Voedingsadvies?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zertab

Voedingsadvies?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-21 16:12

Hoi allemaal,

Ik loop er tegen aan dat ik met mijn voeding aan het rommelen ben. Nu weer, omega 3 tekort, B3 tekort, mijn lichaam is iets te zuur... dus ik neem nu capsules en thee en weet ik het wat allemaal. Maar ik wil dit oplossen met mijn voeding en niet in die capsules.

Maar bij wie kan ik terecht? Ik heb eens bij een diëtiste gelopen, maar ik heb niet echt het idee dat die personen breed kijken zeg maar. Je wil afvallen, dus je eet maximaal zoveel kcal per dag en klaar. Werkte overigens heel goed om kilo's kwijt te raken, en zelfs blijvend, maar ja... er werd niet gekeken naar tekorten etc. Of heb ik de verkeerde diëtist getroffen?

Dus iemand een idee?

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 16:17

Zertab schreef:
Hoi allemaal,

Ik loop er tegen aan dat ik met mijn voeding aan het rommelen ben. Nu weer, omega 3 tekort, B3 tekort, mijn lichaam is iets te zuur... dus ik neem nu capsules en thee en weet ik het wat allemaal. Maar ik wil dit oplossen met mijn voeding en niet in die capsules.

Maar bij wie kan ik terecht? Ik heb eens bij een diëtiste gelopen, maar ik heb niet echt het idee dat die personen breed kijken zeg maar. Je wil afvallen, dus je eet maximaal zoveel kcal per dag en klaar. Werkte overigens heel goed om kilo's kwijt te raken, en zelfs blijvend, maar ja... er werd niet gekeken naar tekorten etc. Of heb ik de verkeerde diëtist getroffen?

Dus iemand een idee?

Orthomoleculair arts? Zou die hier niet iets mee kunnen?

poes

Re: Voedingsadvies?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 16:28

Door wie zijn de tekorten vastgesteld? Kan die niet adviseren of doorverwijzen?

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-21 16:38

poes schreef:
Door wie zijn de tekorten vastgesteld? Kan die niet adviseren of doorverwijzen?

Huidtherapeut.
Ik sta op de wachtlijst voor het ziekenhuis voor bloed en hormoon onderzoek. Wellicht dat afwachten, maar god weet hoe lang dat nog duurt...

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 16:54

Een huidtherapeut? Ik wist niet dat die bloedtesten deden. Of bedoel je een dermatoloog? Als het niet is vastgesteld met bloed (of ontlasting) analyse dan zou ik de tekorten laten controleren, via wel een bloedtest.

In elk geval. Omega3 vetzuren haal je het beste uit vette vis. Zalm en tonijn bijvoorbeeld. Als je daar een paar keer per week een flink stuk van eet heb je dat wel gedekt. Al is de noodzaak ervan niet onbetwist hoor, je lijf kan het zelf omzetten vanuit omega 6. Al ligt het voor rokers wat precairder, roken remt de omzetting flink. B3 zit ook veel in vis. Al is een b3 tekort wel knap zeldzaam hoor, zolang je gevarieerd eet.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 17:00

Hoe wordt een tekort aan omega 3 bepaald ? Daar had ik nog nooit eerder van gehoord.

Als de huidtherapeut dit bepaalt, dan heeft die man of vrouw toch ook wel oplossingen voor de tekorten ?

Wat is je eetpatroon verder ? Suikers geven snel verzuring van je lichaam. Dus die kan je best zo veel mogelijk vermijden.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 18:50

Mijn zus is huidtherapeut en doet dit soort onderzoeken niet hoor, zij mag namelijk geen bloedprikken en kan dat al helemaal niet vaststellen.

Ik zou dus een afspraak bij de huisarts maken en daar een bloedprik verzoek neerleggen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 19:38

Zertab schreef:
Hoi allemaal,

Dus iemand een idee?

Er zijn ook orthomoleculair diëtisten.
Mbt te zure weefsels : er zijn 'pral' tabellen. Aan de hand van de 'pral' waarden kun je een soort van uitrekenen wat je nu eet en hoe je het kunt verbeteren.
Zowel mbt afvallen als goede zuurgraad zijn groenten belangrijk.
(Er is ook thee en wat al niet in de handel 'tegen verzuring', maar gezond eten geeft een goede pH.)

En noten zijn een smakelijk onderdeel van gezonde voeding, en een bron van omega drie.

En een tekort aan B3 valt ook wel op te lossen. Bijvoorbeeld met pinda's, chiazaad, zonnebloempitten, champignons en bruine rijst.
Mind: je darmflora produceert B vitaminen, wees daar lief voor.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 06-08-21 19:43, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 19:43

maralyn schreef:
Orthomoleculair arts? Zou die hier niet iets mee kunnen?

Hier dacht ik ook meteen aan.

Geen idee waar je in Brabant woont, maar ken wel een fijne Zuid Oost.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-21 20:51

Bedankt voor de reacties! :) Een huidtherapeut heeft de zuurgraad vastgesteld en gaf aan dat mijn vitamine B3 aan de lage kant was. Zij hebben een soort echo van mijn huid gemaakt

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 21:30

Ik zou ook naar een orthomoleculair dietist of natuurdietist kijken.
En voor je vitamines gaat suppleren op een betrouwbare manier checken of je wel tekorten hebt. Vit B wil je niet oversuppleren en een B3 tekort komt vrijwel niet voor in westerse landen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 21:59

Zertab schreef:
Bedankt voor de reacties! :) Een huidtherapeut heeft de zuurgraad vastgesteld en gaf aan dat mijn vitamine B3 aan de lage kant was. Zij hebben een soort echo van mijn huid gemaakt

Tja, met alle respect. Met een huidecho kan je geen vitamine bepalingen doen. Ik zou dus echt dringend aanraden om een echte bepaling te laten doen als je je zorgen maakt. Want zomaar supplementen is niet verstandig ivm mogelijke overdoseringen.

Al is meer vette vis eten wel altijd aan te raden.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-21 22:05

Ik ga ook niets aan mijn B3 doen, maar wil wel visolie tijdelijk gaan gebruiken, totdat ik weet hoe ik dat meer kan eten. Ik lust geen vis namelijk :')