Leren snorkelen/snorkelles

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

E4D

Leren snorkelen/snorkelles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-21 10:59

Ik wil op mijn vakantie een kajak en snorkel excursie gaan doen maar heb nog nooit eerder gesnorkeld. Omdat ik ook van plan ben om mijn conditie op te bouwen d.m.v. zwemmen overweeg ik om snorkel-les te nemen. Klopt het dat snorkel-les alleen aangeboden wordt aan kleine kinderen? In de zwembaden hier in de omgeving kon ik tenminste niks voor volwassenen vinden. Is het echt nodig om les te nemen voor snorkelen en wat zijn jullie ervaring hier mee?

Heeft iemand ervaring met zo'n snorkel masker van decatholon die je hele gezicht bedekt? De easybreath bedoel ik. Tips voor snorkeluitrusting/sets zijn welkom :j
Ik had al een link gevonden om eventueel zelf conditie op te bouwen: https://www.womenshealthmag.com/nl/trai ... mmen-plan/

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 11:08

Snorkelen is niet heel moeilijk, gewoon hoofd onder water (en dan richting de bodem kijken, niet recht vooruit) snorkel boven water en niet proberen door je neus te ademen. Kun je met flippers zwemmen? Dat scheelt echt flink in de hoeveelheid moeite die het kost om vooruit te komen, maar blijkbaar kan niet iedereen zo met die dingen wegzwemmen.
Het is ook mogelijk om met een snorkel onder te duiken (al kun je dan uiteraard niet meer ademen). Meestal duw ik dan met mijn tong de snorkel dicht en wanneer de snorkel weer boven water is met alle lucht die je nog hebt hard uitblazen (walvisje spelen :D) zodat je je snorkel weer leeg hebt en weer gewoon kunt ademen (dit kan niet met dat snorkelmasker van de decathlon).

Het is goed om even in een zwembad te oefenen, ik verslik me liever in zwembadwater dan in zeewater.

fokfanaat

Re: Leren snorkelen/snorkelles

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 11:12

die van de decathlon vind ik heel fijn, veel zicht en een ventiel in de snorkel

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 11:20

Ik ben deze vakantie voor het eerst wezen snorkelen. Hartstikke leuk om te doen! Ik heb zo'n masker gebruikt die over je hele gezicht heen gaat en dat vond ik erg prettig. Door zo'n snorkel mondstuk heen kan ik niet ademen, hier had ik geen problemen mee. Als je onder water gaat, dan sluit de snorkel automatisch af, dus er komt geen water in je masker. Het masker duwde soms wel iets te hard op mijn neusvleugel, maar dat kan ook aan het model liggen (kwam uit de aanbiedingsmand bij de Digros).

Ik heb nooit les gehad en ik vraag me ook af of dat nodig is. Je ligt op je buik, je zwemt wat en je kijkt onderwater om je heen. Wellicht als je kiest voor een mondstuk en een duikbril, dat je wel even moet oefenen en kijken of dat wat voor je is. Als ik zoek op snorkelles, dan zie ik inderdaad wel dat veel lessen alleen voor kinderen zijn.

Voor de volgende keer ga ik wel kijken naar flippers, ik kan prima zwemmen, maar terugploeteren naar de kust tegen de stroom in vond ik af en toe wel wat vermoeiend. En wellicht kan ik met flippers ook meer zien, meer stukken zien ipv bij alleen één gebiedje blijven.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 11:21

die van de decathlon is wel fijner dan "namaak" is mijn ervaring

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 11:25

Snorkelen in Thailand, echt ongelooflijk
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Kmbrly

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 11:30

Misschien eens horen bij een duikclub ?
In feiten heb je geen les nodig. Maar als ik kijk naar mijn vriend die was zich echt moe aan het maken omdat hij niet echt met zijn vinnen overweg kon.

Als “ervaren” snorkelaar vind ik die fullmasks echt niks

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 11:31

Wij hebben ook zo'n snorkelmasker, ideaal omdat wij beiden niet goed met ons hoofd onder water kunnen vanwege onze oren. Als je wel ook dieper wilt duiken met een snorkel, is een masker niet ideaal omdat de druk heel erg opbouwt. Maar onze ervaring is dat je met het masker ook meer dan genoeg ziet. Wji hebben die trouwens van de Decathlon.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 11:31

fokfanaat schreef:
die van de decathlon vind ik heel fijn, veel zicht en een ventiel in de snorkel

Hier ga helemaal in mee. Ik kan niets met zo'n duikbril met losse snorkel, maar het snorkelmasker vind ik heel fijn. En die van Decathlon is ook veilig:
https://duikeninbeeld.tv/test-snorkelmaskers/

biancaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 11:36

Snorkelen zelf is heel simpel, als je goed kan zwemmen heb je wel een voordeel bij grotere tochten/stroming. Wellicht leuk om duikcursus te doen? Daar leer je heel veel van, komt ook stukje snorkelen bij. Duiken zie je weer heel andere dingen / op een andere manier.

Jacquel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 12:04

Apart snorkelles nemen is echt niet nodig. Met 5 minuten instructie kun je al aan de gang. Zelf kan ik niks met die flippers, ik doe het zonder en dat gaat gewoon goed.

Ik lees hier erg positieve verhalen over het Decathlon masker. Dan is dat kennelijk verbeterd, want tijdje geleden hoorde ik daar minder positieve verhalen over. Zelf snorkel ik gewoon met masker en snorkel, die krijg je doorgaans te leen van de organisatie.

E4D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-21 20:39

Bedankt voor de vele snelle reacties! Ik heb nog nooit met die vinnen/flappers gezwommen dus dat is misschien wel even oefenen. Voor degenenen die het masker van Decathlon aanraden, bedoelen jullie de easybreath van 24,99 of die van 27,99? Met de duurdere kan je ook makkelijker praten boven water volgens de site.

Ik heb gekeken op de sites van een paar duikverenigingen in de omgeving maar vindt dat wel wat aan de prijzige kant en de lessen lijken nu ook stil te liggen. Daarnaast verwacht ik niet dat ik de discipline heb om zo'n cursus af te maken want ik ben van nature niet echt een fervent zwemliefhebber. :+ Eerst maar eens wat zwemconditie opbouwen met het schema dat kan denk ik prima zonder schema. :j