Niet kunnen slapen van de kriebelhoest

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 22:07

pinto_1 schreef:
...Aangezien je waterstof uitademt, adem je dat dus ook weer in en dat vermindert de kriebelhoest.

Dat is bijzonder. Doen alle mensen dat sinds kort of is dat een zeldzaam fenomeen?

Earth

Berichten: 7949
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-21 22:11

DezeNaam schreef:
Wordt de hoest erger wanneer je gaat slapen/neerligt? In dat geval is rechtop slapen een optie. Misschien niet de meest comfortabele optie maar mij hielp het wel toen ik bijna iedere nacht hoestend wakker werd. :=


Nee dat maakt gelukkig niet heel veel uit. Lig wel verhoogt voor de zekerheid, maar zit nu en hoest me de longen uit mn lijf :')
Ik ga nu een poging doen tot slapen, maar de kriebel is echt... :') VAnnacht kreeg ik ook een longhoest, dus toen was het dubbel zo irritant :')

Daantjuh88

Berichten: 1737
Geregistreerd: 13-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 22:12

Vicks onder je voeten en sokken aan.... zo stom, maar hielp wel bij mij! :')

Thats_Me

Berichten: 10952
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: N-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 22:36

marleen_88 schreef:
Uithoesten en bidden dat het snel over is.
Mijn recept om het te overleven, alle zalfjes, snoepjes, pilletjes en drankjes werken bij mij niet.


Mee eens, niets helpt echt. Is echt uitzitten en proberen niet te hoesten. Huisarts geeft ook aan dat niets echt helpt en dat alle middeltjes en drop eten enzo er alleen maar zijn voor de mindset dat je het idee hebt er wat aan te kunnen doen, wat dus niet zo is. Sterkte met het uitzitten.

corine1981

Berichten: 5300
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Lekker centraal

Re: Niet kunnen slapen van de kriebelhoest

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 22:45

Voor hoest gebruiken we hier in huis broomhexine. Wellicht is de stof hier al genoemd.
Werkt perfect.
En verder véél drinken.

noviceh

Berichten: 4800
Geregistreerd: 15-05-06
Woonplaats: Alkmaar

Re: Niet kunnen slapen van de kriebelhoest

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 22:51

Volgens mn vorige huisarts zou de beste remedie goedkope thijmsiroop zijn.
Ik lees mensen die met snoepjes/dropjes in hun mond de slaap trachten te vatten, ben je dan niet bang dat dat je luchtweg in schiet? Zeker in combinatie met hoesten.

nuscaniels

Berichten: 1968
Geregistreerd: 17-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 22:59

corine1981 schreef:
Voor hoest gebruiken we hier in huis broomhexine. Wellicht is de stof hier al genoemd.
Werkt perfect.
En verder véél drinken.


Broomhexine is voor vastzittend slijm. Dat doet niks voor een kriebelhoest.
Dan is het inderdaad noscapine of codeïne. De codeïne die in de Natterman zit is een stuk lager dan wat de huisarts eventueel voor kan schrijven. Geef wel bij je huisarts aan dat je al noscapect hebt gebruikt.
Zowel noscapine als codeine werken versuffend dus hou hier wel rekening mee.
Kriebelhoest kan makkelijk een 2 tot meerdere weken aanhouden. Alle soorten snoepjes waar je op kan zuigen kunnen verlichting geven.
Strepsils is puur voor een beginnende keelpijn.

Ineke2

Berichten: 33166
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 23:01

Sterkte alle tips zijn wel gegeven. Helaas werkt niets echt langer dan een half uur. Laatste x dat ik zo’n hoest / griep had duurde het verdorie langer dan 6 weken voor die hoest weg was. Ik was echt OP. Slapen lukt immers amper…

Dus nogmaals sterkte :knuffel:

Rytir

Berichten: 5359
Geregistreerd: 30-05-04

Re: Niet kunnen slapen van de kriebelhoest

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 23:09

Bij kriebelhoest neem ik een shotje sambucca. Werkt bij mij beter dan hoestsiropen. Verdooft de keel een beetje en omdat het zo sterk is knallen ook mijn neus en sinusgangen open. Zo kan ik iig in slaap vallen. Verder de tips om de luchtvochtigheid hoog te houden. Vroeger gebruikte ik een dunne sjaal maar misschien is een mondkapje (als 2e leven :D in deze tijd) ook een idee?

Anoniem

Re: Niet kunnen slapen van de kriebelhoest

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 23:12

Ik drink altijd een mini glaasje water met zout. De rest gorchel ik. Verder hebben weinig dingen zin merk ik altijd…

Autumnn

Berichten: 8069
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 23:14

Bij mij werkt jagermeister ook het beste :') . Ooit, ik denk gauw 10 jaar geleden, eens genomen op een verjaardag als grap maar het was toch echt weg. En ik moet zeggen, ik heb eigenlijk nooit meer last van mijn keel :Y) ben nu ook snipverkouden maar geen keelpijn :D

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Re: Niet kunnen slapen van de kriebelhoest

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 23:59

Ohhh verschrikkelijk. Ik heb dit ieder jaar wel. Ik heb al veel geprobeerd, maar niets werkte bij mij. Ook noscapine niet. Codeïne was het enige dat hielp, alleen moest ik een hogere dosering slikken dan standaard voorgeschreven wordt voor kriebelhoest. Ik slik het alleen voor het slapen gaan maar ik moet er dan alleen goed rekening mee houden dat ik geen auto mag rijden.

Zorry
Berichten: 1386
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: rotterdam

Re: Niet kunnen slapen van de kriebelhoest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 00:13

Hier ook codeïne ivm longontsteking en heel veel hoesten en dat werkt het beste, ook een hogere doses dan voorgeschreven maar dat mocht van de apotheek.

Earth

Berichten: 7949
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Niet kunnen slapen van de kriebelhoest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-21 00:24

Ik heb zojuist de spoedpost gebeld omdat ik erin bleef hangen en moest overgeven. Ik mag zo codeïne ophalen. Als dit de eerste nacht dat ik dit had, had ik dit niet gedaan. Maar ik heb vannacht ook al amper geslapen en ik ben al chronisch vermoeid, dus ik wilde niet nog een nacht zonder slaap door brengen, bang dat ik oververmoeid zou raken voor zover ik dat nog niet ben. Dan herstel ik nog langzamer. De assistente was echt heel lief. Ik hoop en bid dat de codeïne gaat werken.

Nicje87

Berichten: 9855
Geregistreerd: 26-06-06

Re: Niet kunnen slapen van de kriebelhoest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 00:39

Ik duim voor je!

Ineke2

Berichten: 33166
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Niet kunnen slapen van de kriebelhoest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 06:54

Hoe is het nu met je? Ik hoop dat de codeïne je in elk geval heeft geholpen om in te kunnen slapen.

Suzanne F.

Berichten: 49356
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Niet kunnen slapen van de kriebelhoest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 07:17

Wat sneu, ik heb het ook weleens gehad. Gelukkig maar een paar keer want het is echt heel vervelend. Ik haal dan vaak hoesttabletjes bij de Kruidvat en vaak ook Daro hoestsiroop die voor alle soorten hoest is. Het werkt voor mij wel in ieder geval. En Strepsils ook. En uitzitten. Sterkte, ik hoop dat de tabletten helpen.

Sanet

Berichten: 7986
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 07:23

Het enige wat bij mij hielp was zo ongeveer zittend slapen. Bijna niet te doen, maar zodra ik ging liggen barstte het helemaal los.

Hopelijk heb je vannacht een beetje kunnen slapen.

Earth

Berichten: 7949
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Niet kunnen slapen van de kriebelhoest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-21 09:50

Nou, toen de codeïne in kickte ging het mis. Ik werd heel beroerd en uiteindelijk moest ik ontzettend overgeven. Dus toen voelde ik me noh beroerder haha. Gelukkig had de codeïne al wel izjn werk gedaan en was de kriebel weg dus daarna viel ik snel in slaap. Maar momenteel ben ik nog erg beroerd en moet ik weer veel hoesten. Komt heel veel troep uit m'n keel. En ik wil zo graag slapen :')

pmarena

Berichten: 48238
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Niet kunnen slapen van de kriebelhoest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 10:04

Oh balen is dat hè :(:)
Zeker als je dan ook nog een beetje zenuwachtig er van wordt, dan wordt de hoest nog intenser....

Hopelijk krijg je het met de codeïne een beetje onder controle.
In principe is hoesten goed want die prut moet er uit.

Maar als je niet meer kan slapen en over vermoeid wordt, dan gaat de slaap toch voor en moet je het overdag maar ophoesten :j

Janneke2

Berichten: 22838
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 12:24

Kriebelhoest is hartstikke naar, maar ook een gevolg. En een vicieuze cirkel.
(Het slijmvlies is al ontstoken door het verkoudheidsvirus, en ieder stofje of iedere temperatuurwisseling maakt dat je moet hoesten. En dat hoesten kan op gegeven moment het slijmvlies verder beschadigen, zodat - in de poging tot reparatie - er een nieuwe ontsteking komt.)

Rot dat je zo'n reactie op codeïne had! Symptomen bestrijden kan prima zijn, een ziek mens heeft haar slaap hard nodig!

Dus probeer ook de oorzaak aan te pakken.
(En als er ook nog een boel slijm uit moet, zijn er ook hotemetoten die het geen kriebelhoest zullen noemen - en als jouw lichaam voelt dat er troep uit moet, werken allerlei middelen 'die de hoestprikkel dempen' minder effectief....)

genja
Berichten: 3944
Geregistreerd: 12-12-07

Re: Niet kunnen slapen van de kriebelhoest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 12:40

Als ik het zo lees dat je zo op de codeine reageert en er nu hoop rotzooi uitkomt zou ik eerlijk gezegd toch even met huisarts overleggen of een afspraak niet verstandig of even naar je longen laten luisteren .
Je hebt geen koorts ?
Wel Al Corona test gedaan anders mag je ben ik bang niet naar de huisarts . Niet dat ik denk dat het dat is maar ze zijn nog steeds best voorzichtig .
Sterkte !

lique68
Berichten: 331
Geregistreerd: 12-03-18

Re: Niet kunnen slapen van de kriebelhoest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 12:59

glas water en daar suiker in oplossen, paar slokjes nemen en proberen te slapen, bij mij helpt dat goed

chanicha

Berichten: 12184
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 13:13

Ik zou de codeïne niet de hele dag door nemen hoor als ik lees wat je ophoest want dat moet er wel uit.
Als ik slijm ophoest krijg ik geen codeïne.
Misschien iets van Fluimicil nemen om het slijm wat los te maken.

Earth

Berichten: 7949
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Niet kunnen slapen van de kriebelhoest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-21 16:24

Nee de codeïne heb ik ook niet meer genomen, ik weet ook niet of ik dat wel durf :') Ik vond het heel heftig vannacht. Ik heb wel vaker overgegeven, maar dit was zo raar. Ik was niet echt misselijk, maar ik voelde wel dat mijn lichaam gewoon echt de codeIne niet accepteerde en dat dat er gewoon uit moest ofzo. Ik kan het moeilijk uitleggen maar het was geen standaard misselijkheid.
Ik heb gelukkig nu wel veel kunnen slapen, dus ik voel me iets beter. Nog wel koorts en ik kan zien dat de ontsteking uitgebreid is. Eerst zat het enkel aan de linkerkant, toen in het midden en nu ook rechts. Allemaal mooie witte vlekjes :') Er kwam vanmorgen ook weer een hoop troep uit mn keel, dat is ergens ook wel satisfying. :')
De boel is ook aardig opgezwollen nu, ik voel het gewoon helemaal. Ik blijf braaf paracetamol slikken. En ik ga niet zo gauw naar de huisarts hiermee omdat het vaak toch uitzieken is, en ab eigenlijk niet werkt. Pas als mijn koorts boven de 39 gr gaat schieten of ik moet echt gaan piepen :P Of wanneer het naar de longen slaat. Maar dit is wel de heftigste verkoudheid die ik ooit heb gehad. Ik moet overigens ook nog een coronatest doen van mn ha assistente. Ik had al een zelftest gedaan maar omdat de klachten nu zo heftig zijn moet ik een GGD test doen.

Tot nu toe wil ik jullie allemaal bedanken voor jullie hulp en advies. Daro is onderweg, ik hoop dat dat me gaat helpen.