Verklaring voor dieet bij evenement

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tootje71

Verklaring voor dieet bij evenement

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-21 08:43

Hoi, ik ga vrijdag naar Zandvoort en nu lees ik dat je geen eten mee mag nemen. Het probleem is dat ik diabetes heb en de ziekte van during heb ( glutenallergie) . Weet iemand of er iets van een verklaring is waardoor ik dat kan bewijzen en dus mijn eten mee mag nemen . Ik ben benieuwd :)

Marleen_L

Re: Verklaring voor dieet bij evenement

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 08:46

Wellicht even bellen met de organisatie? Hier kunnen 100 mensen beweren dat het mag, maar als de organisatie het niet toe laat heb je daar weinig aan…

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 08:46

Ik heb mijn huisarts een briefje laten schrijven daarvoor. En kan daardoor gelukkig overal eten meenemen. Zelfs op meerdaagse festivals. Gewoon simpel een paar van mijn allergien duidelijk opgeschreven stempel van de huisartsenpraktijk erbij en klaar.

tootje71

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-21 08:48

Marleen_L schreef:
Wellicht even bellen met de organisatie? Hier kunnen 100 mensen beweren dat het mag, maar als de organisatie het niet toe laat heb je daar weinig aan…

Daar was ik dus ook bang voor daarom wilde ik weten hoe ik dat kan aanpakken.

karuna schreef:
Ik heb mijn huisarts een briefje laten schrijven daarvoor. En kan daardoor gelukkig overal eten meenemen. Zelfs op meerdaagse festivals. Gewoon simpel een paar van mijn allergien duidelijk opgeschreven stempel van de huisartsenpraktijk erbij en klaar.

Ik ga even bellen !

tootje71

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-21 09:12

Assistente hier in het dorp had er nog nooit van gehoord >;) heb nu een telefonische afspraak met de huisarts mag ik het nog een keer uitleggen :roll:

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 09:29

Hopelijk komt het goed. Ook voor de belastingdienst bij je belastingopgave heb je een zelfde verklaring nodig van je huisarts.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 10:02

karuna schreef:
Hopelijk komt het goed. Ook voor de belastingdienst bij je belastingopgave heb je een zelfde verklaring nodig van je huisarts.

Daarvoor moet een officiële dieetbevestiging geschreven worden door arts of dietist. Dat kan dus niet met een simpel briefje.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 10:09

En die is ook voldoende als allergiebewijs. Ik bedoel daarmee ook dat een huisarts vaker dit soort formulieren en briefjes moet maken. Verbaasd me dan dat een assistent er nog nooit van gehoord heeft

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 10:14

karuna schreef:
En die is ook voldoende als allergiebewijs. Ik bedoel daarmee ook dat een huisarts vaker dit soort formulieren en briefjes moet maken. Verbaasd me dan dat een assistent er nog nooit van gehoord heeft

Veel huisartsen laten dat over aan een diëtist in de praktijk.

Of Zandvoort dat formulier als een bewijs accepteert om eigen voeding mee te nemen is aan hun. Daar is geen wettelijke basis voor. Het beste kun je even bellen met Zandvoort lijkt me idd TS.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 10:18

karuna schreef:

En dan kun je niet elk dieet aftrekken van de BD. Maar ik zou even de organisatie contacten. Die weten vaak hoe of wat.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 10:24

karuna schreef:

Een huisarts hoeft helemaal niet vaker dit soort briefjes te maken.
Voor diabetes en glutenallergie word dan een uitdraai van de betreffende episodes gemaakt of het moet geregeld worden met de diëtist of evt praktijkondersteuner.
Huisartsen geven juist alleen bij hoge uitzondering dit soort verklaringen af, want hoe ga je bepalen welke diabetes patiënt dit wel nodig heeft en welke niet?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 10:31

Het bewijs van de belastingdienst is een universeel document voor vaststaande allergieën. Dat geldt dus voor iedereen met (bijvoorbeeld) een insulineresistentie die op advies van arts of dietist koolhydraatarm moet eten. De verklaring hoef je bij de belastingdienst alleen te overleggen als hierom gevraagd wordt.

Maar dat staat dus volledig los van de vraag van TS, behalve dat TS mogelijk dis verklaring kan gebruiken.

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 10:46

Polly schreef:
karuna schreef:

Een huisarts hoeft helemaal niet vaker dit soort briefjes te maken.
Voor diabetes en glutenallergie word dan een uitdraai van de betreffende episodes gemaakt of het moet geregeld worden met de diëtist of evt praktijkondersteuner.
Huisartsen geven juist alleen bij hoge uitzondering dit soort verklaringen af, want hoe ga je bepalen welke diabetes patiënt dit wel nodig heeft en welke niet?

Inderdaad, in principe geven huisartsen niet dit soort verklaringen af.

tootje71

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-21 11:09

Ik wordt vanmiddag terug gebeld door de huisarts dus ik wacht even af. Ik ga ondertussen ook kijken hoe ik contact met zandvoort kan krijgen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 12:07

Ik zag in de huisregels wel dat voeding voor medische doeleinden is toegestaan

tootje71

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-21 12:20

secricible schreef:
Ik zag in de huisregels wel dat voeding voor medische doeleinden is toegestaan

Die had ik nog niet gevonden! Ik heb een mail gestuurd en ben in afwachting van hun antwoord.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 12:24

tootje71

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-21 15:12

Huisarts maakt een briefje waarin staat dat ik diabeet ben en coeliaki heb. Maar hij mag er niet in zetten dat ik daarom mijn eten mee naar binnen neem. Maar goed ik hoop dat dat voldoende is.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 15:24

Die dieet verklaring is eigenlijk al genoeg,

Mijn huisartsen hebben altijd die brief gemaakt, eens in de zoveel jaar heb ik een nieuwe nodig omdat de oude versleten is. Geen van de praktijken heeft een dietiste in dienst. En een externe dietiste heeft niets met mijn medische situatie te maken.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 15:33

Je moet ook een beetje mazzel hebben bij de controle. De 1 roept keihard gelijk; nee, mag niet en de ander gaat overleggen en heeft begrip. Ondanks een brief/bewijs.

Maar kijk ook hoe je het verpakt. Ze willen geen eten en drinken van buitenaf op het terrein, maar bijv ook geen glas en messen.
Ik zou het zelfs in een doorzichtig plastic bakje doen, dat je het ook kan laten zien.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 16:24

Waarom zou je geen eigen eten en drinken mogen meenemen? Is dat omdat je het dan (duur) daar moet kopen,of om een andere reden?

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 16:25

anjali schreef:
Waarom zou je geen eigen eten en drinken mogen meenemen? Is dat omdat je het dan (duur) daar moet kopen,of om een andere reden?

Omdat het in de huisregels staat :)*

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 16:35

karuna schreef:
Die dieet verklaring is eigenlijk al genoeg,

Mijn huisartsen hebben altijd die brief gemaakt, eens in de zoveel jaar heb ik een nieuwe nodig omdat de oude versleten is. Geen van de praktijken heeft een dietiste in dienst. En een externe dietiste heeft niets met mijn medische situatie te maken.

Maar een dieet heeft soms wel met een medische situatie te maken. Je hebt dat dieet nou eenmaal nodig vanwege een ziekte oid. Of heb jij een dieet vanwege je zweetvoeten?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 16:44

Polly schreef:
anjali schreef:

Omdat het in de huisregels staat :)*

Maar een regel moet een reden hebben,vind ik.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 16:48

Afspraken met de stands en merken die er mogen staan en verkopen.

Ze willen vaak geen glaswerk op het terrein, dus meestal wordt er in plastic geschronken, tenzij vip.