Oververmoeidheid

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

fjordjes

Oververmoeidheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-21 17:46

Sinds een tijdje loop ik met erg vermoeidheid. Tuurlijk iedereen is wel eens moe maar bij mij lijkt het net of ik er maar niet vanaf kom. In mei had ik daar nog erger last van als nu en toen ben ik naar de huisarts gegaan, mijn vermoeden was bloedarmoede. Bloed laten prikken en daar kwam uit dat ik een virus heb doorgemaakt (corona?) maar ze hadden niet benoemd wat. (overigens ben ik ingeënt, in februari en maart) Ik heb verder geen symptomen toen gehad van corona. Er kwam een licht te kort van vitamine D uit en daar kreeg ik een kuurtje voor van 3 weken, wekelijks 1 tablet. Toen daarna ging het wel weer wat beter maar sinds de laatste 2/3 weken ben ik weer erg moe. Ik werk parttime in de schoonmaak (zorg) en heb ADD wat ook vermoeidheid kan geven maar zo erg als nu heb ik het niet gehad. Zou het zinvol zijn om vitamine D te gaan slikken?

Anastasia24

Re: Oververmoeidheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 18:00

Voeding doet erg veel. Ga eens je voeding na en dan ook echt alle vitamine(En niet alleen pilletjes, of althans, zou mijn voorkeur niet hebben. ) Fysiek kan er iets mis zijn maar mentaal soms ook, als je erg veel last heb van je vermoeidheid, even een stapje terug doen en kijken naar wat je kunt verbeteren, zowel fysiek, mentaal, voeding of bezigheden.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 18:29

wat is er allemaal geprikt toen met het bloedonderzoek?
laat ook even je schildklier waardes meten,die kunnen bij te traag ook voor vermoeidheid zorgen.
en misschien toch wee wat vitamine D gaan nemen?

BillyJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 18:36

Als je vit. D echt veel te laag stond, lost een kuurtje van 3 weken het helaas niet altijd op.
Dit kan idd voor langdurige vermoeidheid zorgen :j
Ik heb een 6weken, wekelijkse hoge dossage gehad en dagelijks lage dossage en nog was mijn vat. D te laag. Pas nu, na anderhalf jaar en meerdere kuren, staat mijn D weer enigzins normaal.

Daarnaast heb ik ook b12 deficiëntie dus dat helpt ook niet bij vermoeidheid..

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 18:50

Na een virus zou je ook CVS/me kunnen ontwikkelen. Zowiezo is vit D aan te raden, de waardes liggen veelal te laag bij de meesten!

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-21 19:22

Is op veel getest, suiker, schildklier, b12 allemaal meegenomen. Bloeddruk gemeten en die was goed. En het vitamine d tekort was wat aan de lage kant werd me verteld dus ga er vanuit dat het geen heel groot verschil was.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 19:23

BillyJ schreef:
Als je vit. D echt veel te laag stond, lost een kuurtje van 3 weken het helaas niet altijd op.
Dit kan idd voor langdurige vermoeidheid zorgen :j
Ik heb een 6weken, wekelijkse hoge dossage gehad en dagelijks lage dossage en nog was mijn vat. D te laag. Pas nu, na anderhalf jaar en meerdere kuren, staat mijn D weer enigzins normaal.

Daarnaast heb ik ook b12 deficiëntie dus dat helpt ook niet bij vermoeidheid..

Vitamine D moet je vaak gewoon blijven innemen, anders zakt de waarde in je bloed gewoon weer.
Fjordjes wat was je vitamine B12 waarde en je vit D waarde ?
B12 is veel eerder een tekort aan dat wat artsen weten. Vitamine D waarde moet eigenlijk minimaal boven de 80 nmol zijn, nog liever boven de 100 nmol. Huisartsen houden soms een onderwaarde van 30 nmol aan......

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-21 20:49

De waardes weet ik niet, ik ga maandag even bellen.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 21:05

Ziekte van Pfeiffer?

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 21:19

Gekke vraag misschien, maar hoe zit je verder in je vel?

Ik was een aantal maanden geleden ook de hele dag door moe, ook als ik genoeg sliep. Bloed geprikt, alle waardes uitstekend.
Met de praktijkondersteuner van mn huisarts gaan praten. Bleek ik last te hebben van depressie/burn-out klachten.

Nu ik hiermee aan de slag gegaan ben, zijn de klachten al zo veel minder :)

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-21 21:30

Padoertje schreef:
Ziekte van Pfeiffer?

Al eens gehad, toen ik 4/5 jaar was.

@Dilan93,verder zit ik goed in m'n vel denk ik. Ik heb anderhalf jaar geleden al tegen overspannen aan gezeten maar dat voelde anders. Heb toen met hulp gehad met de POH en daarna ging het goed.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 21:51

Minimumwaarde is 50, maar streefwaarde is 75/80 voor vitamine D. Stomme is dat veel HA's gewoon die 50 aanhouden als 'normaal'.
Die van mij schommelt standaard, zonder extra slikken, in de winter rond de 35-40 en in een saaie zomervakantieloze zomer zoals nu rond de 50-60. Dan voel ik me echt niet fit. Dus slik ik bij. Ik merk ook vrij snel dat mijn fut er dan weer in zit :-)

Deze:
https://www.etos.nl/producten/lucovitaa ... 49240.html?

Het is niet zo dat als je 75 bijslikt dat je dan direct op je oorspronkelijke waarde + 75 zit. Het bouwt namelijk op (en ook net zo makkelijk weer af :+ ).
Ik heb ook reuma, dan neemt je lichaam lastig vitamine D op.

Maar even wat bijslikken van 10 of 25 mcg heeft echt totaal geen zin.

Hoop dat het gewoon die vitamine D is, want dat is vrij makkelijk op te lossen!

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 21:57

Ik heb het ook, regelmatig die moeheid.
Werken gaat net goed, daarna thuis totaal geen kracht meer.
Denk zelf wel aan bloedarmoede en idd die b12 is iets wat ik altijd nog eens zou laten checken.
Het is dan (als je dat wil laten testen) wel belangrijk dat je geen supplementen gebruikt.

Ik denk ook dat eea met het sombere weer en de covid en wat er allemaal aan de hand is in de wereld te maken kan hebben. Reactionaire depressie is best mogelijk.
Voor wat mezelf betreft, ik heb ook te dealen met fibromyalgie. Dus heb sowieso minder kracht dan vroeger.
Ik denk dat vast ritme in leven en voeding wel positieve invloed kan hebben en go with your flow, heb je energie zet die dan nuttig in zodat je ook weer minder schuldgevoel hebt eventueel.

In elk geval sterkte. Leuk is anders.

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 22:51

Wat vervelend die moeheid. Toevallig sprak ik vd week iemand die na corona ook zo moe bleef. Zij slikt elke dag een hooikoorts tablet en dat werkt heel goed. Schijnt ergens..volgens mij Australië...waar ze dit uitgetest hebben. Wanneer zij stopt met deze pillen, is ze meteen weer bekaf!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 23:00

Hoeveel D zit er in die pillen, en 3 weken is te kort om te slikken.

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 00:17

Hebben ze ook naar B12 en de schildklier gekeken?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 08:44

fjordjes schreef:
De waardes weet ik niet, ik ga maandag even bellen.

vraag ook die van je schildklier even op, je tsh en je ft4 :j

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 08:59

Er zijn vele vormen van vermoeidheid en er zijn ook vele oorzaken.

Als het medische verder is uitgesloten, kun je eens proberen een week of 2 vitaminepillen te slikken. Kan geen kwaad om te proberen, soms heeft het lijf even wat extra nodig. Ik heb goede ervaring met Supradyn Forte.
Wat ook wel eens wil helpen, is Chlorella tabletten (ja, algen). Werking merk je wel iets later dan bij Supradyn.

Maarrrr let op: daar waar je vermoeidheid kunstmatig negeert.... komt het later dubbel en dwars terug. Soms heeft je lijf ook gewoon de rust nodig.
Het is belangrijk de reden te achterhalen.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-21 13:46

Huisarts gebeld en blijkbaar had ik na de kuur vitamine D moeten bijslikken levenslang omdat de aanmaak niet helemaal goed is maar dit hadden ze mij niet verteld. Moet nu opnieuw bloed laten prikken en dan krijg ik waarschijnlijk opnieuw een kuur voor 3 weken en dan vitamine D bij blijven slikken.