Zout op een wondje strooien

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Photograph

Zout op een wondje strooien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-21 18:10

Kan het kwaad om zoutkorrels over een open wondje te gooien? Het lijkt mij dat het dan sneller heelt. Het zout blijft wel plakken aan het wondje.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 18:12

Dit wil je graag bij jezelf doen hoop ik?
Er zijn betere en minder pijnlijke manieren om wonden te laten Helen. Honingzalf bv.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 29-08-21 18:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Goudhaan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 18:13

Lang leve Google!

En ik vraag me af waarom je zoiets zou willen.. maar okee.
Laatst bijgewerkt door Goudhaan1 op 29-08-21 18:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Hannanas

Lijkt me totaal onzinnig en pijnlijk.
Zout ontrekt ook vocht aan de wond en een wond geneest het beste als het niet uitdroogt (tenzij gesloten korstje).

Waarom denk jij dat het wel goed zou zijn?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Waarom zou je in vredesnaam zout in een wond strooien? Dat gaat hartstikke pijn doen...

Google kun je ook raadplegen..

Photograph

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-21 18:14

Hannanas schreef:
Zout ontrekt ook vocht aan de wond en een wond geneest het beste als het niet uitdroogt (tenzij gesloten korstje).

Geen ideee, las op google verschillende dingen. De ene zegt tis wel goed, de ander weer niet. Deed mij beetje denken aan zout water, in de zee heelt het altijd zo snel

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 18:15

Als je iets zoekt dat de genezing versnelt maar wel lekker veel pijn doet dan zou ik alcohol gebruiken :))
Maar ik ga liever voor betadine als ik een open wondje heb.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 18:15

Eczeem (gesloten) en dergelijke zoals rasp en sokken idd wel, maar open wonden zijn te pijnlijk.

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 18:16

8nnemiek schreef:
Als je iets zoekt dat de genezing versnelt maar wel lekker veel pijn doet dan zou ik alcohol gebruiken :))

Eens. Met de alcohol dan. Je kunt het denk ik beter op een zuipen zetten dan zout in de wonde strooien. :7 :))

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 18:16

In de zee is de percentage zout veel kleiner.. Heeeel vroeger hebben ze in Duitsland na een duell met het zwaard in de snedes in het gezicht zout gestrooid om er mooie dikke littekens van te maken. Was een rite de passage voor jonge mannen...

Anastasia24

Re: Zout op een wondje strooien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 18:53

Lijkt me een beetje extreem. Tja, je kunt het proberen bij jezelf maar ik mag hopen dat je geen dier bedoeld.
Gebruik gewoon betadine om het te reinigen, bij genoeg vitamine is een wondje zo weg.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 18:57

Je lichaam kan zelf prima op de beste manier wondjes helen en daar hoef je niks extra voor te doen.
Hoe verzin je het :=

Anouk_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 18:57

Photograph schreef:
Hannanas schreef:

Geen ideee, las op google verschillende dingen. De ene zegt tis wel goed, de ander weer niet. Deed mij beetje denken aan zout water, in de zee heelt het altijd zo snel

Nou al mijn collega's die duiken in zout water bij ons (ik werk bij de Ocean, BurgersZoo) die zeggen juist dat door het duiken al hun wondjes 10 keer zo traag genezen en bijna niet dicht gaan

Loeky01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 19:01

Ik vraag me toch af hoe je wekelijks met dit soort vragen komt. Logisch nadenken en Google helpt al erg wat. En anders; medische vragen horen thuis bij de huisarts/huisartsenpost.

De vragen hier zijn vaker langdurige blessures of herkenning/erkenning. Niet dit soort kleine dingen die de doktersassistente in een minuut beantwoord heeft. Op een verantwoorde manier.

Maar nee, geen zout gebruiken. Uitspoelen met stromend (kraan)water en aan de lucht laten drogen en klaaaaaaaaar. Ja ik was doktersassistente dus ik weet wel een beetje van wanten.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 19:02

Photograph ga je überhaupt wel eens naar een dokter
Gezien al.je topics hier zou het geen kwaad kunnen eens met iemand daar te praten over al.je problemen

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 19:05

Loeky01 schreef:
Ik vraag me toch af hoe je wekelijks met dit soort vragen komt. Logisch nadenken en Google helpt al erg wat. En anders; medische vragen horen thuis bij de huisarts/huisartsenpost.

Dit vraag ik me eerlijk gezegd ook af. Allemaal vragen waarbij je door een beetje logisch nadenken of googlen al het antwoord kunt vinden.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 19:11

Er is een gezegde, zout in de wond strooien, iets vervelends nog erger maken. Geeft wel aan wat je zou verwachten als je het letterlijk doet.

Om schoon te maken is gewoon stromend water voldoende. Fysiologisch zout wordt wel eens gebruikt, maar dat is maar 0,9% (9gr op een liter water) en geen 100% zoals zoutkorrels op een wond.

Nwktje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 19:16

Zout stopt het bloeden, niet om de wond te genezen. Heb je bijvoorbeeld een klein sneetje hebt wat niet wil stoppen met bloeden dan kan zout helpen. Maar het is niet om een wond te laten genezen.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 19:23

8nnemiek schreef:

Het nadeel van alcohol is dan weer dat het ‘trekt’ aan de huid. Heb eens alcohol op een knie wond gesmeerd en toen kon ik mijn knie niet meer buigen. Ik paste niet meer in mijn vel. :+

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 19:31

Photograph schreef:
Hannanas schreef:

Je weet dat zout zeewater maar 1-2 kopjes zout per 10 liter bevat?
Puur zout is zo slecht, daar krijg je flinke lelijke littekens van.

Een wondje heelt beter als het wat vochtig kan blijven anders droogt de nieuwe huid die aan de rand vormt gelijk weer uit en breekt makkelijk af.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 19:35

Ik vraag mij ook af waarom je dit zou willen?! Ook vind ik het vreemd dat je zoiets bedenkt en je afvraagt of het werkt. Meid ga hulp zoeken, echt.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 19:46

Het spreekwoord 'zout in open wonden strooien'* komt bij mij direct naar boven. Zou het niet doen. Tenzij je het bij jezelf doet, then go ahead!

(( * iets vervelends nog erger maken. datgene doen of teweegbrengen wat iemands leed nog vergroot; iets vervelends nog erger maken.))

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 19:53

Als je oppervlakige wonden wil behandelen met de inhoud van je keukenkastje :
Uitspoelen met afgekoelde kamillethee en dan afdekken met laag(je) rauwe honing (eventueel kan je in plaats daarvan suiker gebruiken). Zout is geen optie qua wondbehandeling en met grote(re) verwondingen die ook mogelijk gehecht moeten worden spoel je enkel met schoon water, eventueel verbinden, maar geen smeersels, etc. gebruiken, anders kan hechten niet meer.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 20:00

Nwktje schreef:
Zout stopt het bloeden, niet om de wond te genezen. Heb je bijvoorbeeld een klein sneetje hebt wat niet wil stoppen met bloeden dan kan zout helpen. Maar het is niet om een wond te laten genezen.

Dan kan je beter bloem nemen al heeft dat ook risico’s. Nog beter is een middel in huis halen dat daar voor bedoelt is.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 20:01

Je kan er beter suiker op doen :)