Niezen na het eten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Maris

Niezen na het eten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-21 11:08

Hoi,

Wie herkent het en weet waardoor het komt ?
Ik moet vaak niezen tijdens of net na het eten. Dan een aantal keren snuiten en het probleem is weer weg. Ook s'nachts met omdraaien in bed of bij het opstaan niezen. Zucht.
En dat dan echt elke dag al jaren lang.
Maakt overigens niet uit wat ik eet. Maar is ook weer niet bij iedere maaltijd zo.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 11:28

Gevoelig voor geurtjes wellicht?
Ik heb het ook in zekere mate. Iedere verandering in omgevingsgeur zorgt dat ik moet niezen. Dat gebeurd dus ook als iemand langs loopt met een geurtje op of zo.
Een pepermuntje is ook meteen garantie op niezen.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-21 14:45

Sizzle schreef:
Gevoelig voor geurtjes wellicht?
Ik heb het ook in zekere mate. Iedere verandering in omgevingsgeur zorgt dat ik moet niezen. Dat gebeurd dus ook als iemand langs loopt met een geurtje op of zo.
Een pepermuntje is ook meteen garantie op niezen.

Ik geloof niet echt dat het geur is. Ik heb het ook als ik yoghurt met fruit b.v. heb gegeten, dat heeft nou niet een mega geur. Maar dank je wel voor het meedenken !

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-21 14:47

Ik heb inmiddels gevonden dat het dit kan zijn : gustatory rhinitis
Nu nog een oplossing ...

Mungbean

Re: Niezen na het eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 17:31

Dat lijkt me juist onwaarschijnlijk want dat is juist een loopneus zonder niezen.
Sommige mensen zijn gewoon gevoeliger op de slijmvliezen, ik zou er niet direct wat achter zoeken (zegt iemand die ook de halve dag moet niezen).

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 17:35

Ik krijg altijd een niesaanval als ik dronken word. Dan moet ik rustig 30x niezen zonder dat ik echt kriebel in me neus heb.

Soms ben je als mens gewoon een beetje raar, je moet toch ergens een defect hebben :D

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-21 18:18

Sizzle schreef:
Dat lijkt me juist onwaarschijnlijk want dat is juist een loopneus zonder niezen.
Sommige mensen zijn gewoon gevoeliger op de slijmvliezen, ik zou er niet direct wat achter zoeken (zegt iemand die ook de halve dag moet niezen).

De ene site zegt idd dat het zonder niezen is, de andere site zegt dat niezen er ook bij hoort. Dus dat is niet helemaal duidelijk.

Ik zoek er ook niet veel achter. Maar het is zo vermoeiend om veel te moeten niezen. En s' nachts wil ik graag slapen ipv verkouden zijn. Vandaar mijn zoektocht.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 18:23

Wellicht even een allergie testje aanvragen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 19:28

Jolliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 19:56

Mijn schoonvader heeft het ook heel erg. Echt typerend, zodra het eten op is en de afwas moet gedaan worden, dan begint hij ongelovelijk te niezen. Wat het is hebben we echt geen idee van, we grappen er altijd maar over dat hij alergisch is voor de afwas haha.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-21 10:07

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-21 10:08

Jolliej schreef:
Mijn schoonvader heeft het ook heel erg. Echt typerend, zodra het eten op is en de afwas moet gedaan worden, dan begint hij ongelovelijk te niezen. Wat het is hebben we echt geen idee van, we grappen er altijd maar over dat hij alergisch is voor de afwas haha.

haha allergisch voor de afwas !
Maar ik heb het ook als ik een stukje chocolade eet b.v.. Geen afwas nodig dan ;)

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 10:43

Jester_ schreef:
Ik krijg altijd een niesaanval als ik dronken word. Dan moet ik rustig 30x niezen zonder dat ik echt kriebel in me neus heb.

Soms ben je als mens gewoon een beetje raar, je moet toch ergens een defect hebben :D

Dit is vrij gebruikelijk hoor, ik herken het bij mezelf maar ook bij veel mensen in mijn omgeving (nu word ik tegenwoordig niet meer dronken, maar toch). Het niezen bij dronken worden kan hem zitten in dat je gaat niezen vanwege de aanslag van alcohol op je maag en je slokdarm. Niezen kan nl een reactie zijn die het lichaam geeft op (beginnende) misselijkheid/ oprispend zuur.

Je zou het nog in die richting kunnen zoeken TS? Dat je slokdarm/ maag geprikkeld raken waardoor je niest?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-21 10:55

Ja dat zou idd kunnen. Alleen gebeurt dat ook al bij inname van een theelepeltje honing b.v. ? De reactie van het niezen kan soms al na 15 seconden na iets eten zijn. Soms ook pas na 15 minuten.

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 11:22

Honing kan ik me wel in vinden, ik merk dat ik daar ook wat op ‘prikkel’. Dat voelt dan niet als kriebel die nies veroorzaakt maar het geeft wel een prikkel diep in mijn neus.