad de optie dat iemand hier jouw zorgvraag voorlegt aan de HA - kan via de mail of via de doktersassistente, als je hier iemand vertrouwt buiten schaduw :knuffel: :knuffel: :knuffel: profiel. Dit doe je ALLEEN voor jezelf, zodat jij je beter gaat en wil gaan voelen. Zet 'm op.

alice0cullen

Berichten: 2435
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Re: Als leven overleven wordt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 18:56

Oh hier wordt ik zo kwaad van. Je huisarts zou een flinke klacht aan de broek moeten krijgen, ze bieden je totaal geen hulp en dan moet je het maar weer zelf doen. Echt walgelijk.

Jij verdiend zoveel beter, ik snap niet dat huisartsen weg blijven komen met dit soort onzin.

senna21

Berichten: 11915
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 18:56

Wat waardeloos dat de huisarts niet beter luistert naar jou.
Misschien kom je als persoon een stuk sterker over dan dat jij je voelt. Is hij ook de huisarts van je ouders?
Denk je dat het zin heeft om je verhaal op papier te zetten en hem te sturen?
Hopelijk lukt het je om een andere huisarts te spreken.
Sterkte.

LoveGlove

Berichten: 7925
Geregistreerd: 28-01-14
Woonplaats: Op een planeet genaamd aarde

Re: Als leven overleven wordt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-22 01:17

Als je in de buurt zou wonen zou ik mijn HA adviseren. Hij is een ontzettend begripvolle man met superveel geduld. Toen mijn moeder eens in een burnout zat heeft hij haar ontzettend goed geholpen. Zo eentje verdien jij ook. Ik weet dat het super moeilijk is, maar probeer anders te zoeken naar een andere HA. Vraag je PO eens na of misschien weten bokkers hier wel een goede HA als je bij ze in de buurt woont. Mijn HA zit op de grens van limburg en brabant als je interesse hebt.

Willekes
Berichten: 957
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Re: Als leven overleven wordt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 12:01

Hoop dat je inmiddels ergens een lichtpuntje gevonden hebt naar PO of andere HA of e.d.? Je hebt gewoon recht op zorg(traject). Hoop dat er iemand is, die jou verder kan helpen om desnoods e.e.a. onder de neus van jouw HA te duwen. We denken aan je!!!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110851
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Als leven overleven wordt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 12:59

Lieve TS, hoe gaat het nu met je?
Ik moest vandaag aan je denken en hoop dat je toch fijne kerstdagen hebt :(:)

Janneke2

Berichten: 22947
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Als leven overleven wordt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 13:45

Hoi meis,
hoe zijn de naderende dagen voor jou...?
"Opzitten en pootjes geven en doen of alles in orde is"...?
Vaak zijn de feestdagen dan eerder een bezoeking dan een feestje...

Heel veel sterkte - er wordt aan je gedacht!!

MarliesV

Berichten: 15255
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Als leven overleven wordt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 14:07

lieve Thijsje, ook ik denk aan je. Hoop dat je deze dagen doorkomt zonder teveel angsten en zwarte gedachtes, maar snap heel goed als ze er wel zijn.

Thijsje38
Berichten: 158
Geregistreerd: 11-10-21

Re: Als leven overleven wordt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-22 19:10

Bedankt voor jullie lieve berichtjes en pb’s ergens geeft het een beetje moed dat er ergens toch nog mensen zijn die aan mij denken.

Helaas heb ik mij nog nooit zo alleen gevoeld als vandaag. Het vechten wordt alles behalve beloond en ik wordt steeds vaker de grond in getrapt. Ik heb geen kracht meer. Het is dat ik voor mijn dierbare geen nare tijd wil maken maar voor mezelf heb ik de hoop toch echt opgegeven. De pijn is niet meer te beschrijven de angst, eenzaamheid en eindeloze gevechten die tot niets behalve verdriet uitlopen.
Ik weet niet meer hoe het voelt om gelukkig te zijn mijn gezicht kent geen glimlach meer mijn hart is moe…