Hielspoor, wat deden/doen jullie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tengeltje11

Hielspoor, wat deden/doen jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-21 20:14

Net foto’s laten nemen omdat ik pijn bleef houden in mijn voet, en een klein hielspoor kwam er uit… ik baal hier behoorlijk van, ben nog maar 37…

Nu eerst ontstekingsremmers meegekregen, als dit niet helpt opperde de arts cortisone inspuiten, wat ik al onmiddellijk afwimpelde, want dat neemt de oorzaak niet weg.
Daarna zou dan of shockwave therapie kunnen volgen of operatie om het weg te nemen…

Kine hielp niet volgens hem, al lees ik online dat dit wel degelijk kan helpen als het hielspoor nog niet te groot is, en dat heeft dan sowieso mijn voorkeur.

Mijn vaste osteopaat is nu in verlof, maar als die terug is(half augustus), wordt die ook gebeld om zijn mening(is basisopleiding kinesist zn daarna osteopaat verdiept)

Maar het komt best veel voor, dus er zullen hier wel nog mensen ervaring hebben. Wat doen/deden jullie? Want hielp en wat niet?

Zelf loop ik enorm graag blootsvoets en het idee dat dit nu geen goed meer doet aan mijn voet vind ik vreselijk en zo onnatuurlijk en onlogisch dat ik me hier gewoon gevoelsmatig (nog?) niet kan bij neerleggen…

Dus stiekem hoop ik mensen te horen die zonder operatie nog prima blootsvoets lopen zonder pijn na een hielspoor…

Wie?

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 20:23

Ik heb het gehad en het is vanzelf over gegaan. Moest van de huisarts juist blootsvoets lopen?

Bij mij kwam het waarschijnlijk door het lopen op sketchers waardoor de pees kort/lui werd.

Eigenlijk moest ik van haar een lange strandvakantie nemen en veel op blote voeten door het zand lopen.

tengeltje11

Re: Hielspoor, wat deden/doen jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-21 20:34

Ben je zeker dat het een hielspoor was, want dat is kraakbeenvorming aan de hiel, zie je dus duidelijk op foto’s, maar kraakbeen kan niet zomaar weer verdwijnen natuurlijk en daarom gaat het ook niet zomaar weer weg lijkt me?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 20:41

https://www.maxvandaag.nl/sessies/thema ... hielspoor/

Ja het kan vanzelf overgaan.
Ik heb het ook gehad aan mijn rechter voet omdat ik links een hallux valgus had en daardoor rechts meer ging belasten.
Ik liep door mijn werk toen veel dus wist soms niet meer hoe.
Door speciale gel inleg zolen is de hielspoor klacht verdwenen. De teen heb ik laten opereren.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 20:41

Moest vaak blootsvoets lopen en steunzolen laten maken en kreeg de ernstige waarschuwing altijd schoenen met massieve zolen te kopen (dus niet met een inwendig wafel- of ruitpatroon, zoals de meeste zolen). Het ontstaat vooral door ongelijkmatige drukverdeling.

Ik kon echt bijna niet meer lopen van de hevige pijn, maar dat heeft heel erg goed geholpen.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 20:43

Heel lang mee gelopen, mijn fisio/osteo/kraker/sjamaan/heks (hij is volgens mij overal cum laude op afgestudeerd) heeft het met drie sessies er helemaal uitgekregen. Een klein lijstje stretch oefeningen, wat mineralen erbij en ik loop weer en ook hard. Na een ruim half jaar.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-21 20:46

Dat heeft hoop. De arts hier is nogal oldschool en beweert dat zoiets niet meer weg gaat, enkel kan stabiliseren…

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 20:47

Op de barefoot schoenen facebook pagina heb ik in de loop der jaren regelmatig blije berichten langs zien komen van mensen voor wie barefoot-schoenen goed werk gedaan hebben :)

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 20:49

Bezoekje aan een podotherapeut? In combinatie met een goede kine, en die shockwave laten doen. En soepel houden, foamroller/tennisballetje. Maar op z'n tijd ook rust geven. Dat zijn in mijn ervaring de beste therapieën, ik zie er heel wat voorbij komen iedere week.

Een echt hielspoor, calcificatie in de pees, lost inderdaad niet zomaar op. Echter, het kan zeker wel rustig worden en dus geen pijnklachten meer geven. Als er 100 röntgenfoto's gemaakt worden hebben toch wel zo'n 75 mensen een calcificatie, maar lang niet allemaal klachten. Ik zou zeker niet meteen opereren, dat vind ik wel heel heftig om direct naar te grijpen.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 20:54

Ik heb daarvoor Shockwave gekregen en ben er helemaal vanaf.
Ook deed ik oefeningen op de trap, bal van de voet op de trede en je hak af laten hangen.
De Shockwave was gevoelig maar te doen.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 21:06

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 21:10

Ik heb niets gedaan. Heeft een klein jaartje geduurd, pijn is nu weg.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 21:11

Hielspoor is een stress blessure. Het ontstaat door fysiek en/of mentale stress. En het kan dus ook weer spontaan overgaan. Zooltjes, oefeningen en bijvoorbeeld Accupunctuur kunnen goed helpen. Maar eens goed naar het complete plaatje kijken kan soms ook inzicht geven.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 21:14

Gisteren toevallig nog besproken met een ouderwetse schoenmaker die zegt dat het hoe dan ook ongeveer een jaar duurt. Dat is ook mijn ervaring, maar barefoot schoenen (o.a. MBT) en een Strassburg-sock hebben mij wel degelijk geholpen. Ik heb het 2 x keer gehad met 10 jaar tussentijd.

https://www.podobrace.nl/shop/product/h ... gLHg_D_BwE

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 21:18

Fitflopschoenen(merk) schijnen goed te zijn bij hielspoor.
Heb ze zelf, geen hielspoor, maar ze lopen zalig!

Nele80

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 21:30

Ik heb ook een tijdje last gehad van hielspoor. Ik ben naar een podoloog geweest en heb steunzolen op maat laten maken. Ik heb 1 maand heel veel pijn gehad en toen nog een 3tal maanden enkel ‘s morgens bij het opstaan. Nu is de pijn quasi weg. En draag ik mijn steunzolen bijna nooit meer.
Ik heb 2x een echo laten nemen. Er was de 2de keer voldoende verbetering om verdere behandeling te doen.

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 21:37

Ik heb er jaren geleden een paar maanden flink last van gehad. Het is bij mij opgelost met hielspoor zooltjes (even googlen). Op blote voeten lopen zorgt er bij mij juist voor dat de klachten terugkomen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 22:35

MoniqueT schreef:
Gisteren toevallig nog besproken met een ouderwetse schoenmaker die zegt dat het hoe dan ook ongeveer een jaar duurt. Dat is ook mijn ervaring, maar barefoot schoenen (o.a. MBT) en een Strassburg-sock hebben mij wel degelijk geholpen. Ik heb het 2 x keer gehad met 10 jaar tussentijd.

https://www.podobrace.nl/shop/product/h ... gLHg_D_BwE

Even 1 ding hoor: MBT schoenen zijn alles behalve barefoot-schoenen :=

Dat is echt iets totaal anders want barefoot-schoenen zijn juist zeer minimalistisch (platte, dunne, zeer flexibele zool en veel teenruimte) terwijl MBT van die dikke, rond gevormde, vormvaste zolen zijn met vaak "gewoon" puntige voorkanten met weinig teenruimte.

Overigens mijn man heeft al jaren last van hielspoor, en ervaart zijn MBT schoenen als erg prettig omdat die het draaglijk maken. Maarja, ze helpen niet om er vanaf te komen.... hij heeft al heel wat jaren last van hielspoor. Loopt ook graag op harde klompen trouwens..... en binnenshuis op wat zachte / schokdempende sloffen.

Maar zoals gezegd: hij heeft al jaren last van hielspoor dus dit zijn geen tips ;)
Laatst bijgewerkt door pmarena op 29-07-21 22:40, in het totaal 1 keer bewerkt

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 22:39

Hier hebben steunzolen de boel flink verbeterd. De laatste randjes worden aangepakt met tuina therapie. Een soort accupunctuur massage, na de behandeling heb ik steeds langer geen last meer.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 22:53

Ik heb van stevig schuim van een centimeter dik een zooltje met een gat in de midden voor onder de hak geknipt. Was binnen een maand over. Shock wave schijnt ook hele goede resultaten te geven.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 22:56

Ik kon absoluut niet blootsvoets lopen, altijd op pantoffels met dikke zolen. Zooltjes in mijn schoenen gekregen, Scholl zooltjes met een gat in het midden van de hiel gebruikt, shockwave gehad en na twee jaar elke twee weken fysio was ik er moedeloos van. De fysio ook en zij constateerde dat ook mijn botvlies ontstoken raakte.
Dus naar de huisarts.
Wat bleek, mijn schildklier werkte niet naar behoren en daar kun je dus ontstekingen in he lichaam van krijgen, in mijn geval dus in mijn voeten. Nu heb ik schildkliermedicatie, ik kan eindelijk weer lopen. Weleens waar niet meer dan vijf kilometer maar toch...En ook heb ik mensendiek om weer op een goede manier te leren lopen.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 23:32

mrie schreef:
Ik kon absoluut niet blootsvoets lopen, altijd op pantoffels met dikke zolen. Zooltjes in mijn schoenen gekregen, Scholl zooltjes met een gat in het midden van de hiel gebruikt, shockwave gehad en na twee jaar elke twee weken fysio was ik er moedeloos van. De fysio ook en zij constateerde dat ook mijn botvlies ontstoken raakte.
Dus naar de huisarts.
Wat bleek, mijn schildklier werkte niet naar behoren en daar kun je dus ontstekingen in he lichaam van krijgen, in mijn geval dus in mijn voeten. Nu heb ik schildkliermedicatie, ik kan eindelijk weer lopen. Weleens waar niet meer dan vijf kilometer maar toch...En ook heb ik mensendiek om weer op een goede manier te leren lopen.

Dan had je dus geen hielspoor.

Dioxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 23:39

Op advies van de podotherapeut destijds steunzolen, zo'n "wasdrogerbal" om op te rollen en een Strassburg sok gaan gebruiken. Na enkele weken geen klachten meer en tot op heden is het nooit meer terug gekomen.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-21 23:45

Hielspoor en peesplaat ontsteking (fasciitis plantaris) worden te pas en te onpas door elkaar gebruikt zonder dat het hetzelfde is (maar qua klachten wel vergelijkbaar)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-21 08:59

Ik heb een peesplaatontsteking gehad, en ook dat noemen ze een hielspoor, maar de kalkafzetting had ik niet.
De behandeling is hetzelfde. En de klachten ook.
Nadat ik al een paar jaar met klachten had rondgelopen en het niet wegging ben ik gaan googlen. Ik ben nooit bij de huisarts geweest en heb zelf een fysio gezocht die aan shockwave doet.
Zij maakten ook een scan en daarop was dus te zien dat er geen kalkafzetting was, maar ook dat kan weg met shockwave.

Tevens had ik zelf al gemerkt dat Mysole Multisorb zolen en Teva's (wel bepaalde modellen) in de zomer maakten dat ik in ieder geval nog een km kon wandelen.

De shockwave leek niet echt te helpen, er staan 6 behandelingen voor geloof ik en de eerste keer zei de fysio na dat aantal dat het over moest zijn. Dat was het niet. De reden dat hij zei dat hij niet meer kon doen is dat er in Nederland zeg maar ook een max aantal behandelingen voor iets staat via de verzekeraar. En die waren voorbij.
Omdat het wel iets leek te helpen heb ik toen ook gezegd van als ik het dan zelf betaal, dan kun je het nog wel een paar keer doen? En ja dat kon.

Het was niet direct over, maar ik kon op dat moment na behandeling weer een 1.5km wandelen.

Wat mij er echt van af geholpen heeft zijn die Mysole Multisorb, Wolky schoenen (daar kan het vaak zonder die andere zolen) en Teva's in de zomer.
Ik kan nu zonder problemen weer 12-13km lopen. Dan kan het wel iets gevoelig zijn, maar dat is een dag later weer over. Ook een beurs bezoeken kan weer. Ik voel dan zeker aan het einde van de dag dezelfde pijn weer iets, maar de volgende dag is het over. Voorheen kon ik dan niet lopen.
Het ging niet snel hoor. Het ging zeg maar van 2km naar 3km en later lukte 3 keer in de week 5. De eerste keer 10 was dag later weer een drama, enz. Het blijft je leven lang gevoelig, maar ik doe alles weer en heb geen beperkingen qua afstand of tijd.

Het blijft dus wel gevoelig, maar het neemt ook nu 4 jaar later nog steeds verder af qua gevoeligheid. Inmiddels durf ik ook wel weer wat goedkopere schoenen te kopen zo nu en dan.