Lymfeklier in nek voelen, normaal?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sem_

Lymfeklier in nek voelen, normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-21 16:36

Sinds een aantal maanden, en misschien altijd al wel, kan ik de lymfeklier (gok ik) voelen aan één kant in mijn nek (zijkant, midden ongeveer). Het is niet dat je het kan zien of direct overduidelijk voelt. Het voelt een beetje als een harde kleine erwt en is niet pijnlijk. Ik heb verder nergens last van en er is ook geen verandering in grootte.
Aan de andere kant van mijn nek kan ik, als ik echt goed mijn best doe, ook wel iets voelen, maar zeker niet zo makkelijk (sowieso voelt die kant van mijn nek veel harder/steviger). Zijn er meer mensen met een of meerdere lymfeklieren die altijd 'gewoon' goed voelbaar zijn?

Ik twijfel of het iets is om mee naar de huisarts te gaan, misschien is het wel iets heel normaals. Ik heb verder een normale/slanke nek, dus wellicht dat dat nog meespeelt.

Ik ben benieuwd of mensen hier ervaring mee hebben. :)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 16:39

Het kan ook een speekselklier zijn die je voelt, die zit nl daar ook.
Daar kan zeker iets van een (speeksel)steentje in zitten, dit hoeft geen problemen te geven.

Sem_

Re: Lymfeklier in nek voelen, normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-21 16:43

Ah dat wist ik niet! Het zit wel meer richting mijn schouder dan mijn hals. Zo laag ook nog?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 16:53

hoe voel je je verder dan?
als je twijfelt gewoon heen gaan,daar is de huisarts voor :j

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-21 16:57

Verder voel ik me goed! Het zit er zeker al een aantal weken/maanden. Elke keer denk ik, moet ik hier nou iets mee? Maar je hebt gelijk hoor. Misschien eerst het aan de assistente voorleggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 16:58

Ook als het een speekselklier is, zou ik het zeker even na laten kijken. Gewoon sowieso laten checken bij de huisarts.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 18:20

Ik voel ze ook voornamelijk rechts. Heb 2 grote, altijd gecheckt maar zijn gewoon groter, heb dat al van kinds af aan. Dus hoeft niet ineens iets engs te zijn :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 18:22

Ik zou bultjes altijd even laten checken. Bij mijn zus was het bultje in de nek foute boel, dus altijd even checken.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 18:41

Heb ik ook, in de nek. 2 jaar terug ook voor de zekerheid laten checken bij de huisarts. Hij verklaarde me nog net niet voor gek dat ik gekomen was :roll: was gelukkig niks. Maar toch.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 18:59

OleJon schreef:
Heb ik ook, in de nek. 2 jaar terug ook voor de zekerheid laten checken bij de huisarts. Hij verklaarde me nog net niet voor gek dat ik gekomen was :roll: was gelukkig niks. Maar toch.

Rare reactie van een huisarts, waarom reageerde hij zo?

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 19:09

Ik heb zelf ook van die erwtjes in mn nek 1 wat groter dan de ander. Was er als kind ook mee naar de HA geweest maar was toen niets. Heb ze nog steeds, jaaren later

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-21 19:36

Bedankt voor de reacties! Wat OleJon zegt ben ik dus ook een beetje bang voor, maar goed better safe than sorry.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 19:43

Wat jammer dat de huisarts er zo lacherig over deed. Zou niet moeten.

De kans dat het echt iets ernstigs is, is niet zo heel erg groot. De kans dat het iets onschuldigs is (en soms zelf ook gewoon weer verdwijnt), is heel reeel.

Maar better safe than sorry: gewoon even een afspraak en laten kijken. Je zou maar net bij dat groepje zit dat wel iets heeft en waar iets aan gedaan kan worden. Moet je niet willen. Succes!!!

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 19:51

PanamaD schreef:
Ik heb zelf ook van die erwtjes in mn nek 1 wat groter dan de ander. Was er als kind ook mee naar de HA geweest maar was toen niets. Heb ze nog steeds, jaaren later

ja ik had ze ook en ik had dus borst kanker, wil je niet bang maken maar ik ben anders gaan denken over huisartsen die bultjes niet serieus nemen!.

better safe than sorry!

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 20:02

Nee dat is niet normaal, naar de huisarts om het te laten checken!

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 20:09

Ik zou gewoon bellen en dan overleggen.

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 20:09

Helaas hier van dichtbij meegemaakt bij mijn lief: bultje in nek / lymfeklierkanker, Hodgkin. En nee bultje heeft nooit pijn gedaan (wel vaak last van nachtzweten, maar ja daar eerder niets achtergezocht). Even laten checken dus, misschien is het niet erg, maar we weten het niet. Succes/sterkte ermee TS..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 20:40

Coentjuh schreef:
Helaas hier van dichtbij meegemaakt bij mijn lief: bultje in nek / lymfeklierkanker, Hodgkin. En nee bultje heeft nooit pijn gedaan (wel vaak last van nachtzweten, maar ja daar eerder niets achtergezocht). Even laten checken dus, misschien is het niet erg, maar we weten het niet. Succes/sterkte ermee TS..

Hier dus ook, mijn zus had een bult in de nek, deed niet zeer, maar uiteindelijk naar de huisarts. Bleek dus wel slecht en bleek speekselklierkanker. Helaas uitgezaaid en zus heeft het niet gered.
Niet om bang te maken, maar wel om te laten weten een bultje die je niet vertrouwd altijd te laten checken. 9 van de 10 keer is het goed, maar toch.
Dat een huisarts daar lacherig over doet, is gewoon stom en onprofessioneel.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 21:01

Ik herken dat bij ons in de praktijk absoluut niet, wordt meestal een echo gemaakt als het er langer dan 4 weken zit

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 21:04

Bultjes die er eerder niet zaten gewoon laten nakijken.

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 21:24

Ik heb ook vaak opgezette klieren, van kinds af aan omdat ik vaak keelontsteking had. Verschillende keren mee naar de huisarts geweest, en (ter geruststelling) bij mij is na consult nooit verder onderzoek gedaan. Maar ze namen het wel serieus, kreeg verschillende vragen en ze voelden ook altijd. Dus zou zeker even gaan.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 21:27

Ik heb dat ook. Rechts , onder/achter mijn oor. Ooit verlamming van Bell gehad, sindsdien opgezet. Daarna nog een keer voor naar de HA geweest, die zei dat ze soms groter blijven en niet meer klein worden. Is ondertussen al zo'n 4/5 jaar geleden gok ik. Zou hem voor de zekerheid gewoon even laten checken.

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-21 21:30

Ik denk dat ik morgen even de huisarts bel. Wat me een beetje doet twijfelen is dat ik het niet altijd meteen voel, soms moet ik wel even zoeken/duwen. Voel je ze dan niet altijd zitten? Het is niet dat als ik met mijn vinger over mijn nek ga het direct voel (alleen wanneer ik mijn hoofd de andere kant op buig zodat de huid op spanning staat).

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 21:31

Ik voelde ze ook maar vooral als ik mijn nek echt buig naar een zijkant en strak is. Ik ben toen ook naar de HA gegaan en die gaf inderdaad dat er niks aan de hand was want wij was kleiner dan 1cm? Ik voel ze wel meer als ik verkouden ben maar dat is normaal.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 22:06

Ik zou gewoon de huisarts bellen, wij kunnen hier allemaal medisch advies geven maar zonder jouw historie te kennen of iets gezien te hebben kunnen we weinig.