Shock therapie (fysiotherapeut op bokt?)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

luxx

Shock therapie (fysiotherapeut op bokt?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-21 20:53

Is er hier iemand die iets van shock therapie weet? Ik heb dat voor mijn tendinose (tendinitis?) en wanneer ik op de netten kijk kan ik daar niet vinden wat ik wil weten. Ik heb nu 6 behandelingen gehad en de intensiteit ervan is omhoog gegaan van oh is dat alles naar oh ja dat doet wel zeer maar te verdragen naar mijn God ze is me aan het martelen

Hoort dat dus altijd op de hoogst mogelijke sterkte?

Joanne1987

Re: Shock therapie (fysiotherapeut op bokt?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 21:11

Bedoel je shock wave therapie?
Zo ja, dat doet flink zeer. Heb een hele hoge pijngrens, maar tijdens de behandeling moest ik me echt goed vasthouden en door ademen want werd soms echt zwart voor m'n ogen. Heeft mij wel heel goed geholpen

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-21 09:43

Ja dat bedoel ik :j

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 09:55

Ik heb dat toen op mijn hak gehad, voor hielspoor, ze draaien de sterkte steeds hoger totdat het niet houdbaar is maar het werkte wel!
Zolang ik me concentreerde op iets anders ging het wel maar het heeft me wel geholpen.

Gee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 10:42

Ik heb sinds ongeveer een half jaar shock wave therapie voor twee ontstoken achillespezen. Zo'n sessie duurt maar een paar minuten per keer en doet niet pijn, zolang het op zacht gedeelte is. Op botten daarentegen is het inderdaad pijnlijk als het apparaat harder staat.
Aangezien het hooguit 3 minuten per keer is, vind ik dat wel uit te houden. Er zaten inderdaad een paar pittige sessies tussen, maar het was absoluut wel uit te houden. De kleiner kop lijkt minder intens, bij de grotere gaat de frequentie inderdaad hoger.
Intussen is mijn ene ontsteking weg. Dat ging vrij snel, maar voor mijn andere been ben ik nu pas in de afrondende fase.
Ik begreep van mijn fysiotherapeut, dat hij de hardste/snelste slagen niet op bot zal doen. Hielspoor en tennisarm zijn 2 plekken die pijnlijker te behandelen zullen zijn, vanwege de botten. Dan gebruikt hij de lager frequentie. Ook vertelde hij dat hij sowieso nooit de volledige frequentie zal gebruiken.
Bij mij was het dus niet zo, dat het bij elke sessie harder/sneller ging.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 11:03

Joanne1987 schreef:
Zo ja, dat doet flink zeer. Heb een hele hoge pijngrens, maar tijdens de behandeling moest ik me echt goed vasthouden en door ademen want werd soms echt zwart voor m'n ogen. Heeft mij wel heel goed geholpen

Wat vervelend! Er is wel een oplossing: zoek een fysiotherapeut met een laser. Beter effect en nul pijn.

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-21 11:13

Bij mij ook ontstoken achillespezen, ik heb een hoge pijngrens en ik piep niet snel maar het is bijna onverdragelijk op momenten, niet de hele tijd hoewel het wel de hele tijd erg pijnlijk is. Het is inderdaad gelukkig niet lang dus dat maakt dat het nog te doen is. Het is nu door de hogere of lagere frequentie wel langer dan in het begin, het gaat nu langzamer (maar wel nog snel) en duurt dus langer.

Ik vraag dit hier omdat dit zich bij mij in Frankrijk afspeelt en ik het idee heb dat ze zich er een beetje makkelijk vanaf maakt ofzo. Ze deed bijvoorbeeld alleen de eerste keer een cataplasme met groene klei en daarna niet meer. Ook heeft ze me de eerste keer gemasseerd op de aangedane plek en ze zei dat ik dit naast rekken ook zelf moet doen. Dat vind ik onmogelijk, door de hoek kan ik er niet bij op een manier dat ik de kracht kan zetten die je moet zetten. Dit heb ik tegen haar gezegd en ze zei ja dat klopt, dat is heel moeilijk. Maar zij doet het ook niet wanneer ze me behandeld. Doet de fysio dat bij jou wel of ook niet?

Door die laatste dingen heb ik minder vertrouwen erin en ik vraag me af of het überhaupt wel de hele tijd zo hard moet, ik heb nu na 8 behandelingen ook niet het idee dat het iets verbeterd is. En als ik op de netten kijk zegt het meestal dat het vervelend maar niet pijnlijk is. Vraag me nu dus af of die standen die ze de eerste twee keer deed alleen maar bestaan om naar de laatste te gaan, te wennen, of dat die ook effectief kunnen zijn, dus dat alleen de hoogste pijnlijkste stand effectief is, daarom vraag ik me wat een fysio daarover zegt.

De dokter gaf me ook een nieuw recept voor nog meer van die sessies en daar schreef ze ook nekmassage bij want ze vond dat mijn nekspieren erg strak staan. Daar zit ook wel een verhaal achter, maar dat laat ik wel even zitten, ik heb iig ook een heel raar doktertje. Maargoed ik gaf dus dat recept aan haar en toen zei ze dat ik daar ook wel voor naar een osteopaat kon gaan, dat dat dan in twee sessies opgelost kan zijn. Daardoor kreeg ik het idee dat masseren niet iets is waar ze op zit te wachten. Ook moest het allemaal even snel voor haar vakantie in augustus, ik heb nu twee keer per week een behandeling, jij zegt sinds een half jaar, is dat dan ook twee keer per week, hoe vaak ga jij?

Iig bedankt voor de antwoorden!

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 11:37

janderegelaa schreef:
Joanne1987 schreef:

Wat vervelend! Er is wel een oplossing: zoek een fysiotherapeut met een laser. Beter effect en nul pijn.

Hier gaan ze mee beginnen in de praktijk idd, mijn ervaring is al van aantal jaar geleden en is daarna gelukkig niet meer nodig geweest.
Was tenniselleboog, dus wat hier gezegd werd al, een pijnlijke plek ook

Gee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 11:56

Voor mijn achillespezen ben ik in het begin elke week gegaan. Dat zei hij ook. Er moet 1 week tussen zitten per behandeling. Nu hoef het nog maar om de week.
Tijdens elke sessie begint hij eerst op een lagere frequentie. Dan pakt hij de grotere kop en maakt hij het af met de hardere shocks. Masseren doet hij niet en cataplasme/groene klei gebruikt hij ook niet.
Hij zegt wel dat ik thuis zelf mag masseren en uiteraard ook strekoefeningen moet doen. Dat zijn 2 makkelijke oefeningen en dat duurt per keer 30 seconden. Ik moet het minimaal 3x per dag doen, maar ik probeer het veel vaker te doen. (gewoon met je gezicht tegen de muur staan, beetje af van de muur, een been naar achteren strekken, 30 seconden vast houden en daarna zelfde oefening ipv gestrekt been met een gebogen knie)
Hij schuift met het apparaat over de ontstoken pees, maar gaat dus ook over de omliggende gebieden. Als hij alleen op de ontstoken plek blijft hangen, ja, dan kan het na een tijdje wel zeer doen.
Ik heb eigenlijk juist een lage pijngrens en moet zeggen, dat ik het tot nu toe echt allemaal vind meevallen. Misschien dat ze het in Frankrijk inderdaad anders doen.

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-21 12:07

Bedankt voor je antwoord!

Ik ga dus twee keer per week en alleen op de ontstoken plek en alleen op 1,de hoogste frequentie. Heb er echt weinig vertrouwen in dat ze weet wat ze doet, dat ze vooral zo veel mogelijk behandelingen eruit wil knallen voor haar vakantie ofzo. Heb voor alsnog ook niet het idee dat het beter wordt. De oefeningen doe ik ook

Gee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 12:20

Snap dat je het vertrouwen kwijt bent. Klinkt inderdaad niet goed.
Althans mij is uitgelegd, dat het maar 1x per week hoef. Dat het anders geen effect heeft. Het lichaam moet ook de mogelijkheid krijgen om de ontsteking op te ruimen. Kun je naar een andere praktijk?

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-21 12:45

Deze is al wat verder van mijn huis omdat de meeste hier dat apparaat niet hebben

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 13:47

Ik heb vorig jaar shock wave gehad voor een chronische blessure aan mijn achillespees.
Was inderdaad knap pijnlijk…
Het heeft bij mij wel wat gedaan, maar helaas niet wat ik gehoopt had, waarschijnlijk omdat het er al te lang zat.

Ik moest eerst ook 2x in de week, toen 1x in de week en toen om de week volgens mij.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 14:10

Het heeft mij wel van mijn hielspoor afgeholpen samen met oefeningen.