Claustrofobie bij scan?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sabri

Claustrofobie bij scan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-21 15:22

Hallo,

Net heb ik een pet-ctsan achter de rug. Nu ben ik wel wat bekend met claustrofobie maar ik las dat dat bij een ct niet zo erg zou zijn.
Nou ik heb het geweten. Ik werd in dat apparaat gedaan, nadat eerst mijn armen en benen soort van vastgemaakt en ineens kreeg ik me toch midden in dat apparaat een enorme paniekaanval! Ik heb geroepen als een kind naar die mevrouw en probeerde me ondertussen los te wurmen. Mijn god, wat kan dat ineens heftig opkomen zeg die paniek!!! Die vrouw kwam eraan gerend en boos dat ik stil moest liggen en schroof me er gauw uit.. |(

Iemand hier ook bekend mee en kun je daar iets tegen doen?
De vrouw ging muziek opzetten en zei in de buurt te blijven en toen ik doorhad dat als ik iets achterover keek ik weer 'de lucht' zag ging het iets beter.

Maar man, wat was dit heftig. Vooral omdat ik vrij ontspannen was toen ik aankwam. Vraag me af zijn er meer die dit herkennen en zijn er foefjes voor? Ik denk dat de paniekaanval zo groot was dat zelfs door een kalmeringstablet heen geslagen was!
Echt ik had bijna die hele ctscan vernield als die vrouw niet was gekomen vrees ik. :=

Jolliegirl

Re: Claustrofobie bij scan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 15:29

Oei wat slecht dat ze dit van te voren niet hebben aangegeven.
Had je geen belletje gekregen? Die kreeg ik vd bij mijn MRI scan wel.

Ook gaf ze alles aan en kon ik aangeven als het niet meer ging

Slecht overigens als iemand wegloopt, bij mij is er de hele tijd iemand bijgebleven.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 15:39

@Jolliegirl
Maar een MRI is een dichte tunnel, een CT een open ring waardoor je heen schuift.
Daarom krijg je bij een MRI meer uitleg, krijg je een belletje en kunnen ze tegen je praten (en jij terug praten).

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 15:46

Mijn moeder is ergens in Brabant naar een privekliniek (sorry ik onthoud niet alles :') ) geweest ivm hetzelfde.
Duurde alleen een eeuwigheid voordat ze weer terecht kon bij de arts waardoor haar hernia inmiddels zo verergerd was dat de foto's te oud waren.

Handig was het dus niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 15:49

Ik heb meerdere malen een ct scan gehad, maar wordt nooit vastgebonden. Ik word er ook niet claustrofobisch in want het is vrij open allemaal. Waar lag de claustrofobische reactie dan aan, bij het vastbinden misschien?

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 16:02

Wat rot! Ik herken het niet bij een CT scan, voelde me niet opgesloten (in tegenstelling tot een MRI scan waar ik al mijn ademhalingsoefeningen uit de kast heb moeten halen :')).
Het klinkt ook alsof je van te voren niet voldoende bent ingelicht en vooral, gerustgesteld. Dan overvalt het je ook. Dat vastbinden is ook raar, waarom was dat?

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-21 16:17

Ja ik schrok ik van dat vastbinden. Daar was ik niet op voorbereid. Op allerlaatste moment deed ze mijn benen met klittenband aan elkaar en dan nog rond mijn romp en om mijn armen een flap wat ze strak met klittenband trok. Zodat ik ook mijn handen niet op bv mijn buik kon leggen of verschuiven..
Ik heb geen uitleg gehad. Het apparaat leek meer een tunnel, en ik kreeg ook geen alarmbel..De vrouw liep weg en ik werd ineens in midden van die tunnel geschroven. Toen stond het ding middenin stil en man man, ik kreeg me daar een paniekaanval, kwam ook plotseling opzetten! Zag ook geen 'buitenlucht' enkel een nauwe plastic ruimte om me en mijn hoofd lag zeg maar in het midden van dat grote apparaat..ben toen zo eng geworden dat ik die om die vrouw hard geroepen heb en ondertussen probeerde ik me eruit los te wringen en te kijken hoe gauw ik er weer uit zou komen..Het was dat ze snel kwam anders weet ik niet of het apparaat nog wel heel was gebleven..
Vervolgens zette ze muziek aan en zei dat ze bij mij zou blijven maar liep ze alsnog na een halve minuut weer weg.
Laatst bijgewerkt door Sabri op 16-08-21 16:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 16:21

Vervelende ervaring TS :(:)

Ik moet regelmatig een mri scan en krijg dan inderdaad zo'n belletje mee. Het blijft gewoon niet echt leuk om te doen, je kan alleen maar liggen en dan die mega herrie rondom je.

Wat ik altijd doe is gewoon een beetje buiten mezelf treden dan, soort van gaan dagdromen, ogen dicht doen en je lichaam ontspannen houden. Misschien kan je een volgende keer aangeven dat je in paniek geraakt was.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 16:21

Ik vraag me af hoe je claustrofobisch kan worden in een Pet-CT scan gezien dat gewoon een ring is waar je in geschoven wordt, geen buis. En de kamers waar die dingen in staan zijn veelal niet zo klein gezien de machines nogal aan de maat zijn? Heb je geen MRI scan gehad? Dat is een tunnel.

Straps zijn in sommige ziekenhuizen normaal, die helpen met stil liggen. In sommige gevallen worden er ook beugels gebruikt om het te scannen lichaamsdeel in de juiste houding zo stil mogelijk te doen liggen. Voor de kwaliteit van de gemaakte beelden is stil liggen gewoon erg belangrijk.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 16-08-21 16:25, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 16:23

Maar heb je zelf niet aangeven dat je claustrofobie hebt?

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-21 16:24

Ik dacht ook een ring zou zijn alleen deze ring was zo breed dat het echt op een tunnel leek..
Het was wel een speciale petct-scan.

Ik heb niet aangegeven van claustrofobie, werd ook niet naar gevraagd en ik dacht dat dat bij een ctscan niet een probleem zou zijn..
Laatst bijgewerkt door Sabri op 16-08-21 16:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 16:24

MRI, ik werd niet goed! Heb er verder totaal geen last van, maar toen wel. Die takke herrie hielp ook niet moet ik zeggen. Erg blij dat ik er na een half uurtje weer uit was.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 17:37

Benfan schreef:
MRI, ik werd niet goed! Heb er verder totaal geen last van, maar toen wel. Die takke herrie hielp ook niet moet ik zeggen. Erg blij dat ik er na een half uurtje weer uit was.

Ik heb ook nare ervaring aan MRI, totale paniekaanval in die tunnel.
Wat ellendig TS dat jij zo'n nare ervaring bij de CTscan hebt gehad.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 17:39

ik dacht ook van ik doe dat wel even in de mri, maar hier ook een flinke paniekaanval.
en verpleging die totaal niet meelevend en begrijpend was :(
ik ga er niet meer in.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 17:42

ellepel schreef:
ik dacht ook van ik doe dat wel even in de mri, maar hier ook een flinke paniekaanval.
en verpleging die totaal niet meelevend en begrijpend was :(
ik ga er niet meer in.

Ik werd eruit gehaald en mocht toen met mijn benen eerst erin. Toen was het appeltje eitje. Maar ook ik ga nooit meer met mijn hoofd eerst erin.

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 17:45

Jolliegirl schreef:
Oei wat slecht dat ze dit van te voren niet hebben aangegeven.
Had je geen belletje gekregen? Die kreeg ik vd bij mijn MRI scan wel.

Ook gaf ze alles aan en kon ik aangeven als het niet meer ging

Slecht overigens als iemand wegloopt, bij mij is er de hele tijd iemand bijgebleven.

Erbij blijven bij een petct mag niet ivm de straling. Voor zover ik weet is het bij een mri ook niet gebruikelijk, eigenlijk zit de laborant altijd in een aangrenzende ruimte.

Een pet ct het wel een wat bredere ring dan een gewone ct, maar nog echt geen tunnel.
Slordig dat je zo slecht voorgelicht en begeleid bent TS!

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-21 17:47

Klopt het is echt een super heftige ervaring zo een claustrofobie paniekaanval die dan ineens op komt zetten terwijl je geen bel ofzo hebt! Ben gaan schreeuwen om hulp en heb me eruit proberen te wurmen. Zo vreemd hoe je dan zo heftig kunt reageren. Want ik was echt helemaal zen toen ik daarbinnen stapte! De paniek sloeg plotseling toe toen ik ineens met mijn hoofd middenin die tunnel lag en echt dat is zo heftig! Alsof alles schreeuwt om eruit eruit! Zo machtig en ineens zo groot, dan is er nog maar één ding mogelijk en dat is eruit! Echt ik wurmde mij ook al uit dat apparaat en als de vrouw niet was gekomen weet ik niet of het apparaat heel was gebleven..
Toen ging ze muziek opzetten , nou dat was wel zulke ouderwetse muziek(hij was maar een clown TM twee reebruine ogen) dat dat op zich al wel voor afleiding zorgde. Maar vooral toen ik ontdekte dat als ik mijn hoofd iets naar achter boog ik wel de 'buitenlucht' kon zien.
Binnenin was het alsof je in een soort wasmachine centrifuge opgesloten zit. De snelheid van de opkomende paniekaanval, daar schrok ik nog het meest van.
Ik ben wel bekend met ook andere angsten, maar dit was wel heel heftig en snel opkomende panische paniek -O-

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 17:49

Jammer dat je voor je gevoel slecht begeleid bent.

Ik voorkom altijd de paniek door een doekje of washandje op mijn ogen te leggen voordat ik erin schuif. Wat niet weet wat niet deert, of in dit geval niet kan “voeden” als je je ogen open doet. Ik had toen mijn hoofd vastgeschroefd, dat vond ik ook onprettig.

Misschien voor jou een goede? Je weet nu wat ze gaan doen, en laat voordat je erin schuift het doek op je ogen leggen.

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 18:02

Ik had vorige week ook een mri, maar had meer idee dat personeel lopendebandwerk deed. Was mijn eerste keer moest gelijk gaan liggen geen uitleg niks alleen duurt ong zo lang en je moet stil liggen. Kreeg koptelefoon op belletje mee en hop al gelijk erin, die vrouw liep ook weg de kamer uit. Had muziek mee zoals in de brief stond werd niet eens naar gevraagd of ik dat aanwilde. Hoefde uiteindelijk gelukkig maar 15/20min, maar wat was dat vreselijk werd er ook naar van in die kleine ruimte. Voelde mij echt opgesloten moest ook moeite doen niet in paniek te raken. Vond het personeel niet vriendelijk of betrokken.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 18:18

Mijn man kreeg vroeger ook vaak ct scans en had altijd zo'n belletje bij de hand voor moest er iets zijn.
Vreemd dat ze dit bij jou niet gegeven hebben.
Voor bepaalde lichaamsdelen moet je inderdaad zo stil mogelijk liggen en daarvoor fixeren ze de boel nog wel eens.

Ik heb enkel nog maar MRI's gehad. Dan krijg je muziek en een film op een scherm boven je zodat je tv kan kijken :D Zijn meestal docu's over walvissen en orka's 8-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 18:18

Ts wat ik nu niet helemaal begrijp, was het een ct of mri scanner?
Een ct is namelijk geen tunnel.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 18:26

Das een luxe mri. Heb er een half jaar geleden 1 gehad. Wel muziek. Niet die van mijzelf. Geen film. En een mondkapje op en daar werd ik wel benauwd van omdat zo liggend ik het gevoel kreeg dat deze in mijn mond zakte.

Fris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 18:30

Wat vervelend dat je zo'n nare ervaring hebt gehad! :knuffel:

Een PET-CT is niet hetzelfde als een CT-scan. De ring is iets langer dan bij een CT (er zit een PET scanner achter) maar niet zo smal als een MRI. Ook duurt de scan vaak een stuk langer (20 minuten).

Heel slordig van de laboranten dat je niet goed bent voorbereid! Bij ons wordt er altijd van tevoren gevraagd of iemand claustrofobisch is en mocht dit het geval zijn dan nemen we langer de tijd om uit te leggen wat we doen en waarom.

Mocht er nog een volgende keer komen dan raad ik je aan om in ieder geval zelf aan te geven dat je claustrofobisch bent, ook als de laboranten er niet naar vragen. Eventueel kunnen ze een deel van de scan erbij blijven (helaas kan dit niet de hele scan i.v.m. de straling) en anders zit er vaak een microfoon in de PET-CT waardoor jij en de laboranten met elkaar kunnen communiceren en ze als het ware je er doorheen kunnen praten! :)

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 18:56

Dat is wel een heel nare ervaring :knuffel: Inderdaad ook wel heel apart dat je er geen belletje bij hebt gekregen. Die zou je volgens mij gewoon standaard er bij moeten krijgen?
Hier moet ik voor mijn hart geregeld (elke 2 jaar) de MRI scan in. 2 tot 4 jaar geleden ook een paniek aanval gehad. Gelukkig had ik toen hele lieve doktoren die mij bij stonden en wat tips gaven hoe er mee om te gaan. Ik was met de ogen open dat apparaat in gegaan en dat was de trigger.
Sindsdien heb ik mijzelf geleerd om de ogen dicht te doen en dicht te houden wanneer ik het apparaat in ga (ook op aanraden van de doktoren), plus echt consequent op de ademhaling te letten. Dit jaar ook gaan mediteren in het apparaat en dat onderbroken als ik de opdracht kreeg om ademhalingsopdrachten van hun te doen. Dat hielp. Hierdoor dit jaar geen paniek aanval gehad. Rustig gebleven. En alles goed af kunnen ronden.
Gelukkig tot nu toe altijd heel lief, aardig en mee denkend personeel gehad. Dit jaar werd mij ook geregeld tijdens de MRI gezegd dat ik het echt super goed deed (geef ook altijd van te voren aan dat ik claustrofobisch ben).
Het blijft niet mijn favoriete hobby, maar het moet en dan leer ik er liever mee om te gaan. Het helpt hier ook dat ik elke 2 jaar de MRI in moet.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 19:06

Majabeestje schreef:
Wat rot! Ik herken het niet bij een CT scan, voelde me niet opgesloten (in tegenstelling tot een MRI scan waar ik al mijn ademhalingsoefeningen uit de kast heb moeten halen :')).
<KNIP>

Dat ja.

De 1e keer zag ik het plafond van de scanner 10 cm van mijn neus. Dus snel ogen dicht en ademhalingsoefeningen :')

De 2e keer kreeg ik een schermpje voor mijn neus met een vergezicht. Jammer genoeg zat het zo dicht op mijn gezicht dat mijn eigen warme adem terugsloeg in mijn gezicht. Nog erger dan de 1e keer. Meer ademhalingsoefeningen _O-