Hoe cardio en krachttraining combineren?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Druif_01

Hoe cardio en krachttraining combineren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-21 16:47

Ik heb al wat rondgekeken, maar ik kon zo snel geen topic vinden met deze combinatie. Zoals de titel al zegt, hoe kan ik deze twee het beste combineren?

Ik ben (alweer :') ) begonnen met opbouwen naar 5 km hardlopen. Mijn schema schrijft voor: 3x in de week. Daarnaast wil ik ook kettlebell training doen 20-25 minuten per training en eigenlijk ook 2-3x in de week. Kettlebell heb ik eerder ook 3x in de week 25 minuten gedaan, maar zonder het hardlopen. Hoe kan ik deze trainingen het beste combineren? ‘Mag’ ik dat verdelen over 6 dagen? Of heb ik dan te weinig ruimte voor herstel? Het hardlopen kost me tot op heden weinig moeite dus dat scheelt iets. Iemand tips/suggesties?

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 16:54

Druif_01 schreef:
Ik heb al wat rondgekeken, maar ik kon zo snel geen topic vinden met deze combinatie. Zoals de titel al zegt, hoe kan ik deze twee het beste combineren?

Ik ben (alweer :') ) begonnen met opbouwen naar 5 km hardlopen. Mijn schema schrijft voor: 3x in de week. Daarnaast wil ik ook kettlebell training doen 20-25 minuten per training en eigenlijk ook 2-3x in de week. Kettlebell heb ik eerder ook 3x in de week 25 minuten gedaan, maar zonder het hardlopen. Hoe kan ik deze trainingen het beste combineren? ‘Mag’ ik dat verdelen over 6 dagen? Of heb ik dan te weinig ruimte voor herstel? Het hardlopen kost me tot op heden weinig moeite dus dat scheelt iets. Iemand tips/suggesties?

Ik zou me daar niet zo druk over maken. Ik doe 2-3 keer per week een uur bodypump of kettlebell en 2 - 3 keer per week hardlopen, tussen de 5 en de 10 kilometer. Ik probeer wel 1 dag rustiger en dan alleen paardrijden of wandelen. Ik probeer krachttraining niet 2 dagen achter elkaar te doen, en als ik dat wel doe doe ik de 2e x minder intensief of andere spiergroepen. Vaak als ik 's avonds krachttraining doe, ga ik de volgende ochtend hardlopen, dan heb ik nog geen last van eventuele spierpijn. Er zijn ook genoeg mensen die het op 1 dag doen. 's ochtends het 1, 's avonds het ander, volgende dag wat rustiger.

Gaabje

Re: Hoe cardio en krachttraining combineren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 17:11

Denk inderdaad dat er met 5 km niet heel veel mis kan gaan. Behalve in het opbouwen gewoon even in de gaten houden. Cardio gaat geloof ik pas echt met krachttraining botsen bij echte duurtraining van 15 km+ en zwaardere krachttraining tegen je max aan.

Verder zou ik vooral naar je lichaam luisteren. Met een beetje spierpijn gaan hardlopen of wat zware benen gaan trainen is niet zo erg, maar voel je pijntjes in aanhechtingen o.i.d. dan zou ik wel wat rustiger aan doen.

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 17:40

Dit zou echt prima moeten kunnen hoor.
Wat voor warming up doe je met de kettlebell training?

Want als je gaat hardlopen, starten met 10’minuutjes dat is al meestal al zo’n 1.5 km. Dan kun je ook daarachter prima krachttraining doen.

Ik ben aan het revalideren, maar eerder deed ik 15-20 min hardlopen (op de band) voordat ik 45 minuten krachttraining deed. En ik ben echt nog amateur.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 18:02

Wat moet ik me voorstellen bij kettlebell training? Er zijn verschillende soorten oefeningen die je daarmee kunt uitvoeren maar aan de andere kant ook redelijk beperkend. Denk dat het slimmer is om vanuit je doelen te kijken en dan daar je oefeningen/schema op af te stemmen dan andersom.

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 18:07

Courses schreef:
Wat moet ik me voorstellen bij kettlebell training? Er zijn verschillende soorten oefeningen die je daarmee kunt uitvoeren maar aan de andere kant ook redelijk beperkend. Denk dat het slimmer is om vanuit je doelen te kijken en dan daar je oefeningen/schema op af te stemmen dan andersom.

Als die doelen gericht zijn op prestatie en/of fysiek, dan ja. Als je vooral lekker wilt bewegen, en het mooi meegenomen is als je wat sterker wordt en wat meer conditie krijgt dan zou ik vooral gewoon kijken wat in je levensritme past, zodat het leuk voor je blijft.

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-21 18:27

Het is inderdaad alleen om bezig te zijn, wat strakker te worden en wat meer spieropbouw. Voor de kettlebell gebruik ik een app die de oefeningen aangeeft, ik hoef alleen de duur van de training aan te geven en hetgeen ik wil trainen. Ik zal voornamelijk bovenlijf trainen, omdat mijn benen al in het hardlopen zitten.

Overigens heb ik altijd veel gesport, dus mijn lijf is het wel gewend, maar de laatste jaren gaat het een beetje op en af (al dan niet door mijn mentale gesteldheid).

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 19:32

Het zijn andere soorten trainingen, dus dat zou wel moeten kunnen. Sowieso wel 1 rustdag per week!
En goed gebalanceerd eten. Als je twee dagen na elkaar KT doet, dan zou ik wel even kijken of dat genoeg hersteltijd is, maar om en om lijkt me geen probleem.

Wat je verder kunt doen is je rustpols bijhouden, gaat die op een gegeven moment stijgen dan kan dat erop wijzen dat je te weinig herstelt.

faunty

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 19:36

dan kan prima idd ! wat ook een idee is om goed naar de tijdstippen van de training te kijken, als je bijvoorbeeld maandag ochtend om 9.00 gaat hardlopen, en dan dinsdag avond een kettlebell training zit daar al 30+ uur tussen, wat genoeg herstel tijd zou moeten zijn. hou idd minimaal 1 rustdag aan, en doe dan bijvoorbeeld de training ervoor in de ochtend en de training erna in de avond, dan heb je effectief ruim 48 uur hersteltijd

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-21 21:51

Dat zijn wel goede tips inderdaad! Kettlebell doe ik nooit twee dagen achter elkaar, daar zit altijd minimaal 1 dag tussen. Normaal sport ik altijd ‘s morgens, omdat ik ‘s avonds vaak te moe ben.