Dryneedle de enige behandeling?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Dryneedle de enige behandeling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-21 20:23

Ik loop al langere tijd met periodes bij de fysio met nek en schouder klachten, vaak overbelast of stijf na een lange wedstrijd. Meestal ga ik dan 6 weken iedere week naar de fysio, hij prikt het los (alleen even de naald op een hotspot en klaar) maar ik heb nu na de laatste 2 ‘aanvallen’ niet echt het idee dat het geholpen heeft.

Ik ben nu aan het werk en merk weer dat ik veel last begin te krijgen voel ook dat de spier hard is ed. Als ik vanavond thuis kom ga ik eerst even weet met de tennisbal rollen en wil morgen dus even mijn fysio appen, maar ik heb eigenlijk ook weer geen zin in die misselijkmakende twitches van het dry needle als ik pak m beet over 12 weken er weer zit

Is dry needlen de enige behandeling die hierbij helpt? Sta ook altijd met 15 minuten weer buiten… Of is mijn fysio van het snelle werk en de quick fix?

amber15

Re: Dryneedle de enige behandeling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 20:25

Krijg je ook oefeningen mee of is het simpel symptoombestrijding?
Wat is de oorzaak van je klachten?

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 20:35

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-21 20:49

Voornamelijk symptoom bestrijden, vermoede van de oorzaak zijn de nachtdiensten en het vele autorijden. Oefeningen nooit echt gehad, behalve een elestiek aan de deur klink, maar deze haalde geen effect uit. Deed t braaf iedere dag, maar de interval tussen de behandelingen bleven gelijk helaas.
amber15 schreef:
Krijg je ook oefeningen mee of is het simpel symptoombestrijding?
Wat is de oorzaak van je klachten?

paars schreef:
Je kunt een thera cane kopen? Dan kan je zelf aan de slag (makkelijker dan met een tennisbal vind ik).
https://www.fysiosupplies.nl/thera-cane ... gKXjfD_BwE

Ik heb hier nog nooit van gehoord, wat doet dit precies? Tennis bal vind ik nog best makkelijk in gebruik, dan pak ik ook gelijk de oefeningen van de Chiropractor mee voor mijn bekken dus lig toch al op de grond :')

karin30

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 20:58

Dry needeling heeft mij toen van m'n tennis en golf armen afgeholpen en ik werk in de productie pak veel in en op snel tempo waardoor mn nek en schouders snel vast zitten heb ook mn onder rug snel vast zitten en bij mij helpt het super. Ik ga 4 x per jaar.
Bij mij gaat de naald goed in de spier en dan tikt ze er een paar keer tegen dus niet snel even in en uit zeg maar, als het erg veel pijn doet weet je dat ze goed zit en helpt

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 21:02

Maar ga je maar 1x in de 12 weken voor een behandeling?

Ik heb onlangs een reeks behandelingen gehad voor polsklachten, voortkomend uit een zwaar overbelaste arm. Elke week fysio en dry needling in 5 spiertjes in de onderarm, ik vloog elke keer tegen het plafond van de pijn maar na een week of 6 werden de klachten overduidelijk minder. Ook voor mijn nek en schouders ben ik vaker voor behandeling geweest, en pas na een aantal behandelingen nemen de klachten voor langere tijd af. Misschien eens een aantal weken achter elkaar gaan?

De pijn is hels maar het verlicht op de langere termijn (bij mij) echt zo veel beter.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 21:06

Als het 12 weken "aanhoud" vind ik dat nog best lang trouwens.

Er zijn meerdere dingen die kunnen helpen/ondersteunen.
Oorzaak achterhalen en kijken wat je op dat vlak kan doen qua ondersteuning(denk aan ergotherapie of een aantal aanpassingen zoals bijv. een balans/zitkussen in de auto of leren minder spanning op te bouwen met het werk wat je doet.)
Ondersteunen: Denk aan bijv. yoga/ontspanningsoefeningen, of juist éxtra inspannen zoals boxen oid.
Maar ook in de vorm van voldoende magnesium zodat je spieren ook kunnen ontspannen.
Therapie: Ook andere therapievormen kunnen zéér goed werken, er zijn zachtere methodes dan dry-needling en ook meer "holistische" methodes die naar je gehele lijf kijken en mogelijk dat daar ook nog een oorzaak in zit.
Triggerpoint-reset-methode is ook 1 waar je aan kan denken.

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-21 21:35

Super bedankt voor jullie input alle!

Even voor de helderheid, ik ga 6 weken lang 1 keer in de week en ben dan vaak na 12 weken na eerste behandeling weer terug als je begrijpt wat ik bedoel (of 6 weken na de laatste) :+

Ik ga het even voorleggen aan de fysio over eventuele andere dingen. Ik vind het gewoon niet leuk meer om zo vaak te gaan, ben ook altijd 2 dagen na de behandeling zo beurs en gehandicapt ;( was echt benieuwd of er nog andere mogelijkheden zijn en die lijken er te zijn!

Ik heb gelukkig niet het idee stress mee te krijgen van het werk, het is erg leuk en voel me volledig op m’n plek. Mijn vorige jobs had ik wél overduidelijk stress wat ook wel op m’n nek / schouder sloeg maar niet zo erg als nu. Ik heb ook geen stress in mijn privé leven of wat dan ook gelukkig

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 21:42

Owww ja, dat is wel een verschil, ik dacht dat er 12 weken terug zat.
Sommige fysio's zijn niet erg van de holistische of bredere aanpak, dus als je fysio er geen heil in ziet wil niet zeggen dat het de absolute waarheid is.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 21:44

Al eens geprobeerd om alles goed los te laten masseren? Een goede (sport)masseur weet echt de pijnpunten te vinden en zal het gebied er omheen ook meenemen. Aangezien in het lichaam veel samenhangt, kan dit soms veel effectiever zijn. Dus ander punt, hoe recht ben jij, geen beenlengte verschil bijvoorbeeld?

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-21 21:50

Ja ik wil ook graag weten waar het nu echt zit, ik kwakkel wel met meer dingen zoals m’n bekken ed maar met een 8 weekse kraak sessie gaat dat best prima. Mijn chiropractor gaf laatst zelfs complimenten over mijn nek, dus een trots momentje natuurlijk. Wel vervelend dat het nu 2 weken later dus zo op komt zetten :z

Lithya schreef:
Al eens geprobeerd om alles goed los te laten masseren? Een goede (sport)masseur weet echt de pijnpunten te vinden en zal het gebied er omheen ook meenemen. Aangezien in het lichaam veel samenhangt, kan dit soms veel effectiever zijn. Dus ander punt, hoe recht ben jij, geen beenlengte verschil bijvoorbeeld?

Een sport masseur in de arm nemen is misschien geen verkeerde optie. Ik was tot 1,5 jaar geleden heel onstabiel in mijn been lengte. Nu dus door de bekken oefeningen is dat stabiel geworden en is de scheefheid minimaal geworden

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 21:52

En eens een andere fysio proberen? Ik heb al tig jaar last van m’n rechterschouder, ik had regelmatig een harde ‘knoop’ in m’n spieren onder m’n schouderblad en heb meerdere fysio’s versleten maar het kwam vaak weer terug. Zij hebben van alles geprobeerd, maar het hielp niet en eentje deed me zelfs enorm pijn… Het had bij mij deels te maken met het paard wat ik destijds reed, maar ook het laatste jaar had ik af en toe last. Ik ben toen meegegaan naar de fysio van m’n vriend en die verricht wonderen. Ik heb zelfs last van tintelingen en uitvalsverschijnselen als het heftig is maar haar behandelingen helpen echt in 1x al….misschien even wat andere fysio’s proberen tot je iemand vindt die je past?

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 21:54

Hier ook landurige nek en schouderklachten. Oa door een verkeerde stand van het schouderblad en de nek. Fysio maakt het wel los, maar is meer symptoombestrijding. Dry needling vind ik de hel,zo pijnlijk! maar helpt zo goed!nu 2x gehad en ga met sprongen vooruit.
Vorige keer op zeker 10 plekken geneedled en ook een paar keer stroom erop. Zelfs zonder stroom doet het bij mij f*cking pijn, de naalden gaan regelmatig dubbel, en na de behandeling kan ik de rest van de dag mijn arm niet gebruiken. Een glaasje water vasthouden is al te veel. Daarna slaap ik als een roos, wat door de pijnklachten wel anders kan zijn, heb dan nog n dag of 2 napijn maar voel wel dat het allemaal veel vrijer en soepeler voelt.
Naast de gewone fysio, oefeningen doen en tijdens het werken afwisselen van houding, blijkt dryneedling toch wel echt de oplossing te zijn.

karin30

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 21:56

MerleSimone schreef:
Maar ga je maar 1x in de 12 weken voor een behandeling?

Ik heb onlangs een reeks behandelingen gehad voor polsklachten, voortkomend uit een zwaar overbelaste arm. Elke week fysio en dry needling in 5 spiertjes in de onderarm, ik vloog elke keer tegen het plafond van de pijn maar na een week of 6 werden de klachten overduidelijk minder. Ook voor mijn nek en schouders ben ik vaker voor behandeling geweest, en pas na een aantal behandelingen nemen de klachten voor langere tijd af. Misschien eens een aantal weken achter elkaar gaan?

De pijn is hels maar het verlicht op de langere termijn (bij mij) echt zo veel beter.

Ja dat was bij mij ook zo het heeft even tijd nodig naar het helpt mij erg goed. In het begin ging ik wel een keer extra, je mag volgens mij ook niet te vaak naalden in je spieren hebben( reden weet ik niet meer)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 21:57

billy,over welke spier heb je het precies?

hier ook klachten in die regio,maar er zijn zoveel oorzaken.
meest is toch wel een verkeerde houding, maar het kan van je voeten tot je kruin oorzaken hebben.
best is toch wel goed oefeningen doen,en op tijd ontspannen.

Wescha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 22:02

Dry neelding hielp bij mij ook niet meer bij een chronische tenniselleboog. Wat bij mij hielp was shockwave therapie. Dat is blijvend. Ben nu vanaf oktober alweer redelijk pijnvrii

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-21 22:38

Ik met mijn angst voor naalden ging niet voor dry needling maar voor triggerpointtherapie. Helaas hielp dat niet afdoende, net als fysio niet. Osteopaat werkt wel ontzettend goed maar wordt helaas niet vergoed. In mijn geval is het chronische letsel en betaal ik het uit dat potje.
Daar de pijn voornamelijk in het linker gedeelte van mijn nek zit en linkerschouder, dacht ik altijd dat het daar alleen aan lag. Maar de osteopaat pakt mijn hele lichaam en heeft al veel problemen opgelost waar ik geen verband mee had gelegd. Door het lange lopen met de pijn was er een hele ketting aan klachten links ontstaan wat de pijn centreerde in mijn nek/schouder/arm.

Ik heb heel vaak het advies van 'ga naar een osteopaat' afgeslagen, stom van me. Als ik het eerder had gedaan was de situatie wellicht heel anders. Ik heb een oud volg topic van mijn situatie en behandelingen.

Succes!

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-21 07:51

Ga eens naar manuele therapie. Ik ben bij mijn oude fysio jaren lang 2x per week geneedelt. Verder heb ik bijna alles gehad wat op pijnbestrijding bij de fysio te vinden is. Niets hielp. Ja, voor een paar dagen, maar daarna was het weer klaar, pijnvrij was ik nooit.

Ik heb enkele manuele behandelingen gehad en ik ga als een kieviet. Wel gebruik ik tegenwoordig ook een spijkerman!

Eens in de zoveel tijd ga ik langs en dan kan ik er weer tegenaan.

Cantheon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 11:11

Ik ben zelf manueel therapeut en fysiotherapeut en ik zou zeker eens een andere therapeut opzoeken. Jouw klachten zouden met de oorzaak die je noemt (nachtdiensten en autorijden) veel beter behandelbaar moeten zijn met een blijvender effect. Ik krijg altijd een beetje de rillingen van dit soort eenzijdige behandelingen die maar tijdelijk effect hebben.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 14:48

Beenlengteverschil is vaak een kwestie van een 'gewrongen bekken'.
In beide SI gewrichten ben je iets verdraaid, bijvoorbeeld
linker heup uitsteeksel iets naar voor, linkerzitbot iets naar achter,
rechterheup uitsteeksel naar achter, rechter zitbot iets naar voor.

Oefeningen voor de spieren rond het SI gewricht : veel en graag.
Maar een goede manuele behandeling is geen gek idee.

Met een stevig, recht bekken heeft je lijf het makkelijker in nek en schoudergordel.