PTSS en schrik afvloeien

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

maitestar23

PTSS en schrik afvloeien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-21 16:23

Hoi allemaal,

Helaas ben ik gezegend met PTSS met de daarbij horende 'schrikaanvallen'.
Dat vind ik op zich prima, maar ik baal er van dat ik dan qua gemoedstoestand in het 'rode' blijf hangen.
Tegenwoordig lukt het mij om de spanning iets te laten zakken, maar er hoeft dan maar iets kleins te gebeuren en ik zit gelijk weer heel hoog in de spanning/angst.

Nou meende ik hier op het forum ergens iets gelezen te hebben over een therapie of methode die daar bij kan helpen, echter kan ik dit niet meer vinden.

Weet iemand misschien wat dit was of heb je misschien andere tips om de spanning echt te laten zakken?
Ik zou heel graag ook weer 'gebruik maken' van de oranje fase in de schrikschaal zeg maar :+
Nu vlieg ik van groen naar rood en niet meer terug, waar de meeste mensen van groen naar oranje gaan en weer terug naar groen als er geen gevaar blijkt te zijn.
Met paarden is het toch niet zo handig als je zo makkelijk en heftig schrikt -O-

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Re: PTSS en schrik afvloeien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 16:34

Bedoel je EMDR therapie? Daar hoor ik veel positieve ervaringen over van o.a mensen die last hebben van PTSS.

DewiRox

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 16:35

Een therapie die vaak gekoppeld wordt aan PTSS is EMDR, zoek je daar toevallig naar? Echter neem ik aan dat PTSS is vastgesteld door een praktijk ondersteuner/psycholoog? Ben je dan niet doorverwezen of is er verder niks aan therapie aangeboden?

maitestar23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-21 16:43

EMDR heb ik gehad en heeft voor de angst prima geholpen.
Het makkelijk schrikken, in mijn geval vooral rond paarden, is helaas gebleven en ik heb begrepen dat dit er een beetje bij hoort.
Maar misschien dat nog een sessie geen kwaad kan, ik zal eens rondvragen in hoeverre dit echt een beetje hoort bij PTSS of dat dit echt zou moeten verdwijnen.

NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 16:47

Toevallig heb ik gisteren kennis gemaakt met de polyvagaal theorie. Vanuit deze theorie zijn ook lichamelijke oefeningen ontwikkeld om de spanning in het lichaam te laten zakken. Misschien zou je daar eens in kunnen duiken?

Mjelleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 16:49

PTSS is vaak goed te behandelen met EMDR. Daarnaast zijn er nog andere vormen van traumatherapie, zoals imaginaire exposure en narratieve exposeren. Ik heb zelf EMDR gehad, vond het verschrikkelijk zwaar, maar heb er heel veel aan gehad.

Dingen die op korte termijn kunnen helpen om je spanning omlaag te brengen (symptoombestrijding, je pakt er je trauma niet mee aan):
- ademhalingsoefeningen
- mindfulness
- je hond diepe druk laten geven
- (soms) sporten
- veilige plek oefening (je maakt een gedetailleerde beschrijving van een denkbeeldige plek waar je je helemaal veilig voelt. Inclusief geuren, geluiden, etc. Die kun je dan lezen of terugluisteren op moeilijke momenten)
- 3 dingen opnoemen die je ziet, 3 die je hoort en 3 die je voelt. Dat brengt je in het hier en nu.
- en verder alles wat voor jou persoonlijk werkt

Calixae

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 17:35

De schrikreacties bij PTSS hebben toch te maken met je verhoogde waakzaamheid? En er in blijven hangen is dat je lichaam een stress signaal kreeg en nu de spanning hoog houdt om tot actie te kunnen komen (vechten, vluchten of bevriezen). Tenminste dat is hoe mijn psycholoog het uitlegt. Krijg je nog therapie? Ik denk dat je daar het verste mee komt, en dan met name misschien exposure? Dan leer je je lijf dat het niet zo over de zeik hoeft te raken van triggers, dacht ik tenminste. Verder wat al is benoemd. Wat ook kan helpen is 'butterfly tapping' of iets heel zuurs te eten, zodat je weer in het hier en nu komt. Sterkte er mee ts

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 17:37

Heb je het toevallig over de MIR methode? Wat mij helpt is voeten masseren, zodat je weer wat meer geaard raakt en in je lichaam komt..
Verder zijn ademhalingsoefeningen erg fijn om weer rustig te worden.
Sterkte Y;(

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 20:45

maitestar23 schreef:
Het makkelijk schrikken, in mijn geval vooral rond paarden, is helaas gebleven en ik heb begrepen dat dit er een beetje bij hoort.
Maar misschien dat nog een sessie geen kwaad kan, ik zal eens rondvragen in hoeverre dit echt een beetje hoort bij PTSS of dat dit echt zou moeten verdwijnen.

Nee hoor, na een goede serie emdr sessies is (in principe) ook dat makkelijke schrikken weg.
Ik ken geen wetenschappelijke literatuur waar in staat 'dat het normaal is om een beetje schrikkerig te blijven'.
(Soms gebeurt het, dat wel. Maar dat is net niet dat het normaal is, en al helemaal niet 'dat er niets tegen te doen is'.)

Aan het begin van een therapie is het prima als een therapeut iets zegt als 'ik kan niet beloven dat alle klachten verdwijnen'.
Dat is niet hetzelfde als 'bij ptss houd je altijd "restklachten"'.

... en schrikkerigheid die blijft kan met van alles te maken hebben. (Je kunt emdr doen op trauma 1 en 2 - en "restklachten" houden. Als dat zo is, kun je prima emdr doen op 'de rest'.)
In principe is 'schrikkerigheid' dat je amygdala, je innerlijke alarm, 'te gevoelig' staat afgesteld. (Of nu ja, op trauma is afgesteld.)
Emdr is daar een uitstekend 'gereedschap' bij, goed in staat om de amygdala 'opnieuw af te regelen'.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-21 10:11

Ik denk dat je hier gelezen hebt over TRE; Tension and trauma Releasing Exercises. Dat helpt inderdaad om spanning af te laten vloeien, maar is a) niet iets wat je zo maar even kunt toepassen als je bij de paarden een schrikreactie het (het neemt best wel wat tijd in beslag en je kan ook best ergens rustig zijn waar je ook kan gaan zitten of liggen), b) ik zou dat zeker in het begin niet alleen doen; het kan wel maar het kan bij sommige mensen ook een trigger zijn en dan is het wel zo makkelijk om er samen met een therapeut naar te kijken zodat het eventueel wat aangepast kan worden en c) de effecten zijn van persoon tot persoon verschillend; voor sommige mensen werkt het erg ontspannend, voor anderen lijkt het weinig te doen, voor nog anderen kan het zijn dat de vermoeidheid je nadien ineens overvalt etc.

Je zou ook kunnen kijken naar de polyvagaal theorie. Die kan ook goede handvaten bieden en is iets praktischer toe te passen. Een goed boek daarover is Activeer je nervus vagus, geschreven door Luc Swinnen. Hij geeft er ook opleidingen en trainingen over, maar die zijn wel behoorlijk duur, vind ik.

ista

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-21 11:24

Je hebt allerlei methodes om spanning af te laten vloeien. Bijvoorbeeld tapping, bedoel je dat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-21 11:29

Of exposuretherapie, zou ook nog een goede optie kunnen zijn als je EMDR al hebt gehad.

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-21 11:32

maitestar23 schreef:

Nog een sessie zou zomaar kunnen helpen inderdaad. Na mijn therapie waren zombies een enorme trigger (poster voor walking dead aan de kant van de weg werd ik al nerveus van) nog 1 sessie gedaan en hoewel we het helemaal niet over zombies hebben gehad, maar wel de gebeurtenis nog eens zijn langs gelopen (enkelvoudige traumatische gebeurtenis) was die trigger nagenoeg weg :j .

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-21 11:51

pateeke schreef:
Je zou ook kunnen kijken naar de polyvagaal theorie. Die kan ook goede handvaten bieden en is iets praktischer toe te passen. Een goed boek daarover is Activeer je nervus vagus, geschreven door Luc Swinnen. Hij geeft er ook opleidingen en trainingen over, maar die zijn wel behoorlijk duur, vind ik.

Stephen Porges heeft een aantal filmpjes op YT over de 'polyvagal theory'. Ook Deb Debra kijken kan zin hebben.
En er zijn een aantal praktische oefeningen rondom de polyvagale theorie.
Bijv de 'basic exercise' van Stanley Rosenberg, of de oefening 'Voeoeoe' van Peter Levine (behalve 'Voo/ vooing' staat er meer dat de moeite waard is op YT van Peter Levine).