Nachtbeugel én spalkje?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MoppieFilou

Nachtbeugel én spalkje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-21 22:13

Ik heb in totaal zo'n 6 jaar beugels gedragen, en nadat mijn laatste beugel (blokjesbeugel) eruit ging kreeg ik een spalkje zowel boven als onder én een nachtbeugel. Eerst moest ik die iedere nacht in doen, en na de controle die erop volgde mocht ik afbouwen van de orthodont. Dus steeds een beetje langer uitstellen, maar vanaf dat het weer strak begon aan te voelen moest ik weer iets vaker. Ik dacht er op die manier ooit wel helemaal van af te geraken, maar dat blijkt niet het geval -O- . Heel soms kan ik hem een week laten liggen (en als dat altijd mogelijk zou zijn kon ik er nog mee leven), maar dan zit hij wel al goed strak, en vanaf dat ik hem eens een keer te lang laat liggen, moet ik hem een hele tijd elke nacht indoen om het weer normaal te krijgen. Nu vond ik het sowieso al vreemd dat ik én een nachtbeugel én een spalkje heb gekregen, want bij de meesten hoor ik dat ze maar een van beide krijgen, en één vriendin heeft ook beide gehad, maar zij mocht de nachtbeugel na de controle achterwege laten. Ik heb heel veel zin om hem gewoon niet meer in te doen en te kijken wat dat geeft want ik ben dat ding aardig beu, maar ben ook bang dat als ze dan toch teveel verschuiven ik zelfs mijn nachtbeugel er niet meer in krijg en opnieuw een blokjesbeugel moet om het weer goed te krijgen... Want het is wel zo dat hij dus strakker zit als ik hem een tijdje uit laat (dat verschil zie je overigens niet echt aan mijn tanden), maar de vraag is in hoeverre ze blijven veranderen van positie natuurlijk. Mensen met ervaring?

Edit: Heb trouwens enkel een nachtbeugel voor boven terwijl ik onder ook blokjes heb gehad.

Zertab

Re: Nachtbeugel én spalkje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 22:19

Heb ik ook hoor. Spalkjes en een nachtbeugel. Ik draag hem al twee jaar lang elke nacht, heb er totaal geen problemen mee. Ik draag hem trouw, want eerder heb ik al een beugel gehad en is alles teruggeschoven... dus dit is mijn tweede beugel al geweest.

Wat maakt dat je hem zo beu bent dan?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 22:24

Ik had een spalk onder en boven. Die boven is tig keer doormidden gegaan en de bolletjes los is helemaal niet meer te tellen. De Ortho adviseerde me toen een bitje voor ‘s nachts om mijn tanden toch op de plek te houden. Dus de spalk boven is eruit gegaan en ik heb nu sinds 2 jaar een bitje/retainer boven voor de nacht, en dat werkt perfect. Tanden zijn niet verschoven.

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 22:27

Ik heb spalkjes en nooit een nachtbeugel gekregen. Alles zit 16 jaar later nog gewoon netjes op z'n plek :)

Tara_13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 22:29

Ik heb alleen onder een balkje en boven gebruik ik niks. Werkt prima voor mij.
Als ik mijn nachtbeugel weer in deed na een tijdje voelde het ook heel strak, maar mijn tanden blijven al jaren netjes staan zonder de bovenbeugel
Laatst bijgewerkt door Tara_13 op 24-08-21 22:31, in het totaal 1 keer bewerkt

kosseh

Ik heb ook beide. Nauja heb de nachtbeugel al 4 jaar niet ingehad. Lekker zit dat ding nu dus ook niet meer, maar kan nog wel in. Zoveel schuift het dus ook niet. Niet zichtbaar bij mij iedeegeval

Lestrange01

Hier ook, spalkje onder beugel voor allebei. Helaas spuugde ik de beugel uit in mijn slaap, soms gooide ik hem in mijn slaap zelfs naar de andere kant van de kamer. Binnen een week paste het niet meer en inmiddels staat alles terug. Nu heb ik een bindweefsel aandoening waardoor alles in mijn lichaam bewegelijker is, dus dat zal voor mijn tandvlees en tanden ook gelden.

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 22:35

Mijn ervaring is dat mijn tanden helaas weer helemaal terug zijn geschoven door het niet dragen van een nachtbeugel. Ik had dan wel geen spalkje (daar had ik een te diepe beet voor).

Danielleeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 22:38

Ik heb ook spalkjes boven en onder en een nachtbeugel :) Mijn beugel is er nu 6 jaar uit en aan het begin droeg ik mijn nachtbeugel trouw, totdat het niet meer hoefde van de orthodontist.

Daarna heb ik hem denk ik een paar jaar niet gedragen, totdat ik hem een jaar of twee terug weer tegenkwam in de kast. Toen ben ik hem weer af en toe in gaan doen 's nachts.

Nu draag ik hem soms dus nog, en ik merk dat het dan strak aanvoelt. Ik draag hem denk ik gemiddeld twee nachten per week. Ik denk dat het niet echt nodig is, maar meer voor de zekerheid :+

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-21 23:00

Zertab, Kosseh, Danielleeee: Jullie dus ook beide zo te lezen. Ik vind het gewoon vervelend zitten. En met die beugel in slaap ik volgens mij met mijn mond open want heb smorgens altijd een vieze smaak in mijn mond en een pijnlijke keel. Als ik weet dat het bv al laat is en ik echt mijn slaap nodig heb doe ik hem dan ook niet in want het duurt met altijd langer om in slaap te raken.

Suzanne: Als je spalkje steeds los komt snap ik dat een beugel handiger is. Bij mij zit het spalkje tot nu toe nog steeds goed.

Negerzoen: Klinkt goed!

Tara: Zelfs helemaal niks voor boven, gek dat dat mooi blijft staan zo!

Lestrange01: Jij dus ook helemaal niets boven dan. Dan zou het bij mij ook wel echt beginnen schuiven denk ik.

Sem: Als ik geen van beide zou hebben/dragen zou het bij mij ook niet goed komen denk ik.

AnnickT

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 23:33

Over hoeveel tijd heb je afgebouwd?

Ik heb ook beide, al zeker wel bijna 2 jaar inmiddels. Eerst nachtbeugel iedere nacht, na driekwartjaar mocht ik afbouwen naar één keer per week uit, een halfjaar later mocht ik om de dag en nu sinds kort (weer een halfjaar daarna) hoef ik hem nog maar drie keer per week in.
Toen ik hem een keer uit mocht laten zat ie de dag erna wel strak, toen ik afbouwde naar om de dag nog een beetje en nu helemaal niet meer.
Dus wellicht is het een optie om nog een keer langzamer af te bouwen?

FleurSandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 00:30

Ik heb nu denk ik zo'n 6/7 jaar geen blokjes beugel meer. Vanaf de dag dat de blokjes eraf gingen zowel onder als boven een spalk. In de afgelopen jaren misschien 2x losgegaan. Ik heb geen nachtbeugel, ook nooit gehad en alles staat nog super recht :j

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 08:38

Bij mij ging de boel dus meteen scheef als er een bolletje van de spalk los was. Heb hiervoor vroeger weer opnieuw met slotjes gelopen om het weer recht te zetten. En op latere leeftijd hebben ze gecorrigeerd door zo’n onzichtbaar hoesje. Toen besloot ik dat ik dit dus niet meer wilde omdat ik altijd ellende had met de spalk. Dus toen gekozen voor een nachtbitje. En ze zijn niet scheef gegaan en ik heb geen spalk meer. Ideaal.

SennaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 09:19

Ik kreeg eerst een nachtbeugel en later boven en onder een spalk. De spalk boven ging zo vaak los dat ik er klaar mee was dus toen weer een nachtbeugel voor boven maar deze heb ik nauwelijks gedragen. We zijn nu denk ik zo'n 14 jaar verder sinds ik niks meer heb boven en m'n tanden zijn niet verschoven. Ik had wel al vrij jong een plaatjesbeugel (ik was 10 geloof ik) en het was puur voor het mooie. Onder heb ik nog wel een spalk maar die wil ik er eigenlijk ook nog een keer uit laten halen.

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-21 09:24

Annick: Dat weet ik niet meer precies. Ik doe hem nu in obv hoe straks het de vorige keer voelde. Maar misschien moet ik inderdaad eens proberen een langere tijd heel langzaam af te bouwen.

FleurSandro: Oh dat is fijn!

Suzanne F, SennaS: Als die spalk de hele tijd loskomt begrijp ik dat een nachtbeugel fijner is!

WonderWanita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 09:41

Ik lees mee voor tips. Ik weet namelijk precies wat je bedoelt TS! Mijn blokjesbeugel is er al uit sinds ik 14 jaar ben en sindsdien draag ik een nachtbeugel (uiteraard al meerdere keren vervangen :') ) Ik ben nu 30, dus kun je nagaan hoe lang al .. Wat gek genoeg wel veel heeft geholpen is mijn zwangerschap. Tijdens en na de zwangerschap hoef ik de beugel nog maar 1x in de 1-2 weken te dragen 's nachts. Het lijkt dus ook een hormonale kwestie te zijn?!

Cilli96

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 09:46

Zo te horen heb jij best wel eigenwijze tanden (6 jaar beugels).
Eigenlijk hebben ervaringen van anderen weinig zin, iedere mond is verschillend. (Tips zijn altijd handig)
De een kan na een half jaar beugel zonder spalkje of nachtbeugel door het leven en de ander na blok, blokjes en nachtbeugel nog weer een beugel moeten.
Ik zou dit met je tandarts overleggen als je weer voor een controle gaat.
Hierbij zou ik ook benoemen dat je zo slecht slaapt er van. Wellicht heb je een nieuw soort nachtbeugel tegenwoordig die beter voor jou is?

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-21 11:19

Dankjewel voor de tips Cilli96!

Jij dus ook al heeeel lang een nachtbeugel zeg WonderWanita :wow:

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 11:30

Vorige week ben ik als 31-jarige weer bij de ortho geweest: mijn spalkje heeft een paar dagen los gezeten, ik had geen nachtbeugel en kan nu dus opnieuw gaan beugelen. Hierna krijg ik opnieuw spalkjes én een nachtbeugel.

Dus als ik jou was, zou ik vooral blij zijn dat je een nachtbeugel hebt, ook voor als je spalk(en) losser gaan zitten zonder dat je het in de gaten hebt. Ook al is het dragen ervan vervelend, het is altijd nog beter dan opnieuw een beugel moeten en daarna alsnog een nachtbeugel krijgen...

Overigens heb ik vorige week uitgelegd gekregen dat tanden altijd in beweging (willen) blijven, bij de een meer dan de ander. Dus in jouw geval klinkt het alsof je de nachtbeugel ook wel echt nodig hebt...

Er bestaan tegenwoordig trouwens wel andere spalken dan 10-15 jaar geleden. Mochten je spalken dus al wat ouder zijn, dan kan het misschien lonen om eens door een ortho te laten kijken of je spalken wel goed zitten, of dat daar nog iets aan te verbeteren valt.

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-21 12:05

Wijslander schreef:
Vorige week ben ik als 31-jarige weer bij de ortho geweest: mijn spalkje heeft een paar dagen los gezeten, ik had geen nachtbeugel en kan nu dus opnieuw gaan beugelen. Hierna krijg ik opnieuw spalkjes én een nachtbeugel.

Dus als ik jou was, zou ik vooral blij zijn dat je een nachtbeugel hebt, ook voor als je spalk(en) losser gaan zitten zonder dat je het in de gaten hebt. Ook al is het dragen ervan vervelend, het is altijd nog beter dan opnieuw een beugel moeten en daarna alsnog een nachtbeugel krijgen...

Overigens heb ik vorige week uitgelegd gekregen dat tanden altijd in beweging (willen) blijven, bij de een meer dan de ander. Dus in jouw geval klinkt het alsof je de nachtbeugel ook wel echt nodig hebt...

Er bestaan tegenwoordig trouwens wel andere spalken dan 10-15 jaar geleden. Mochten je spalken dus al wat ouder zijn, dan kan het misschien lonen om eens door een ortho te laten kijken of je spalken wel goed zitten, of dat daar nog iets aan te verbeteren valt.

Dat wil ik echt koste wat het kost vermijden, dat ik opnieuw kan beginnen :wow:. Toch maar braaf mijn nachtbeugel blijven dragen dan vrees ik.

Maxima_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 12:07

In heb 6 maanden nadat mijn blonjes eruit gingen voor boven een nachtbeugel gehad en toen niets meer. Onder een spalkje. Niets verschoven zover ik kan zien.

Rond mijn 30e heb ik onder mijn spalkje laten verwijderen, was er helemaal klaar mee en daar is ook niets verandert.

Mijn nachtbeugel zat ook strak toen ik hem een tijdje niet meer droeg maar er is nooit iets zo verschoven dat het zichtbaar anders was.

marijkiiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 12:08

Ik heb het ook beide gekregen.

Nadat ik stopte met het dragen van de nachtbeugel verschoven mijn tanden.
Ze bleven door de spalk wel netjes op een rij staan, dus het ziet er nog steeds ok. uit.

Misschien dat je tanden wel blijven staan als je de nachtbeugel 5 jaar blijft dragen ofzo, maar daar heb ik geen ervaring mee.

Cookie2222

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 12:13

Ik had in het begin beide, spalk onder en nachtbeugel. Alleen droeg ik de nachtbeugel zo goed als nooit. Telkens bij de controle te horen gekregen dat het heel goed ging :+ en uiteindelijk mocht ik met de nachtbeugel stoppen. Als ik hem wel weer indeed zat hij inderdaad ook super strak

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-21 12:26

Cookie2222 schreef:
Ik had in het begin beide, spalk onder en nachtbeugel. Alleen droeg ik de nachtbeugel zo goed als nooit. Telkens bij de controle te horen gekregen dat het heel goed ging :+ en uiteindelijk mocht ik met de nachtbeugel stoppen. Als ik hem wel weer indeed zat hij inderdaad ook super strak

Haha ja dat ken ik :') . Ze zeiden ook dat ik met die blokjes 3x per dag tanden moest poetsen. Nooit gedaan maar ik "poetste heel goed" :+ . Nachtbeugel moest ik in het begin ook iedere nacht, maar sloeg ik wel eens een dagje over, "deed ik ook heel goed" haha.