Hoe koop je skeelers?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lumi

Hoe koop je skeelers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-21 09:17

Nouja, wat de titel al zegt dus :+

Ik heb besloten dat ik wil gaan skeeleren, maar ik loop nogal vast in alle verschillende soorten.

Softboot, hardboot. Wel of niet in maat verstelbaar. En uiteraard waar te kopen.

Alle websites geven aan dat je een andere maat moet nemen dan je normale, waardoor online bestellen me lastiger lijkt, maar misschien valt dat wel mee.

Daarnaast heb ik het nooit eerder gedaan en weet ik totaal niet of ik het wil blijven doen. Ik ben dus ook op zoek naar redelijke budget skeelers. Ze hoeven niet super goed te zijn, maar heel slecht wil je ook niet want dan ga ik het sowieso niet vaker doen.
De goedkope van de Decathlon hebben zoveel slechte reviews dat ik dat wel spannend vind. Zelfs goedkoop zijn ze nog veel geld :+

Ik ben dus eigenlijk op zoek naar ervaringen en meningen over verschillende soorten skeelers, en welke soort wel of niet aan te schaffen.

belle_boef

Re: Hoe koop je skeelers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 09:21

Naar een winkel gaan en passen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 09:21

Leuk! Ik vind het er stoer uitzien en wilde ook, maar hier zijn teveel ellendige klinkerwegen := Ik zou me persoonlijk inderdaad het liefst in een winkel laten adviseren en verschillende soorten voelen om te kijken wat fijn zit. Als ze niet lekker zitten, is de lol er gauw af!

Is er geen winkel in de buurt die normaal schaatsen of bijvoorbeeld racefietsen verkoopt en dit ook in het assortiment heeft? Die combi zie je wel vaker. Of iets als een Intersport of vergelijkbaar?

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 09:25

Ik heb er nooit zo veel overna gedacht, gewoon een keertje naar intersport gaan en voelen! Je kan ze natuurlijk ook verstelbaar via marktplaats halen, of nieuwe halen en ze weer verkopen als je ze niet meer wilt gebruiken.

Ik heb verstelbare, vind ik wel ideaal omdat mijn voeten met het skeeleren iets uitzetten, dus de maat die in de winkel goed zit is dan achteraf te klein, en dat is dus nu geen issue meer.

Trouwens, vergeet ook de beschermers niet. Hoe behendig je ook bent, op skeelers ga je hoe dan ook een keer vallen (steentje, takje, onbalans) en dan kost het je óf een beschermer, of een broek/trui/ledemaat.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 09:26

Ik had vorig jaar ook een opvlieging en heb ze bij de Lidl gekocht. :D waren 40€ volgens mij.

Goldwynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 09:29

Ik heb de mijne van een lokale schaats, skate en hardloop winkel. In een sportzaak kunnen ze je adviseren, ook over de maat wielen, materiaal, type, etc. Dus ook al is het enkel ter oriëntatie, ze kunnen je daar vast helpen! En bescherming is zoals Badeentje zegt geen overbodige luxe.

Misschien kan je een keer een lesje plannen bij een skateschool en daar materiaal lenen/huren?

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-21 09:30

culaccino schreef:
Leuk! Ik vind het er stoer uitzien en wilde ook, maar hier zijn teveel ellendige klinkerwegen := Ik zou me persoonlijk inderdaad het liefst in een winkel laten adviseren en verschillende soorten voelen om te kijken wat fijn zit. Als ze niet lekker zitten, is de lol er gauw af!

Is er geen winkel in de buurt die normaal schaatsen of bijvoorbeeld racefietsen verkoopt en dit ook in het assortiment heeft? Die combi zie je wel vaker. Of iets als een Intersport of vergelijkbaar?

Die winkels zijn er wel, maar daar gaan ze al snel de 100 euro voorbij. Dat vind ik wel erg veel geld voor een sport waarvan ik nog niet weet of ik het ook echt ga volhouden.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 09:36

De decathlon heeft goede prijs kwaliteit skeelers! Neem altijd 1 maat groter dan je schoenmaat, dus zitten ze perfect als je ze in de winkel past? Neem 1 maatje groter, want je voeten zetten uit en je schuift altijd met je voeten iets naar voren in de schoen. Ikzelf vind hoge softboots het fijnste zitten!

Ikzelf heb een heren model, omdat ik best brede voeten heb, en het herenmodel vaak breder valt dan een damesmodel.

Roadracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 09:41

Ook ik zou een winkel adviseren. Je wilt toch ook echt wel iets dat prettig zit en in een goede winkel kun je ook vaak wel een proefrondje doen.
En vergis je niet: de schoen (pasvorm, comfort) is een ding, maar je hebt echt héél veel plezier aan goede wielen en lagers, waardoor je veel soepeler rolt, ongeacht het wegdek. Daar betaal je echter ook meer voor.
Voor mijn zoon een paar jaar geleden bij de Scapino een paar gekocht ('lekker goedkoop'), dat was echt de miskoop van de eeuw. Slecht rollende wielen, niet normaal meer. Om over de kwaliteit van de verlijming van de schoen maar te zwijgen trouwens. Daarna een kwalitatief goed, gebruikt paar bij de kringloopwinkel weten te scoren voor hem en dat was echt de beste aankoop ooit. Hij had er ook meteen veel meer plezier in daardoor. Dus bespaar alsjeblieft niet op de kwaliteit van lagers en wielen!!!

Zelf heb ik een paar K2 skates van een speciaalwinkel en ja, die waren duur :+ Maar ik wist al dat ik skaten leuk vond, haha.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 09:49

Ik heb vorige week mijn eerste paar skeelers gekocht sinds ik 10 was (maar die kreeg ik destijds van mijn ouders :D)

Ik ben wel naar de Decathlon gegaan, maar daar wel een merk gekocht dat hier op Bokt in een skeelertopic goed beviel en ook goede youtube reviews had. Niet het eigen merk dus. Ik ga er dus vanuit dat ik met de mijne wel heel wat ritjes kan doen. Opschalen kan altijd nog.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 09:49

Kan je niet beter een paar skeelers lenen voor een maandje? Dan weet je 1. of je het leuk vindt en 2. wat je fijn en niet fijn vindt aan dat model. Dat maakt het een stuk makkelijker om het juiste budget te bepalen en een skeeler te kiezen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 14:05

Doet me denken aan dit topic: [MWS] Gebroken bovenbeen

Maar goed, mijn dochter skeelert ook af en toe. Overal kan je ongelukken mee maken natuurlijk. Maar weet wel dat het geen heel ongevaarlijke sport/hobby is.

Zij heeft ze van Fila dacht ik.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 14:14

Kijk goed naar de verschillende typen. Je hebt ze zeg maar in de vorm van ijshockeyschaatsen en in de vorm van noren. De eerste zijn meer kinderdingen (maar ook in volwassenmaten) om korte afstandjes mee te doen en eventueel stunts, en de laatste zijn meer dingen voor volwassenen om lange afstanden mee af te leggen. De namen (inline skates, skeelers) lopen tegenwoordig volledig door elkaar heen, dus daar waag ik me niet aan. Maar er zijn dus essentiele verschillen. Let daar goed op.

Eatshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 14:17

Ik ben naar de lokale sportwinkel gegaan en daar gaan passen en proberen. Ik heb hardshells met snelsluitingen (zoals skischoenen), geschikt voor lange afstanden. Behalve dat moet je ook kijken op wat voor ondergronden je het vaakst rijdt en bij wat voor weer, en daar je wieltjes op aanpassen. En wel meteen ook goede bescherming kopen hoor, dat voorkomt een hoop ellende.
Ik heb trouwens ook een cursus gevolgd, om te leren sturen/remmen/vallen. Mijn pootje-over in bochten liet zich in eerste instantie wat slecht corrigeren (auw) en ik was ook wat te enthousiast in het omarmen van vreemde mannen en lantaarnpalen als ik moest remmen. Was erg leuk en gezellig, regelmatig hilarisch, en zeer nuttig. Ben daarna nog vaak wezen skeeleren met een medecursist die het ook lekker vond om stevige einden door de polder te gaan.
Ben helaas een paar keer stevig onderuit gegaan waardoor ik wat onzeker ben geworden, en na mijn verhuizing naar de andere kant van het land heb ik ze niet eens meer aan gehad. Ik weet eigenlijk niet eens of ik ze hier wel heb.

Mandyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 16:45

Ik ben dit jaar begonnen en heb skeelers bij een kringloopwinkel gekocht. Goedekoper manier om het te proberen.
Vanavond ga ik met m'n vriend naar Decathlon omdat we allebei nu fijne skeelers willen aanschaffen. Ik ga in de winkel van alles passen en informeren. Online bestellen lijkt me lastig met skeelers.

leintje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-21 19:58

Suzanne F. schreef:
Doet me denken aan dit topic: [MWS] Gebroken bovenbeen

Oeps :D O:)

Ik heb mijn skeelers besteld bij Decathlon en ze zijn van Fila. Was een beetje op de gok, maar Fila is een merk dat goed aangeschreven staat, dus ik durfde het erop te gokken. Ben wel bij andere winkels geweest, maar daar hadden ze niks in mijn maat.
Als je je skeelers wilt passen en goed advies wilt, dan zou ik even langs een sportzaak of skeelerwinkel gaan. Zij kunnen je dochter het beste helpen en jullie vragen beantwoorden. Kan wel aanraden om zeker ook te investeren in goede knie-, pols- en elleboogbeschermers en eventueel ook in een helm. Ik heb er niet veel aan gehad want ik kwam iets banketstaaf ten val dan de gemiddelde skeeleraar (zie bovenstaand topic), maar de grond is hard en je valt voor je er erg in hebt, zeker als beginner.

Verder vond ik het wel heel erg leuk om te doen die 7x dat ik op mijn skeelers heb gestaan. Je bent lekker buiten en gaat toch iets sneller i.v.m. wandelen.

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-21 18:59

Mandyy schreef:
Ik ben dit jaar begonnen en heb skeelers bij een kringloopwinkel gekocht. Goedekoper manier om het te proberen.
Vanavond ga ik met m'n vriend naar Decathlon omdat we allebei nu fijne skeelers willen aanschaffen. Ik ga in de winkel van alles passen en informeren. Online bestellen lijkt me lastig met skeelers.

Dankzij deze tip ben ik naar de kringloop geweest vanmiddag, en ik heb voor 5,95 een paar skeelers gekocht :D

Mandyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 21:07

Top! Ik had ze voor 3,50 en heb er de hele zomer op kunnen skeeleren.
M’n schoonmoeder werkt bij de Kringloop dus zo denk ik er soms ineens aan.

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-21 21:10

Ik heb ze van K2, zitten super. Skeelers moet je over het algemeen een maat groter kopen en vooral denken aan goede sokken, dat scheelt ook heel veel in druk en schuurplekken.
Ik heb ze gewoon via internet besteld via Amazon :') . Kon ook zo weer terug als het niet goed zat :D