Gevoelige huid op kantoor

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Gevoelige huid op kantoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-21 10:33

Goedemorgen,

Sinds enkele weken is het weer zover... Mijn huid reageert super slecht op de kantooromgeving waar ik zit.

Er zijn al onderzoeken geweest naar de luchtkwaliteit en deze is als voldoende beoordeeld.

En toch heb ik enorme last van huidproblemen. Ik krijg spontaan rode plekken waar temidden van de huid een soort van opgezet raakt. Na enige tijd verdwijnt de vlek en komt er op een andere plek op hoofd of hals een nieuwe plek.
Tevens heb ik veel jeuk en krijg ik meer pukkels.
Thuis heb ik hier geen last van.

Ik heb een tijdlang hooikoorts pillen genomen, hier had ik wat baat bij, tot ik mijn ogen niet meer open kon houden op het werk. Niet handig...

Een paar jaar geleden heb ik een allergie test gedaan, met prikjes niet op bloed. Hier kwam niets uit...

Collega's hebben ook last alleen dan in mindere mate, maar we kunnen dus niet vinden wat de oorzaak is.

Vandaar hier de vraag, wie heeft er tips??

Matheno

Re: Gevoelige huid op kantoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 10:34

Ik heb standaard een hygrometer op mijn bureau staan, en minstens de helft van de dag de ramen open om te luchten.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 10:36

Ik had op mijn eerste job ook opeens her en der rode vlekken. Bleek een contactallergie te zijn aan het materiaal waaruit de bureau's gemaakt waren. Telkens ik met mijn hand aan mijn gezicht of hals kwam, ontstond er een grote rode vlek.

Maar bij jou is het niet het hele jaar door of lees ik verkeerd?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-21 10:40

Matheno schreef:
Ik heb standaard een hygrometer op mijn bureau staan, en minstens de helft van de dag de ramen open om te luchten.

Ramen open is hier niet te doen, ze kunnen niet op een kier, er zijn geen roosters die open kunnen en het waait hier altijd enorm. :(

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 10:41

Heeft je kantoor een airco of ander luchtfilteringssysteem?
En hoe staan die afgesteld?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-21 10:42

Pandora2 schreef:
Ik had op mijn eerste job ook opeens her en der rode vlekken. Bleek een contactallergie te zijn aan het materiaal waaruit de bureau's gemaakt waren. Telkens ik met mijn hand aan mijn gezicht of hals kwam, ontstond er een grote rode vlek.

Maar bij jou is het niet het hele jaar door of lees ik verkeerd?

Vind ik nog helemaal niet zo'n gek idee... Het is in de winter wel erger dan in de zomer. Maar ook in de zomer komt het voor. Ik zit wel vaak aan mijn gezicht.

Om wat voor materiaal ging het bij jou? Kan het ook een schoonmaakmiddel zijn? Bureaus worden wel elke dag afgenomen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-21 10:46

Cayenne schreef:
Heeft je kantoor een airco of ander luchtfilteringssysteem?
En hoe staan die afgesteld?

Airco en losse verwarming.

Hoe het afgesteld is weet ik niet, wel elk jaar controles, dus ik ga er vanuit dat het niet heel erg verouderd is.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 11:36

Janine1990 schreef:
Vind ik nog helemaal niet zo'n gek idee... Het is in de winter wel erger dan in de zomer. Maar ook in de zomer komt het voor. Ik zit wel vaak aan mijn gezicht.

Om wat voor materiaal ging het bij jou? Kan het ook een schoonmaakmiddel zijn? Bureaus worden wel elke dag afgenomen.

Schoonmaakmiddel kan ook natuurlijk.
Bij mij was het een allergie aan ijzer, nikkel en tin. En die bureau's waren gelakt ijzer maar met best al wat jaren dienst. Dus er waren links en rechts al redelijk wat lakbeschadigingen :+
Ze hebben mij toenertijd getest met mijn hele rug vol plakkers. :')
Ik ben kort daarna van job veranderd en nooit nog uitslag gehad, dus ik vermoed dat ze het bij het rechte eind hadden.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-21 11:38

Heb je dat bij de huisarts gedaan?

Ik ben aan de hand van jouw bericht gaan googlen en ik weet 99% zeker dat het gaat om netelroos.

Morgen maar even de huisarts bellen of dit onderzocht kan worden.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 12:09

Janine1990 schreef:

Ik ben aan de hand van jouw bericht gaan googlen en ik weet 99% zeker dat het gaat om netelroos.

Volgens mij doet de huisarts zelf geen allergietesten.
denk dat je moet vragen voor ene doorverwijzing naar een dermatoloog of allergoloog.

ik heb bij de dermatoloog een plaktest gehad. Daar kwam uit dat ik niet tegen parabenen kan.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-21 12:18

Sabbientje schreef:
Janine1990 schreef:

Volgens mij doet de huisarts zelf geen allergietesten.
denk dat je moet vragen voor ene doorverwijzing naar een dermatoloog of allergoloog.

ik heb bij de dermatoloog een plaktest gehad. Daar kwam uit dat ik niet tegen parabenen kan.

Hmmm eens kijken of me dat gaat lukken... Dit is namelijk niet werkbaar en de face tot face overleggen beginnen ook weer aan te trekken. Voel me er totaal niet comfi bij.

Parabenen kan ik idd ook niet tegen. Parfum is geen probleem gelukkig. Maar al mijn cosmetica is daar vrij van dacht ik, thuis draag ik hetzelfde en heb ik geen last namelijk.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 13:14

Ik heb die testen ook in het ziekenhuis laten doen als ik het mij goed herinner.
HA doen dit inderdaad niet.

Edit; jeuk heb ik nooit gehad aan die plekken trouwens.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-21 13:34

Pandora2 schreef:
Ik heb die testen ook in het ziekenhuis laten doen als ik het mij goed herinner.

Oh ik wel en flink ook... Voel me er eigenlijk de hele dag oncomfortabel door.

Morgenochtend kan ik al naar de huisarts, hopen dat ze me gericht een kant op kunnen sturen, zodat we op het werk eventueel de boosdoener kunnen verwijderen.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 14:58

Janine1990 schreef:
Pandora2 schreef:

Oh ik wel en flink ook... Voel me er eigenlijk de hele dag oncomfortabel door.

Morgenochtend kan ik al naar de huisarts, hopen dat ze me gericht een kant op kunnen sturen, zodat we op het werk eventueel de boosdoener kunnen verwijderen.

bij mij brandde en jeukte de plekken als een gek.
Bij mij hielp het om er Echinaforce zalf van dr Vogel erop te smeren.
Dan trokken ze ook sneller weg.

Duim voor je dat je er snel achter komt waar je zo erg op reageert.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 15:42

Fijn dat je snel terecht kan!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-21 09:38

Nou de huisarts kan en wil niks doen. Ik moet maar naar de bedrijfsarts gaan :') om informatie in te winnen over testen in het kantoor.

Dus ik overleg vandaag met mijn leidinggevende en ga wel rechtstreeks naar afdeling SHE hiermee... Denk dat ze hier harder voor me lopen dan bij de huisarts :')

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 09:53

Wat stom van je huisarts zeg. test op je rug is inderdaad bij de dermatoloog… als er niks uit komt gewoon aandringen dat je die verwijzing wilt hoor, als je er een gegronde reden voor hebt (en die heb je) mag hij helemaal niet blijven weigeren. Blijft ie dat wel doen gewoon je zorgverzekering inschakelen.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 09:59

wat een eikel van een huisarts....
Als je ergens allergisch voor bent, is naar mijn mening de eerste stap om uit te zoeken waar je allergisch voor bent en als je dat dan weet ga je in je omgeving kijken wat hetgeen bevat waar je allergisch voor bent.

Maar goed, ik ben geen dokter, dus zal wel te simpel denken.

Ik weet niet of bedrijfsartsen doorverwijzingen naar allergoloog/ dermatoloog mogen geven.

Twirre2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 10:20

Heb je ook een foto van de plekken? Ik had een aantal jaren terug jeukplekken rondom mijn ogen en op mijn oren. Zalf van de huisarts gehad maar werkte niet. Doorverwijzing gekregen naar de dermataloog. Omdat ik mijn haar verf had zij gelijk het idee dat het wel eens van de haarverf kon komen. In haarverf zit een stof DPD die de kleur van de verf donker maakt. Test met plakkers op de rug gehad en ik reageerde hier inderdaad op. Later nog de prikjestest aan de binnenkant van de arm gehad. Ik heb andere haarverf gezocht en gevonden en die gebruik ik nu en de klachten zijn zo goed als over. Soms speelt het nog iets op maar heb nu goede zalf van de dermataloog en na een paar keer smeren is het weer over. Lijkt mij inderdaad dus ook het beste om uit te zoeken waar je allergisch voor bent.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-21 10:44

Twirre2006 schreef:
Heb je ook een foto van de plekken? Ik had een aantal jaren terug jeukplekken rondom mijn ogen en op mijn oren. Zalf van de huisarts gehad maar werkte niet. Doorverwijzing gekregen naar de dermataloog. Omdat ik mijn haar verf had zij gelijk het idee dat het wel eens van de haarverf kon komen. In haarverf zit een stof DPD die de kleur van de verf donker maakt. Test met plakkers op de rug gehad en ik reageerde hier inderdaad op. Later nog de prikjestest aan de binnenkant van de arm gehad. Ik heb andere haarverf gezocht en gevonden en die gebruik ik nu en de klachten zijn zo goed als over. Soms speelt het nog iets op maar heb nu goede zalf van de dermataloog en na een paar keer smeren is het weer over. Lijkt mij inderdaad dus ook het beste om uit te zoeken waar je allergisch voor bent.

Helaas geen foto, maar voor de beeldvorming, het zijn rode plekken die in vorm en grootte verschillen van 5 tot 20 cm met gerafelde randen. In het midden zet de huid op alsof je je aan een brandnetel hebt geprikt.

Binnen een paar uur trekt het weer weg.

Dit is een standaard ervaring binnen deze praktijk helaas, en ik heb in de afgelopen tien jaar nooit twee keer dezelfde arts gesproken :')
Het alternatief hier is nog slechter van wat ik hoor... Dus ja...

Het idee is dat als ik weet wat er in het kantoor zit, ik een verwijzing kan krijgen voor een allergoloog... Daar hoef ik alleen maar voor te bellen.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 10:45

Lekkere HA :x
Heb je dan toch ook niet moeten betalen als hij toch niks wil doen ? :=

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-21 10:49

Pandora2 schreef:
Lekkere HA :x
Heb je dan toch ook niet moeten betalen als hij toch niks wil doen ? :=

Als het zo zou werken :')

Wil binnenkort ook bloedonderzoek laten doen, maar dat doe ik wel privé IPV via de huisarts. Beide keren moet ik toch zelf betalen en een privé kliniek doet niet moeilijk over wat je wilt testen. :+

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 10:51

Ik ben ondertussen ook zo ongeveer op dat punt aanbeland :D

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-21 10:59

Schandalig eigenlijk hè?

De huisarts bracht het ook echt alsof mijn werkgever niet in mijn belang zou gaan handelen als ik hier naar zou gaan vragen en het daarom beter via de bedrijfsarts zou moeten doen.

Beste mevrouw, mijn werkgever handelt meer in mijn belang dan u nu doet :')