Keuzestress

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Biks2

Keuzestress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-21 12:18

Hoi allemaal,

Ik ben heel blij met mijn leven alleen is er één ding, namelijk, keuzes maken. Vrijwel iedere keuze geeft mij enorm veel stress en dit is erg vervelend.
Er zijn vast meer mensen die hier last van hebben (gehad) en misschien willen jullie wat jullie tips en tricks delen :)

(Ik kon hier nog geen topic over vinden).

Matheno

Re: Keuzestress

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-21 12:23

Nu hebben we tegenwoordig natuurlijk ook héél veel keuzes in alles, dus op zich is dat niet raar.
Als ik boodschappen doe kan ik al een uur voor het yoghurt schap staan, dus nu doet mijn man de boodschappen maar. :')

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-21 12:26

Zorgen dat je voor je iets doet al de nodige kennis hebt, en weet wat je wilt. Zodat je tijdens het maken van keuzes, een aantal dingen al af kunt strepen, zonder dat je er heel erg over na hoeft te denken

Biks2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-21 13:32

Matheno schreef:
Nu hebben we tegenwoordig natuurlijk ook héél veel keuzes in alles, dus op zich is dat niet raar.
Als ik boodschappen doe kan ik al een uur voor het yoghurt schap staan, dus nu doet mijn man de boodschappen maar. :')

Haha! Ja er valt overal veel te kiezen.

Afstrepen ga ik proberen. Vaak blijf ik dan wel dubben tussen de overgebleven opties.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-21 13:48

Heb je een voorbeeld?

Biks2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-21 14:44

Sky_As schreef:
Heb je een voorbeeld?

Kan van alles zijn.

Wel of niet meegaan met een bepaalde activiteit, welke kleur spijkerbroek zal ik kopen, wel of niet solliciteren, welke richting wil ik in mijn carrière ect. ect.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-21 14:48

Zoek iemand die je mee kan helpen om een keuze te maken.
Of schrijf uit wat de voor en nadelen zijn van iedere keuze.

En stel je maakt een keuze dat betekend niet dat je de volgende dag niet een andere keuze kan maken. Bijv. bij het toetjes schap in de winkel. Daar gebeurd niks vervelends uit. Ja misschien had je na het eten toch liever het chocoladetoetje gehad maar boeiuh. Je hebt een toetje. Kies je morgen chocolade.

En bij grote keuzes echt. Vraag iemand mee te denken.

Bij kleding. Zie het als toetjes. Daar ga je bij een verkeerde keuze echt niet dood. Je hebt hooguit je geld uitgegeven aan iets wat je achteraf gezien toch minder mooi, leuk fijn vond. Dat helpt je in je keuze bij de volgende aankoop.

Lisa_22

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-21 14:51

Het zou misschien kunnen helpen om naar de oorzaak van je keuzestress te kijken. Waarom heb je stress om een keuze te maken, welke gedachtes gaan er dan door je hoofd? Bij mij is het bijvoorbeeld dat ik bang ben om het verkeerde te kiezen, met daarachter nog wat redenen waarom ik daar bang voor ben (waar ik nu niet over ga uitwijden haha). Door de oorzaak aan te pakken en daaraan te werken kan het je keuzestress misschien wel verminderen.

En wat Belle_boef zegt hielp bij mij ook heel goed, bij grote keuzes even sparren met iemand die je vertrouwt.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-21 14:53

Mijn filosofie is dat als een keuze heel moeilijk is, dat eigenlijk altijd komt omdat ze gelijkwaardig zijn. Maw het maakt niet uit, je wilt beiden even graag/ vind ze even mooi etc
Nou, dan kan je net zo goed een dobbelsteen gooien. En dat doe ik dan ook (of iene miene mutte :P )

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-21 15:22

Vroeger was er niet zoveel keus, kan me niet herinneren als kind zijnde daarbij ook maar een keuze had in voeding,kleding enz. Pas later kwamen de keuzes, motor of autorijden, beide gedaan. Vind ik die jongen echt zo leuk? Wat ga ik na school doen, hypotheek , trouwen ?
Eigenlijk maakt de keuze niet zoveel uit, wanneer je er op dat moment maar achter staat. Keuzes uit het verleden kun je later heel blij mee zijn of spijt van hebben.
Mijn vader zei altijd , er zijn geen slechte keuzes, misschien wel verkeerde maar daar kom je ook wel weer achter. Beter spijt van een keuze dan je leven lang afvragen : Wat als ?

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-21 15:24

Dan in ieder geval als standaard de:

Bij twijfel niet oversteken techniek aanhouden op momenten dat je NU moet beslissen.

Wat dus betekent dat als je nu moet beslissen en je denkt, ik weet het niet, dat je het dus niet doet. Bij boodschappen moet je gewoon zorgen voor een lijstje zodat je in de winkel zelf niet hoeft te kiezen, maar gewoon zorgen dat je in huis meerdere keuzemogelijkheden hebt liggen,.

Bij kleding, zou ik het gewoon passen, en als je niet gelijk zoiets hebt van JAA DAT MOET IK HEBBEN , dan laten liggen. (of een foto maken, en een dag later nog eens kijken).

Als ik bijv. twijfel of ik een dekje of iets wil hebben, dan plaats ik hem in mijn winkelmandje, en dan klik ik alles weg. Als ik dat herhaal, of er regelmatig aan blijf denken, dan koop ik het ook echt.

Op die manier heb ik ook heel vaak spullen toch niet besteld, omdat ik deze achteraf toch niet zo graag wilde. (Maar goed, dat is mijn manier om bij twijfel het toch niet te doen).

Bij uitjes, denk ik altijd aan wat de kosten gaan zijn, en of ik dat het waard vind. Soms heb ik van die dingen dat ik echt gelijk denk, ja dat wil ik, ongeacht de kosten. Dat zijn de dingen die ik direct plan en ook doe. Al het ander weeg ik eerst even af. En als ik denk dat ik het zonde van mijn geld (zou) vinden, dan doe ik het niet.

qua carrière kun je natuurlijk altijd eens gaan praten..... ergens anders praten is niet strafbaar, en dan weet je in ieder geval welke afweging je wel of niet maakt.

En soms, heel soms, moet je ook gewoon een risico durven te lopen ;-)

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-21 16:32

Biks2 schreef:
Sky_As schreef:
Heb je een voorbeeld?

Kan van alles zijn.

Wel of niet meegaan met een bepaalde activiteit, welke kleur spijkerbroek zal ik kopen, wel of niet solliciteren, welke richting wil ik in mijn carrière ect. ect.

Ik had dit vroeger ook, ik ben jankend kledingwinkels uitgelopen en durfde niet eens als eerste een drankje te bestellen met vrienden. Zo bang om een foute keuze te maken. En ik kan nog steeds geen boodschappen doen als ik moe ben of slecht in mijn vel zit, dan blokkeert mijn brein.

Wat helpt is jezelf uitdagen. Kleine stapjes. Begin bij keuzes die geen consequenties hebben. Dus ga naar een kledingwinkel en koop het eerste shirtje dat past en niet afschuwelijk staat. Misschien vind je hem thuis heel leuk, misschien niet. Maar dat geeft dan niet. Bij uitjes: kan je makkelijk weer naar huis en kost het niet (veel)? Dan gewoon gaan, want de consequenties zijn klein.

En ontdek waar je bang voor bent. Afwijzing? Geldverspilling, tijdverspilling? Spijt? Schaamte?

Biks2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-21 07:30

Bedankt voor de tips!

Ik denk dat ik vooral bang ben voor spijt van mijn keuzes. Ik heb een aantal jaar geleden iets besloten waar ik nog steeds spijt van kan hebben. Maar daar tegen over heb ik ook heel veel keuzes gemaakt waar ik hartstikke blij mee ben dus waarom dat nog zo meespeelt geen idee. Ik ga hier nog wel over praten met een professional.

Dani, fijn dat je je ervaring wilt delen. Mensen in mijn omgeving snappen dit probleem niet echt en zeggen 'kies gewoon iets' maar zo makkelijk is het helaas niet.
Uitdagen met kleine keuzes ga ik zeker mee aan de slag. Ik probeer ook voor mezelf te zeggen dat ik bijvoorbeeld 10 minuten heb voor een bepaalde keuze.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 07:38

Ik vind keuzes maken ook moeilijk en laat het het liefst aan anderen over. In situaties dat dat kan gebeurd dat dus ook vaak. Ik probeer echter steeds meer zelf keuzes te maken. Gewoon schop onder mijn kont, kiezen en er voor gaan. Gaat mij steeds beter af. Ook het gezegde hanteren "bij twijfel niet doen" werkt hier. Kan ik niet kiezen? Dan vast ook niet nodig om te kiezen. Dat houdt dus in dat ik iets niet koop totdat ik weet wat ik wil. Heel handig in de supermarkt haha. Voordien deed ik bij niet kunnen kiezen het allebei mee nemen haha. Of zoals keuze qua avondeten dan niet kiezen maar heb ik gewoon programma voor meerdere dagen en komt het allemaal op het bord binnen die dagen.

Biks2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-22 17:22

Waarom is er überhaupt zoveel te kiezen..!

Ik stel dingen kopen (zoals kleding) zoveel mogelijk uit, heb er echt een hekel aan want; keuzes maken. Vandaag besloten om er echt eens voor te gaan zitten (ik bestel, in de winkel kan ik sowieso niet tot een keuze komen).
Het blijft echt moeilijk en tijdrovend. Nog geen goed werkende tactiek gevonden dus.

Eindelijk alles besteld dus dat is gelukt. Nu nog avond eten kiezen.. %)

Het klinkt als onbenullig en een luxeprobleem maar ik heb er echt behoorlijk last van.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 17:30

Voor het avondeten kan het handig zijn vaste dagen te gebruiken. Dus
maandag soep (indien kip, dan dinsdag vegetarisch; indien rund, dan woensdag vegetarisch, etc.)
dinsdag kip
woensdag rund
donderdag magere vis
vrijdag snack
zaterdag varken
zondag vette vis

Eventueel in combinatie met 2x aardappelen, 2x rijst, 2x pasta (vermicelli is pasta, friet is aardappel) en 1x brood.

Als je voor alles 3 vaste recepten hebt (1 met aardappel, 1 met rijst, 1 met pasta), dan kan je zelfs 3 weekmenu's maken waar je dan met boodschappen doen er 1 van kiest. Daar hoort dan een boodschappenlijstje bij en dan beperk je de hoeveelheid keuzes enorm.

Het is wel een investering.

Qua kleding draag ik eigenlijk altijd hetzelfde. Het probleem is er alleen als mijn to-go to product eruit is, dan moet ik even zoeken. Broeken en shirts verslijt ik hard, de rest koop ik max eens per jaar een aantal van. En bevalt het als ik een nieuw model heb moeten uitzoeken, dan bestel ik er direct nog 2 of 3.

Maar het blijft een dingetje.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 12:02

:(:)
Biks2 schreef:
Ik denk dat ik vooral bang ben voor spijt van mijn keuzes. Ik heb een aantal jaar geleden iets besloten waar ik nog steeds spijt van kan hebben.

Rot hoor!
Citaat:
Maar daar tegen over heb ik ook heel veel keuzes gemaakt waar ik hartstikke blij mee ben dus waarom dat nog zo meespeelt geen idee.

Een deel van ons brein werkt puur op 'hoe houd ik mijzelf veilig'.
Kennelijk is er een koppeling ontstaan 'keuze maken geeft ellende',
en dan wordt er geen logische afweging gemaakt (= ik heb toch ook heel veel goede keuzes gemaakt, ik kan het dus echt wel).
Citaat:
Ik ga hier nog wel over praten met een professional.

Mijn tip: kies iemand die emdr doet.
Op Wikipedia staat er wel een goed artikel over.
En emdr kan juist dat deel van de hersenen beïnvloeden waar nu nog "vastligt" 'keuze = ellende'.

Citaat:
Mensen in mijn omgeving snappen dit probleem niet echt en zeggen 'kies gewoon iets' maar zo makkelijk is het helaas niet.
Uitdagen met kleine keuzes ga ik zeker mee aan de slag. Ik probeer ook voor mezelf te zeggen dat ik bijvoorbeeld 10 minuten heb voor een bepaalde keuze.

... en als dit soort 'spelletjes' en experimenten geen stress opleveren, is het prima.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 12:30

Sky_As schreef:
Zorgen dat je voor je iets doet al de nodige kennis hebt, en weet wat je wilt. Zodat je tijdens het maken van keuzes, een aantal dingen al af kunt strepen, zonder dat je er heel erg over na hoeft te denken

Vervolgens ben ik drie maanden bezig met me ‘informeren’ :D

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 12:43

doe ik vaak ook :+ , maar op die manier koop je vaak wel alleen dingen die je echt graag wilt hebben (scheelt weer geld :-P) gratis tip :Y)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 12:46

Dat is zeker waar! Op het werk hanteer ik de 70% regel: als ik denk dat ik 70% van de nodige kennis heb, hak ik de knoop door.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 12:56

Lastig hoor dat je hier last van hebt! Goed dat je met een professional gaat praten, dat kan jou zeker helpen.

Inderdaad goed om te bedenken waar je precies bang voor bent.

En daarnaast, grote keuzes zijn sowieso heel lastig soms. Daar ben je niet de enige in die hier lang over doet. Vraag eens iemand die dichtbij staat om mee te denken en zet alle voor en nadelen eens op een rijtje. En ook grote keuzes kan je vaak alsnog veranderen als je er spijt van hebt. Misschien geeft dat wat berusting. En vaak als je eenmaal kiest is dat ook prima en kan je het anderen misschien ook sneller laten rusten.

En als het gaat om kleine keuzes, je kan proberen om het eerste te kiezen wat er in je op komt. Dus heb je 2 spijkerbroeken, geef jezelf 10 seconden en zeg een kleur en bestel die dan. Je hebt hooguit dat je toch later ontzettend spijt hebt, dan is dat zo. De wereld vergaat niet als je in een grijze spijkerbroek loopt ipv een blauwe. En die kan je altijd nog kopen.

Klinkt heel simpel en makkelijk, zo bedoel ik het absoluut niet. Het kan lastig genoeg zijn. En dat mag, dat is misschien ook een onderdeel van je en dat hoort bij jou. Het is alleen vervelend als je er zelf last van hebt, daarom is het goed dat je gaat praten. En dan kan je kleine dingetjes gewoon eens uitproberen wat hier boven allemaal staat van andere bokkers. Misschien zit er iets tussen dat jou helpt!