EMDR voor fobie ervaringen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nagini

EMDR voor fobie ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-21 10:54

Hoi!

Ik vroeg me af of er hier mensen zijn die EMDR therapie hebben gehad voor het verhelpen van een fobie.

Mijn fobie is helaas naalden, injectienaalden of eigenlijk het idee van iets dat door mijn huid gaat (zoals een mes).

Ik ben altijd al bang voor naalden geweest, injecties, bloed afnemen, verdoving.. noem maar op. Maar nadat ik een huge freakout had bij m’n 1e covid vaccinatie ben ik langzaam wel toe aan het idee om hier overheen te raken.
Mijn 2e covid vaccinatie ging ietsje beter, maar alsnog met veel stress, paniek en tranen. Zit je dan op je 30e :’)
Daarbij het idee dat als je ouder word wellicht wel eens in het ziekenhuis beland en je een infuus moet of regelmatig bloed afnemen geeft me nog meer anxiety dan daadwerkelijk wellicht ziek zijn.

Mijn vader had wat research gedaan en zei dat EMDR wellicht helpen kan.. en ik ben benieuwd of er ervaringen mee zijn.

Het kost toch best wat en wil graag mijzelf goed informeren voordat ik een duit geld uitgeef aan iets wat uiteindelijk geen nut heeft gehad.

Aanraders voor andere therapien zijn ook welkom!
Reacties zoals: “gewoon aan iets anders denken, doet toch geen zeer”, heb ik niets aan. Ik ben me er heel rationeel bewust van dat een injectie naald nu niet echt zeer doet. Maar op het moment zelf kan ik daar niets mee.

Hoor het graag.

*Als ik wat langzaam reageer op berichten is ivm tijdsverschil NL - NZ *

xSCWx

Re: EMDR voor fobie ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 11:00

Ik heb precies hetzelfde probleem dus ik volg.
Ik heb eerder EMDR gehad (voor heel wat anders) maar kon niet echt zeggen dat het werkte. Maar dat is toen het pas net bekend werd, een jaar of 15 terug. Dus wellicht is het niet goed gedaan toen.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 11:02

Ik zit op dit moment in een EMDR traject na een traumatische ervaring op mijn werk, hierbij kwam ook een fobie naar boven en die zijn we nu aan het behandelen. Ik kan dus nog niet zeggen of het werkt maar het is zeker wel mogelijk.

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 11:06

Naar mijn weten EMDR vooral voor het verwerken/desensibiliseren van angst na een traumatische ervaring en ik maak zo even niet uit je bericht op of je angst daaruit voortkomt.

Voor een specifieke fobie zou bij mij eerder exposure therapy opkomen.

NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 11:07

EMDR wordt vaak toegepast bij traumatische ervaringen inderdaad en dat lees ik zo niet terug in jouw verhaal. Bij angst wordt vaak gebruik gemaakt van exposure therapie, waarbij je geleidelijk wordt blootgesteld aan je angst. Daardoor leer je dat jouw ergste angsten/horrorscenario's niet uitkomen en dat de angst dus niet nodig is. Het beste kun je gewoon naar de huisarts gaan, want via die weg kun je de juiste hulp ontvangen. Het is niet via internet te bepalen welke behandeling geschikt voor jou en jouw klachten.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 11:41

Ik vind EMDR echt fantastisch. In tegenstelling tot eindeloos praten gebeurt er echt wat in je hoofd. De rest van de dag en de dagen erna ben je even wat 'van de leg' maar daarna voel je je echt met een sprong vooruit gaan. Ik weet niet hoe ik het anders zou moeten uitleggen.

Je hoofd heeft een associatie met (in jouw geval die naalden enzo) en grijpt altijd naar deze vaste paniek route. Door de EMDR worden je hersenen gemotiveerd (door die links-rechts stimulatie) de ervaring als een nieuwe op te slaan. Dus met een normale reactie naar die situatie.

Ik kan me voorstellen (voor xSCWx) dat het wel uitmaakt wie het doet. En er is natuurlijk meer ervaring in, zoveel jaren later. Maar zoals bij iedere therapie, heb je goede en minder goede therapeuten.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 11:44

Er zijn verschillende methoden die hierbij kunnen werken. EMDR kan, exposure kan, CGT kan. Ik zou met een psycholoog bespreken wat de beste aanpak voor jou zou zijn.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 11:46

Ik heb zowel EMDR voor traumatische ervaringen uit mijn jeugd gehad, als Imaginary Exposure voor een recent trauma.

Beiden hebben mij geholpen. Hoewel EMDR in mijn optiek niet perse voor angsten is. Het ging bij mij om "oud zeer"

De Imaginary Exposure heeft mij met het verwerken van angst, trauma en verdriet geholpen.

Maar waarom leg je dit niet voor aan je huisarts zodat hij/zij je naar de juiste instanties kan doorverwijzen?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 13:04

Groot misverstand: trauma is geen noodzaak...! Emdr werkt prima bij trauma, dat klopt. Maar emdr werkt ook uitstekend bij andere zaken, zoals fobie.
Ook hoef je bijvoorbeeld niet te weten waar een fobie van wegkomt.

(Op Wikipedia staat er wel een goed artikel over, inclusief een lemma over dit soort misverstanden.)

Helaas is het geen tovermiddel, en net als bij andere therapieën is de vertrouwensband erg belangrijk.
... misschien wel belangrijker, bij emdr is er op gegeven moment de opdracht 'om te laten gebeuren (voor je geestesoog) wat er gebeurt' - en dat MOET goed voelen in de relatie. (Anders gebeurt er of niets, of krijg je een combi van nare herinneringen plus een onveilig gevoel.)

En ik heb mijn eerste emdr sessie doorgebracht met het oefenen van 'okee, ik heb een bak ellende laten komen, nu ga ik dat weer wegsturen'.

Ik vind het zelf een heel respectvolle methode, je angst zit niet in je logische verstand, dus je wordt niet aangesproken op 'dat je flink of volwassen of rationeel moet zijn', de ellende is er, en daar doen we via de oogbewegingen (of die koptelefoon, etc) iets aan.
(En ik heb het niet zo op 'dat je instinct maar moet leren dat angst niet nodig is'. Ik mis daarin respect.)

carrie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 14:50

EMDR is hier echt geschikt voor en idd EMDR is niet alleen voor trauma. Mijn dochter is van jongs af aan een echte fobie voor slakken (nee geen grapje echt heel erg). Er is nooit iets voorgevallen met een slik en het zijn voor haar echt de slakken met een huisje. In eerste instantie vonden wij het altijd vrij bizar en redeneerden het een beetje weg, maar naarmate ze opgroeide werd het echt vervelend. (niet meer naar buiten willen, bijna van een berg afspringen toen we tijdens vakantie (wandelden) en slakken tegenkwamen etc. Zij heeft EMDR gehad en het gaat nu een stuk beter, de grootste fobische angst is er wel af. ze is nog steeds niet dol op slakken hoor, maar ze functioneert nu wel weer. zij is heel blij dat ze het gedaan heeft (wij ook).

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-21 20:36

Bedankt voor alle reacties! Fijn om te lezen dat het wel gewerkt heeft voor sommige. Dat slakken verhaal, bizar hoe iemand zo bang kan zijn van zoiets 'simpels' he. Ik zeg het vaak tegen mezelf, waar ben je nu zo bang voor hahahah.

Ja, ik weet niet zeker over het vanuit trauma komt. Mijn moeder vertelde me wel dat ik met een jaar of 2 veel bloed heb moeten afgeven en ze me toen met 4 man krijsend hebben moeten vasthouden. Ik weet niet of het daarvandaan komt, want daar heb ik geen herinnering van.

Ik zal ook eens kijken naar exposure therapy & CGT dat hier genoemd werd.

Mbt huisarts, ik heb hier (nog geen) huisarts and kan ook zonder verwijzing naar de psycholoog dus heb zelf niet echt het idee dat ik deze er in moet betrekken.

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-21 20:41

Esperanza schreef:
Ik vind EMDR echt fantastisch. In tegenstelling tot eindeloos praten gebeurt er echt wat in je hoofd. De rest van de dag en de dagen erna ben je even wat 'van de leg' maar daarna voel je je echt met een sprong vooruit gaan. Ik weet niet hoe ik het anders zou moeten uitleggen.

Je hoofd heeft een associatie met (in jouw geval die naalden enzo) en grijpt altijd naar deze vaste paniek route. Door de EMDR worden je hersenen gemotiveerd (door die links-rechts stimulatie) de ervaring als een nieuwe op te slaan. Dus met een normale reactie naar die situatie.

Ik kan me voorstellen (voor xSCWx) dat het wel uitmaakt wie het doet. En er is natuurlijk meer ervaring in, zoveel jaren later. Maar zoals bij iedere therapie, heb je goede en minder goede therapeuten.

Ja dat klinkt wel interessant! Exposure therapy werkt meer met desensitisation geloof ik, dat concept begrijp ik best goed.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 20:48

Ik zou gewoon eens een afspraak maken met de huisarts. Zij kunnen je doorverwijzen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 20:54

Nagini schreef:
Ja, ik weet niet zeker over het vanuit trauma komt. Mijn moeder vertelde me wel dat ik met een jaar of 2 veel bloed heb moeten afgeven en ze me toen met 4 man krijsend hebben moeten vasthouden. Ik weet niet of het daarvandaan komt, want daar heb ik geen herinnering van.

Als gezegd, angst zit niet in je logische verstand.
En in ons gewone geheugen zitten nauwelijks gebeurtenissen van twee jaar oud.
Maar ingrijpende gebeurtenissen worden ook op jonge leeftijd anders opgeslagen.
... en dan krijg je het effect dat je als mens 'bij God niet weet hoezo dan', maar je hersenen slaan alarm.
(Cgt heeft dan geen zin, angst is sowieso geen 'cognitie' en geen ''gedrag'', maar de mogelijke oorzaak is dus ook al buiten beeld.)

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 21:54

Je zou ook hypnose kunnen overwegen. Ik had een vrij diepgewortelde angst voor slangen en die is met één sessie geminimaliseerd. Je bent gewoon bij bewustzijn, maar komt in een staat waarbij je makkelijker bij je onderbewustzijn kan. Toen de hypnotherapeut een vraag stelde waar ik geen antwoord op wilde geven kon ik dat ook gewoon aangeven. Ik wist ook niet waar de angst vandaan kwam, maar dat maakte weinig uit. We hebben toen vrij simpel slangen en angst van elkaar losgekoppeld. Het is echt bizar hoe goed dat gewerkt heeft.

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-21 07:01

Ohh dat is ook wel interessant!
Ga eens rond zoeken!

NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 07:33

Ook als je zonder verwijzing naar een psycholoog gaat, zal deze zeer waarschijnlijk (hoop ik in ieder geval) eerst je klachten inventariseren. Het is niet zo dat je als het ware een EMDR-behandeling kunt bestellen. Een psycholoog maakt, in overeenstemming met jou, op basis van je klachten een behandelplan. We kunnen hier dus wel heel veel verschillende opties en behandelingen noemen, maar je kunt toch echt het beste naar een psycholoog gaan als je van deze angst af wil. Die kan het beste beoordelen wat er nodig is en wat passend is/aansluit qua behandeling (en dan moet het natuurlijk ook nog een behandeling zijn die de psycholoog geeft).

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-21 09:53

Uiteraard begrijp ik dat ik niet zomaar binnenloop en zeg geef mij een enkeltje fobie training.

Maar het maakt het wel makkelijker om de juiste psycholoog te vinden en gerichte vragen te stellen in het eerste contact. Ik weet niet hoe het in NL is maar hier is niet elke psych een emdr practitioner.
Ik ga niet $160-$230 dollar per sessie er tegen aangooien aan iets waar ik bijv. niet in geloof of om een initiële consultatie te hebben met een psycholoog die geen eens emdr doet.