Ervaringen prostaatkanker

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MoppieFilou

Ervaringen prostaatkanker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-21 14:21

Iemand die ik goed ken heeft te horen gekregen dat hij prostaatkanker heeft, uitgezaaid in de klieren rond de prostaat maar op een kleine onduidelijkheid na niet in het bot. Het plan is nu hormoonbehandeling en chemo, gevolgd door radiotherapie. Operatie is niet mogelijk. Er bestaat een kans dat de radiotherapie alles wegneemt, anders blijft het bij de eerste twee om alles wat te rekken.

Zijn er mensen met ervaring met prostaatkanker of die mensen kennen die dit hebben/gehad hebben? Hoe groot is de kans op volledige genezing of het lang onder controle blijven van de ziekte?

Anoniem

Re: Ervaringen prostaatkanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 14:24

Weet van mijn directe omgeving dat prostaatkanker vaak te laat wordt ontdekt en dat het een langzaam eindigend en een niet te genezen proces is .

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 15:08

Morganlefay schreef:
Weet van mijn directe omgeving dat prostaatkanker vaak te laat wordt ontdekt en dat het een langzaam eindigend en een niet te genezen proces is .

Dat is dus omdat het vaak te laat ontdekt wordt, dat maakt de kans op genezing een stuk kleiner.

Mijn vader heeft prostaatkanker gehad en dat is toen bij toeval vroeg ontdekt en was nog goed te genezen en hij is daar uiteindelijk ook van genezen.

Het ene lichaam is ook het andere niet, de geneesbaarheid en het verloop etc. is heel erg afhankelijk van allerlei factoren, onder andere dus hoe ver het stadium is

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 15:24

Mijn vader is begin dit jaar gediagnosticeerd met prostaatkanker die ook al vrij ver is uitgezaaid en niet meer te opereren. Ik kan je niet veel vertellen over de langere termijn, maar wie weet kunnen we elkaar hier steunen.
Hij is nu onder behandeling met hormoontherapie en heeft kortgeleden zijn laatste chemo gehad voor nu. Nu is het kijken in hoeverre dit help/heeft geholpen. Hij is na de laatste paar chemo's wel wat niet lekker geweest, maar al met al vallen de bijwerkingen nog reuze mee.
Hij zal er niet meer van genezen, maar we hopen dat hij nog lang zonder al te veel klachten mee kan.

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-21 15:36

Niobe schreef:
Morganlefay schreef:

Dat is dus omdat het vaak te laat ontdekt wordt, dat maakt de kans op genezing een stuk kleiner.

Mijn vader heeft prostaatkanker gehad en dat is toen bij toeval vroeg ontdekt en was nog goed te genezen en hij is daar uiteindelijk ook van genezen.

Het ene lichaam is ook het andere niet, de geneesbaarheid en het verloop etc. is heel erg afhankelijk van allerlei factoren, onder andere dus hoe ver het stadium is

Qua stadium heb ik niet echt een idee maar het is alleszins niet uitgezaaid naar het bot, ook niet naar andere organen behalve wat kliertjes in de buurt van de prostaat, dat is al heel wat lijkt mij.

En voor de rest zal het inderdaad vooral afwachten worden. Moeilijk moeilijk...

viola schreef:
Mijn vader is begin dit jaar gediagnosticeerd met prostaatkanker die ook al vrij ver is uitgezaaid en niet meer te opereren. Ik kan je niet veel vertellen over de langere termijn, maar wie weet kunnen we elkaar hier steunen.
Hij is nu onder behandeling met hormoontherapie en heeft kortgeleden zijn laatste chemo gehad voor nu. Nu is het kijken in hoeverre dit help/heeft geholpen. Hij is na de laatste paar chemo's wel wat niet lekker geweest, maar al met al vallen de bijwerkingen nog reuze mee.
Hij zal er niet meer van genezen, maar we hopen dat hij nog lang zonder al te veel klachten mee kan.

Lijkt me inderdaad fijn dat we beiden ons hart eens kunnen luchten hier :). Goed dat de bijwerkingen bij je vader meevielen!

Horsy83

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 16:03

Prostaatkanker binnen eigen familie in een vroeg stadium ontdekt ging toen goed. Wel complicaties van de operatie blijvend trouwens.
Volledig genezen van kanker.
Operaties met robot daarentegen gaan perfect tenminste de verhalen die ik ken.

Bij de gevallen die ik ken waarbij uitzaaiingen geconstateerd werden liep het slecht af. Moet ik wel zeggen dat er in deze gevallen heftige uitzaaiingen waren door bijna het gehele lichaam.
Experimentele behandelingen liepen in alle 3 de gevallen slecht af. Sterke verslechtering van de conditie, sloeg niet aan (hormoontherapie). Veel extra lijden.

Op internet wordt het vaak als onschuldig afgedaan (je gaat het mee dood maar meestal niet aan).
Mijn ervaring is dat prostaatkanker op jongere leeftijd wel degelijk levensgevaarlijk is.

Operabel is meestal goed nieuws.

Als chemotherapie gaan gebruiken om het te laten krimpen kunnen ze daarna niet meer opereren.

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-21 09:42

Nog meer ervaringen?